Cuckold Skrevet 4. januar 2011 #421 Skrevet 4. januar 2011 Neida, her er det nok du som mangler kontakt med virkeligheten. I vårt samfunn er det ikke noen selvfølge at barna oppdras i fars livssyn om mor og far har ulikt livssyn. Mulig det ikke er noen selvfølge, men vet om flere tilfeller av ekteskap der far (ikke-vestlig) er fra en annen kultur enn mor (norsk), og i alle tilfellene oppdras barna i fars "fotspor" på de fleste plan. Ja, og hvis du leser det jeg skriver i denne tråden ser du at det er akkurat det jeg reagerer på.
Gjest Mattias 35 Skrevet 4. januar 2011 #422 Skrevet 4. januar 2011 Hva er galt med likeverdighet mellom kjønnene? Det blir både ekstremt kjedelig og også naturstridig, om mann og kvinne skal være tilnærmet like. Du er sikker på at du er mann??!!
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2011 #423 Skrevet 4. januar 2011 Ja, og hvis du leser det jeg skriver i denne tråden ser du at det er akkurat det jeg reagerer på. Fra gjest du siterte: Det er akkurat det jeg synes er helt greit, (altså det du reagerer på)! Vi er altså uenige!
Cuckold Skrevet 4. januar 2011 #424 Skrevet 4. januar 2011 Ja, og hvis du leser det jeg skriver i denne tråden ser du at det er akkurat det jeg reagerer på. Fra gjest du siterte: Det er akkurat det jeg synes er helt greit, (altså det du reagerer på)! Vi er altså uenige! Ok, så vet jeg at vi er uenige. Hvis det skal være noe poeng å debattere får du vel heller gripe fatt i noe av det jeg har skrevet i denne tråden. Et rent utsagn av typen "jeg er uenig" blir det ikke mye debatt ut av.
Flanør Skrevet 4. januar 2011 #425 Skrevet 4. januar 2011 Det blir både ekstremt kjedelig og også naturstridig, om mann og kvinne skal være tilnærmet like. Du er sikker på at du er mann??!! Tja, historien viser at det har vært mange samfunnsordninger man har forsøkt å legitimere ved å henvise til hva som er "naturlig". De adelige gjorde f.eks. dette på 1700-tallet. Men den franske revolusjon lærte dem nok noe helt annet; at arvelige adelstitler i høyeste grad er sosialt skapt. Hva er naturlig ved at mannen inntar lederrollen i arbeidsliv og familie, mener du? Er det noe i vårt endokrinologiske system som tilsier dette?? Er du sikker på at du ikke er en neanderthaler?
Cuckold Skrevet 4. januar 2011 #426 Skrevet 4. januar 2011 Eh ja, hva er galt med det? Mannen er samfunnets overhode, i arbeidslivet og hjemme. De som mener noe annet lever i en boble. Hva er galt med likeverdighet mellom kjønnene? Det blir både ekstremt kjedelig og også naturstridig, om mann og kvinne skal være tilnærmet like. Du er sikker på at du er mann??!! Så mann og kvinne må være tilnærmet like dersom det er likeverdighet mellom kjønnene, altså med mindre mannen er samfunnets overhode, i arbeidslivet såvel som i hjemmet? Går det ikke an å være likeverdige og likevel ganske forskjellige?
zuperduper Skrevet 4. januar 2011 #427 Skrevet 4. januar 2011 Etnisk norsk kvinne gifter seg med muslimsk mann, får barn, og gir dette barnet muslimsk fornavn. Ser at dette blir mer og mer vanlig. Dersom den norske kvinnen hadde bodd i Irak med sin ektemann, tror dere ett sekund at barnet ville fått norsk fornavn? Nei. Det var forresten en digresjon. Poenget her, og det store spørsmålet, i et samfunn hvor innvandrere skal inbtegreres, hvorfor i all verden går vi langt enn lengre i å tilpasse oss deres skikker, nykker og krav? Synes vi det er greit at norske barn, født av norsk mor får et muslimsk navn? Her har de valgt et internasjonalt navn (Andreas) som mellomnavn, men et tydelig muslimsk navn som fornavn: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3934644.ece DET ER IKKE INTEGRERING VI DRIVER MED; DET ER VI SOM TILPASSER OSS DEM! Jeg stoler på at hver enkelt familie finner ut hva som passer best for akkurat de.
Cuckold Skrevet 5. januar 2011 #428 Skrevet 5. januar 2011 Etnisk norsk kvinne gifter seg med muslimsk mann, får barn, og gir dette barnet muslimsk fornavn. Ser at dette blir mer og mer vanlig. Dersom den norske kvinnen hadde bodd i Irak med sin ektemann, tror dere ett sekund at barnet ville fått norsk fornavn? Nei. Det var forresten en digresjon. Poenget her, og det store spørsmålet, i et samfunn hvor innvandrere skal inbtegreres, hvorfor i all verden går vi langt enn lengre i å tilpasse oss deres skikker, nykker og krav? Synes vi det er greit at norske barn, født av norsk mor får et muslimsk navn? Her har de valgt et internasjonalt navn (Andreas) som mellomnavn, men et tydelig muslimsk navn som fornavn: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3934644.ece DET ER IKKE INTEGRERING VI DRIVER MED; DET ER VI SOM TILPASSER OSS DEM! Jeg stoler på at hver enkelt familie finner ut hva som passer best for akkurat de. Jeg mener vel at vi må skille mellom retten til å bestemme i eget hjem og retten til å være hevet over kritikk. Det er ingen som bestrider at hvert par må få bestemme selv og at norske kvinner juridisk sett må ha rett til å velge å la sin fremmedkulturelle manns kultur og religion ha forrang i hjemmet, men selv om vi som frie mennesker har rett til å ta mange rare valg (og slik må det være, ellers er vi jo ikke frie) er ikke det det samme som at vi må oppfattes som ufeilbarlige og hevet over kritikk. Retten til å bestemme gjør ikke immun mot kritikk.
Gjest pastablasta Skrevet 5. januar 2011 #429 Skrevet 5. januar 2011 Jeg stoler på at hver enkelt familie finner ut hva som passer best for akkurat de. Jaha? Hvordan stiller du deg til høyres vedtak om å fjerne fedrekvoten? Quote: Høyre vedtok etter heftig debatt å fjerne fedrekvoten, mot Erna Solbergs vilje. Dermed kan hver enkelt familie velge hvordan de skal fordele foreldrepermisjonen.
artloff Skrevet 5. januar 2011 #430 Skrevet 5. januar 2011 Det var vel ikke helt korrekt. Elias er nok ikke noe muslimsk navn, enhver som kjenner litt til kristendommen eller jødedommen vil kjenne dette som navn på en av de gammeltestamentlige profetene, altså fra lang tid før islam var påtenkt. Ifølge navneleksikon betyr det "Jahve er min gud" (hebraisk). Ifølge det samme navneleksikon er Mina av nordisk opprinnelse og egentlig kortform for Vilhelmina, feminin variant av tyske Vilhelm. Tilsvarende for Luisa, det er ifølge navneleksikon en variant av Louisa eller Louise (fransk), en feminin variant av Louis (tilsvarende det tyske Ludvig). Nadja er av russisk opprinnelse og betyr håp. Dette er navn som blir brukt i muslimske land. Jeg vil også påpeke at både jødedommen,kristendommen og islam har samme utspring og at i Koranen finnes skrifter som kristne kaller det gamle testamentet. Navnevalg er en privatsak, men skal ikke være til byrde for barnet. (tror ikke jeg ville ha kalt barnet mitt Abraham,Jesus,Maria eller Mohammed). Når det gjelder spesielle navn så vil jeg jo si at Kongehuset har jo absolutt vist at de har en frodig fantasi.
Cuckold Skrevet 5. januar 2011 #431 Skrevet 5. januar 2011 Enkelte muslimske navn er helt vanlige her i Norge, og har vert det lenge, eks Laila,Elias,Mina,Nadia,Omar, Luisa.(ok Omar og Luisa er kansje ikke så vanlig,men vi har en kjent kunstner som heter Omar Andreen som er født i 1922) At barnet får et navn som fungerer både her på berget og ute er jo hovedsaken. Har selv en far som er halvt østeuropeisk og halvt norsk. Han har navn fra begge landene, og det har ikke plaget ham. Skjønner ikke at dette er noe å bråke for. Det var vel ikke helt korrekt. Elias er nok ikke noe muslimsk navn, enhver som kjenner litt til kristendommen eller jødedommen vil kjenne dette som navn på en av de gammeltestamentlige profetene, altså fra lang tid før islam var påtenkt. Ifølge navneleksikon betyr det "Jahve er min gud" (hebraisk). Ifølge det samme navneleksikon er Mina av nordisk opprinnelse og egentlig kortform for Vilhelmina, feminin variant av tyske Vilhelm. Tilsvarende for Luisa, det er ifølge navneleksikon en variant av Louisa eller Louise (fransk), en feminin variant av Louis (tilsvarende det tyske Ludvig). Nadja er av russisk opprinnelse og betyr håp. Dette er navn som blir brukt i muslimske land. Jeg vil også påpeke at både jødedommen,kristendommen og islam har samme utspring og at i Koranen finnes skrifter som kristne kaller det gamle testamentet. Navnevalg er en privatsak, men skal ikke være til byrde for barnet. (tror ikke jeg ville ha kalt barnet mitt Abraham,Jesus,Maria eller Mohammed). Når det gjelder spesielle navn så vil jeg jo si at Kongehuset har jo absolutt vist at de har en frodig fantasi. Hvis du hadde tatt deg tid til å lese innlegget du svarte på, ser du at jeg ikke benekter at islam har hentet mye fra jødedom og kristendom, så vidt jeg har forstått ønsket Muhammed opprinnelig ikke å starte en egen religion, men så sine påståtte åpenbaringer som en videreføring av den jødisk-kristne tradisjon. Han hadde da også et visst kjenskap til historiene både fra det nye og det gamle testamente, men ikke godt nok til å tilfredsstille jødene eller de kristne, og da disse påpekte anakronismer og åpenlyse feil i hans gjengivelse mente Muhammed at det måtte være skriftene som hadde blitt forfalsket. Uansett: Det jeg reagerte på var at du kalte disse navnene muslimske som om dette er navn vi har fått den veien, fra de islamdominerte land. At islam som sprang ut av de to andre abrahamittiske religionene har adoptert navn fra den jødiske og kristne tradisjon er noe litt annet enn at kristne norske navn egentlig er muslimske, slik du fremstilte det. Noe av problemet i møtet mellom sekulære nordmenn og offensive muslimer er jo at mange nordmenn har svært lite kunnskap om egen kulturs historie. Slike mennesker kan lett bli offere for muslimsk sjåvinisme og historisk revisjonisme. Nå påpekte jeg jo at de fleste av navnene du ramset opp ikke har noe med islam å gjøre i det hele tatt, men når du viser til Elias og kaller det et muslimsk navn blir det som om en sekulær jøde skulle ha så lite kunnskap om sin egen kultur at han kunne la en kristen overbevise seg om at Abraham og Moses egentlig er kristne og ikke jødiske navn. Fordi den kristne kjenner disse navnene fra sin Bibel. (Siden innlegget ditt er en ordrett kopi av det du postet for noen dager siden, #390, kan jeg jo også bare poste en kopi av det jeg da svarte, og som ennå står ubesvart, #392.)
Binta Ba Skrevet 4. oktober 2012 #432 Skrevet 4. oktober 2012 Så...siden jeg har barn med en utenlandsk mann skal jeg nekte ham å føre hans navnetradisjon videre, og heller BARE føre min videre..? Nei vettu hva. Her har ungen to navn. Et fra min side, et fra hans.
Flanør Skrevet 4. oktober 2012 #433 Skrevet 4. oktober 2012 Så...siden jeg har barn med en utenlandsk mann skal jeg nekte ham å føre hans navnetradisjon videre, og heller BARE føre min videre..? Nei vettu hva. Her har ungen to navn. Et fra min side, et fra hans. Jeg tror ikke det var poenget, men snarere å vise hvor selvutslettende og selvforaktende (forakt av egen kultur og nasjonalitet) enkelte med utenlandsk partner kan være. Dette gjelder muligens mest kvinner, da særlig dem med afrikansk eller arabisk mann. Vanskelig å se for seg at tønnemagede norske sekstiåringer med thaidamer forakter norsk kultur. Det er ikke nødvendigvis et tegn på kulturell selvforakt å gi barnet navn etter kulturen mannen er del av. Men det at noen kvinner betrakter det som selvfølgelig å gjøre det kan derimot være tegn på slik selvforakt. Jeg husker tråden mest som et oppgjør med kvinner av denne typen, dvs. som i en kombinasjon av underlegenhet og selvforakt lar seg i overkant prege av sin mann og hans kultur.
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2012 #434 Skrevet 4. oktober 2012 tull tråd altså navnet er noe familien velger selv og er helt privat......ser at enkelte har fritidsproblemer
Binta Ba Skrevet 4. oktober 2012 #435 Skrevet 4. oktober 2012 Jeg tror ikke det var poenget, men snarere å vise hvor selvutslettende og selvforaktende (forakt av egen kultur og nasjonalitet) enkelte med utenlandsk partner kan være. Dette gjelder muligens mest kvinner, da særlig dem med afrikansk eller arabisk mann. Vanskelig å se for seg at tønnemagede norske sekstiåringer med thaidamer forakter norsk kultur. Det er ikke nødvendigvis et tegn på kulturell selvforakt å gi barnet navn etter kulturen mannen er del av. Men det at noen kvinner betrakter det som selvfølgelig å gjøre det kan derimot være tegn på slik selvforakt. Jeg husker tråden mest som et oppgjør med kvinner av denne typen, dvs. som i en kombinasjon av underlegenhet og selvforakt lar seg i overkant prege av sin mann og hans kultur. Jeg greier ikke å se sammenhengen mellom det å respektere hverandres ønsker og selvforakt. Virkelig.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2012 #436 Skrevet 4. oktober 2012 hvis hele kultur og arven din går i stykker og du mener at hele verden tilpasser seg "de andre" kun fordi nabokjerringa har hørt om en fint muslimsk navn og vil kalle ungen sin det, så tror jeg at du har litt ekstrem form for nøya,blir litt kvalm egenlig. Selvfølgelig er det vanligere nå enn før å gi barna sine utenlandske navn,hvem faen vil hete gunnleif??Man hører da om andre fine navn og. Så det er greit så lenge det er amerikanske navn altså? Kos deg med din bella og edward. Anonym poster: 95ddd16a0763fe09efc9ab81cf349c0d
Flanør Skrevet 4. oktober 2012 #437 Skrevet 4. oktober 2012 Jeg greier ikke å se sammenhengen mellom det å respektere hverandres ønsker og selvforakt. Virkelig. Jeg skal prøve å forklare. Din utenlandske mann respekterer ikke dine ønsker hvis han tar det som en selvfølge at barnet får et navn som er vanlig innen hans kulturkrets. Og selv om du respekterer hans ønsker hvis du samtykker i at barnet får et slikt navn så respekterer du ikke din egen kultur eller deg selv. Du er i en underlegen posisjon vis a vis ham, såpass underlegen at du ikke stiller spørsmål ved om det er rett at han skal bestemme at barnet får et slikt navn. Dette er analogt med hvordan enkelte afrikanere og afro-amerikanere betrakter det som selvsagt at hvite mennesker er mest verdt. De har da internalisert normene fra hvite og tenker på samme måte selv.
Flanør Skrevet 4. oktober 2012 #438 Skrevet 4. oktober 2012 hvis hele kultur og arven din går i stykker og du mener at hele verden tilpasser seg "de andre" kun fordi nabokjerringa har hørt om en fint muslimsk navn og vil kalle ungen sin det, så tror jeg at du har litt ekstrem form for nøya,blir litt kvalm egenlig. Selvfølgelig er det vanligere nå enn før å gi barna sine utenlandske navn,hvem faen vil hete gunnleif??Man hører da om andre fine navn og. Så det er greit så lenge det er amerikanske navn altså? Kos deg med din bella og edward. Anonym poster: 95ddd16a0763fe09efc9ab81cf349c0d Vet ikke om det meg du svarte, men jeg tror du må se det i en litt større sammenheng. For det første, å velge navn fra utenlandsk fars familie eller kultur er ikke nødvendigvis kulturell selvforakt fra norsk mors side, men det kan være det hvis hun mener det er en selvfølge at hun gjør det. For det andre, navngivning i seg selv kan synes trivielt. Men det blir ikke lenger trivielt hvis mora tilpasser seg fars kultur mer enn omvendt. At barnet får navn fra fars kultur uten at mora tenker over det er da et symptom på denne skjevheten mellom mor og far. Dette er ikke en oppkonstruert problemstilling. En del kvinner med venstreraddis-sympatier har en lei tendens til å se ned på alt som er norsk og se opp til alt som er utenlandsk (muslimsk eller amerikansk spiller ingen rolle) bare fordi det er utenlandsk. Det er også nok av de kvinnene som liker utenlandske menn bare av samme grunn. En ellers ok fyr blir i hennes øyne fantastisk hvis han bare snakker engelsk med australsk aksent. Det ER underlig, det må du medgi.
Binta Ba Skrevet 4. oktober 2012 #439 Skrevet 4. oktober 2012 Jeg skal prøve å forklare. Din utenlandske mann respekterer ikke dine ønsker hvis han tar det som en selvfølge at barnet får et navn som er vanlig innen hans kulturkrets. Og selv om du respekterer hans ønsker hvis du samtykker i at barnet får et slikt navn så respekterer du ikke din egen kultur eller deg selv. Du er i en underlegen posisjon vis a vis ham, såpass underlegen at du ikke stiller spørsmål ved om det er rett at han skal bestemme at barnet får et slikt navn. Dette er analogt med hvordan enkelte afrikanere og afro-amerikanere betrakter det som selvsagt at hvite mennesker er mest verdt. De har da internalisert normene fra hvite og tenker på samme måte selv. Og hva da når vi begge forventer at ungen skal ha et navn av hvert?
Flanør Skrevet 4. oktober 2012 #440 Skrevet 4. oktober 2012 Og hva da når vi begge forventer at ungen skal ha et navn av hvert? Det burde da være aldeles greit. Men nå var det ikke du som var tema for tråden da, snarere etnisk norske kvinner som automatisk uten å fundere over det lar barnet få et navn som hører hjemme i fars kultur.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå