Gå til innhold

Voldsom hodepine

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring rundt migrene som kan hjelpe meg? Jeg lurer litt på om det er det jeg har fått kjenne.

Jeg sliter ofte med såkalt spenningshodepine. Har tenkt å høre med fastlegen om hun kan henvise meg til psykomotorisk fysioterapeut el pga dette. Jeg trenger å lære meg å slappe av. Denne type hodepine er jeg jo vandt til, den er plagsom men går over ved hjelp av paracet eller andre ting jeg har lært meg opp igjennom.

I går derimot var det annerledes. Jeg våknet med vondt i hodet (noe som også hender innimellom) men desverre hadde jeg ikke paracet i huset. Regnet med at det kom til å gå seg til utover dagen. Det gjorde den ikke, og på kvelden øke den i styrke. Etterhvert var den såpass plagsom at jeg gikk og la meg. Våknet etter halvannen time av smertene, som hadde økt noe voldsomt. Jeg ble kvalm og begynte å kaldsvette. Smertene kom i bølger, roet seg litt for så å øke voldsomt igjen. Det var ikke mulig å ligge, sitte eller bøye meg ned. Da ble det så vondt at jeg rett og slett hulket. Var litt bedre å stå oppreist. Ettersom jeg har lest om migrene, er de fleste lys og lydfølsomme under ett anfall. Det var jeg ikke. Sambo kjørte til byn midt på natten for å handle smertestillende. Da jeg hadde tatt 5 paracet, roet det seg til normal hodepine og jeg fikk sove. Da jeg våknet i dag, var jeg helt bra.

Har hatt det samme en gang før, men da var det enda verre. Dette er rundt 1 år siden. Jeg skal jo som sagt til fastlegen uansett. Men i mellomtiden lurer jeg på om noen her inne har opplevd lignende.

:goodbye:

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Du MÅ ikke være lyd/lysømfiendtlig. Jeg er dette bare av og til, men likefullt har jeg migrene.

Paracet er feil medisin mot migrenesmerter. Det er langt bedre å bruke dispril, globoid eller koffeintabletter da dette virker blodfortynnende.

Uansett må man - før man "slår seg til ro med" den kroniske tilstanden migrene, utelukke andre ting. Det gjør man med sånn EEG undersøkelse. Be legen om det og henvisning til nevrolog slik at migrene kan fastslås og du kan få prøve moderne reseptbelagt migrene medisin. Jeg hadde imigran en stund men valgte å gå bort fra denne fordi jeg ble psykisk avhengig (dårligere og langt hyppigere anfall dersom medisinen ikke var i hus). Jeg får god hjelp av koffeintabletter.

Ellers kjenner jeg igjen "Smertene kom i bølger, roet seg litt for så å øke voldsomt igjen. Det var ikke mulig å ligge, sitte eller bøye meg ned. Da ble det så vondt at jeg rett og slett hulket. Var litt bedre å stå oppreist."

Ofte er det ikke noe egentlig skille mellom spenningshodepine og migrene - men det sies jo at den "klassiske" migrenen er den som kommer på en side av hodet.

Uansett - jeg vet godt hvor vondt dette er ja. Det er skremmende vondt rett og slett.

Skrevet

Tusen takk for svar. :) Får høre med legen når jeg skal dit. Det ER skremmende vondt ja. Har jo bare fått det 2 ganger, og første gangen ble jeg rett og slett redd. Kjennes jo ut som om hjernen prøver å bryte seg ut med brekkjern! Jeg var litt usikker på om det kunne være migrene siden jeg bare har hatt det 2 ganger, og med såpass lang tid mellom. Uansett har jeg fått en voldsom medfølelse med de som sliter med migrene ofte. Fysj og fy! Man blir jo fulstendig hemmet. Får gå til innkjøp av de smertestillende du nevnte, sånn for sikkerhets skyld. :)

Skrevet (endret)

kan ha værtmigrene eller klusterhodepine

Innen for migrene finnes det flere undervarianter av migrene.

Øyemigrene,Langvarig migrene (Status migrenosus),Basilaris migrene

få fastlegen til å henvise til en nevrolog som kan sjekke deg for dette.Det finnes i dag flere typer medisiner som virker mye mye bedre enn paracett

Endret av Kårky
Skrevet

Paracet mot migrene? Hjelper det så er det ikke migrene. Nei her kjære deg må du ty til sterkere saker!

Hør på de over meg : ) Det blir som en ny verden når du får medisiner mot anfallene hvis det er migrene du har.

Gjest Blondie65
Skrevet

Paracet mot migrene? Hjelper det så er det ikke migrene. Nei her kjære deg må du ty til sterkere saker!

Det hender at Paracet hjelper til å ta av de verste smertetoppene. Men det får ikke migrene anfallet til å gå over. For meg hjelper ikke Paracet mot noe migrenerelatert, men vet at andre altså får lindret noe av smerten.

Skrevet

Nei, er det jeg mener. Det er jo selve migrene-medisiner som gjør at blodårene resetter seg til normal størrelse som gjør at anfallene går over (hvis det ikke gjør det av seg selv)

Skrevet

Hør på de over meg : ) Det blir som en ny verden når du får medisiner mot anfallene hvis det er migrene du har.

Det fjernet ikke hodepinen, det gjorde den mildere. :) Tok på en måte toppene av så jeg fikk sove. Til vanlig spenningshodepine holder det å ta 1 paracet, så er den borte. Nå tok jeg 5 før det hadde noe som helst effekt. Sist gang tok jeg 3 500mg(?) paracet pluss 2 vanlige før det hjalp noe. Kan det evt være spenningshodepinen som utvikler seg slik?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...