Gå til innhold

Haiangrep Sharm el Sheikh


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vil bare advare alle som skal til Sharm el Sheikh. Det har vært 5 haiangrep i området den siste uken. I dag var det et dødelig haiangrep på en tysk kvinne som snorklet i Naama Bay.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det står jo også i nyhetene.

Ikke bare det, men så har jo hotellene satt opp informasjon, samt at "alle" prater om det, i tillegg til at det er satt opp sperrer fra stranden og ut i havet.

Jeg antar folk får det med seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan man jo ikke vite nå. Det kommer an på om de fortsetter å se hai, om de får fanget hai osv. De har jo allerede fått tak i 2 hai, og trodde det var en av de men tydligvis var det ikke det siden en dame ble drept idag.

Du får nok bare vente og se=) Sperringene de hadde satt opp var slik at det var 2-3 meter å boltre seg på før sperringen var der.. så du kan sikkert ta deg et plask i strandkanten men ikke snorkle og svømme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey. Vil ikke ta noen sjanser hvertfall. Men hvis det er noen meter å plaske i så får det holde for denne gangen. Jeg elsker salt i både håret og kropp. Det gjør så godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe ja =) Får håpe det går i orden før den tid! Men er jo skremmende å tenke på..usj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal dit 23.des og har fått med meg nyhetene. Ekkelt!- Da får vi heller bade i hotellbassengene. Kommer hvertfall ikke til å kansellere reisen. Kanskje vi sees, glamorous? :briller:

Regner med at haifaren ikke forsvinner fordi om de fanger noen. Finnes vel mer enn 2-3 haier der?

Endret av hjertesukka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal dit 23.des og har fått med meg nyhetene. Ekkelt!- Da får vi heller bade i hotellbassengene. Kommer hvertfall ikke til å kansellere reisen. Kanskje vi sees, glamorous? :briller:

Regner med at haifaren ikke forsvinner fordi om de fanger noen. Finnes vel mer enn 2-3 haier der?

Det er sannsynligvis minst to ulike haier som har angrepet. En oceanic whitetip og en makrellhai. Det er et område med mye hai, så det blir nok vanskelig å fange riktig hai. Eneste måten å finne det ut på er hvis de finner menneskerester i magesekken på haien. Det kan hende det er flere haier som har forandret adferd. Det spekuleres i om årsaken kan være at et skip for noen uker siden dumpet døde sauer i sjøen, og at dette har tiltrukket seg haier som tror at mennesker smaker like godt som sauer. Håper det er et forbigående problem. Og håper dere får en fin tur til tross for de siste dagers hendelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg og samboer var der badet vi ikke i sjøen. Vil ikke anbefale folk å gjøre det heller, virker som at haiene er ekstremt sultne der. Uansett, det fins nok av basseng å bade i. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært i Sharm 4 ganger, reiser igjen om ikke så lenge og har helt reisefeber. Ikke av haiangrep men av fantastiske Sharm og Na'ama Bay!

De har alltid fortalt oss at det er mye hai her ute, INGEN får fridykke noen gang.

Sharks Bay er et reelt sted!

Man skal ikke være for trygg, da det er rykter om at de kaster uti lammekjøtt i vannet for å tiltrekke haier -for de som synes det er veldig festlig.

Samme som i Australia, kryr av haiangrep.

Men jeg lar jeg ikke skremme, da jeg snorkler så vidt uti der vannet når meg til livet...Angrepene er et stykke uti.

Ser du nøye på bildet er det hvite bøyer, ikke beveg deg utenfor dem, det er her et nett...

http://www.google.no/imgres?imgurl=http://www.aquatours.com/egypt/misc_pics/naama_bay_view_LR.JPG&imgrefurl=http://www.aquatours.com/egypt/sharm.htm&usg=__Nfcx88ljakgQt5UuPSqQvC9cb0U=&h=265&w=400&sz=33&hl=no&start=0&zoom=1&tbnid=RTai6wekyC0pVM:&tbnh=127&tbnw=170&prev=/images%3Fq%3Dnaama%2Bbay%2Begypt%26um%3D1%26hl%3Dno%26client%3Dfirefox-a%26sa%3DN%26rls%3Dorg.mozilla:nb-NO:official%26biw%3D1280%26bih%3D839%26tbs%3Disch:1&um=1&itbs=1&iact=rc&dur=382&ei=tsn-TKevOJGx8QPtgcWMCw&oei=tsn-TKevOJGx8QPtgcWMCw&esq=1&page=1&ndsp=32&ved=1t:429,r:11,s:0&tx=136&ty=55

Endret av Wonders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært i Sharm 4 ganger, reiser igjen om ikke så lenge og har helt reisefeber. Ikke av haiangrep men av fantastiske Sharm og Nama Bay!

De har alltid fortalt oss at det er mye hai her ute, INGEN får fridykke noen gang. Sharks Bay er et reelt sted! Man skal ikke være for trygg, da det er rykter om at de kaster uti lammekjøtt i vannet for å tiltrekke haier for de som synes det er veldig festlig.

Samme som i Australia, kryr av haiangrep.

Men jeg lar jeg ikke skremme, da jeg snorkler så vidt uti der vannet når meg til livet...Angrepene er et stykke uti.

Jeg har aldri vært der før, men hva er det å finne på der? Hva bør man gjøre når man først drar dit? Jeg skal dit med mamma og min søster 18. desember.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite sannsynlig at man blir angrepet inne ved stranda regner jeg med. De som ble angrepet var vel på snorkletur?.. Regner med at haiene uansett er tatt innen 18 desember :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo hundrehvis av haier da folkens, men å oppfordre til fridykking er så godt som ulovelig der... Noen turister nekter å lytte til anviste forhåndsregler, og da skjer det lett ultkker. Tragisk som det er vil det alltid bli dyr mot menneske.

Der er det masse å gjøre. Stikk til Alf Leila Wa Leila (tusen og en natt) 20 minutters taxi-tur å se hesteshow og masse masse dans ved middagsbordet.

http://www.google.no/images?um=1&hl=no&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Anb-NO%3Aofficial&biw=1280&bih=839&tbs=isch%3A1&sa=1&q=alf+leila+wa+leila+show&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=

Ta dere en tur med 4-hjulinger ut i ørkenen, http://www.google.no/images?um=1&hl=no&client=firefox-a&rls=org.mozilla:nb-NO:official&biw=1280&bih=839&tbs=isch:1&aq=f&aqi=&oq=&gs_rfai=&q=sharm%20el%20desert%20Safari%20excursions%20quad%20runner

se solen gå ned, og drikk himmelsk te med beduiner.

Fest på hardrock cafe, spis nattmat på KFC og kjøl deg ned på Starbucks. Så ut i sol og bad, shopp litt, og slapp av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men jeg lar jeg ikke skremme, da jeg snorkler så vidt uti der vannet når meg til livet...Angrepene er et stykke uti.

Ser du nøye på bildet er det hvite bøyer, ikke beveg deg utenfor dem, det er her et nett...

De siste angrepene har faktisk skjedd nær stranden. Det dødelige angrepet skjedde rett ved brygga til hotellet Hyatt. Vannet nådde kvinnen til brystet. Hun ble angrepet av to haier, sannsynligvis oceanic whitetip, som er blant de farligste haiene. Den oppholder seg stort sett på dypt vann langt fra stranden, men den siste tiden er det observert flere slike haier nær land.

Det er forresten ikke noe hainett i Sharm el Sheikh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd på Hyatt Regency :rødme: , Den vanlige stranden der fristet ikke nok...Vi snek oss over til de store villane og presidentvillans strand... hihi Jeg svømte aldri, bare vasset. Noe som bare virket off der... Trasspassing kanskje? Her er kart over hele stripa, med Hyatt i midten ca med fer garden, middle garden og near garden... http://www.holiday-travel.biz/map-of-sharm-el-sheikh-fullsize.htm

Denne stranden, hele Hyatt, ligger ett godt stykke unne selve Na'ama Bay, men dog. Det er litt vel nærme da... Slik ser denne bryggen ut... http://www.google.no/imgres?imgurl=http://media-cdn.tripadvisor.com/media/photo-s/01/1a/04/1b/hotel-pontoon.jpg&imgrefurl=http://www.tripadvisor.com/ShowUserReviews-g297555-d548145-r20123975-Hyatt_Regency_Sharm_El_Sheikh_Resort-Sharm_El_Sheikh_South_Sinai_Red_Sea_and_Sinai.html&usg=__u_-WQ9c2GotKh-Txx2WIWWhyo60=&h=412&w=550&sz=52&hl=no&start=30&zoom=1&tbnid=Bno4H6hmVzXANM:&tbnh=173&tbnw=229&prev=/images%3Fq%3Dhyatt%2Bregency%2Bsinai%2Bbeach%26um%3D1%26hl%3Dno%26client%3Dfirefox-a%26sa%3DN%26rls%3Dorg.mozilla:nb-NO:official%26biw%3D1280%26bih%3D839%26tbs%3Disch:10%2C938&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=981&vpy=255&dur=1665&hovh=194&hovw=259&tx=113&ty=108&ei=haUATYOHL8icOsf50aYB&oei=eqUATaUgjKjxA5zq9ZsI&esq=2&page=2&ndsp=21&ved=1t:429,r:15,s:30&biw=1280&bih=839

Nettet var hvert fall de to første gangene vi var der...Mister tellingen på slikt etterhvert. Hai er noe de alltid har advart alle om.

Leste hele vannet ved strandpromonaden er stengt av i 72 timer

http://www.dagbladet.no/2010/12/08/nyheter/haiangrep/utenriks/sharm_el-sheikh/egypt/14633451/ Turister gidder ikke komme hit lenger, det er det de idiotene som kaster ut mat ikke forstår vettu...

Jeg gleder meg åkke som. Og det er oxo en lur ide å stikke innom Kairo. Ikke på denne billige 6 timers bussturen én vei, men med fly for en tusenlapp. Verd prisen. Sov over ei natt og fly tilbake... Vi skal til Marriott http://www.google.no/images?hl=no&client=firefox-a&hs=Hby&rls=org.mozilla:nb-NO:official&q=marriott%20hotel%20cairo&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&tab=wi&biw=1280&bih=839

Endret av Wonders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Vi har vært i Sharm 4 ganger, reiser igjen om ikke så lenge og har helt reisefeber. Ikke av haiangrep men av fantastiske Sharm og Na'ama Bay!

De har alltid fortalt oss at det er mye hai her ute, INGEN får fridykke noen gang.

Sharks Bay er et reelt sted!

Man skal ikke være for trygg, da det er rykter om at de kaster uti lammekjøtt i vannet for å tiltrekke haier -for de som synes det er veldig festlig.

Samme som i Australia, kryr av haiangrep.

Men jeg lar jeg ikke skremme, da jeg snorkler så vidt uti der vannet når meg til livet...Angrepene er et stykke uti.

Ser du nøye på bildet er det hvite bøyer, ikke beveg deg utenfor dem, det er her et nett...

http://www.google.no/imgres?imgurl=http://www.aquatours.com/egypt/misc_pics/naama_bay_view_LR.JPG&imgrefurl=http://www.aquatours.com/egypt/sharm.htm&usg=__Nfcx88ljakgQt5UuPSqQvC9cb0U=&h=265&w=400&sz=33&hl=no&start=0&zoom=1&tbnid=RTai6wekyC0pVM:&tbnh=127&tbnw=170&prev=/images%3Fq%3Dnaama%2Bbay%2Begypt%26um%3D1%26hl%3Dno%26client%3Dfirefox-a%26sa%3DN%26rls%3Dorg.mozilla:nb-NO:official%26biw%3D1280%26bih%3D839%26tbs%3Disch:1&um=1&itbs=1&iact=rc&dur=382&ei=tsn-TKevOJGx8QPtgcWMCw&oei=tsn-TKevOJGx8QPtgcWMCw&esq=1&page=1&ndsp=32&ved=1t:429,r:11,s:0&tx=136&ty=55

Altså, kryr av haiangrep :klø:

Det året med flest haiangrep var i 2000, det var da 79 haiangrep hvorav 11 hadde dødelig utfall. Dette tallet er for hele kloden, og med tanke på hvor mange som oppholder seg i vannet over hele verden, så er ikke tallet spesielt høyt. Etter 2000 sank tallene.

Gjennomsnittet for dødelig angrep fra hai i Australia ligger på 1 per år.

Nå bør man selvfølgelig ta forholdsregler når det plutselig er flere haiangrep begått av flere forskjellige individer på et sted med uavklart årsak, men haier er stort sett lite farlig for mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Altså, kryr av haiangrep :klø:

Det året med flest haiangrep var i 2000, det var da 79 haiangrep hvorav 11 hadde dødelig utfall. Dette tallet er for hele kloden, og med tanke på hvor mange som oppholder seg i vannet over hele verden, så er ikke tallet spesielt høyt. Etter 2000 sank tallene.

Gjennomsnittet for dødelig angrep fra hai i Australia ligger på 1 per år.

Nå bør man selvfølgelig ta forholdsregler når det plutselig er flere haiangrep begått av flere forskjellige individer på et sted med uavklart årsak, men haier er stort sett lite farlig for mennesker.

Jeg er helt enig med deg. Det er svært få haiangrep med dødelig utgang med tanke på hvor mange som bader i områder med hai rundt omkring i verden.

Det er over 6 år siden sist det var et dødelig haiangrep i Sharm el Sheikh. Det skjedde etter en flyulykke i havet utenfor Sharm el Sheikh i 2004, hvor rundt 150 mennesker omkom. Blodet og de døde kroppene tiltrakk seg sannsynligvis hai, på samme måte som de døde sauene har tiltrukket seg hai nå. Det er altså ikke en normal situasjon i Sharm el Sheikh nå. Det er tydelig at haiene er mer aggressive enn de pleier å være. Hai foretrekker normalt ikke menneskekjøtt, vi står normalt ikke på haiens meny. Slik jeg har forstått det pleier hai som angriper mennesker å ta et prøvebitt og svømme videre, men i de siste angrepene har haiene bitt offeret flere ganger når offeret har forsøkt å unnslippe. Det er også flere haier som har angrepet.

Slik situasjonen er nå synes jeg det er klokt å være redd for å svømme og snorkle i Sharm el Sheikh en tid fremover. Mulig det er mindre farlig å dykke? Tror ihvertfall det kan være en god ide å ha på en svart våtdrakt.

Til slutt må jeg si at løsningen på dette problemet ihvertfall ikke er å ta livet av haiene. Havet er deres hjem, vi er bare gjester der. Da får heller gjestene holde seg på land, eller kose seg i alle de fine bassengene som er i Sharm el Sheikh.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes disse Haiangrepene er skremmende. Hadde jeg visst dette da jeg var i Sharm i september, tror jeg det bare hadde blitt vassing på meg også. Svømte da langt ut blandt korallene, men var aldri lengst ut. Så lenge noen var lengre ute enn meg, stolte jeg på at disse ble spist først om det skulle komme en Hai :fnise:

Når det er sagt så er jeg enig med de som sier at det er få haiangrep på verdensbasis. Situasjonen i Sharm nå er jo spesiell. Haiangrep er en skjelden dødsårsak i verden. Er jo ikke noe problem å dra til Sharm uten å bade i sjøen. De fleste hoteller har jo fantastiske bassengområder.

Når det kommer til hva man kan gjøre der, er jeg enig med wonders. Masse ulikt og gjøre, og en tur i ørkenen til beduinleir er virkelig et must. Vi hadde en fantastisk tur, og hele oppholdet var utrolig avslappende, men vi reiser nok ikke tilbake til Sharm igjen, av den enkle grunn at alt var litt for turistifisert, og menneskene var litt for pågående, samt at maten ikke var noe særlig (Mulig vi bare ikke fant gode spisesteder men)

Forøvrig: Vi ble aldri advart om at det var mye Hai i Sharm

Endret av Periwinkle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

takker til deg over meg her.

Har oxo hørt sharm har blitt mer turister enn før, var mer restauranter der nå osv. Ellers spiser vi alltid på den Libanesiske i midten av hovedgaten, ikke langt unna Mæckern.

Og om du ikke spiste på KFC en gagn, som er verdens mest mainstreem matkjede... :tristbla: For der er maten god, bestandig...

Nå har de visst funnet ut at det var australske skip som dumpet døde dyr under dyretransporten her utenfor sharm, og det gjør jo noe med økosystemet og jakten til haiene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...