Gå til innhold

Tid til trening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere med små barn og jobb; når får dere tid og ork til å trene? Hva trener dere og hvor ofte?

Etter jobb skal ungene hentes og det skal lages middag og da er jeg veldig sliten. I tillegg har jeg lyst til å tilbringe litt tid sammen med dem før de legger seg. Og da føler jeg at jeg burde tilbringe litt tid med samboeren som jeg heller ikke har sett i løpet av dagen.

Jeg som er så glad i å jobbe og trene føler at jeg går rundt med konstant dårlig samvittighet fordi jeg ikke er sammen med barna nok, samboeren nok, ikke er nok tilgjengelig for jobb og ikke får trent nok.

Hvordan løser dere dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg ikke barn selv, men tidklemma har jeg likevel.

-Du kan trene på morgenen, før jobb? Jeg står opp 5.30 for å trene ;)

-1 time 3 dager i uken på kveldstid (etter at barna har lagt seg) klarer du. Det er jo ikke så lenge å være borte fra samboern din heller

-Ta med mann og barn på senteret når senteret har barnepass. Da kan barna leke, mens du og mannen trener sammen.

-Ta med mann og barn i svømmehallen, ut å ake, gå på ski osv

Det handler ikke om å ikke ha tid, for det har du jo både før og etter jobb. Det handler om prioriteringer. Er trening viktig nok for deg, så får du det til! :)

• Liker 1
Gjest jomfrua
Skrevet

Jeg prøvde i flere år når barna var små og trene. Men jeg greide ikke - men nå er jeg en person som må trene jevnt og trutt - hvis ikke så mister jeg motivasjonen. Det greide jeg ikke med små barn og jobb.

Men det var noen år - så gikk det bra. Når barna ble ca 10 år så lot det seg gjøre igjen og stikke avgårde 1 times tid 3 ganger i uka.

Skrevet

Jeg har en gutt på 17 mnd og føler litt på det samme. Løsningen har blitt at jeg trener på kvelden når barnet har lagt seg. Det går jo utover samværet med mannen, men det blir desto mer :sengekos: fordi jeg får energi fra treningen, så alt i alt er mannen fornøyd. :lur:

For å være ærlig sitter vi jo stort sett på hver vår PC, leser i blader/bøker eller ser på TV uansett, så egentlig går det ikke utover mannen likevel.

Jeg har funnet ut at jeg må prioritere trening hvis jeg ikke ska se ut som en hval, så da må jeg bare finne tid til det. Mannen støtter meg heldigvis fordi han vet at jeg sliter med å holde vekten.

Skrevet (endret)

Jeg har tre barn og har ikke tid til å trene på noe senter, desverre. Jeg føler at jeg ikke kan ta tid i helgene til trening, da går det kjapt noen timer borte fra huset. Etter legging er jeg helt kakemann og klarer ikke komme meg avgårde. Løsningen er å trene ved å leke med barna, feks trille en trilletur i rask gange med tvillingvogna (blytung) i helgene, og å trene litt foran TVen hjemme... Jeg har det dessuten så aktivt hjemme med tvillinger på 1,5 år, at jeg føler at jeg får veldig mye hverdagstrim for tiden. Jeg bærer dem opp og ned trapper, løfter dem opp fra gulvet hele tiden og sitter aldri i ro når barna er våkne.

TreningsDVDer er også fine :goodbye:

Til våren skal jeg løpe litt igjen, det er ikke så tidkrevende.

Endret av Caramba
Skrevet

Jeg har tre barn og har ikke tid til å trene, desverre. Jeg føler at jeg ikke kan ta tid i helgene til trening, da går det kjapt noen timer borte. Etter legging er jeg helt kakemann og klarer ikke komme meg avgårde. Løsningen er å trene ved å leke med barna, feks trille en trilletur i rask gange med tvillingvogna (blytung) i helgene, og å trene litt foran TVen hjemme...

TreningsDVDer er fine :goodbye:

Det blir så feil når dere sier at dere ikke har tid. For dere har jo tid, som dere sier, etter legging f.eks. Men at da orker dere ikke.

Skrevet

Nå har jeg ikke barn selv, men tidklemma har jeg likevel.

-Du kan trene på morgenen, før jobb? Jeg står opp 5.30 for å trene ;)

Må bare kommentere denne: Jeg står også opp hver dag kl 5.30, men for å dusje, smøre matpakker, stelle unger, finne frem klær, gi dem frokost, trøste, megle etc etc etc...for så å gå på jobb. Ingen treningstid der, morgenen er den mest hektiske tiden på dagen :gjeiper:

Skrevet (endret)

Det blir så feil når dere sier at dere ikke har tid. For dere har jo tid, som dere sier, etter legging f.eks. Men at da orker dere ikke.

En dag i mitt liv hadde nok fått de fleste til å segne utslitt om på sofaen etter legging, det er jeg helt sikker på... dessuten er huset bombet når 3 små har herjet fra seg, så en times husarbeid kreves også etter legging, sånn ca :husarbeid:

Endret av Caramba
Skrevet

Det er veldig sant at på kvelden når kl begynner å nærme seg 20.00 så orker jeg ikke å dra en energiløs kropp til trening, men det er og sant at man tilbringer mye tid foran tven da, og da kunne man jo trent istedet og fått litt energi til kos med sambo etterpå.. Er for tiden veldig trett om morgenen i denne mørketiden slik at det er vanskelig å stå opp tidligere enn jeg gjør, men på sommeren er det lettere.

Jeg må også trene for å holde vekten så det er en nødvendighet så absolutt.

TS

Skrevet

Veldig greit for den som ikke har barn å fortelle andre med barn at joda -d u har tid til å trene......

Nå er ikke akkurat jeg noen treningsfreak - det har aldri stått veldig høyt på prioriteringslista mi. Men - jeg vet jo at jeg burde, og har også blitt flinkere til å prioritere trening foran andre ting.

Men jeg ser og at selv om jeg ikke har småbarn, så strekker ikke alltid tiden til, dvs. MIN tid og måten JEG prioriterer og vil prioritere på. Når jeg har jobbet 12-timers dager + at jeg har et par timers reisevei, ja da syns jeg faktisk det er viktigere å tilbringe tid med mine barn/mann enn å styrte avgårde på treningssenteret. Og det har jeg ikke dårlig samvittighet for heller, selv om buksene blir litt for trange i perioder.

Til ts: forsøk å ta med familien ut i helgene, vær aktive da. Ikke bruk energi på dårlig samvittighet for at du ikke får trent - funker det ikke så gjør det ikke det. Ta heller med deg de øktene du kan når du kan, men uten at fokus hele tiden skal være på det du IKKE får til. Da får du det mye bedre!

Skrevet

Slik hadde jeg det også. Men nå bestemte jeg meg for at nok var nok. Mannen hadde trent flere dager i uken i mange år mens jeg satt hjemme. Så jeg sa fra at disse tre dagene i en time er jeg opptatt. Da er huset og barna ditt ansvar. Det er superdeilig å komme seg ut for å trene. Jeg ammer i tillegg og har en som er veldig avhengig av meg. Men den lille timen for pappa'en holde lillegutten med selskap slik at han ikke blir hysterisk. Mannen har forresten fått seg noen oppvekkere om at det faktisk er ganske slitsomt med de tre timene i uken selv om det er kveldstid og de er hovedsaklig lagt ;)

Skrevet

Nå har ikke jeg barn selv da, men jeg kan jo dele et par tips som har fungert for meg i stressa tider - så kan du se om det er relevant for deg eller ikke.

Først og fremst: hjemmetrening er tidsbesparende. Har man en trimsykkel og et par manualer, kommer man langt, og man sparer tid på å dra til og fra senteret, ev. venting her og der, og det er liksom ikke et like stort tiltak når man bare trenger å hoppe i treningsklærne og ta en liten halvtimes økt. Treningssykler og manualer/strikk kan også brukes foran TVen når yndlingsprogrammet går. ;) Har dere ikke råd/plass til trimsykkel/tredemølle/ellipsemaskin er jogging eller sykling ute et godt alternativ. Det finnes også treningsDVDer eller spill til ulike konsoller som kan hjelpe.

Ellers er jeg fan av at man ikke nødvendigvis skal tenke "trening", heller "aktivitet". Alt for mange henger seg opp i progresjon og måling av så-og-så-mange benkpress, markløft, intervalltrening, maxpuls og gud vet hva. Nå sier jeg ikke at disse tingene ikke har noe for seg - for det har de jo - men det betyr ikke at man MÅ ha den type aktivitet for å leve et litt sunnere liv! Tenk på hva du kan gjøre for å øke aktivitetsnivået i det daglige, enten med barna eller uten. Kan du gå trappa i stedet for å ta heisen? Gå til butikken og bære varene hjem i stedet for å kjøre? (eventuelt gå til en butikk som er litt lengre unna hvis dere bor i et område med mange butikker) Sykle til jobben i stedet for å kjøre? Gjør husarbeid mer intensivt, og sleng inn et par dansetrinn eller vaskebøtteløft når du gjør det. Lek masse med ungene! Gå deg en tur hvis du trenger (og kan ta) en pause. Få med familien på skogstur, skitur, sopptur, oppdagelsesferd i nærområdet, svømming og så videre.

Kanskje kan du finne en fritidsaktivitet i nærheten av deg som arrangeres til faste tider slik at du kan avtale med samboeren at han da har ansvaret for ungene? Av egen erfaring og på andre jeg kjenner hjelper det både at treningen er en vane, og at den er til faste tidspunkter - gjerne i regi av andre. Det trenger ikke være trening med intervaller og vekter - det kan være alt fra dansing til fotball til orientering til karate til aerobic til turgåing til hva som helst!

• Liker 3
Skrevet

Dere som skriver om "en time, tre dager i uka", hvordan trener dere?

Skal jeg få trent i en time blir jeg som regel borte i nærmere to (pga reisevei, parkering og skifting, og så må man jo være på plass litt før timen begynner). Og når jeg kommer hjem må jeg dusje (er ikke garderobe der jeg trener).

Så jeg får trent en kveld i uka. Da går i grunnen "hele kvelden" med til treningen.

Ser liksom ikke for meg at jeg skal få trent mer enn en kveld i uka på mange år ennå har en baby og en toåring)

Skrevet

Dere som skriver om "en time, tre dager i uka", hvordan trener dere?

Skal jeg få trent i en time blir jeg som regel borte i nærmere to (pga reisevei, parkering og skifting, og så må man jo være på plass litt før timen begynner). Og når jeg kommer hjem må jeg dusje (er ikke garderobe der jeg trener).

Så jeg får trent en kveld i uka. Da går i grunnen "hele kvelden" med til treningen.

Ser liksom ikke for meg at jeg skal få trent mer enn en kveld i uka på mange år ennå har en baby og en toåring)

Tar på treningstøy hjemme. Går til senteret (10 min), deltar på en 45-minutters time (spinning f.eks), går hjem igjen (10 min), hopper i dusjen (5 min). Tadaaa ferdig! 70 minutter :)

Skrevet

Som Pingting sier, aktivitet er et vel så godt fokus som trening. Og jeg ville jo tro at hvis man har det for travelt til å trene - opp med barna om morgenen, jobb, ta seg av barna/leke med dem om kvelden, handle, husarbeid osv - så er man vel forsåvidt ganske aktiv i hverdagen likevel?

Gjest jomfrua
Skrevet

Jeg skifter hjemme.

Altså jeg kan gå rett inn på timen, trenger ikke tid i forveien. Om du trener vekter: f.eks: Løp/oppvarming 30 min - vekter 30 min. Bruk tiden effektivt - i pausene kan du ta en annen øvelse osv.

For min del så har jeg 5 min vei til treningssenter. Når timen er ferdig hiver jeg meg i bilen og rett hjem.

Jeg er ute av hjemmet fra 1845 - 1915.

Skrevet

Jeg er heldig fordi treningssenteret ligger bare 7-8 min gange fra der vi bor. Jeg skifter hjemme og drar hjemmefra ca 20 min før timen begynner. Ofte er jeg på pulsspinn, og da varer timen bare i 45 min, og da er jeg hjemme ca 1 1/2 time etter at jeg dro hjemmefra. Om jeg trener for meg selv på apparatene regner jeg 1 time til trening, og da tar det ca like lang tid, fordi jeg da slipper å møte opp tidligere sånn som vi må på timene. Jeg dusjer hjemme etter trening og ber gjerne mannen joine :lur:

Jeg prøver å dra så fort ungen er lagt (kl 19) og senest kl 20. Da er jeg hjemme i 21-21.30 tiden og rekker akkurat å spise litt kveldsmat og dusje før vi hopper til sengs.

Hos oss er det den som ikke tar kveldsstellet på gutten som vasker og rydder etter middagen, og pakker samtidig sekken til barnehagen dagen etter. Prøver å rydde litt hele tiden hver dag, så det ikke blir så mye, og da har vi kvelden tilgjengelig.

Skrevet

Tar på treningstøy hjemme. Går til senteret (10 min), deltar på en 45-minutters time (spinning f.eks), går hjem igjen (10 min), hopper i dusjen (5 min). Tadaaa ferdig! 70 minutter :)

For de som har ti minutters gange til et senter, ja.. De færreste har vel det? Jeg har et kvarters kjøring. Og må så parkere minst 5 minutters gange unna lokalene.

Men jeg har tredemølle i kjelleren! Det gjør susen. Kan ta med babycallen ned etter leggetid og være min egen barnevakt mens jeg trener. Bør ikke jogge nå pga har hatt bekkenløsning, så nå tenker jeg på å skaffe meg en spinningsykkel også.

Skrevet

Jeg gleder meg til vi får større hus, da skal jeg kjøpe en tredemølle og spinningykkel og ha i kjelleren :jepp:

Skrevet

Jepp her går det fort to timer med kjøring, trening, skifting, dusjing osv. Men jeg skifter jo og dusjer hjemme -så jeg er jo her hvis det er behov for meg. De to timene hadde jeg likevel brukt foran PC'en siden det er etter barnas leggetid. Så da synes jeg to timer med trening er ett bedre alternativ. Mannen bor jeg jo likevel med så han ser jeg mye uansett.

Ett ork er det å komme seg ut uansett, men det er fantastisk deilig når man merker resultater. Og jeg er kommet dit at jeg synes det er luksus å få en time for seg selv og trene å bare tenke på meg og mitt eget beste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...