Gå til innhold

Hest som griser


Gjest Ms. Raggsokk

Anbefalte innlegg

Gjest Ms. Raggsokk

Vet ikke om det er noen hestefolk her jeg?

Jeg har en liten åring som griser noe sinnsykt på boks. Hun bæsjer overalt, drar alt inn i flisa og på toppen av det hele drar hun høyet sitt utover. Det siste i hennes verden er nå å holde inne tuten i drikkekaret til boksen mer eller mindre er klissvåt.

Jeg trenger tips! Vil hun bli rensligere etterhvert? Vannproblemet vil kanskje løses om hun får et stort drikkekar, og høysølingen kan begrenses med en krybbe. Men resten? Hjelp? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du har mulighet til å sette henne i fellesboks med en streng eldre hest som er veldig nøye kan det være at hun lærer, men jeg kan ikke garantere det. Jeg har to vallaker som er HELT håpløse, de roter i boksen som fulle folk på et hotellrom. Og sånn har de vært på beitet også, bæsjet over alt etc. Men så delte de beite med fjordhoppen Elvira som er et renslig rivjern, og plutselig bæsjet de pent og pyntelig langs den ene siden av gjerdet...

Nå står de i fellesboks med henne, (diiiger tidliger oksebinge) og nå er det raskt å møkke, det bæsjes kun på to steder, og tisses også bare på to steder. Så det KAN gå over, men da må de som regel lære det av en eldre mer ryddig hest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med unghester er at e blir mer rensligere i boksen etterhvert. Hadde nylig ett lignende problem med en voksen hest, det løste seg ved å bruke høynett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også unghest og hun har blitt hundre ganger rensligere med tiden. :) Men er det lite flis i boksen roter hun mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang grising med høy og vann, det kan være en idè å sjekke tennene hennes skikkelig, siden problemer i munnen ofte løses med vannsøl, bløting av fôr osv.

Ellers kan du prøve deg frem med flismengder, fôrplassering osv.

Ofte går det seg til, men noen er og blir grisehester :kjefte:

(Ang. det med å sette henne sammen med streng hest: Kan funke, men husk at du da risikerer skader om de står på lite område. Så får man se an hestene og veie for og imot. Vet ikke om jeg forstod riktig, men jeg hadde ikke satt åringen min på boks med andre enn veldig snille og rolige "kompishester", ikke noen strenge. Risikerer ikke bein/helse på en unghest for å få den renslig.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms. Raggsokk

Takk for svar. Tennene er sjekket, men jeg kan spørre veterinær når han skal vaksinere henne over nyttår.

Vi har ikke store nok bokser til å sette henne sammen med en eldre hest, dessverre. Boksene er store, men de andre hestene er såpass store hester at jeg ikke vil risikere at min lille frøsken blir klemt opp i et hjørne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hres ut som min to åring ;) Hun VAR en skikkelig gris. Nå har hun fått oppdragelse av den andre hesten, som er en meget renslig herremann ;) så nå tisses og bæsjes det på en plass, både ute og inne.

ellers er hun fæl å grise når hun er mett og kjeder seg. Da grises det med maten, velter vannbøtta, river ned lyskuppelen, spiser på treverket også videre ;)

Trener du henne noe? Kjedsommhet? Hvor mye er hun ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms. Raggsokk

hres ut som min to åring ;) Hun VAR en skikkelig gris. Nå har hun fått oppdragelse av den andre hesten, som er en meget renslig herremann ;) så nå tisses og bæsjes det på en plass, både ute og inne.

ellers er hun fæl å grise når hun er mett og kjeder seg. Da grises det med maten, velter vannbøtta, river ned lyskuppelen, spiser på treverket også videre ;)

Trener du henne noe? Kjedsommhet? Hvor mye er hun ute?

Har din også stått sammen med eldre hest på boksen?

Hun er ute ca. 7-22 hver dag, uansett vær. Stor plass ute, med hestekompiser og kan spise rundball om hun vil. Hun er ikke særlig trent enda, for hun er bare leietemt. Er vant til sele, så vi får begynne med litt tømmekjøring snart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de står ikke på samme boks nei, men har bokser ved siden av hverandre, bare med en halv vegg imellom. så de har kontakt hele tiden. Også er de ute sammen, bare de to.

Men tro med, de lærer bare ved å stå ved siden av hverandre ;)den eldre hesten står bestandig å graver med foten når han får kraftfor, og det har den yngste også tatt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt problem med det sjølv, men har hørt tips om at man kan legge møkka på ein plass i boksa, og på den måten lærer hesten seg at det er der møkka skal vere... Om det funkar - anar ikkje - men kanskje verdt eit forsøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms. Raggsokk

Har aldri hatt problem med det sjølv, men har hørt tips om at man kan legge møkka på ein plass i boksa, og på den måten lærer hesten seg at det er der møkka skal vere... Om det funkar - anar ikkje - men kanskje verdt eit forsøk?

Takk for tips, verdt et forsøk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

I min verden høres det ut som en typisk hoppe ;) Alle hingster og vallaker jeg har hatt, er ekstremt pertentelige og renslige, mens de fleste hoppene klarer å rote som et helvete :fnise:

Men de har nok en tendens til å bli bedre med åra ja, så det er enda håp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun vil nok bli bedre med årene men jeg ville nok gitt henne mindre mat inne (det blir jo ikke spist alikevell) og heller mere da hun står ute. Også ville jeg lagt høyet leeengst mulig unna vannkaret. Da slipper du hvertfall probl med at hun kanskje vanner høyet sitt. Driten får du ikke gjort noe særlig med desverre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Steller selv to treåringer, og de har noe det samme problemet :) har stått på beite sine første tre år, sammen med andre unghester, mener jeg. Spesielt hoppa er en ordentlig gris på boksen, med høy og slikt over alt :) Men hun har stått hos oss i snart fire måneder, og det blir gradvis bedre!

Jeg har også hatt samme problemet med en kaldblods jeg stelte før. Han var hingst da jeg begynte med ham, og veldig renslig, men etter kastraksjonen gikk det nedover :) men det jeg merket på han var at han gjerne ville være med på alt som skjedde rundt ham, så han gikk mye i sirkler i boksen for å få med seg alt som skjedde på alle kanter! I tillegg hadde han vannkar og høy i motsatte hjørner en stund, noe som bidro til griseriet :) Han fikk høy i krybbe, men løftet det ut og spiste fra gulvet. Jo mer han beveget seg, jo mer høy havnet overalt :)

Ser noe av det samme på unghoppa. hun beveger seg mye i boksen, for å holde øye med naboene sine. Det er ikke rart det blir grisete da :) Vallaken står derimot rimelig rolig, så der er det ikke så rotete :)

Lykke til med rotedyret! Som regel ordner det seg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lykkes med å møkke på en "hygienisk måte. Jeg fjerner alt av møkk og vått i boksen, resten av flisa som er igjen legger jeg bakerst i boksen. Så legger jeg bare ren ny flis forran i boksen, der ligger også høy. Da blir det en ren "sone.

Dette har fungert bra og jeg kunne ikke tenke meg å gjøre ren en boks på noen annen måte etter at jeg begynte med det.

Litt halm å tygge på kan gi hesten noe å finne på visst den spiser opp maten sin fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...