Gå til innhold

Forstoppelse, eller hva er dette?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Den siste tiden har jeg hatt velding vondt i rumpa. Ikke i rumpeballene, men i endetarmsåpningen. En litt sånn stikkende smerte. Ikke at det gjør vondt, men at det er fryktelig ubehagelig. Samtidig har jeg vært treg i magen den siste tiden. Ikke bare litt, men veldig. Hatt masse luft, men svært lite med avføring. Den avføringa som har kommet har vært en blanding mellom grå og gul, og veldig hard. Så vidt jeg vet, er jeg frisk på andre måter og føler meg bra!

Kan dette være forstoppelse? Har aldri merket noe til dette før, så jeg er litt usikker ..

Ble litt ekle detaljer her, men håper du som leser tåler det!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt mye forstoppelse og går som regel på do 2-3 ganger i uka, men ikke hatt vondt helt ytterst i endetarmen? Bortsett fra hvis jeg har vært på do og det har vært vanskelig å få det ut, da gjør det jo gjerne litt vondt resten av dagen. Men har ikke kjent det helt uten videre..

Har du prøvd å ta litt Laxoberal dråper i vann? evt spise svisker, drikke mye mer vann? Det er også en ting til som heter Laktulose.

Legen fortalte meg for midlertidig forstoppelse gjør følgende:

1. Ta noen dråper laxoberal i vann/hva du selv vil om morgen

2. Drikk Laktulose om morgen

3. Putt Microlax opp og sprut innholdet inn i endetarmen. Da vil det nok gå seg til :)

Utrolig kjedelig med forstoppelse, og man blir så desperat. Lykke til.

Skrevet

Jeg har hatt mye forstoppelse og går som regel på do 2-3 ganger i uka, men ikke hatt vondt helt ytterst i endetarmen? Bortsett fra hvis jeg har vært på do og det har vært vanskelig å få det ut, da gjør det jo gjerne litt vondt resten av dagen. Men har ikke kjent det helt uten videre..

Har du prøvd å ta litt Laxoberal dråper i vann? evt spise svisker, drikke mye mer vann? Det er også en ting til som heter Laktulose.

Legen fortalte meg for midlertidig forstoppelse gjør følgende:

1. Ta noen dråper laxoberal i vann/hva du selv vil om morgen

2. Drikk Laktulose om morgen

3. Putt Microlax opp og sprut innholdet inn i endetarmen. Da vil det nok gå seg til :)

Utrolig kjedelig med forstoppelse, og man blir så desperat. Lykke til.

Jeg kjenner også den typen smerter når jeg sitter i blandt. I går var det ganske ille. Kjente det litt når jeg gikk, sto rolig, når jeg satt og når jeg lå. Jeg har tenkt på hemoroider, men tror kanskje jeg er litt ung til å få det? Er 17 år.

Jeg er ikke veldig glad i legemidler sånn generelt, og holder meg unna så lenge det lar seg gjøre. Er litt redd for sånne avføringsmidler, for er redd for at jeg plutselig får skikkelig med diare.

Skrevet

Den stikkende smerten i endetarmen er hva jeg kaller en rævkjøring. jeg har hatt det i mangen år, og melder ofte sin ankomst i forbinnelse med menstruasjonen.. tror ikke det er noe farlig :sjenert: når det kommer til forstoppelsen hadde jeg prøvd avføringsmiddel i form av klyster. Da kommer alt som har samlet seg opp der inne, ut i løpet av en 10- 15 minutters tid. Tro meg, det er lettelse!!

• Liker 1
Skrevet

Jeg har merka det ved mensen også, men ikke så intenst. Gikk på do istad, kjentes ut som at jeg virkelig måtte få det ut, pressa på og fikk noe som kjentes fryktelig ut som harde menssmerter. Det har enda ikke gitt seg. Avføringa mi var sånn svak grå/grønn/gull. Er det farlig? Jeg har aldri hatt det sånn før, første gang jeg opplevde det var i går.

Skrevet

Jeg får også skikkelig vondt oppe i rompa rundt menstid og eggløsning. Føles som om jeg må skikkelig på do men så er det likevel ikke noe som kommer. Det skyter liksom hekseskudd opp i rompa.

Jo, hvem som helst kan få hemoroider.. hvis man trykker mye til under dobesøk f.eks. Du kan jo prøve å kjenne baki der med hånden eller ta et speil og se om du ser noe?

De legemidlene jeg anbefalte, er bare for kort periode som jeg skrev, forbipasserende forstoppelse. Kanskje du er treg i magen , og da kan den Mixcrolaxen (klyster?) sprutes opp og det kommer ut så fort at du klarer nesten ikke å holde deg, så hvis du tar den så pass på å være hjemme :)

Gjest idakaroline
Skrevet

Jeg får også skikkelig vondt oppe i rompa rundt menstid og eggløsning. Føles som om jeg må skikkelig på do men så er det likevel ikke noe som kommer. Det skyter liksom hekseskudd opp i rompa.

Jo, hvem som helst kan få hemoroider.. hvis man trykker mye til under dobesøk f.eks. Du kan jo prøve å kjenne baki der med hånden eller ta et speil og se om du ser noe?

De legemidlene jeg anbefalte, er bare for kort periode som jeg skrev, forbipasserende forstoppelse. Kanskje du er treg i magen , og da kan den Mixcrolaxen (klyster?) sprutes opp og det kommer ut så fort at du klarer nesten ikke å holde deg, så hvis du tar den så pass på å være hjemme :)

Det er snart to uker siden jeg hadde mensen sist, så syns det virker litt rart. Jeg går på p-piller og har gjort det i godt over et år nå.

Syns det her er kjempe rart, for har ikke hatt noe sånt før. Har ikke kjent noe som kan tyde på hemoroider heller. Jeg er kanskje litt hypokonder fra før av, men akkurat det jeg kjenner baki der er vondt og ikke noe jeg innbiller meg.

Skrevet

Er det konstante smerter? Gjør det ekstra vondt hvis du kniper sammen analåpningen når du ikke må på do?

Hemoroider gjør vondt, det kan gjøre vondt hele tiden eller bare når du er på do. Og når du kniper sammen så kjenner man det ekstra godt.

Luft i endetarmen gjør også ganske så vondt, da hjelper det å bevege seg. Gå turer, drikk vann og spis fiber.

Skrevet

Er det konstante smerter? Gjør det ekstra vondt hvis du kniper sammen analåpningen når du ikke må på do?

Hemoroider gjør vondt, det kan gjøre vondt hele tiden eller bare når du er på do. Og når du kniper sammen så kjenner man det ekstra godt.

Luft i endetarmen gjør også ganske så vondt, da hjelper det å bevege seg. Gå turer, drikk vann og spis fiber.

Det er ikke konstante smerter, mer sånn av og på. Når smertene er som værst, gjør det vondt å knipe sammen. Ikke ellers. Jeg kjenner det hvis jeg presser på litt, akkurat som om jeg må slippe ut luft. Når jeg er på do, kan jeg kjenne det nederst i magen ved livmora. Da kommer det skikkelige menssmerter.

Jeg tror selv at det ikke er hemoroider, men jeg er likevel usikker. Har liksom aldri vært borti det før.

Luft i endetarmen? Det har jeg aldri hørt om før. Jeg prøver å drikke mye vann, spise fiber og ellers være litt i aktivitet.

Skrevet

Hei!

Vil bare si at klyx og microlax er to hel forskjellige ting!! Klyx bør virkelig ikke en normalt frisk person ta uten at en lege har sagt man skal det!!

Microlax derimot kan man ta en veldig sjelden gang, men apsolutt ikke over tid...

alle avføringstabletter og lignende skal man virkelig være forsiktig med!!

Har du prøvd å ta et speil å sett om det er noe å se?

finnes f.eks. kremer du kan få kjøpt på apoteket hvis det er sårt der bak..

Skrevet

Det er ikke konstante smerter, mer sånn av og på. Når smertene er som værst, gjør det vondt å knipe sammen. Ikke ellers. Jeg kjenner det hvis jeg presser på litt, akkurat som om jeg må slippe ut luft. Når jeg er på do, kan jeg kjenne det nederst i magen ved livmora. Da kommer det skikkelige menssmerter.

Jeg tror selv at det ikke er hemoroider, men jeg er likevel usikker. Har liksom aldri vært borti det før.

Luft i endetarmen? Det har jeg aldri hørt om før. Jeg prøver å drikke mye vann, spise fiber og ellers være litt i aktivitet.

Altså luften kan sette seg i endetarmen, har hatt det selv noen ganger og det kjempevondt, men det går jo over etter en stund da.

Hvis du får menssmerter også så synes jeg du skal gå til en lege, siden magesmerter kan være så mangt og er ofte vanskelig å finne ut av.

Skrevet

Altså luften kan sette seg i endetarmen, har hatt det selv noen ganger og det kjempevondt, men det går jo over etter en stund da.

Hvis du får menssmerter også så synes jeg du skal gå til en lege, siden magesmerter kan være så mangt og er ofte vanskelig å finne ut av.

Jeg har generelt mye problemer med luft i magen, men jeg har aldri hatt den type smerte før i forbindelse med det.

Jeg tror jeg skal se det an resten av kvelden og starten på morgendagen. Gir det seg ikke, tar jeg en tur til legen.

Skrevet

Jeg ville dratt til legen hvis jeg var deg.. gulgrønn avføring kan være tegn på at det er noe i veien med galleblæra, leveren eller bukspyttkjertelen.

Skrevet

Men jeg føler meg jo helt frisk på alle andre områder! Syns det er kjempe rart.

Skrevet

Selv om du føler deg frisk så kan det være lurt å få sjekket det. For det er ikke normalt å ha en slik farge på avføringa. Søk litt på google så finner du masse informasjon og litteratur du kan lese.

Men når det gjelder at du kanskje er forstoppet så er det lurt som flere sier her å drikke mye vann og spise fiberrik kost. Siden du ikke liker å ta legemidler, noe jeg er helt enig med det i fordi miniklyx osv kan gjøre problemet værre dersom man bruker det for mye (en gang i blant går bra), så anbefaler jeg svisker, linfrø, plommer osv.. det er kjempe effektiv mot treg mage. Jeg sliter i perioder med litt hard mage og luftsmerter. Og jeg har erfart at dette kun gjelder kostholdet mitt. Dersom jeg da spiser havregryn med linfrø og melk på pluss litt syltetøy noen dager blir magen helt fin igjen.

• 1 år senere...
Gjest Adnan ashraf
Skrevet

Den siste tiden har jeg hatt velding vondt i rumpa. Ikke i rumpeballene, men i endetarmsåpningen. En litt sånn stikkende smerte. Ikke at det gjør vondt, men at det er fryktelig ubehagelig. Samtidig har jeg vært treg i magen den siste tiden. Ikke bare litt, men veldig. Hatt masse luft, men svært lite med avføring. Den avføringa som har kommet har vært en blanding mellom grå og gul, og veldig hard. Så vidt jeg vet, er jeg frisk på andre måter og føler meg bra!

Kan dette være forstoppelse? Har aldri merket noe til dette før, så jeg er litt usikker ..

Ble litt ekle detaljer her, men håper du som leser tåler det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...