Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Du ser ut til å glemme at selv i den "muslimske verden" som du kaller det er det progresjon - og at selv i lille norge er det ikke så lenge siden kvinner "fikk lov å ta del i arbeidslivet" ;)

At "den vestlige verden" har utviklet seg raskere skyldes ikke annet enn den industrielle revolusjon, etpar verdenskriger og det faktum at tiden forandrer mennesker raskere her enn der...

Å dra paraleller direkte til to levesett og si at de er direkte sammenlignbare blir som å si at en eskimo helt fint kan flytte til Hawaii og blende rett inn uten problemer...

Når det gjelder innspillet om den kvinnelige presten og koranen, er det egentlig noen her som vet hvor like koranens tekst er med den i vår bibel?

1. Hvilken progresjon finner du i den muslimske verden da med tanke på styrking av menneskerettigheter generelt, og rettigheter for kvinner og barn spesielt? Jeg leser stort sett internasjonale kvalitetsaviser hvor fremstillingene ofte er balanserte, uten at jeg av den grunn har fått med meg entydige, sikre tegn på at muslimske stater har myknet noe særlig opp på disse områdene. Men du leser kanskje andre aviser enn meg?

2. Begrunnelsen din for at man angivelig ikke kan dra paralleller....er direkte latterlig. Selvfølgelig er det både tillatt, riktig og nødvendig å sammenlikne hvor sterkt menneskerettigheter og liberale rettigheter står respektivt i Vesten og i den muslimske verden. Hvordan skulle man ellers påse at muslimske stater overholder elementære menneskerettigheter som er knesatt av FN og dermed sanksjonert av det internasjonale storsamfunnet?

3. En eskimo vil nok i et slikt scenario oppleve problemer ja, som enhver innvandrer vil gjøre dersom han flytter til en annen kulturkrets enn sin egen. Men det er heller ikke problemet her ettersom hovedsaken er at han uansett vansker må respektere lovverket og normene i landet han måtte flytte til.

Jeg synes ellers det er forbløffende hvordan legitim kultur- og religionskritikk straks blir tolket som religionshat i tilfellet islam. Dette skulle være unødvendig å minne om, men kritikk er altså ikke i nærheten det samme som hat. Man kan forsåvidt godt reagere på at kritikken er ensidig, men dét er igjen noe helt annet enn hat, og uansett er det islam og ikke kristendom som er tema for denne tråden. Det kan synes som om det råder et dobbelt sett av spilleregler i forhold til hva man rettmessig kan uttale seg om religioner; ett restriktivt for islam, og ett langt mer liberalt for alle de andre. Har muslimer ekstra ømme tær, og i så fall: hvorfor i all verden burde vi ta hensyn til det? Det er ikke mindre overraskende at spesielt kvinner ivrer etter å ta muslimene i forsvar her, også de ytterliggående muslimene. Kvinner er jo tross alt blant dem som stiller svakest når det kommer til menneskerettigheter innenfor den muslimske verden. Vet ikke norske kvinner sitt eget beste?

Endret av Flanør
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

fy taen for en teit debatt. folk må få velge de navnene di selv ønsker å gi sinne barn .

jeg syntes nesten denne debatten er en smule rasistisk, ang dette er en sak for barnehvernet!!! hallo hva har du i hodet ditt ??!!?? skal barneversvakten kontaktes hvis de får beskymringsmeldign , "jeg kjenner et par ,hvor en a de er norsk å den andre muslimsk , å barne har en utenlansk navn , olala da er det krise ...

å samtidig må man ikke dra alle under en kam ,ang hvordan folk er eller hva de menner. da tenker jeg på muslimene , folk er virkelig blitt negative..

å ja det var innteressant da noen her tokk opp ang utlendinger å norske damer men hvor mange norske menn driver ikke med inport fra tailand å russland ets ets , thast nasty

fra norsk katolikk med norsk kjæreste ...

• Liker 1
Gjest brutal_mann
Skrevet

Og plutselig dreide det seg ikke ene og alene om menneskesyn likevel...

Ehm... Jo. Den kulturen disse menneskene som regel tar med seg er såpass menneskefiendtlig mot alt som ikke er islamsk/arabisk at jeg ikke vil ha det inn i landet.

Kan du fortelle meg hvordan dette IKKE handler om menneskesyn?

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)

En ting er sikkert: Det er tydeligvis like stor motstand mot at "våre" kvinner bruker tid med "de andre" som tilfellet er for "deres" kvinner.

Dette er selvsagt ikke riktig. Jeg lurer på hvilken verden du befinner deg i. Når så du sist en nordmann som reagerte på at en norsk kvinne fant seg en mann fra Frankrike, Mexico eller Kina? Det vi snakker om er forhold mellom norsk kvinne og mann fra en kultur der kvinnen underordnes og der hans søster aldri ville fått gifte seg med en norsk mann. I islam er det som vi har påpekt en regel i Koranen som aktivt forskjellsbehandler menn og kvinner på dette felt, muslimske menn kan godt gifte seg med en kristen eller jødisk kvinne, men en muslimsk kvinne kan ikke gifte seg med en kristen eller jødisk mann. Og grunnen er som Sardar Ali påpeker at islam må ekspandere, det må alltid bli flere muslimer, aldri færre. Og på Muhammeds tid var det en selvfølge at far hadde siste ord i hjemmet og kunne sikre at barna ble oppdratt i hans religion. Og dette er åpenbart ikke et sovende koranvers, for dette ser vi veldig tydelig i praksis

Det finnes nok som det ble påpekt i et annet innlegg i denne tråden norske foreldre som ikke er så glade for at datteren velger en mann fra en kultur der kvinnen underordnes, men det har nettopp å gjøre med utfordringene som kan oppstå i forhold til balansen mellom den norske kvinnen og den fremmedkulturelle mannen. Det finnes selvsagt en rasisme i enhver befolkning så det er sikkert foreldre som også ville mislike et ekteskap mellom norsk mann og afrikansk eller asiatisk kvinne, men dette er langt fra normalen. Det er jo heller ikke noe som tyder på at norske foreldre eller brødre gjør noe aktivt for å true og hindre norske kvinner fra å inngå partnerskap med muslimske menn. Norske kvinner finner seg like ofte partner fra andre kulturer som norske menn. Derimot er det en iøynefallende mangel på balanse i forholdet mellom par av typen muslimsk mann & ikke-muslimsk kvinne og muslimsk kvinne & ikke-muslimsk mann.

En liten illustrasjon fra forsiden av dagens Dagbladet:

http://www.kjendis.no/2010/12/21/kjendis/film/harry_potter/afshan_azad/trusler/14800982/

Du som flere muslimske menn reagerer på at damene dine roter seg borti en kultur du ikke godkjenner. Dette vil så klart ikke du (som mange muslimske menn) se. Det barnslige behovet for territorial pissing er dere som regel blinde for. Det blir jo fort litt piss i øynene.

Ellers fint å se at vi er varierte - vi er jo både kinesiske, meksikanske og franske, foruten norske, da - mens de er en grå homogen masse.

Du bør nok lære deg å lese litt bedre. Man skal ikke være spesielt skarp for å skjønne at de tre nasjonalitetene jeg nevnte (kinesere, meksikanere og franskmenn) ikke på noen måte var ment å være en utfyllende liste, tvert imot, de var ment å være spredte eksempler hentet fra høyst ulike deler av jorden der de aller fleste krysskulturelle allianser slik jeg ser det vil være forholdsvis uproblematiske. Som det fremgår av neste setning (som du klipte bort) er det kulturene der kvinnen underordnes som er problematiske, ikke at norske kvinner finner seg menn fra andre land og kulturer. Listen over land der det ikke er noe problem ville blitt svært lang om jeg skulle begitt meg ut på å ramse opp alle, det er uproblematisk i forhold til så å si alle verdens land og etnisiteter unntatt de land og folkegrupper der kulturen (gjerne under innflytelse av religionen) innebærer kvinnelig underkastselse.

Jeg slutter for øvrig aldri å forundre meg over hva enkelte kan få seg til å si. Du mener altså i ramme alvor at det å reagere på skjevhet og manglende balanse i forhold mellom norske kvinner og fremmedkulturelle menn er det samme som territorial pissing, og at dette er jevngodt med å banke opp og drapstrue eller drepe søstre og døtre om de "roter seg bort i" en ikke-muslimsk mann? Det å reagere på skjevhet er jevngodt med å drepe, drapstrue, true, banke og undertrykke? Så avisinnlegg eller demonstrasjoner mot krig er like umoralsk og avskyelig som krigsforbrytelser og tortur? Hva slags logikk er det du her baserer deg på?

Jeg ønsker ikke å leve i et samfunn der vi forbyr meninger, så jeg vil ikke at det skal være forbudt å kritisere andre. Så om muslimske menn hadde nøyd seg å fremsette kritikk mot muslimske kvinner som brøt Koranens forbud mot ekteskap mellom muslimsk kvinne og ikke-muslimsk mann, om muslimske menn ikke hadde hatt et sterkere kulturelt og sosialt grep på sine søstre og døtre enn norske menn har på sine og nøyde seg med å kritisere, ville det vært vesentlig mindre problematisk. Jeg ville jo fortsatt tatt avstand fra koranverset som forbyr muslimske kvinner å gifte seg med en ikke-muslim, men om verset var sovende og muslimske kvinner i praksis like ofte fant seg ikke-muslimsk mann som muslimske menn finner seg ikke-muslimsk kvinne, ville det ikke vært en like aktuell og viktig debatt. Men denne skjevheten er i høyeste grad levende, og når vi også ser at norske kvinner i forhold med muslimske menn ofte godtar at hans religion og kultur har forrang i hjemmet er det et sunnhetstegn at noen reagerer.

Endret av Cuckold
AnonymBruker
Skrevet

TS... Du må huske at kvinner blir våte i trusa av menn som dominerer dem. Så etter noen år med ødeleggende feminisme er den norske mann ikke Mann lenger. Invandrede mannfolk med en solid kjønnsdelt bakgrunn er mye heitere. Det vi norske menn må"forstå, og handle etter, er at feminisme er tulle PK. Kvinner vil, innerst inne, ha en Mann som styrer, bestemmer og leder.

Helt enig. Jeg er kvinne, og er det noe som er turn-on for meg, så er det en dominerende mann. Jeg er faktisk GLAD I å bli fortalt hva jeg skal gjøre, jeg VIL være hjemme med barna mens mannen jobber, og jeg VIL at mannen skal ha kontrollen og bestemme. Så da blir en utenlandsk mann nesten ett naturlig valg for meg.

Skrevet (endret)

TS... Du må huske at kvinner blir våte i trusa av menn som dominerer dem. Så etter noen år med ødeleggende feminisme er den norske mann ikke Mann lenger. Invandrede mannfolk med en solid kjønnsdelt bakgrunn er mye heitere. Det vi norske menn må"forstå, og handle etter, er at feminisme er tulle PK. Kvinner vil, innerst inne, ha en Mann som styrer, bestemmer og leder.

Helt enig. Jeg er kvinne, og er det noe som er turn-on for meg, så er det en dominerende mann. Jeg er faktisk GLAD I å bli fortalt hva jeg skal gjøre, jeg VIL være hjemme med barna mens mannen jobber, og jeg VIL at mannen skal ha kontrollen og bestemme. Så da blir en utenlandsk mann nesten ett naturlig valg for meg.

Det finnes nok en del forvirrede kvinner som ikke har tatt innover seg at de er masochister og i stedet finner sammen med voldelige alkoholiserte psykopater som slår dem helseløse. Og ofte ser vi at de knapt har kommet seg ut av en voldelig manns klør før de finner sammen med en ny. Av nøyaktig samme støpning. På samme måte finnes det nok noen mindre ressurssterke kvinner som er uvitende om at sadomasochisme er en utbredt legning og som i stedet for å finne seg en dominant motpart søker seg menn formet av en mannsjåvinistisk kultur. Heldigvis finnes det andre alternativ for den som er oppvakt nok til å søke. Det finnes nok av dominante menn.

Endret av Cuckold
Gjest Utl.nå
Skrevet

Det finnes nok en del forvirrede kvinner som ikke har tatt innover seg at de er masochister og i stedet finner sammen med voldelige alkoholiserte psykopater som slår dem helseløse. Og ofte ser vi at de knapt har kommet seg ut av en voldelig manns klør før de finner sammen med en ny. Av nøyaktig samme støpning. På samme måte finnes det nok noen mindre ressurssterke kvinner som er uvitende om at sadomasochisme er en utbredt legning og som i stedet for å finne seg en dominant motpart søker seg menn formet av en mannsjåvinistisk kultur. Heldigvis finnes det andre alternativ for den som er oppvakt nok til å søke. Det finnes nok av dominante menn.

Mener du selv å være en av dem? Er du for flerkoneri, som i islam?

Skrevet

Mener du selv å være en av dem? Er du for flerkoneri, som i islam?

Det jeg skrev her handler ikke om min person, det finnes massevis av dominante menn, menn som ikke nødvendigvis er oppdratt til å se kvinnelig underkastelse som påbudt av Gud, men som likefullt tenner på dette og finner det ønskelig å leve i et forhold der det ikke er 100% balanse. Ikke noe galt i det så lenge man finner en partner som deler de samme ønskene. De aller fleste mennesker som lever i frivillige bevisste dominansforhold lever som par, så jeg ser ikke helt hva dette har med flerkoneri å gjøre.

Selvsagt kan SM-ere også praktisere ulike former for polyamori eller hva man velger å kalle det, men det er altså ikke noen nødvendig sammenheng her. Men for all del, om noen ønsker dette er det helt ok. Det som er vesentlig sett med mine øyne er at alle parter er med på ordningen og ønsker det slik. Det som er problematisk er regler som opphøyer det ene kjønn på bekostning av det andre eller som foreskriver det ene kjønns underordning innen en kulturell eller religiøs ramme slik at friheten til å velge samlivsform ikke er til stede.

AnonymBruker
Skrevet
Har muslimer ekstra ømme tær,

Jepp.

og i så fall: hvorfor i all verden burde vi ta hensyn til det?

Vold.

Det er ikke mindre overraskende at spesielt kvinner ivrer etter å ta muslimene i forsvar her, også de ytterliggående muslimene. Kvinner er jo tross alt blant dem som stiller svakest når det kommer til menneskerettigheter innenfor den muslimske verden. Vet ikke norske kvinner sitt eget beste?

Det er en veldig merkelig fenomen, ja. Men jeg tror vi skal se til den politiske sfære for forklaringer. Tradisjonelt stemmer kvinner mer til venstre enn menn. Det er på venstresiden (jo lengre mot rødt jo verre) vi finner mest aksept av "fremmede kulturer", noe som blir mer og mer synonymt med kulturer innvandret fra muslimske land. Skal man ta ett kvalifisert valg, trenger man også tilstrekkelig informasjon. Siden venstresiden i mange år har hatt ett sterkt grep om media, blir skyggesidene til muslimsk innvandring konsekvent tonet ned.

Dobbelt merkelig blir det når man tenker på at venstresiden tradisjonelt har vært i opposisjon til organisert religion. Men, man ser ikke samme opposisjon (i vesten og Norge) i forhold til islam.

Hvis noen fikk med seg dokumentaren til Walid Al-Kubaisi om Det muslimske brorskap, så man at venstresiden i mange muslimske land (bl.annet Egypt) nettopp står i opposisjon til ytterliggående muslimske grupper.

Skrevet

Det var vel ikke helt korrekt. Elias er nok ikke noe muslimsk navn, enhver som kjenner litt til kristendommen eller jødedommen vil kjenne dette som navn på en av de gammeltestamentlige profetene, altså fra lang tid før islam var påtenkt. Ifølge navneleksikon betyr det "Jahve er min gud" (hebraisk).

Ifølge det samme navneleksikon er Mina av nordisk opprinnelse og egentlig kortform for Vilhelmina, feminin variant av tyske Vilhelm. Tilsvarende for Luisa, det er ifølge navneleksikon en variant av Louisa eller Louise (fransk), en feminin variant av Louis (tilsvarende det tyske Ludvig). Nadja er av russisk opprinnelse og betyr håp.

Dette er navn som blir brukt i muslimske land. Jeg vil også påpeke at både jødedommen,kristendommen og islam har samme utspring og at i Koranen finnes skrifter som kristne kaller det gamle testamentet. Navnevalg er en privatsak, men skal ikke være til byrde for barnet. (tror ikke jeg ville ha kalt barnet mitt Abraham,Jesus,Maria eller Mohammed). Når det gjelder spesielle navn så vil jeg jo si at Kongehuset har jo absolutt vist at de har en frodig fantasi. :kjefte:

Gjest Snowbell
Skrevet

Ett spennende tema - som egentlig tar en merkelig vending... Jeg er ekstremt opptatt av navn. Jeg elsker å grave i hvorfor folk heter det de heter :o) Synes det er morsomt å se hvordan familier har forskjellige tradisjoner på å velge navn. Mine foreldre har valgt en måte som går igjen på alle mine søsken. Jeg har selv ett barn som ikke har noe tilfeldig navn. Faren hans er utlending - og vi valgte en kombiansjon av hans tradisjon, min fars navn og noe som ga mening der og da. Nå er pappaen svensk - så det ble jo ikke den store kulturkræsjen ;o)

For tiden har jeg kjæreste fra ett muslimsk land, og har lært mye om navn fra hans land. Kvinner i hans land kalles ofte opp etter blomster og fugler. Så vakkert da! :o) Ellers er det mange av navnene generelt som har med natur å gjøre. Det navnet han selv foretrekker å bruke (han har flere navn) betyr "snøskred". Morsomt... Ellers betyr mange av navnene fra hans land ting som "håp", "drømmer" osv. Men for oss nordmenne som ofte tenker utlending = muslim snakker vi nok om "muslimske navn" i stedefor å se betydningen bak navnet. De færreste navnene kommer nok fra koreanen. Uten at jeg vet med sikkerthet vell og merke. ;o)

Ellers - siden diskusjonen har tatt mange rare vendinger, vil jeg bare fortelle at kjæresten min går på norskopplæring. I hans klasse er flertallet kvinner. Gift med norske menn... ;o) Hva er det med disse norske mennene - som ikke vil ha ressursterke, krevende, høyt utdannete norske kvinner??? ;o)

Skrevet (endret)

Enkelte muslimske navn er helt vanlige her i Norge, og har vert det lenge, eks Laila,Elias,Mina,Nadia,Omar, Luisa.(ok Omar og Luisa er kansje ikke så vanlig,men vi har en kjent kunstner som heter Omar Andreen som er født i 1922) At barnet får et navn som fungerer både her på berget og ute er jo hovedsaken. Har selv en far som er halvt østeuropeisk og halvt norsk. Han har navn fra begge landene, og det har ikke plaget ham. Skjønner ikke at dette er noe å bråke for.

Det var vel ikke helt korrekt. Elias er nok ikke noe muslimsk navn, enhver som kjenner litt til kristendommen eller jødedommen vil kjenne dette som navn på en av de gammeltestamentlige profetene, altså fra lang tid før islam var påtenkt. Ifølge navneleksikon betyr det "Jahve er min gud" (hebraisk).

Ifølge det samme navneleksikon er Mina av nordisk opprinnelse og egentlig kortform for Vilhelmina, feminin variant av tyske Vilhelm. Tilsvarende for Luisa, det er ifølge navneleksikon en variant av Louisa eller Louise (fransk), en feminin variant av Louis (tilsvarende det tyske Ludvig). Nadja er av russisk opprinnelse og betyr håp.

Dette er navn som blir brukt i muslimske land. Jeg vil også påpeke at både jødedommen,kristendommen og islam har samme utspring og at i Koranen finnes skrifter som kristne kaller det gamle testamentet. Navnevalg er en privatsak, men skal ikke være til byrde for barnet. (tror ikke jeg ville ha kalt barnet mitt Abraham,Jesus,Maria eller Mohammed). Når det gjelder spesielle navn så vil jeg jo si at Kongehuset har jo absolutt vist at de har en frodig fantasi. :kjefte:

Hvis du hadde tatt deg tid til å lese innlegget du svarte på, ser du at jeg ikke benekter at islam har hentet mye fra jødedom og kristendom, så vidt jeg har forstått ønsket Muhammed opprinnelig ikke å starte en egen religion, men så sine påståtte åpenbaringer som en videreføring av den jødisk-kristne tradisjon. Han hadde da også et visst kjenskap til historiene både fra det nye og det gamle testamente, men ikke godt nok til å tilfredsstille jødene eller de kristne, og da disse påpekte anakronismer og åpenlyse feil i hans gjengivelse mente Muhammed at det måtte være skriftene som hadde blitt forfalsket.

Uansett: Det jeg reagerte på var at du kalte disse navnene muslimske som om dette er navn vi har fått den veien, fra de islamdominerte land. At islam som sprang ut av de to andre abrahamittiske religionene har adoptert navn fra den jødiske og kristne tradisjon er noe litt annet enn at kristne norske navn egentlig er muslimske, slik du fremstilte det. Noe av problemet i møtet mellom sekulære nordmenn og offensive muslimer er jo at mange nordmenn har svært lite kunnskap om egen kulturs historie. Slike mennesker kan lett bli offere for muslimsk sjåvinisme og historisk revisjonisme. Nå påpekte jeg jo at de fleste av navnene du ramset opp ikke har noe med islam å gjøre i det hele tatt, men når du viser til Elias og kaller det et muslimsk navn blir det som om en sekulær jøde skulle ha så lite kunnskap om sin egen kultur at han kunne la en kristen overbevise seg om at Abraham og Moses egentlig er kristne og ikke jødiske navn. Fordi den kristne kjenner disse navnene fra sin Bibel.

Endret av Cuckold
Skrevet

Ett spennende tema - som egentlig tar en merkelig vending... Jeg er ekstremt opptatt av navn. Jeg elsker å grave i hvorfor folk heter det de heter :o) Synes det er morsomt å se hvordan familier har forskjellige tradisjoner på å velge navn. Mine foreldre har valgt en måte som går igjen på alle mine søsken. Jeg har selv ett barn som ikke har noe tilfeldig navn. Faren hans er utlending - og vi valgte en kombiansjon av hans tradisjon, min fars navn og noe som ga mening der og da. Nå er pappaen svensk - så det ble jo ikke den store kulturkræsjen ;o)

For tiden har jeg kjæreste fra ett muslimsk land, og har lært mye om navn fra hans land. Kvinner i hans land kalles ofte opp etter blomster og fugler. Så vakkert da! :o) Ellers er det mange av navnene generelt som har med natur å gjøre. Det navnet han selv foretrekker å bruke (han har flere navn) betyr "snøskred". Morsomt... Ellers betyr mange av navnene fra hans land ting som "håp", "drømmer" osv. Men for oss nordmenne som ofte tenker utlending = muslim snakker vi nok om "muslimske navn" i stedefor å se betydningen bak navnet. De færreste navnene kommer nok fra koreanen. Uten at jeg vet med sikkerthet vell og merke. ;o)

Ellers - siden diskusjonen har tatt mange rare vendinger, vil jeg bare fortelle at kjæresten min går på norskopplæring. I hans klasse er flertallet kvinner. Gift med norske menn... ;o) Hva er det med disse norske mennene - som ikke vil ha ressursterke, krevende, høyt utdannete norske kvinner??? ;o)

Det er vel ikke sikkert det bare er de ressursterke og høyt utdannede norske kvinnene som er krevende og vanskelige. ;) Mitt inntrykk er at det snarere er de mer ressurssvake som i størst grad bruker den makten politikerne og rettsvesenet har gitt dem slik at de utstraffet kan hindre sine barns fedre i å få ønsket samvær med egne barn og i det hele tatt oppfører seg som ansvarløse lunefulle tenåringer langt opp i tjue- og trettiårene.

Og selv om det nok er få land som kan måle seg med de skandinaviske når det gjelder likestilling, har kvinnene kjæresten din treffer på norskkurs i det minste hatt friheten til å velge en mann fra en annen kultur, det er mer enn tilfellet er for mange muslimske kvinner. For jeg tar for gitt at dette ikke dreier seg om muslimske kvinner? (selv om du ikke skrev det) Tenk litt over det.

AnonymBruker
Skrevet

Det som er synd er at en som er født og oppvokst i Norge (med norskfødt mor og norskfødt far med arabiske foreldre) og heter heter Muhammed Omar Al-Jahyalarajah eller noe i den dur ikke har store sjanser på arbeidsmarkedet når han sender sin cv hit og dit.

Skal ei som gifter seg med en som heter Al-Jahyalarajah beholde sitt Hansen-etternavn (selv om hun foretrekker å hete det samme som sin mann) og kalle sin sønn Ola Kåre Hansen, så det ikke blir noe problemer ved f.eks jobbsøking?

Eller bør nordmenn slutte å bry seg så mye om NAVN og andre ytre ting, og konsentrere seg mer om hvor kvalifisert, erfaren og god vedkommende er i jobben han har søkt på?

• Liker 1
Gjest Snowbell
Skrevet

Det er vel ikke sikkert det bare er de ressursterke og høyt utdannede norske kvinnene som er krevende og vanskelige. ;) Mitt inntrykk er at det snarere er de mer ressurssvake som i størst grad bruker den makten politikerne og rettsvesenet har gitt dem slik at de utstraffet kan hindre sine barns fedre i å få ønsket samvær med egne barn og i det hele tatt oppfører seg som ansvarløse lunefulle tenåringer langt opp i tjue- og trettiårene.

Den diskusjonen er jo også spennende - men en helt annen enn diskusjonen om hva som avgjør hvilke navn man velger på barnet dersom man har ulik kulturell bakgrunn... ;)

Og selv om det nok er få land som kan måle seg med de skandinaviske når det gjelder likestilling, har kvinnene kjæresten din treffer på norskkurs i det minste hatt friheten til å velge en mann fra en annen kultur, det er mer enn tilfellet er for mange muslimske kvinner. For jeg tar for gitt at dette ikke dreier seg om muslimske kvinner? (selv om du ikke skrev det) Tenk litt over det.

Nei, det er sant. Men nå var vel den vendingen jeg siktet til den om at norske kvinner ville ha dominante menn. Og derfor valgte menn fra muslimske land. Så da var spørsmålet mitt tilbake hvorfor norsk menn velger kvinner fra polen, thailand, brasil, russland, filipinene osv? ;)

Gjest Snowbell
Skrevet

Det som er synd er at en som er født og oppvokst i Norge (med norskfødt mor og norskfødt far med arabiske foreldre) og heter heter Muhammed Omar Al-Jahyalarajah eller noe i den dur ikke har store sjanser på arbeidsmarkedet når han sender sin cv hit og dit.

Skal ei som gifter seg med en som heter Al-Jahyalarajah beholde sitt Hansen-etternavn (selv om hun foretrekker å hete det samme som sin mann) og kalle sin sønn Ola Kåre Hansen, så det ikke blir noe problemer ved f.eks jobbsøking?

Eller bør nordmenn slutte å bry seg så mye om NAVN og andre ytre ting, og konsentrere seg mer om hvor kvalifisert, erfaren og god vedkommende er i jobben han har søkt på?

Vi dømmer nok mye utfra navnet ja. Og glemmer mennesket bak og hvilke kvalifikasjoner som kan skjule seg der. Min kjæreste har unviersitetsutdannelse og er en racer i engelsk og etterhvert utrolig flink i norsk også, vil nok slite mer med å få seg jobb enn Ola Kåre Hansen gjør. Ikke rart at han tuller med at han skal bytte navn til Bjørn Hansen ;) At han er så bevist på hva navnet hans kan føre til gjør nok at han aldri vil kalle sine barn opp etter sine foreldre eller navn han assosierer med noe positivt fra sitt hjemland. Noe jeg nesten synes er litt vemodig fordi navn ofte betyr mye for mennesker - samme hvor i verden vi befinner oss.

Skrevet

Den diskusjonen er jo også spennende - men en helt annen enn diskusjonen om hva som avgjør hvilke navn man velger på barnet dersom man har ulik kulturell bakgrunn... ;)

Nå går jo debatten i denne tråden på noe litt annet enn navn og navnevalg. Jeg har gjennom hele tråden påpekt at mangel på balanse i navnevalg først og fremst er interessant som symptom på fars kulturelle og religiøse dominans i hjemmet og barneoppdragelsen, og at det er dette jeg er opptatt av, navnevalget i seg selv er av mindre betydning.

Nei, det er sant. Men nå var vel den vendingen jeg siktet til den om at norske kvinner ville ha dominante menn. Og derfor valgte menn fra muslimske land. Så da var spørsmålet mitt tilbake hvorfor norsk menn velger kvinner fra polen, thailand, brasil, russland, filipinene osv? ;)

Nå kan det nok være betydelige variasjoner i kvinnerollen fra land til land i de landene du nevner, men kvinnen står naturlig nok ikke noe sted sterkere enn i Skandinavia, og kanskje en del kvinner har problemer med å takle friheten slik at de blir urimelig kravstore og vanskelige og kvitterer for likestillingen med å tråkke på mennnene som har gitt dem friheten, så det kan nok være at enkelte skuffede og desillusjonerte menn tror det er større sjans å finne en trofast kvinne i andre land. Men dette er jo et tema som er debattert i utallige tråder her på KG, og som jeg har pekt på før kan kvinneunderskuddet i distriktene ha minst like stor betydning for at en del norske menn finner seg partnere fra andre land. Kvinner flytter i større grad enn menn til byene, og dermed blir det kvinneoverskudd i byen og kvinneunderskudd på landet. Menn blir i større grad enn kvinner boende i hjembygda. Og siden mange norske kvinner foretrekker å bli boende i byen kan det paradoksalt nok vise seg lettere å finne en livsledsager fra et annet land. Hvis du er mann og fast bestemt på å bo på det lille stedet der du har vokst opp.

Som jeg skrev er det ikke så vanskelig å finne en dominant mann hvis du er bevisst at det er dette du søker. Å finne seg en mann oppvokst i en mannsjåvinistisk kultur eller en alkoholisert og psyopatisk kvinnemishandler er lite heldige løsninger, løsninger en del masochistiske kvinner kan ty til fordi de ikke har et bevisst forhold til sin egen legning. Det er helt greit at den ene kan underkaste seg den andre i et forhold så lenge dette springer ut av personenes egne dypeste ønsker og ikke er tredd nedover hodet på dem av en personlig innvaderende og politisk potent religion eller kultur. Dominans/underkastselse er helt ok så lenge det skjer frivillig og helt og holdent uten press og forventninger fra familie, slekt, etnisk og religiøs gruppering. Det er greit så lenge det handler om forholdet mellom de to, det er ikke fullt så greit om barna vokser opp i et hjem der man lærer at far bestemmer og mor bøyer av.

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger og krenkende uttalelser. Spørsmål om moderering kan tas på PM.

Iah, mod

Skrevet

Jeg ser ikke problemet. Jeg er selv etnisk norsk og kan tenke meg å gi barna mine arabiske eller persiske navn rett og slett for de noen av de er fine.

Skrevet

Jeg ser ikke problemet. Jeg er selv etnisk norsk og kan tenke meg å gi barna mine arabiske eller persiske navn rett og slett for de noen av de er fine.

Kan du ikke bare ta deg bryet med å lese litt i tråden da? Så ser du hvor relevant eller ikke-relevant innlegget ditt er?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...