Gå til innhold

Vin - sunt eller ikke?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vil gjerne høre andres tanker omkring dette emnet. Forskerne er ikke enige seg imellom: Noen mener at moderate mengder er sunt(og henviser til en del forskningsrapporter for å underbygge dette), andre mener at man ikke kan påvise noen positive effekter av det(og viser til det amerikanske panelet som gjennomgikk over 100 rapporter omkring emnet, og som konkluderte med at vindrikkernes helsegevinster kunne skyldes at bare et fåtall av undersøkelsene utelukket tidligere alkoholikere fra gruppen med avholdspersoner, som jo var gruppen man målte "opp mot").

Hva mener dere? Er vin sunt, eller er det ikke? Og hva gjør det i så fall sunt/usunt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det er sunt å drikke 1-2 glass vin pr dag. Rødvin vel og merke. Det skal være blodfortynnende og dermed minske risikoen for blodpropp.

Skrevet

Men i alle andre henseende er det altså IKKE sunt.

Skrevet

Rødvin inneholder vel antioksidanter og er derfor sunt i moderate mengder. Så på et program engang hvor de konkluderte med at en enhet alkohol (uansett type) hver dag var sunt, hvorfor husker jeg ikke :gjeiper: Men tror det hadde noe med hjertet å gjøre..

Skrevet

In vino veritas. Hvor sunn sannheten er kan vel diskuteres.

Skrevet

Hvorfor skal det være enten eller?

Sørover drikker de gjerne vin hver dag, i nord ikke så mye.

Skrevet (endret)

Rødvin inneholder bl.a sovelsyre. Det er ikke sundt.

Kroppen blir sur, og forbrenningen stopper opp.

2 glass rødvin reduserer forbrenningen med 73%, men det smaker godt.

Endret av Bond
Skrevet

Det er umulig å i det hele tatt komme med noen uttalelser i saken "vin - sunt eller ikke", uten å vite hva "sunt" faktisk er. Alle snakker om sunn mat. Hva er sunt og hva er usunt? Først må det kanskje defineres hva "sunt" er. Går det i det hele tatt an å definere "sunt" generelt, uten å ta utgangspunkt i menneskers ulike behov? Sånn som jeg ser det brukes "sunt" altfor ofte synonymt med "slankende". Jeg liker det ikke.

Skrevet (endret)

Rødvin inneholder bl.a sovelsyre. Det er ikke sundt.

Kroppen blir sur, og forbrenningen stopper opp.

2 glass rødvin reduserer forbrenningen med 73%, men det smaker godt.

Kroppen er faktisk såpass avansert at den regulerer seg selv, blant annet gjennom pusten, blodet og nyrene. At den blir "sur" er et fullstendig meningsløst utsagn med mindre du snakker om noen som faktisk har en sykdom eller som tar medikamenter som gjør at kroppens egne reguleringsmekanismer ikke fungerer slik de skal. Jeg vil bli særdeles overrasket om du klarer å grave frem noen seriøse kilder på påstandene dine.

Hvis folk er fristet til å tro på dette, så foreslår jeg at dere tar en kikk på Pernille Nylehns bloggartikkel om Ph i kroppen. Hun er utdannet allmennlege, men er også rimelig kritisk til legemiddelindustrien og har jevnt over et veldig nyansert og faktabasert syn.

Ang. hovedspørsmålet blir det litt for enkelt å konkludere med om vin er sunt eller ikke. Enkelte stoffer i vinen er gunstige, enkelte er det ikke. Noen er sunne i små mengder, men skadelige i store. Alkohol kan ha en positiv effekt på psykisk helse fordi det ofte innebærer sosialisering og avslapning. Samtidig kan det være skadelig i større mengder, eller for folk som ikke tåler å drikke så mye. Og noe har med alder og annen livsstil å gjøre; blant annet mener jeg å ha lest en studie som kom frem til at vin kunne beskytte mot hjertesykdommer hos middelaldrende menn og yngre kvinner, men ikke hadde så stor effekt utenfor disse gruppene. Mye av dette gjelder også for alkohol generelt, ikke vin spesielt. Og drikkemønster har noe å si: jevnt, men lavt inntak er assosiert med redusert risiko for bl.a. diabetes, hjertesykdommer og mer, mens det er noen (svake) indikasjoner på at periodedrikking og flatfylla kan øke denne risikoen.

Og mye vet man rett og slett ikke helt sikkert enda, og mange av studiene som er gjort har ikke god nok kvalitet. Kjedelig svar, men sånn er det. Jeg kan ikke skryte på meg å ha lest enormt mye forskning rundt dette, men jevnt over har jeg ihvertfall inntrykk av at et moderat inntak av vin er sunt - i den forstand at det antageligvis har endel positive effekter og antageligvis ikke så mange negative. Og at det er kos. :)

Endret av Bond
  • Liker 1
Skrevet

Alkohol er gift for kroppen. Alt i moderate mengder. Fokuser heller på å nyte glasset, i stedet for å tenke på "Er dette sunt eller usunt?". Det stemmer at rødvin inneholder antioksidanter, men det kan man strengt tatt få fra andre matvarer også.

Skrevet

Alkohol er gift for kroppen.

Kan du utdype dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...