AnonymBruker Skrevet 6. desember 2010 #21 Skrevet 6. desember 2010 Dere som skriver om "en time, tre dager i uka", hvordan trener dere? Jeg trener styrke, med høy vekt og få repetisjoner. Så hele programmet mitt tar ca en halvtime, og når jeg bor ca ett kvarters biltur fra treningsstudioet tar det rett i overkant av en time fra jeg drar, til jeg er hjemme igjen. Skifter og dusjer hjemme. Har også manualer og benk hjemme, til basisøvelser, de dagene jeg ikke har ork til å reise ut.
La Guapa Skrevet 6. desember 2010 #22 Skrevet 6. desember 2010 Trener til og fra jobb. Sykler om sommeren 16 km pr. dag Går fort eller jogger om vinteren, men da bare på vei hjem, altså 8 km. Jeg har to små, en mann som reiser mye og treningssenter tar for mye tid. Det "store treningssenteret" ute er definitivt best, synes jeg. I helgene går jeg treningsturer på langrennski. Det er gode kondisjonsøkter du får en flott overkropp av Om sommeren går jeg på blades med staver som en avveksling fra syklinga og jogginga! En halv time i godt skuv på rollerblades eller på joggetur gjør underverker!
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2010 #23 Skrevet 6. desember 2010 Det å dra på treningssenter har jeg ikke tid til lengre (kjøring, parkering, skifting etc). Så jeg har valgt å løse treningsbehovet på andre måter mens barna er små: - en løpetur på morgenen før alle andre står opp (blir riktignok bare en halvtime når klokka ikke engang har bikket 0600, men det er da bedre enn ingenting?) - gåtur/løpetur/sykkeltur/skitur (sesongavhengig) i helgen - dersom vi har med barna ut på tur så tar både pappan og jeg en halvtime/time hver alene hvor vi får trent litt mens den andre tar seg av barna (ellers så er jo langrennstur med pulk eller mini i sele bak glimrende trening - god kombinasjon av flere goder ) - bruker vogn/sykkel/bæremeis til barnehagehenting (kanskje ikke trening, men i en hektisk hverdag så hjelper all aktivitet ) Helt enig med de over som sier at det er viktig å fokusere på aktivitet og ikke bare "trening" - en ekstrabonus ved å droppe treningssenteret er jo at man får frisk luft i tillegg!
Gjest mammatilto Skrevet 7. desember 2010 #24 Skrevet 7. desember 2010 Jeg kunne også bare glemme ork til trening med førstemann, pga dårlig søvn og lite energi. Med andremann var ting litt lettere, pluss at jeg var blitt vant til å være "i halvgod form" etter søvnløse netter etc. Utrolig hva kroppen venner seg til, hadde aldri trodd før at jeg skulle orke å prestere både på jobb og trening etter dårlige netter. F.eks hadde jeg en eksamen dagen etter en våkenatt. Tror jeg sov 2 timer den natten, ikke akkurat maks oppladning til eksamen, men jeg mobiliserte alle krefter og gjorde en kjempebra eksamen. Må man så må man. Det samme gjelder treningen. Når minstemann var 1 år begynte jeg regelmessig å trene 3 ganger i uken på Sats. Nå, 3 år etter holder jeg fortsatt koken med 3 ggr pr uke. Hadde jeg hatt mer tid, ville jeg gått for 4 ggr pr uke, for det er så givende å trene, både fysisk og psykisk. Det blir litt fri fra hus og hjem og barn samtidig. Deilig å gi full gass på spinning f.eks. Mannen min trener mye selv, derfor blir det med 3 ggr pr uke foreløpig for meg - logistikken tilsier ikke mer. Men, jeg er ofte kjempetrøtt og sliten etter jobb og alt styr med henting og handling, matlaging etc og kaster meg ned på sofaen i 15-20 min når barne-tv går, så er jeg klar for time på Sats kl 19. Det gjelder å ikke tenke så mye, som "å jeg er så sliten eller trøtt, orker ikke etc" - men bare følge planen uten å tenke. Og jeg angrer stort sett ALDRI på at jeg gikk på trening. Kroppen er ofte kvikk på treningen også, så det sitter nok mye i hodet at man er så sliten. Nå kan jeg ikke tenke meg å hoppe over trening, det er maks 3-4 ganger pr ÅR jeg ikke går som planlagt. Så prøv å få det til er mitt råd, dørstokkmila er høy først, men så kommer det seg!!
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2010 #25 Skrevet 7. desember 2010 Men dersom begge foreldrene trener 3 ganger i uka, når i alle dager får dere gjort andre ting? Vært sosiale med andre mennesker? Vært sammen dere to i litt ro og fred?
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2010 #26 Skrevet 7. desember 2010 En dag i mitt liv hadde nok fått de fleste til å segne utslitt om på sofaen etter legging, det er jeg helt sikker på... dessuten er huset bombet når 3 små har herjet fra seg, så en times husarbeid kreves også etter legging, sånn ca Det er vel to om ting? Altså mannen din kan ta leggingen, lage middag og rydde en dag i uken?
Gjest mammatilto Skrevet 7. desember 2010 #27 Skrevet 7. desember 2010 Men dersom begge foreldrene trener 3 ganger i uka, når i alle dager får dere gjort andre ting? Vært sosiale med andre mennesker? Vært sammen dere to i litt ro og fred? Hei, tenker det er meg du spør. Ja, det kan du si, man må prioritere og nedprioritere for å få det til. Vi prøver å ha et mønster på det, dvs at vi jobber stort sett aldri overtid. Det gjør at vi alltid er hjemme etter jobb og spiser middag sammen. Hjelper eldste med lekser og holder på med huslige ting hjemme sammen. Så stikker den ene på trening ca kl 19, dvs når yngste legger seg. Og er tilbake mellom 20-21, da har vi et par timer sammen når ungene har lagt seg. Dette er i hverdagen. I helgene legger vi treningen til enten tidlig eller sent, sånn at det ikke ødelegger for noe som vi skal gjøre som en familie, dvs tur i skogen, besøk, alt mulig egentlig. Men det er klart vi må nedprioritere tid sammen med venner i ukedagene, samt at treningen blir "fritidsinteressen/hobbyen". Vi ser ikke så mye på tv heller, det frigjør endel tid. Jeg blir selvsagt med på en tur ut med venner/kollegaer innimellom, det samme gjør mannen min - men noen ganger prioriteres trening i stedet, jeg må innrømme det. Det er deilig å kjenne seg i god form :-)
flickan Skrevet 7. desember 2010 #28 Skrevet 7. desember 2010 Hei, tenker det er meg du spør. Ja, det kan du si, man må prioritere og nedprioritere for å få det til. Vi prøver å ha et mønster på det, dvs at vi jobber stort sett aldri overtid. Det gjør at vi alltid er hjemme etter jobb og spiser middag sammen. Hjelper eldste med lekser og holder på med huslige ting hjemme sammen. Så stikker den ene på trening ca kl 19, dvs når yngste legger seg. Og er tilbake mellom 20-21, da har vi et par timer sammen når ungene har lagt seg. Dette er i hverdagen. I helgene legger vi treningen til enten tidlig eller sent, sånn at det ikke ødelegger for noe som vi skal gjøre som en familie, dvs tur i skogen, besøk, alt mulig egentlig. Men det er klart vi må nedprioritere tid sammen med venner i ukedagene, samt at treningen blir "fritidsinteressen/hobbyen". Vi ser ikke så mye på tv heller, det frigjør endel tid. Jeg blir selvsagt med på en tur ut med venner/kollegaer innimellom, det samme gjør mannen min - men noen ganger prioriteres trening i stedet, jeg må innrømme det. Det er deilig å kjenne seg i god form :-) Må bare signere dette, vi gjør det på samme måte. Dessuten prøver jeg å trene sammen med venninner innimellom, så da tas noe av det sosiale igjen der. Når det er sagt, er det ikke treningen som begrenser det sosiale samværet vårt. Jeg og mannen føler vi får sett nok til hverandre, og venner ser vi innimellom, men ikke like ofte som før vi fikk barn selvsagt. Men jeg har alltid likt å ha en del tid for meg selv, og det har mannen også, så for oss er det i grunnen helt fint.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2010 #29 Skrevet 7. desember 2010 En dag i mitt liv hadde nok fått de fleste til å segne utslitt om på sofaen etter legging, det er jeg helt sikker på... dessuten er huset bombet når 3 små har herjet fra seg, så en times husarbeid kreves også etter legging, sånn ca Er du den eneste med tre unger, siden en dag i ditt liv er så enestående? Jeg har to og får trent 3 ganger i uka, alle kjenner seg slitne om ettermiddagen og kvelden men VIL man så FÅR MAN DET TIL! Venninnen min har FIRE unger, er alenemor og har er sjef på sin jobb og trener også 3 ganger i uka. Hun sier det er nettopp treningen som gir overskuddet i travel hverdag! Og nei, det går ikke utover ungene eller husarbeidet, trening tar ikke så mye tid som noen tror hvis man trener riktig!
lilljan Skrevet 7. desember 2010 #30 Skrevet 7. desember 2010 Jeg tror absolutt det liker mye i tankevirksomheten. Jeg er supersliten og huset er bombet her ofte. Men heller god helse en støvfrie kroker. Støvet ligger der i morgen også.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2010 #31 Skrevet 7. desember 2010 Jeg jogger, det er gratis, rett utenfor døra og effektivt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå