AnonymBruker Skrevet 5. desember 2010 #1 Skrevet 5. desember 2010 Vil gå ned i vekt(10 kg eller mer), og lurer på om kostholdet mitt er ok. Her er en vanlig dag: Frokost: To-tre spiseskjeer havregryn, melk. Ett glass juice. Noen ganger ett egg. Lunsj: To brødskiver med pålegg, ofte makrell i tomat, noen ganger leverpostei og noen ganger ost og kjøttpålegg. Middag: Går på folkehøgskole, så valgfriheten er ikke stor. Lite grønnsaker desverre, noen ganger litt mye saus og ost. Veldig dag til dag, men vil påstå at middagene sjelden er sunne. Kvelds: To knekkebrød(om jeg er sulten), med pålegg som frister(aldri brunost, syltetøy eller nugatti, noen ganger servelat, ost og lignende). Sjeldent mellommåltider, men hender jeg spiser en frukt etter middag. Hender også at jeg kjøper egen frukt og yoghurt. Prøver å holde meg unna for mye melk, bruker aldri honning/sukker i teen/kaffen og drikker en del vann. Spiser usunt en dag i uka, hender noen ganger to, men dette er noe jeg kutter ned på etterhvert. Noen som har tilbakemelding?
Snop Skrevet 5. desember 2010 #2 Skrevet 5. desember 2010 (endret) Det er klart at det er småting man kan pirke på, som å velge skummetmelk foran lettmelk, drikke vann i stedet for juice (masse sukker i juice), velge magert kjøttpålegg (kalkun), bytte brødskiver til lunsj med knekkebrød (evt velg det groveste brødet i butikken), og gjerne helst ikke yoghurt da disse også ofte inneholder masse sukker, evt vær kritisk til hvilken yoghurt du velger. Men det som bekymrer meg mest med kostholdet ditt er mangelen på grønt. Hvis du sliter med å få i deg grønnsaker gjennom middag, så fyr på med så masse grønt du klarer på knekkebrødet/brødskiva! Ikke bare blir det mer fargerikt og spennende, men gjerne også mer mettende så du spiser mindre brød/pålegg. Ellers vil jeg gjerne si at du kan fint ha flere mellommåltider i form av frukt, gulrøtter er flott. Og hvis du skal ned så mye som 10 kg så tror jeg ikke du kommer unna mosjon og bevegelse, med mindre du går over på megastreng diett Endret 5. desember 2010 av Snop 1
Marry Skrevet 5. desember 2010 #3 Skrevet 5. desember 2010 Jeg syns det er litt lite protein i dietten din. Hvis det er muligheter for det på skolen kan du spise egg til lunsj/frokost. Hva middagen angår er det kanskje vanskelig, men renskåret kjøtt av svin, ku og kyllling kjøtt er ypperlig til middag
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2010 #4 Skrevet 6. desember 2010 Tusen takk for svar! Er dessverre ikke alt jeg kan ordne på av den grunn at jeg går på folkehøgskole, sånn som skummet melk og magert kjøttpålegg. Når jeg kjøper yoghurt velger jeg den som er "naturlig lett" fra tine. Kan selvsagt kutte ut juicen, men tenker at i og med at jeg får i meg lite frukt, så kan juicen være helt ok? Eller? Har byttet ut brødskivene til kveldsmat med knekkebrød, og dersom det går fint, så kan jeg bytte lunsjen også. Er dessverre sånn at jeg blir fort lei av mat generelt, så er litt lei av knekkebrød etter en periode der jeg bare spiste knekkebrød. Synes fort det blir litt tørt med knekkebrød. Når det gjelder grønnsaker, så bruker jeg gjerne mye agurk og sånt på brødskivene. Avhenger også mye på hva som er på skolen. Jeg er fullt klar over at jeg må trene, men det er kostholdet jeg trenger hjelp med nå. Synes gjerne Spiser egg når det er mulighet for det, men det er maks to ganger i uka. Kan eventuelt prøve å kjøpe inn noe kjøttpålegg, så jeg får i meg litt mer der? Spiser jeg for mye? Burde jeg droppe noe? Er makrell i tomat greit å spise?
happyday Skrevet 6. desember 2010 #5 Skrevet 6. desember 2010 (endret) Du har et greit variert kosthold, det som kan være løsningen og som er et "must" for å nå idealvekten er at kroppen er i rett pH balanse. Cellene vi ikke slippe mye fett før dette er på plass. Maten påvirker kroppens pH verdi, og det er i hovedsak grønnsaker som er basis. Kjøtt, fisk og fugl er surt, i tillegg til te, kaffe, alkohol, sukker og e-stoffer. Endret 8. desember 2010 av Bond 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2010 #6 Skrevet 6. desember 2010 Må bare legge til at kroppen faktisk trenger fett!Alle de indre organene som hjerne, nyrer etc trenger fett, helst sunt fett selvfølgelig. Faktisk kan en til slutt omtrent legge på seg av kun salat- hvis man sulter seg vil kroppen tviholde på alt den får i seg av desperasjon. Det er ikke en myte at fett forbrenner fett.
2046 Skrevet 7. desember 2010 #8 Skrevet 7. desember 2010 Kostholdet ditt ser helt greit ut det. Husker fra når jeg gikk på fhs at det var litt vel mye karbohydrater, men noe annet kan en nesten ikke forvente når maten lages såpass billig. Ellers må det selvfølgelig endel trening til for å gå ned 10kg i vekt, hvordan mulighetene for dette er på folkehøyskolen din vet jeg riktignok ikke.
Pingting Skrevet 7. desember 2010 #9 Skrevet 7. desember 2010 (endret) Du har et greit variert kosthold, det som kan være løsningen og som er et "must" for å nå idealvekten er at kroppen er i rett pH balanse. Cellene vi ikke slippe mye fett før dette er på plass. Maten påvirker kroppens pH verdi, og det er i hovedsak grønnsaker som er basis. Kjøtt, fisk og fugl er surt, i tillegg til te, kaffe, alkohol, sukker og e-stoffer. Pust med magen, det er en av kroppens måter å heve pH verdien på. Regner med det er deg som reklamerte for samme produktet i tråden om vin? Jeg gjentar svaret mitt derfra, jeg. Kroppen er faktisk såpass avansert at den regulerer seg selv, blant annet gjennom pusten, blodet og nyrene. At den blir "sur" er et fullstendig meningsløst utsagn med mindre du snakker om noen som faktisk har en reell sykdom eller som tar medikamenter som gjør at kroppens egne reguleringsmekanismer ikke fungerer slik de skal. Jeg vil bli særdeles overrasket om du klarer å grave frem noen seriøse kilder på påstandene dine. Hvis folk er fristet til å tro på dette, så foreslår jeg at dere tar en kikk på Pernille Nylehns bloggartikkel om Ph i kroppen. Hun er utdannet allmennlege, men er også rimelig kritisk til legemiddelindustrien og har jevnt over et veldig nyansert og faktabasert syn. Og noen kommentarer spesifikt til denne saken: Du demonstrerer hvor lite opplyst du er, når du betegner e-stoffer som gruppe som sure. Det morsomme her er at flere av E-stoffene er akkurat samme stoffer som pushes av PH-folka som livsviktige, syresenkende nødvendigheter. Inkludert flere av stoffene i pillene du reklamerer for. Hva med klorofyll? Eller kalsium? Hva med E300, c-vitamin/antioksidant? Og hva med Hva med E500, natron, som er et syrenøytraliserende stoff? Hva med 500-509 som brukes til pH-regulering!? Videre er det liksom noe som er galt med tanken på at man skal kunne regulere pH-verdien i kroppen noe så voldsomt gjennom mat. Er det ikke slik at all maten man svelger ender opp i magesekken hvor det er flusst av ...magesyre!? Magen din er så full av syre at omtrent ingen ting kan endre hvor sur den er. Etter turen innom magesekken blir maten tatt opp i tynntarmen. Den er basisk. Du kan ikke endre det heller. Det du kan endre er ph-en på urinen din, og det er også en av kroppens tre hovedmåter å regulere pH-en på. Noe som også gjør det fullstendig poengløst å måle pH i urin for å se om kroppen er sur eller basisk. Selv om det selvfølgelig er nyttig for mineralpusherne, siden det får det til å se ut som mirakelmidlene deres har noen effekt. En annen merkelig ting er at hvis man skal få pHen i blodet målt av helsevesenet, så må man på sykehuset. Fordi det trengs spesielle maskiner for å kunne gi et nøyaktig nok resultat. Det norske helsevesenet sliter økonomisk om dagen, det er rart de ikke har gått over til små, portable målere som kan brukes av pasientene selv og dermed spare inn en masse penger? Så til den faktiske saken: TS, jeg synes kostholdet ditt ser greit ut. Husker hvordan det var å gå på folkehøyskole selv, man har ikke all verdens innflytelse på sitt eget kosthold, nei. Men kan det være en mulighet å ta det opp med lærere eller rektor at dere ønsker mer grønt i middagene? Det er jo i skolens beste interesse å ha sunne og friske elever. Det eneste jeg reagerer litt på er at du spiser lite til frokost. Men du er kanskje av typen som ikke orker noe særlig med mat tidlig på morgenen? Juicen skal du ikke bekymre deg for hvis det bare er ett glass om dagen. Tvert imot får du i deg en masse nyttige vitaminer og andre stoffer gjennom den. makrell i tomat er også supert, det er en finfin kilde til proteiner og omega-3. Endret 8. desember 2010 av Bond 2
Meridian Skrevet 7. desember 2010 #10 Skrevet 7. desember 2010 Vann, frukt, grønt, protein og sundt fett er det du trenger, og det virker ikke som du spiser så mye av det... Protein får du gjennom kjøtt, kylling, fisk,, egg, avokado, nøtter(de råe, som ikke er stekt i fett og saltet slik som peanøtte)men slik som mandler, walnøtter, paranøtter osv osv ... det er bra Sundt fett får du gjennom, fisk, egg, nøtter, avokado. Hadde jeg vært deg, hadde jeg tatt et knekkebrød eller en brødskive og tatt MYE pålegg på. F.eks masse makrell i tomat, eller mye pølse med agurk, eller masse egg på. For det er proteinene og fettet i pålegget som kroppen trenger, ikke karbohydratene... Det blir litt feil å spise 5 brødskiver eller 5 knekkebrød med knøttlite pålegg på, for da får man bare i seg karbohydrater og ingen protein eller fett. Juice er ikke det samme som frukt... Om du kjøper den juicen som kommer ifra synnøve og ikke er fra konsentrat, vil jeg si den er bedre. Du vet den sytyrol-eplejuice, mango-og-eplejuice, ananasjuice ... Kanske skolen kan lage smoothie? Har selv gått på folkehøgskole, og da gikk jeg faktisk ned i vekt fordi vi spiste faste måltider hver dag, og jeg spiste småspiste ikke etter kvelds som var kl.19. Det var alltid mye usunne karbohydrater til hvert måltid ... Pasta og potet til middag, brød og loff og knekkebrød til frokost, lunsj og kvelds. Vi hadde fisk innimellom også, og kjøtt og grønnsaker, men vil si det var mye usunne karbohydrater. De som la på seg dette skoleåret, spiste mye godt og chips og drakk brus utenom måltidene, og lagde seg noe godt å spise etter kveldsmat også. Så går utifra at det er sånn hos deg også?
Meridian Skrevet 7. desember 2010 #11 Skrevet 7. desember 2010 Pingting, jeg har også hørt dette om pH. Jeg har også hørt at om blodet i kroppen når en viss pH(husker ikke om den var veldig lav eller høy)kan man dø. JA, det fins syremat og basemat. Basemat er jo : vann, grønnsaker, frukt og bær, for det er bra for kroppen. Sundt fett vil jeg tro går under base. Nøtter og avokado er jo base, og inneholder mye protein og fett. Er ikke fisk base? Syremat er animalsk protein(kjøtt) og hvite karbohydrater(sukker, mel, ris, potet). Kroppen trenger en balanse av disse, og om man spiser veldig mye hvite karbohydrater som sukker, hveteml, ris, potet i tillegg til kjøtt, så vil man ikke få det så bra i kroppen. Om man heller velger å spise mest basemat, så vil kroppen være i balanse. Å ha en balanser kropp er viktig for det psykiske som det fysiske, og også for sinnet.
Zzyzx Skrevet 9. desember 2010 #13 Skrevet 9. desember 2010 Pingting, jeg har også hørt dette om pH. Jeg har også hørt at om blodet i kroppen når en viss pH(husker ikke om den var veldig lav eller høy)kan man dø. Det jeg kan komme på som kan forårsake det er ketoacidose hos type 1-diabetikere. Det kan være en livstruende tilstand. http://www.lommelegen.no/322965/ketoacidose Må ikke forveksles med ketose. Hos friske mennesker er vel faren for for mye syre i blodet relativt liten.
Pingting Skrevet 9. desember 2010 #14 Skrevet 9. desember 2010 Stemmet det, Zzyzx. Normalt blod har en pH-verdi på 7.36 - 7.4. Acidose er pH i blodet på 7,3 - 7,2, og videre nedover er det livstruende. Tilstanden kan skyldes nyresykdom, lungesykdom, diaré, inntak av syre, infeksjoner (spesielt lungebetennelse), sukkersjokk hos diabetikere, og lungesykdommer. For høy pH over 7,5 - 7,6 er alkalose (noe man aldri hører om fra pH-diett-folkene, merkelig nok) som kan skyldes nyresykdom, for høyt inntak av basiske væsker eller medikamenter, oppkast og hyperventilering. Alkalose er også en fryktet tilstand hos fjellklatrere, spesielt ved høyder over 2500 meter. Vanlig mat kan som nevnt ikke påvirke blodet i noen særlig grad, og omtrent uten unntak i den grad at det fører til acidose eller alkalose. Men det er noen unntak, som også omfatter medikamenter: Store mengder proteiner kan gi syreoverskudd, men da er det langt over det som regnes som vanlig kosthold. Store mengder acetylsalicylsyre (som finnes i Dispril og Ibux) kan gi acidose. Videre kan stort inntak av visse medikamenter mot magesyre/magesårv , eller visse avføringsmidler, gi alkalose. (hentet fra bloggartikkelen jeg linket til over, i følge Pernille Nylehn er det også en god del reseptbelagte medikamenter som kan føre til acidose eller alkalose). JA, det fins syremat og basemat. Basemat er jo : vann, grønnsaker, frukt og bær, for det er bra for kroppen. Sundt fett vil jeg tro går under base. Nøtter og avokado er jo base, og inneholder mye protein og fett. Er ikke fisk base? Syremat er animalsk protein(kjøtt) og hvite karbohydrater(sukker, mel, ris, potet). Mye av dette stemmer - men det har ingen praktisk betydning for pHen. Magesyren har en pH på 1-3, med andre ord kjempesur. All mat som havner i magesekken ender opp med samme pH når den brytes ned, og når det sendes videre til tarmene nøytraliseres denne surheten ved hjelp av magevæsker og enzymer. Enzymene i kroppen fungerer bare innenfor en viss pH-verdi, så hadde man vært for sur eller for basisk ville faktisk ikke magen klart å bryte ned maten og ta opp næringen. Og som nevnt: kroppen har sine egne mekanismer for å regulere pH-nivået. Vi har lungene, nyrene, leveren og et ionebuffersystem. Ionebuffring gjennom bikarbonat virker umiddelbart for å bufre syrer. Økt respirasjonsrate (utånding av CO2) er en mekanisme. Den kraftigste mekanismen ligger i nyrene og øker bikarbonatproduksjonen og øker utskillelsen av syrer. Det tar imidlertid et par dager før den kicker inn for fullt. Leveren er veldig metabolsk aktiv og kan ta opp eller produsere syre. (kilde) Noe jeg også synes er snodig, er at pH-verdien på mange av matvarene som anbefales og frarådes er den samme. Mye av frukt og grønt er surt, men anbefales likevel. Egg er, etter hva jeg har skjønt, sterkt frarådet - men har en svak basisk pH. Hvor er sammenhengen? Hvit ris har i følge denne oversiktenen pH på 6 - 6,7, med andre ord bare svakt sur. Hvit ris er ikke så sunt nei, men det er det helt andre grunner til. Kyllingkjøtt har lavere pH enn spinat, storfekjøtt har bare bittelitt høyere pH enn gulrøtter. Jeg ser ingen sammenheng. Ingen. Det som er sunt er å unngå raske karber, for mye fett og å få i seg variert mat. Det gjør du ikke på en syre/base-diett. Mat som frarådes (eller som det anbefales å spise veldig, veldig lite av) er kjøtt, nøtter, kornprodukter (også grove), en del frukt, meieriprodukter og fisk. Disse er visstnok for sure - mens mat som er OK er de fleste grønnsaker, noe frukt, mandler, bokhvete, mais, råmelk (upasteurisert), olivenolje og urtete. Supert. 1
Xtra_lilje Skrevet 9. desember 2010 #15 Skrevet 9. desember 2010 TS: syns det ser ut for at du har et kosthold som er ganske greit i forhold til valgmulighetene dine. Er nok ikke bare lett å påvirke hva dere får servert.. noen småting du kan passe på: Som andre har skrevet, spis mer pålegg av den sunne typen. Om dere kan forsyne dere selv under middag, ta mer kjøtt og grøn ( om mulig ) mindre saus, poteter, brød, pasta.prøv å spis litt mer frokost for å få kroppen i gangflott at du kjøper litt frukt selv, fortsett med det. Så slik jeg ser det, er småting du kan justere selv. Jeg ville prøvd å komme i gang med litt trening og
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2010 #16 Skrevet 9. desember 2010 Jeg synes du får i deg for lite proteiner, og for mye karbohydrater i form av brød og knekkebrød. Skjønner at det kan være vanskelig å finne riktig mat når du ikke kan velge selv. Men jeg ville ha spist egg (proteiner og fett) til frokost i tillegg til havregryn (karbohydrater) og melk (proteiner, evnt også litt fett). Til lunsj ville jeg lesset på med pålegg. Ikke kun 1 skive skinke f.eks, men gjerne 4 stk, hehe. Og tomat, agurk, salat i tillegg (hvis dere har dette). makrell i tomat er kjempesunt, så less på med det også! Gjerne melk her også, og evnt egg. Til middag så prøv å ta mest av grønnsaker/salat, og minst av sauser (evnt ikke saus i det hele tatt, enda bedre). Det brukes sikkert ikke fullkornsvarianter av ris og pasta? Ta lite av dette (det er bare tomme kalorier). Mellommkåltder og kvelds kan du kanskje handle inn selv? Du kan spise grønnsaker (gulrot, kålrot ol), yoplait yoghurt, skyr, frukt, nøtter og mandler (obs: høyt kcal-innhold). Ellers så får du bare tenke at det er ikke lenge du er på folkehøyskole! Jeg hadde aldri klart å leve med det usunne kostholdet de fører på sånne steder. Skjønner ikke at de ikke bruker sunnere matvarer!
glamorous Skrevet 9. desember 2010 #17 Skrevet 9. desember 2010 (endret) Når jeg gikk på folkehøgskole fikk vi relativt sunn mat, det er jo bare til å la være å slenge på poteter, saus og lignende. du forsyner deg jo selv. Av tingene jeg vil pirke på, så ville jeg byttet brødskivene ut med knekkebrød. Juice ville jeg byttet til vann, og lett melk til skummet melk. velg også magert pålegg som feks kalkun unngå HVERTFALL brus. det er fyfy Makrell i tomat er forresten supert! dig in! Endret 9. desember 2010 av glamorous
Meridian Skrevet 9. desember 2010 #18 Skrevet 9. desember 2010 (endret) Pingting, det virker som om du vet hva du snakker om, og jeg snakker bare fra egen erfaring. Men jeg vet at om man spiser for mye syremat, slik som veldig mye pizza, cola, chips, godt, usundt fett osv ... så vil det komme til utslag på kroppen. For de forskjellige næringsstoffene overlever jo magesyren før den blir nøytralisert på vei inn i tolvfingertarmen. I tynntarmen blir jo alle næringsstoffer tatt opp, og da tar den jo opp den næringen vi har spist - om det er masse godt sukker, hveteboller og fet mat. Da vil jo kroppen til slutt bli veldig sur, pga all syrematen. Derfor må man prioritere basemat. Tror ikke hovedpoenget er hva frukt, grønt, hvite karbohydrater og stivelse og animalske produkter er i før vi spiser det. Det handler vel mer om hva det gjør med kroppen vår. Vet egentlig ikke så mye om akkuratt dette, men så spiser jeg ikke syre-base-mat heller. Jeg holder meg unna hvite karbohydrater og stivelse, for det har ikke kroppen behov for - ei heller melkeprodukt Kan jo høres ut som om jeg spiser syre-base mat, men det har jeg ikke gått inn for. Endret 9. desember 2010 av meridian
Jill Skrevet 9. desember 2010 #19 Skrevet 9. desember 2010 Greit du vil gå ned, men var det ikke litt lite med 2-3 ss havregryn til frokost? Altså om du ikke har et egg til.
Gjest KateW Skrevet 10. desember 2010 #20 Skrevet 10. desember 2010 Jeg reagerte også på de to skjeene med havregryn. Spis skikkelig frokost, jente!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå