Gå til innhold

Kuldegrense i skolen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tror -10 på kysten og -10 i innlandet er to forskjellige ting. (Jeg bor på kysten.)

Jeg holder på å fryse på meg blærebetennelse bare jeg går til bussen for tiden, og da kler jeg på meg det jeg har av varme klær. Hva med de barna som ikke har tilstrekkelig med klær til å være ute når det er så kald? Eller de som er litt stille og forsiktige av seg, som ikke løper rundt?

Hva er den faglige pedagogiske begrunnelsen for at elever skal være ute i 30 minutter i -19,5?

Mener du storefri når du sier 30 minutter? Her brukes storefri som lunsjpause, og man får selvsagt lov til å spise maten sin inne. Ganske vanlig at maten er spist på 5 minutter, så man kan skynde seg ut for å leke, men man får altså lov til å sitte inne akkurat i lunsjpausen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener du storefri når du sier 30 minutter? Her brukes storefri som lunsjpause, og man får selvsagt lov til å spise maten sin inne. Ganske vanlig at maten er spist på 5 minutter, så man kan skynde seg ut for å leke, men man får altså lov til å sitte inne akkurat i lunsjpausen.

Men hvorfor skal elevene være ute i 20-25 minutter når det er så kaldt? Eller kan elevene velge å være inne i hele pausen? Tror at det er et ganske særnorsk fenomen at alle barn skal være mest mulig ute uansett vær.

Jeg er en skikkelig frysepinne selv, og er aldri ute mer enn absolutt nødvendig når det er så kaldt. Uansett hvor mange lag med ull og alt jeg har på meg. Ser ingen grunn til å tvinge barn til å være ute i sånt vær heller.

Jeg har forresten hørt noen påstå at -2 på vestlandet kan føles kaldere enn -30 på finnmarksvidda, uten at jeg vet om dette stemmer. Det skal visst ha noe med luftfuktigheten å gjøre. Så det kommer kanskje an på hvor i landet man bor.

Skrevet

Hvis barna vil være ute, og har tilstrekkelig med klær på seg, så ser jeg selvfølgelig ikke noe problem i det.

Skrevet

Men hvorfor skal elevene være ute i 20-25 minutter når det er så kaldt? Eller kan elevene velge å være inne i hele pausen? Tror at det er et ganske særnorsk fenomen at alle barn skal være mest mulig ute uansett vær.

Jeg er en skikkelig frysepinne selv, og er aldri ute mer enn absolutt nødvendig når det er så kaldt. Uansett hvor mange lag med ull og alt jeg har på meg. Ser ingen grunn til å tvinge barn til å være ute i sånt vær heller.

Jeg har forresten hørt noen påstå at -2 på vestlandet kan føles kaldere enn -30 på finnmarksvidda, uten at jeg vet om dette stemmer. Det skal visst ha noe med luftfuktigheten å gjøre. Så det kommer kanskje an på hvor i landet man bor.

De får lov til å være innendørs hele storefri, men blir oppfordret til å få seg litt frisk luft. Synes det er rart at det oppfattes som tvang. Da jeg var barn gikk vi med glede ut for å leke etter skoletid også, og det var jo ikke noe varmere da. Luftfuktighet har en del å si for hvordan det føles, men man må rett og slett bare kle seg etter været, og benytte f.eks kuldekrem eller finlandshette om det er behov for det. Har man spesielle grunner til å ikke kunne oppholde seg utendørs i kulda, må man selvsagt ta hensyn til det, men at friske unger skal ha problemer med å oppholde seg i -19 i korte perioder er bare tull.

Skrevet

Eh, akkurat den var litt drøy... ;) -2 på vestlandet og -30 på finnmarksvidda er ikke sammenlignbart, 28 grader i forskjell har ganske mye å si uansett hvor du er. Men joda, -5 i Bergen kan føles mye verre enn -15 på vidda, avhengig av vær og vind. Men jeg står heller ute i en halvtime i -2 enn i -30...

Vi hadde grense på -20 da jeg var liten.

Hvis ungene fryser fordi de må stå stille i 30 minutter kan jo kanskje noen prøve å lære dem å bevege seg litt??? Funker bra, både på vestlandet og i Finnmark...

Men jeg er enig, man bør se på mer enn bare temperaturer, en sur vind kan gjøre -10 utrooolig kaldt og vondt.

Skrevet

Jeg kan aldri huske at vi hadde en kuldegrense verken på barneskolen eller ungdomsskolen... Der var det ut, uansett vær og temperatur.

• Liker 1
Skrevet

Hva gjorde folk før tro? Når de måtte gå i allslags vær, ingen hadde bil og de måtte komme seg til skole, jobb.

De døde over en lav sko.

Skrevet

Det stemmer. I Forsvaret opplevde vi -48 grader i indre troms. Det var lite effektivt for å si det slik. Men det er innlands luft.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...