AnonymBruker Skrevet 5. desember 2010 #1 Del Skrevet 5. desember 2010 Jeg leser lett forkortelser, men når jeg skal skrive selv, så husker jeg ikke alltid hvordan det skal forkortes. f.eks mht - med henhold til Hvilke forkortelser kan du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adera Skrevet 5. desember 2010 #2 Del Skrevet 5. desember 2010 Mtp - med tanke på. Elns - eller noe sånt. Mvh - med vennlig hilsen. Hmm, det var de eineste eg kom på akkurat no :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 6. desember 2010 #3 Del Skrevet 6. desember 2010 Jeg leser lett forkortelser, men når jeg skal skrive selv, så husker jeg ikke alltid hvordan det skal forkortes. f.eks mht - med henhold til Dette trodde jeg betydde "med hensyn til". Det heter vel "i henhold til". 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofie_22 Skrevet 6. desember 2010 #4 Del Skrevet 6. desember 2010 Må si jeg er litt dårlig på forkortelser, men her er noen: Vedr. - vedrørende ev. - eventuelt m.a.o - med andre ord m.m. - med mer mht. - med hensyn til osv. - og så videre pga. - på grunn av o.l. - og lignende md. - måned iht.- i henhold til nr. - nummer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 6. desember 2010 #5 Del Skrevet 6. desember 2010 t.d - til dømes/f.eks - for eksempel evnt. - eventuelt (eg har lært at det skal skrivast slik, og ikkje "ev.", som i innlegget over, men veit ikkje kva som er rett) m.fl - med fleire Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supraspinatus Skrevet 6. desember 2010 #6 Del Skrevet 6. desember 2010 t.d - til dømes/f.eks - for eksempel evnt. - eventuelt (eg har lært at det skal skrivast slik, og ikkje "ev.", som i innlegget over, men veit ikkje kva som er rett) m.fl - med fleire Jeg har lært at det skrives "evt", men kloke hoder har informert meg at dette er riksmålsmåten å forkorte eventuelt. På bokmål skal det visst være "ev." Jeg jobber i en bransje der det finnes forkortelser for alt. Tipper at jeg, til daglig, benytter meg av sikkert 200 ulike forkortelser eller forenklinger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2010 #7 Del Skrevet 7. desember 2010 Dette trodde jeg betydde "med hensyn til". Det heter vel "i henhold til". Ja. der ser du, jeg har ikke hele kontrollen på forkortelsene! TS Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karmosin Skrevet 17. desember 2010 #8 Del Skrevet 17. desember 2010 Et par andre som ofte skrives feil: et. - etasje (ikke etg.) jf. - jamfør (ikke jfr.) g. - gate (ikke gt.) Og noen flere forkortelser: http://www.korrekturavdelingen.no/K4ForkortelserLISTE.htm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå