Gå til innhold

Tann gnissing / kjevedysfunksjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Både jeg og sønnen vår har stort problem med nattlig tanngnissing.

Min far og min bror har akkurat samme problemet, så er nok noe som kan ligge i genene.

Likt på alle er at kjeveleddet kan gå delvis ut av ledd på ene siden.

En annen ting som er likt er at tannlege er et sant mareritt, for kjeven kan fort låse seg helt når en sitter å gaper for lenge.

Det knaser noe forferdelig i kjeveleddet når vi gaper.

Både jeg og sønnen vår har prøvd ut forskjellige typer biteskinner. Men har så og si tygd i stykker det meste. Nå tester vi ut den hardeste skinnen, men den ser ut til å ryke den også.

En annen ting med disse biteskinnene er at vi har merket at vi har fått mer skade på tennene etter at vi startet med de. Mer hull og mye sorte/brune flekker på tennene.

Dette på tross av at vi er nøye med tannpuss og daglig rens av skinnene.

Men vi tror at tannskadene kan komme av at i løpet av natten samler spytt og slikt inni selve skinnen slik at en ikke får sirkulert og renset munnen.

På morgenen når vi tar ut skinnen lukter det rett og slett surt av skinnen og spyttet i munnen smaker svært vondt. Kan umulig være sunt for munnhygienen.

Synes heller ikke skinnene har hjulpet så mye på å redusere tanngnissingen. Vi gnager fremdeles men nå skader vi bare tennene nede i munnen ikke både oppe og nede som tidligere.

Vi har alle fått øvelser for å løse opp i kjeveleddet som vi er flinke til å gjøre vær dag.

Har kanskje hjulpet bittelitt, men ikke løst problemet.

Det verker i hele kjevelddet helt opp i øret. På innsiden av munnen kan det vere store smerter i tennene og tannkjøttet. I enkelte perioder som er ekstra ille verker det og kjennes hovent ut i halve ansiktet. Ender gjerne i at en får en sterk hodepine.

Det vi lurer på er om noen har forsøkt annen type behandling eller undersøkelser en tannskinner for å få løst problemet permanent ?

Videoannonse
Annonse
Gjest Birgitte
Skrevet

Hei

Jeg har slitt i mange år med slike problemer, og har funnet ut at det dreier seg om en kjeveleddsdysfunksjon som det desverre er vanskelig å få hjelp for i Norge. Kanskje det samme gjelder for deg? Erfaringsvis har vanlige tannleger liten eller ingen kunnskap på dette området. Mange har fått kirurgisk hjelp i utlandet (USA og England) som har hatt god effekt. Sjekk ut denne siden: http://www.tmdforeningen.no/ for mer informasjon.

• 2 uker senere...
Skrevet

En ting som skal sies er at spyttet du har i munnen er det beste munnen har. Som læreren min sier: spytt er så bra at hvis man kunne og hvis det hadde vært hygienisk ville man solgt spytt på flaske.

Uten spytt hadde du nok hatt mye mer problemer med tennene. Hva den ekstreme tanngnissingen går så vet jeg ikke helt hva du bør gjøre. Har du blitt henvist til en kjeve og ansiktsradiolog som tar bildet av så å si hele kjeven for litt mer utberedning av skade. Hva mer angår den type skade kan jeg ikke hjelpe deg med.

Vil også si at godt renhold er kjempebra og utrolig viktig. Tannpuss med fluortannkrem to ganger daglig, bruk av tanntråd eller tannstikkere og munnskyll. Bra at dere også vasker og ordner med skinnene for det kan lett bli en bakteriebombe hvis man ikke vedlikeholder det.

Lykke til og jeg håper virkelig at dere får noe svar og eventuelt bedre behandling som kan hjelpe dere i fremtiden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...