Binta Ba Skrevet 4. oktober 2012 #441 Skrevet 4. oktober 2012 Det burde da være aldeles greit. Men nå var det ikke du som var tema for tråden da, snarere etnisk norske kvinner som automatisk uten å fundere over det lar barnet få et navn som hører hjemme i fars kultur. Det gjorde jo jeg også. Det plager meg ikke for fem flate øre. Heldigvis er han ikke fan av å kalle barna for Mohammed med fornavn, men i hans kultur heter alle menn Mohammed *fornavn*, selv om det ikke står i passet.
Flanør Skrevet 4. oktober 2012 #442 Skrevet 4. oktober 2012 Det gjorde jo jeg også. Det plager meg ikke for fem flate øre. Heldigvis er han ikke fan av å kalle barna for Mohammed med fornavn, men i hans kultur heter alle menn Mohammed *fornavn*, selv om det ikke står i passet. Jeg forstod det slik at barnet har to fornavn, ett norsk og ett fra landet eller kulturen din mann kommer fra? F.eks. Mohammed Kåre-Ahmed? Det er jo noe annet.
Binta Ba Skrevet 4. oktober 2012 #443 Skrevet 4. oktober 2012 Jeg forstod det slik at barnet har to fornavn, ett norsk og ett fra landet eller kulturen din mann kommer fra? F.eks. Mohammed Kåre-Ahmed? Det er jo noe annet. Hvorfor blir det noe annet? Vi forventet begge to at den andre parten ville la barnet få et navn fra hjemlandet. Han forventet jo at barnet skulle få et navn fra hans familie. Og jeg hadde ingen problemer med det. Hadde vi ikke funnet et navn som passet til, kan det fint hende jeg hadde latt det bli med det utenlandske navnet, siden barnet har norsk/utenlandsk etternavn.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2012 #444 Skrevet 4. oktober 2012 Jeg er muslim, og har faktisk et norsk navn. Foreldrene mine tenkte at det ville være enklere for lærere og fremtidige venner å utale navnet mitt om det var et norsk navn. Min onkel var på besøk i Norge for noen år siden, han likte veldig et norskt jentenavn. Og når han fikk en datter så fikk faktisk datteren et norskt navn i et muslimsk land. Slutt å gre alle under en kam! Anonym poster: 4d80be504f7afb1200dc9a9c698fd556 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2012 #445 Skrevet 4. oktober 2012 Deg om det. Beundring er for tåper, altså beundrer jeg ingen. Det går bra det, sikkert ingen som beundrer deg heller. Føler at vi kvinner i dag lever i en kultur hvor vi har konstant press på å ikke vise at vi er underdannet. La mannen få viljen? UNDERDANNET! Vil du være hjemme med barna? UNDERDANNET! Gir barnet navnet som ektemannen liker? UNDERDANNET! Anonym poster: 95ddd16a0763fe09efc9ab81cf349c0d 1
pantertante Skrevet 4. oktober 2012 #446 Skrevet 4. oktober 2012 (endret) Føler at vi kvinner i dag lever i en kultur hvor vi har konstant press på å ikke vise at vi er underdannet. La mannen få viljen? UNDERDANNET! Vil du være hjemme med barna? UNDERDANNET! Gir barnet navnet som ektemannen liker? UNDERDANNET! Anonym poster: 95ddd16a0763fe09efc9ab81cf349c0d Underdannet? Som for lite dannelse eller for lite utdannelse? Eller mener du underdanig? Endret 4. oktober 2012 av pantertante 1
Flanør Skrevet 4. oktober 2012 #447 Skrevet 4. oktober 2012 Det går bra det, sikkert ingen som beundrer deg heller. Føler at vi kvinner i dag lever i en kultur hvor vi har konstant press på å ikke vise at vi er underdannet. La mannen få viljen? UNDERDANNET! Vil du være hjemme med barna? UNDERDANNET! Gir barnet navnet som ektemannen liker? UNDERDANNET! Anonym poster: 95ddd16a0763fe09efc9ab81cf349c0d Det er et utslag av likestillingen. Mange vil mene det er kontraintuitivt og underlig at kvinner søker en posisjon som underordnet mannen når hun i lov og liv er likestilt. Synes du det er rart?
Flanør Skrevet 4. oktober 2012 #448 Skrevet 4. oktober 2012 Underdannet? Som for lite dannelse eller for lite utdannelse? Eller mener du underdanig? Hun mente nok underbemannet 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2012 #449 Skrevet 4. oktober 2012 Hvordan kan en ikke-muslimsk norsk kvinne gi døtrene sine muslimske navn og oppdra dem som muslimer fordi faren er muslim? De fratar jo sine egne døtre den valgfriheten de selv har nytt godt av. Det er et forferdelig svik og forkastelig rett og slett. I Norge har vi jo i praksis Nurnberg-lover i dag. I 1935 ble det forbudt for jøder i Tyskland å gifte seg med tyskere, og i dag er det i praksis et religiøst apartheid i Norge som sier at det er forbudt for norske menn å gifte seg med muslimske kvinner fordi islam skal spres videre til barna og mannen bestemmer religionen. Anonym poster: b9bbb3e5d189be716ea833472db45fbf 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2012 #450 Skrevet 4. oktober 2012 Det naturlige er å gi barna norske navn uavhengig av hvilken bakgrunn foreldrene har når man har valgt å bosette seg i Norge. Det viser at man setter pris på det landet og folket man har valgt å bosette seg med. Vietnamesere i Norge gjør som nordmenn når de dro til USA. De gir barna navn som som viser sterk tilhørighet til sitt nye hjemland. Norge er et av verdens minste folk, et lite land med en sårbar kultur, så det norske folk er langt mer sårbare enn man aner. Anonym poster: b9bbb3e5d189be716ea833472db45fbf 1
Binta Ba Skrevet 4. oktober 2012 #451 Skrevet 4. oktober 2012 Hvordan kan en ikke-muslimsk norsk kvinne gi døtrene sine muslimske navn og oppdra dem som muslimer fordi faren er muslim? De fratar jo sine egne døtre den valgfriheten de selv har nytt godt av. Det er et forferdelig svik og forkastelig rett og slett. I Norge har vi jo i praksis Nurnberg-lover i dag. I 1935 ble det forbudt for jøder i Tyskland å gifte seg med tyskere, og i dag er det i praksis et religiøst apartheid i Norge som sier at det er forbudt for norske menn å gifte seg med muslimske kvinner fordi islam skal spres videre til barna og mannen bestemmer religionen. Anonym poster: b9bbb3e5d189be716ea833472db45fbf Mine barn skal lære seg om begges religion, og garantert flere også. Det blir ikke mye svinespising ( noe som er like greit, for jeg blir veldig oppblåst av det ), det blir både kirkebesøk og moskèbesøk, det blir bønn både på hans og min måte, og det blir introduksjon av arabisk skrift på bilder og ting, og også bilder av andre religiøse symboler. Barnet mitt vil få velge selv, og jeg håper at hun vet hvor hun står før konfirmasjonsalder. På hvilken måte mener du her at jeg fratar min datter friheten til å velge...? Og, det finnes muslimske kvinner som er gift med menn. Det naturlige er å gi barna norske navn uavhengig av hvilken bakgrunn foreldrene har når man har valgt å bosette seg i Norge. Det viser at man setter pris på det landet og folket man har valgt å bosette seg med. Vietnamesere i Norge gjør som nordmenn når de dro til USA. De gir barna navn som som viser sterk tilhørighet til sitt nye hjemland. Norge er et av verdens minste folk, et lite land med en sårbar kultur, så det norske folk er langt mer sårbare enn man aner. Anonym poster: b9bbb3e5d189be716ea833472db45fbf Se her , årets deltaker for Alt for Norge. Han ene heter tilogmed ALF..det er flust med norsk-amerikanere som lar norske navn gå i tradisjon, og det synes jeg virkelig man gjør rett i. Det er ingenting galt i å være stolt over hvor man kommer fra. Asiatere jeg selv kjenner gir ikke barna sine norske navn..får de barn med norske blir det gjerne et norsk, et asiatisk.
Gjest Wolfmoon Skrevet 4. oktober 2012 #452 Skrevet 4. oktober 2012 Det naturlige er å gi barna norske navn uavhengig av hvilken bakgrunn foreldrene har når man har valgt å bosette seg i Norge. Det viser at man setter pris på det landet og folket man har valgt å bosette seg med. Vietnamesere i Norge gjør som nordmenn når de dro til USA. De gir barna navn som som viser sterk tilhørighet til sitt nye hjemland. Norge er et av verdens minste folk, et lite land med en sårbar kultur, så det norske folk er langt mer sårbare enn man aner. Anonym poster: b9bbb3e5d189be716ea833472db45fbf Så det er derfor min utvandrede familie fortsatt har etternavn etter gården de utvandret fra for en 100-150 år siden? Noen har riktignok delevis anglifiserte navn, men det kommer for en stor del av at det var amerikanere som skrev ned navnene fra hva de sa, eller at man har forenklet/anglifisert dem i ettertid for å gjøre ting enklere for seg selv.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2012 #453 Skrevet 4. oktober 2012 Mine barn skal lære seg om begges religion, og garantert flere også. Det blir ikke mye svinespising ( noe som er like greit, for jeg blir veldig oppblåst av det ), det blir både kirkebesøk og moskèbesøk, det blir bønn både på hans og min måte, og det blir introduksjon av arabisk skrift på bilder og ting, og også bilder av andre religiøse symboler. Barnet mitt vil få velge selv, og jeg håper at hun vet hvor hun står før konfirmasjonsalder. På hvilken måte mener du her at jeg fratar min datter friheten til å velge...? Og, det finnes muslimske kvinner som er gift med menn. Se her , årets deltaker for Alt for Norge. Han ene heter tilogmed ALF..det er flust med norsk-amerikanere som lar norske navn gå i tradisjon, og det synes jeg virkelig man gjør rett i. Det er ingenting galt i å være stolt over hvor man kommer fra. Asiatere jeg selv kjenner gir ikke barna sine norske navn..får de barn med norske blir det gjerne et norsk, et asiatisk. Nordmenn som flyttet til USA gav barna sine amerikanske navn. Det var helt naturlig. Mange endret også sitt eget navn til mer amerikansk-klingende for å gjøre det lettere å gli inn i samfunnet. De var stolte av sitt nye land! Men norsk-amerikanere var da stolt over hvor de kom fra også!? Hvorfor du mener det viser at de ikke var stolte av sin bakgrunn er helt uforståelig. På samme måte gir i dag vietnamesere og kinesere som har flyttet til Norge barna sine norske navn. Det er helt naturlig for dem, fordi de bosetter seg i Norge og det er i Norge barna blir oppdratt. Får de derimot barn med norske er vel situasjonen noe annerledes. Når det gjelder islam, så mener jeg generelt at det er ille om en norsk kvinne gambler med sin datters frihet. Islam slår fast at muslimske kvinner kun har lov til å gifte seg med muslimer, mens en helt annen regel gjelder for mennene, som skal føre religionen videre og spre den. Dette er en type kjønnsfascisme som burde kastes på historiens skraphaug. Dersom man oppdrar barna sine uten religiøs innflytelse og likestilt er situasjonen en annen selvsagt. Anonym poster: b9bbb3e5d189be716ea833472db45fbf 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2012 #454 Skrevet 4. oktober 2012 Så det er derfor min utvandrede familie fortsatt har etternavn etter gården de utvandret fra for en 100-150 år siden? Noen har riktignok delevis anglifiserte navn, men det kommer for en stor del av at det var amerikanere som skrev ned navnene fra hva de sa, eller at man har forenklet/anglifisert dem i ettertid for å gjøre ting enklere for seg selv. De gav barna sine amerikanske navn ja, og endret ofte på etternavnet til og med. Typisk: Ola og Kari flyttet til USA og kalte barna de fikk i sitt nye land for Mitch og Allison. Het de Hansen så endret de ofte det til Hanson. Mener du virkelig at det er å vise skam over Norge? Anonym poster: b9bbb3e5d189be716ea833472db45fbf
Binta Ba Skrevet 4. oktober 2012 #455 Skrevet 4. oktober 2012 Nordmenn som flyttet til USA gav barna sine amerikanske navn. Det var helt naturlig. Mange endret også sitt eget navn til mer amerikansk-klingende for å gjøre det lettere å gli inn i samfunnet. De var stolte av sitt nye land! Men norsk-amerikanere var da stolt over hvor de kom fra også!? Hvorfor du mener det viser at de ikke var stolte av sin bakgrunn er helt uforståelig. På samme måte gir i dag vietnamesere og kinesere som har flyttet til Norge barna sine norske navn. Det er helt naturlig for dem, fordi de bosetter seg i Norge og det er i Norge barna blir oppdratt. Får de derimot barn med norske er vel situasjonen noe annerledes. Når det gjelder islam, så mener jeg generelt at det er ille om en norsk kvinne gambler med sin datters frihet. Islam slår fast at muslimske kvinner kun har lov til å gifte seg med muslimer, mens en helt annen regel gjelder for mennene, som skal føre religionen videre og spre den. Dette er en type kjønnsfascisme som burde kastes på historiens skraphaug. Dersom man oppdrar barna sine uten religiøs innflytelse og likestilt er situasjonen en annen selvsagt. Anonym poster: b9bbb3e5d189be716ea833472db45fbf Man kan fint oppdra barne sine med religion i bildet, og samtidig oppdra de med bevisstheten til å respektere enkelt-individer, og vite at alle skal ha de samme rettigheter. Jeg mener, rent subjektivt, at det er dumt å ikke ta vare på sine røtter, f.eks i form av musikk, mat, feiringer, og navn. Om jeg bosetter meg i gubbens hjemland i Afrika vil jeg enda sørge for at ungene lærer seg norsk, jeg vil enda gi ungene et norsk navn i tillegg til et afrikansk navn, og jeg vil ennå mat jeg har vokst opp med, og bestille meg brunost i posten. Og jeg HÅPER at mine barn vil bringe navn videre, uansett hvor de velger å bosette seg, og hvem de velger å få barn med.
Binta Ba Skrevet 4. oktober 2012 #456 Skrevet 4. oktober 2012 De gav barna sine amerikanske navn ja, og endret ofte på etternavnet til og med. Typisk: Ola og Kari flyttet til USA og kalte barna de fikk i sitt nye land for Mitch og Allison. Het de Hansen så endret de ofte det til Hanson. Mener du virkelig at det er å vise skam over Norge? Anonym poster: b9bbb3e5d189be716ea833472db45fbf Jeg synes det vitner om assimilering fremfor integrering.
Mann 42 Skrevet 6. oktober 2012 #457 Skrevet 6. oktober 2012 Jeg synes det vitner om assimilering fremfor integrering. Det tror ikke jeg at det vitner om. For etterkommerne av de samme menneskene er ofte MEGET obs på sitt opphav og kulturarv, og er ganske stolte over det.
Mann 42 Skrevet 6. oktober 2012 #458 Skrevet 6. oktober 2012 (endret) Jeg synes det er pinlig uansett hvem som har dette mindreverdighetskomplekset en del norske kvinner (og sikkert også enkelte norske menn) sliter med på vegne av eget land. Har mor og far ulik nasjonal bakgrunn synes jeg det ville være naturlig at barna fikk et navn fra hver kultur. Jeg reagerer for øvrig på en høyst tendensiøs og manipulativ ordbruk: "aksepter konas kultur når det kommer til valg av navn" er altså det samme som at barnet skal ha navn fra den andre kulturen? Det går da an å akseptere en annen kultur uten å godta at denne skal være den dominerende? wed Endret 6. oktober 2012 av Mann 42
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå