Gå til innhold

Hvor stor respekt har du for HIV?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har veldig respekt for dette med HIV-smitte. Da jeg var barn var det veldig mye anti-AIDS-propaganda i media (dere husker vel hvor mye dette ble snakket om på åttitallet og begynnelsen av nittitallet), og jeg fikk en frykt for dette viruset som har fulgt meg hele veien. Heldigvis, får man vel si, for det har gjort at jeg er veldig påpasselig ift. partnere.

Allikevel er det jo langt fra alle som har denne frykten. Jeg merker jo selv blant mine venner at det er flere som ikke er så nøye på dette med kondom, testing ved nytt forhold etc - selv på ferie i det vide utland kan de finne på å ha ubeskyttet sex! Jeg har flere ganger gitt dem en skjennepreken, hvorpå de fåret unnskylder seg med at "det ble bare sånn".. Forskning viser jo også at mange slurver voldsomt med kondombruk og testing, også voksne folk! Og om de bruker kondom, så tenker de ikke over at smitte også kan skje gjennom oralsex. Flere leger har jo tidligere gått ut og sagt at det er rart ikke viruset har slått skikkelig rot i blant norske heterofile ennå.

Så jeg lurer på hvor stor respekt dere har for HIV? Har dere åttitallsfrykten med dere slik som jeg, eller slurver dere? Og hvorfor, i så fall?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er det vel kanskje ikke meg du egentlig ønsker svar fra ettersom jeg ble født ganske sent på 80-tallet, men jeg svarer likevel.

De gangene jeg har hatt sex med noen i utlandet har det vært med kondom, og aldri oralsex. Av en eller annen grunn føler jeg at det her er en større risiko for å få f eks HIV, selv om det trolig er mest de andre kjønnssykdommene som står i hodet på meg når jeg velger kondom.

De jeg har hatt sex med som har vært norske har jeg derimot vært direkte uforsiktig med når det gjelder kondombruk. Med noen av de har jeg insistert på kondombruk de første gangene, men så sluttet med det uten at noen av oss har testet seg. Nå skal det også sies at jeg ikke har ONS, men at dette er forhold. Men fr å konkludere så er ikke dette noen stor frykt hos meg.

Har dessuten hatt en dårlig opplevelse med helsestasjonen her da jeg ønsket å teste meg for diverse kjønnssykdommer og omtrent måtte overtale dem til det ettersom jeg ikke hadde noen spesielle symptomer.

Skrevet

Har dessuten hatt en dårlig opplevelse med helsestasjonen her da jeg ønsket å teste meg for diverse kjønnssykdommer og omtrent måtte overtale dem til det ettersom jeg ikke hadde noen spesielle symptomer.

Skjønner den. Har selv blitt spurt på helsestasjonen "hvorfor i alle dager" jeg ønsker å teste meg om jeg ikke har hatt ubeskyttet sex den siste tiden. Det gav meg følelsen av at jeg var rar for å være så forsiktig, og det gjorde meg litt betenkt: jeg kan da umulig være den eneste som tar ansvar overfor en ny kjæreste? For jeg tester meg da ikke for min egen del, men for hennes del. Og hun gjør det samme for meg, så klart. Dermed vet vi at vi er rene før vi begynner med ubeskyttet hanky panky - det er da bare å ta ansvar. Jeg vet jeg er ren, men hun vet ikke det. Og om hun tok meg på ordet, hvor mange før meg har hun tatt på ordet? Virker litt etter snar å skulle teste seg etter at man har hatt ubeskyttet sex. "Gikk det bra," liksom.

Skrevet

Jeg har alltid vært forsiktig. For meg er det utenkelig å ikke være forsiktig. Det er for sent å angre seg etter at man har fått HIV.

Skrevet

Dette provoserer.

Hvorfor i alle dager skrikes det opp om at folk må ta mer ansvar, og så møter man en slik holdning i helsevesenet? Leger har jo stadig vekk uttalt seg om at det kun er et tidsspørsmål før HIV fester grep også blant norske heterofile.

Man kan få HIV etter ett samleie. Og viruset gir ikke symptomer på mange år.

Det virker som det er mye uvitenhet, selv blant fagpersonell.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...