Gå til innhold

Kuldegrense i skolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

På ungdomskolen mitt eldste barn går på får de være inne når det er kaldere enn -15. Men på barneskolen der den yngste går, får de ikke være inne før det er kaldere enn -20. Må vel innrømme at jeg synes en halvtime i 20 minus er mer enn kaldt nok. Selvfølgelig har de gode klær, men ser at ansiktet blir veldig rødt og kaldt.

Hva er grensen på skolen til deres barn, og synes du det er greit?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva gjorde folk før tro? Når de måtte gå i allslags vær, ingen hadde bil og de måtte komme seg til skole, jobb.

• Liker 1
Gjest Nabojenta
Skrevet

På alle de tre barneskolene jeg har gått på, pluss ungdommskolen jeg gikk på var grensa 20 minus grader. Måtte til og med være ute engang det var 19.5

Skrevet

Hva gjorde folk før tro? Når de måtte gå i allslags vær, ingen hadde bil og de måtte komme seg til skole, jobb.

Og fordi de ikke hadde andre valg før, så skal det være sånn nå også?

-20 er kaldt! -15 er også fryktelig kaldt og være ute i en halvtime.

Skrevet

Jaha.Skulle det liksom være et svar på spørsmålet?? Hva regner du som før i tiden? Den tiden da bare far var på jobb og de hadde en bil. Barna gikk på skole noen få timer daglig. Eller enda lengre tilbake da begge jobbet på gården og barna gikk på skole 3 dager i uken. Og skolen var stengt dersom det var kaldt????????

Skrevet

Vi hadde en 20 minus grense på u.skolen. Men siden noen av elevene utviklet nyreskader ble det lov å være inne uansett kulde.

Skrevet

Her stiller man en lite enkelt spørsmål, og så får man bare drit tilbake. Er det virkelig så lite voksne folk her inne. Kan moderator være så snill å slette hele tråden.

Skrevet (endret)

Jeg har sittet inne minusgrader og hatt undervisning fra lærerne. Vi har vært ute hver eneste dag, uansett.

Edit: Det er 6-7 år siden jeg gikk ut fra ungdomsskolen, da! :gjeiper:

Endret av Christina_
  • Liker 1
Gjest strykebrett
Skrevet

Vi hadde -10 som grense på barneskolen husker jeg.

Skrevet

De sto i hvert fall ikke ute og hang i tredve minutter i 15 minus. Det er ganske stor forskjell på å stå stille en halvtime, og å bruke en halvtime gå fra A til B når det er så kaldt.

Skrevet

Her er det -15 grader som er grensa på barneskolen. På ungdomsskolen får de være inne uansett grader. Syntes en slik grense er en dårlig ting. For en uke siden lå temperaturen rundt -8/-10 grader, men da var det isvind. Barneskolen ligger itillegg på en veldig "forblåst" plass, så det er som oftest vind der til vanlig også.

-8 og isvind, er reelt mye kaldere enn -15 og vindstille, så jeg syntes det med innegrense burde gå mer på skjønn... Og det burde heller ikke legges opp til at alle SKAL være inne når det er så og så kaldt. Alle kan jo gå ut og få seg litt luft, for så å få lov til å gå inn igjen når de måtte ønske.

Skrevet

Er jo ganske teit å ha en temperaturgrense på dette da.

Hvor kaldt det føles er subjektivt og veldig avhengig av vind. Norge og norsk skole i et nøtteskall...

Skrevet

Er ganske sikker på at det var -10 som var grensa da jeg gikk på ungdomsskolen på begynnelsen av 90-tallet. Dette var i Oslo hvor det er ganske fuktig luft, sammenliknet med innlandet f eks. Synes ikke det skulle være en helt rigid grense, som andre nevner har vind også mye å si. Husker en gang det var NESTEN ti kuldegrader og jeg var veldig forkjøla (med feber), men fikk ikke lov å være inne, nei. Burde selvsagt ikke vært på skolen den dagen :sjenert:

Skrevet

Her er grensa -20, akkurat som da jeg gikk på barneskolen. Fungerer fint i tørt innlandsklima. Skulle den vært noe lavere ville det blitt få utedager. Nå er det jo over to uker siden det var "utedag" sist.

Skrevet (endret)

De var forsiktige med kulden før også, sier min mor. Faktisk var min bestemor og oldemor mye nøyere med mange ting enn vi er i dag. Barna skulle feks bades hver dag, mates etter klokka samt at de større barna måtte passe seg for å fryse fordi sykdom var mye mer alvorlig den gang en det er i dag, med lett tilgang på medisin. Man var feks veldig redd for tuberkolose og lungebetennelse.... Barnedødeligheten var høyere før, så man var nok reddere for at ting skulle skje med barna. Min far sier det samme om sin oppvekst, de ble godt passet på.

Endret av Caramba
  • Liker 3
Skrevet

Grensen var (og er) -20 på barneskolen, og ingen grense på ungdomsskolen her. De som kunne dokumentere at de hadde en lidelse/sykdom som gjorde at det ikke var forsvarlig å være ute når det var kaldt, fikk oppholde seg i klasserommet (husker ei jente i rullestol som alltid fikk være inne).

Det er ikke noe problem å være ute i -19 om man er normalt frisk. Barna leker, og så lenge de er riktig kledd slipper de å fryse. Det er da bare fint at de får litt mosjon. Vi snakker om friminutt her, ikke polekspedisjoner. Virker som om barn bare blir skrøpeligere og skrøpeligere nå :klø:

Skrevet

Her er det også -15 på barneskolen, innlandet.

Mener at vi hadde -15 på ungdomsskolen også en gang på 90-tallet.

Skrevet

Tror -10 på kysten og -10 i innlandet er to forskjellige ting. (Jeg bor på kysten.)

Jeg holder på å fryse på meg blærebetennelse bare jeg går til bussen for tiden, og da kler jeg på meg det jeg har av varme klær. Hva med de barna som ikke har tilstrekkelig med klær til å være ute når det er så kald? Eller de som er litt stille og forsiktige av seg, som ikke løper rundt?

Hva er den faglige pedagogiske begrunnelsen for at elever skal være ute i 30 minutter i -19,5?

Skrevet

Kuldegrensa på skolen her er -10 grader. Synes i grunnen det er kaldt nok. Det er ikke bra å være lenge ute når det er altfor kaldt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...