Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det gjenspeiler et fundament i deres tro, på samme måte som den norkse kirkens holdning til homofile gjenspeiler vår kirkes syn på dem.. Det er sjelden lurt å kaste stein i glasshus - vi er ikke så gode som vi vil ha det til her hjemme heller - de færreste syns "det er helt greit det" dersom deres barn kommer hjem og sier de er homofile, det er derimot greit så lenge det dreier seg om andres barn... og gjerne etterfulgt med "stakkars" Så vi er på mange måter like uavhengig av trosretning.

Jeg tror ikke et øyeblikk på alle skremselshistoriene som verserer, alle holdningene som er dømmende basert på frykt og ikke fakta finner jeg like skremmende som den propaganda ekstremister uansett tro står for.

Du ser ikke ut til å ha forstått en vesentlig forskjell mellom kristendom og islam, eller mer presist mellom kristendommens og islams svært rolle i sivilsamfunnet. Vesten er i all hovedsak sekularisert. Det gjelder også i Norge selv om vi har statskirke. Kristendommen og kirken spiller en marginal rolle i vår politiske og kulturelle offentlighet, og det er naturligvis også tilfelle på de britiske øyer og på kontinentet - og der har man som f.eks. i Frankrike tidlig tatt konsekvensen av sekulariseringen som har pågått siden syttenhundretallet og latt kirken og staten skille lag. I USA er det litt annerledes, der toneangivende republikanske miljøer har sterke bånd til kirken. Men USA har ingen statskirke.

Islam spiller derimot en svært fremtredende rolle innen muslimske land. Nøyaktig hvilken betydning den har varierer mellom f.eks. tradisjonelt forholdsvis liberale samfunn som Egypt på den ene siden, og mer konservative land som f.eks. Saudi-Arabia på den andre. Men fellestrekket er at islam dikterer sivilsamfunnet på en måte som savner sidestykke i den moderne, vestlige verden.

Altså vil et råd av imamer i det minste potensielt ha en helt annen tyngde for hva den vanlige mann i gata måtte mene om politikk osv. enn hva et kristent meningshetsråd noensinne kunne drømme om. Faren for politisk ensretting er derfor langt større i muslimske land enn i sekulariserte, plurale vestlige land. Vesten representerer her fremskrittet, den muslimske verden tilbakeskrittet. 1-0 til Vesten. No, make it 10-0.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er selvsagt ikke riktig. Jeg lurer på hvilken verden du befinner deg i. Når så du sist en nordmann som reagerte på at en norsk kvinne fant seg en mann fra Frankrike, Mexico eller Kina?

Du som flere muslimske menn reagerer på at damene dine roter seg borti en kultur du ikke godkjenner. Dette vil så klart ikke du (som mange muslimske menn) se. Det barnslige behovet for territorial pissing er dere som regel blinde for. Det blir jo fort litt piss i øynene.

Ellers fint å se at vi er varierte - vi er jo både kinesiske, meksikanske og franske, foruten norske, da - mens de er en grå homogen masse.

• Liker 1
Skrevet

Det var vel heller ikke overraskende at det var en kvinnelig prest som mente det ville være hyggelig å også spe på med litt fra Koranen under juleevangeliet i skolegudstjenesten i Norge.

Naive dumme kvinner!

En mann ville neppe tenkt tanken engang.

Jeg er selv kvinne. Dessverre!

Skrevet

Men kan ikke muslimsk råd da sammenlignes med felleskirkelig råd ?

Jeg kan ikke se at jeghar direkte sammenlignet de to, men dro paraleller til den kristne tro og det felleskirkelige rådet med henblikk på homofilisynet som sak.

Forøvrig heter det ikke muslimsk råd men Islamsk Råd :)

Islamsk Råd er som tidligere skrevet en paraplyorganisasjon mens kirkerådet er det øverste organet i den Norske kirke.

De to har helt forskjellige roller innen hver sin religion.

Mens kirkerådet forbereder saker til kirkemøtet og jobber kun innenfor den norske kirke er IR representasjonen av over 40 islamske organisasjoner med hver sin retning innefor islam. Å sammenligne dem ville være som å si ar kirkerådet også omfatter arbeid for jehovas vitner, pinsevenner eller andre.

Hva fkr sier har ingen relevans for meg , jeg er ikke kristen og heller ikke medlem av statskirken . Jeg definerer meg ikke som kristen .

Alle som er født av muslimske foreldre i norge er neppe muslimer. hvorfor bli fornærmet over kritikk av islam dersom man ikke tror på det engang ?

På samme måte som du sikkert lar deg fornerme dersom noen påstår at alle nordmenn er blodtørstige vikinger som ikke kan betros noe andre har kjært fordi våre forfedre en gang i tiden seglet over hav og plyndret. voldok og herjet.. Alle vet at det ikke er slik i dag, men det er umulig å snakke fornuft til noen som i sin uvitenhet har bestemt seg for at alle er slik uansett...

Etter min mening er religion et personlig valg og ikke noe som bør ha noen innvirkning på et sekulært samfunn .

jeg er motstander av økonomisk statsstøtte til trossamfunn . Det er fritt valg å bli med i en kirke eller tempel eller moske og noe folk bør bekoste selv .

Tildels enig i at religion er en privat greie og et personlig valg, men når noen skal sitte mene noe om deg som person basert utelukkende på din tro må det være lov å ta til motmæle.

• Liker 1
Skrevet

Du ser ikke ut til å ha forstått en vesentlig forskjell mellom kristendom og islam......

Altså vil et råd av imamer i det minste potensielt ha en helt annen tyngde for hva den vanlige mann i gata måtte mene om politikk osv. enn hva et kristent meningshetsråd noensinne kunne drømme om. Faren for politisk ensretting er derfor langt større i muslimske land enn i sekulariserte, plurale vestlige land. Vesten representerer her fremskrittet, den muslimske verden tilbakeskrittet. 1-0 til Vesten. No, make it 10-0.

Du ser ut til å glemme at selv i den "muslimske verden" som du kaller det er det progresjon - og at selv i lille norge er det ikke så lenge siden kvinner "fikk lov å ta del i arbeidslivet" ;)

At "den vestlige verden" har utviklet seg raskere skyldes ikke annet enn den industrielle revolusjon, etpar verdenskriger og det faktum at tiden forandrer mennesker raskere her enn der...

Å dra paraleller direkte til to levesett og si at de er direkte sammenlignbare blir som å si at en eskimo helt fint kan flytte til Hawaii og blende rett inn uten problemer...

Når det gjelder innspillet om den kvinnelige presten og koranen, er det egentlig noen her som vet hvor like koranens tekst er med den i vår bibel?

• Liker 1
Skrevet (endret)

redigert - dobbelposting

Endret av Carrot
Skrevet

Jeg kan ikke se at jeghar direkte sammenlignet de to, men dro paraleller til den kristne tro og det felleskirkelige rådet med henblikk på homofilisynet som sak.

Forøvrig heter det ikke muslimsk råd men Islamsk Råd :)

Islamsk Råd er som tidligere skrevet en paraplyorganisasjon mens kirkerådet er det øverste organet i den Norske kirke.

De to har helt forskjellige roller innen hver sin religion.

Nei, det var jeg som sammenlignet dem, beklager skriveleif, jeg vet det heter islamsk råd . Jeg er ikke enig i din konklusjon om at de har helt forskjellige funksjoner .

Jeg synes det er bekymringsverdig når IRN ikke tar avstand fra dødstraff for homofile, på samme måte som jeg synes det er bekymringsverdig når statsansatte prester nekter å foreta vielse av homofile par .

På samme måte som du sikkert lar deg fornerme dersom noen påstår at alle nordmenn er blodtørstige vikinger som ikke kan betros noe andre har kjært fordi våre forfedre en gang i tiden seglet over hav og plyndret. voldok og herjet.. Alle vet at det ikke er slik i dag, men det er umulig å snakke fornuft til noen som i sin uvitenhet har bestemt seg for at alle er slik uansett...

Tildels enig i at religion er en privat greie og et personlig valg, men når noen skal sitte mene noe om deg som person basert utelukkende på din tro må det være lov å ta til motmæle.

Blir ikke noe særlig fornærma over sånne utsagn jeg da ...

Dersom noen kritiserer DEG for din tro , har du grunn til å bli fornærma , men dersom noen kritiserer din tro p.g.a. praksis innen gitte tro , kan du jo enten forsøke å endre troen innenfra dersom du er enig i kritikken. Eller du kan forsvare din tro dersom du synes praksisen er bra .

Skrevet

Når det gjelder innspillet om den kvinnelige presten og koranen, er det egentlig noen her som vet hvor like koranens tekst er med den i vår bibel?

Jeg har lest koranen, det er tidvis mye likt, men såklart med en noe annen vinkling . Poenget var vel heller at det ikke er naturlig å lese fra en annen religions hellige skrifter i en gudstjeneste .

Da kunne heller presten tatt det i prekenen sin , om toleranse og likhet og brorskap . Forsåvidt fine verdier , men de bør vel gå begge veier . Og religionen er vel neppe dem som har holdt disse verdienes faner høyest

Gjest brutal_mann
Skrevet

de som er så vennlig innstilt til islam og den kulturen islam trekker med seg kan lese om håndhilsing som nooe syndig i dagens VG.

Når skal vi som en samlet Norsk nasjon si at nok er nok? Møter jeg en muslim som nekter å håndhilse på mine kvinnelige kollegaer, venninner, søstre og andre kvinnelige bekjentskaper så skal vedkommende få så hatten passer der og da. Samme motsatt vei. Slike kultur-fascister vil jeg ha meg frabedt å ha innenfor nasjonen Norge sine grenser.

Skrevet

de som er så vennlig innstilt til islam og den kulturen islam trekker med seg kan lese om håndhilsing som nooe syndig i dagens VG.

Svaret du kommer til å få er nok at dette ikke er representativt for muslimer, og da ei heller islam.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Svaret du kommer til å få er nok at dette ikke er representativt for muslimer, og da ei heller islam.

Nettopp... Jeg skal jo ikke nekte for at unntak finnes, men det andre må forstå er at om vi ikke bekjemper disse utingene hardt, brutalt og umiddelbart, så vil denne sykdommen få lov å spre seg. Vi vil få segregerte skoler, segregerte, arbeidsplasser, offentlige bad med mer. Er det DET samfunnet vi har kjempet med kvinner om å få? Et samfunn der kvinner blir sett på som mindre verdt?

Jeg driter en lang F i at noen av forumdeltagerne lever i fine forhold med mennesker med islamsk og/eller arabisk bakgrunn. For i det store bildet er disse unntakene. Når kviner undertrykkes og frihet frarøves så vil jeg skrike om dette høyt og lenge. Enten det er jøder eller muslimer som begår uretten. En må da for svarte snart innse at kulturen disse menneskene drar med seg ikke er forenelig med rettferdighet, frihet og demokrati.

Skrevet

Hvis en norsk mann banker kona si med bibelen i hånd - er han da representativ for alle norske menn?

Skrevet

Hvis en norsk mann banker kona si med bibelen i hånd - er han da representativ for alle norske menn?

Nei, men han bør da straffes , og ikke forstås ihjel. kanskje du mener at man da burde forandre lovene til at det er ulovlig å slå folk, unntatt dersom en gjør det med bibelen ?

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Han bør straffes, for så å finne ut hvorfor han gjorde det, og om det er noe som tilsier at andre i samme situasjon vil gjøre det samme og om det er mulig å forebygge.

Sånn som jeg hevder i de fleste andre tråder der jeg blir sett på som altfor forståesesfull og uten ryggrad som legger meg på rygg bare jeg ser en muslimsk mann :roll:

• Liker 1
Gjest brutal_mann
Skrevet

Han er representativ for den ukulturen som jeg så over alt i bygda jeg bodde som barn. Der var det å slå både kvinner og barn med bibelen i hånd akseptert i de kristne miljøene. Med andre ord, det er en ukultur kristne drar med seg og som jeg gjerne vil få ut fra kongeriket Norge.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Han bør straffes, for så å finne ut hvorfor han gjorde det, og om det er noe som tilsier at andre i samme situasjon vil gjøre det samme og om det er mulig å forebygge.

Sånn som jeg hevder i de fleste andre tråder der jeg blir sett på som altfor forståesesfull og uten ryggrad som legger meg på rygg bare jeg ser en muslimsk mann :roll:

Her har du jo kongeargumenter for å være ekstremt skeptisk til mange kulturers om vi importerer villig vekk inn i landet. Men om en er kritisk til denne importen av ukultur så er en islamhater og rasist. Jeg driter i hudfargen til folk, men jeg driter ikke i deres meninger og menneskesyn. Slik sett vil jeg gjerne ha stoppet all arabisk, jødisk og pakistansk innvandring på dagen. Samtidig som jeg gjerne vil flytte våre handelsforbindelser vekk fra Kina og heller mot Sør-Amerika og en del afrikanske land.

Skrevet

Nei. Det er skille mellom 'norsk' og 'kristen', og du vil ikke finne én norsk prest/biskop som ikke vil fordømme handlingen.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Nei. Det er skille mellom 'norsk' og 'kristen', og du vil ikke finne én norsk prest/biskop som ikke vil fordømme handlingen.

Da holder vi oss kun til Sta(t)skirken regner jeg med?

Skrevet

Da holder vi oss kun til Sta(t)skirken regner jeg med?

Det var det jeg hadde i tankene ja, for vi vet jo at det forekommer kristne menigheter hvor bakstreverske holdninger regjerer. Likevel mener jeg at det er stor forskjell på disse og ekstremister innen f.eks islam.

Skrevet

Nei, men han bør da straffes , og ikke forstås ihjel. kanskje du mener at man da burde forandre lovene til at det er ulovlig å slå folk, unntatt dersom en gjør det med bibelen ?

er alltid like kjekt når andre går tom for argumenter, husk bare at ett dårlig dreper mange gode..

Jeg driter i hudfargen til folk, men jeg driter ikke i deres meninger og menneskesyn.

Dette gjelder vel også etnisk norske's menenskesyn selvsagt og ikke basert på hvor de kommer fra eller hvilken tro de har??

Slik sett vil jeg gjerne ha stoppet all arabisk, jødisk og pakistansk innvandring på dagen. Samtidig som jeg gjerne vil flytte våre handelsforbindelser vekk fra Kina og heller mot Sør-Amerika og en del afrikanske land.

Og plutselig dreide det seg ikke ene og alene om menneskesyn likevel...

Det var det jeg hadde i tankene ja, for vi vet jo at det forekommer kristne menigheter hvor bakstreverske holdninger regjerer. Likevel mener jeg at det er stor forskjell på disse og ekstremister innen f.eks islam.

I nabolaget mitt ble en prest i den norske kirken dømt for vold og trusler mot familien, alikevel fikk han åpent støtte fra sin biskop - så den der kjøper jeg ikke..

Det er mange lignende saker i den norske kirke der prester gjennom tidene med sine egnes viten og "velsignelse" har vært rene terrorister og overgripere uten at kirken har tatt avstand fra presten eller hans handlinger..

Dessuten - når dere ser en iransk, arabisk eller tyrkisk mann tenker de fleste muslim - uten å spørre seg om han virkelig er det. Og om man gir barna som TS startet med et "muslimsk" navn er man "steike teit og alt det der" - men selv om man gir barna navn som ali, fatima etc betyr ikke det hverken at mannen er muslim eller at det er noe galt med kvinnen (eller mannen for den del) likevel velger brorparten av mennesker som er redde for alt som ikke er som dem selv å trekke konklusjoner basert på egen oppfatning heller enn informasjon..

Som den gamle damen i oppgangen til et vennepar av meg sa når vi kom; reis hjem dit dere kommer fra! Min venninne er født og oppvokst i Norge, det samme er hennes mor... Hun er like norsk som meg eller deg - mennesker dømmer andre basert på sin egen oppfatning, og de tar ikke hensyn til om den er korrekt eller ikke - dessverre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...