AnonymBruker Skrevet 4. desember 2010 #1 Skrevet 4. desember 2010 Jeg syns det er veldig vanskelig og forholde meg til svigermor. Problemet er egentlig at de røyker inne hos seg og da jeg sliter endel med allergi blir jeg ofte veldig tett når vi er der. Vi har ett barn på ett år så svigermor vil veldig ofte at vi skal komme på besøk, men jeg prøver ofte og vri oss unna, da jeg ikke vil bryte inn og be de ikke røyke inne. Jeg er redd for å bli sett på som den vanskelige svigerdatra så da velger jeg heller og unngå å reise dit enn og be de ikke røyke inne når vi er der . De har som regel respekt nok til å gå i ett annet rom og røyke når vi er der, men samtidig så føler jeg at røyken sitter så innmari i vegga der. Det skal også sies at det virker som de aldri lufter. Mannen er enig, men han syns også det er litt vanskelig når hun inviterer oss. Dette har jo da ført til at vi aldri reiser på besøk hvis vi ikke blir invitert og det er noe spesielt. Vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget, men hvordan er det i forhold til passiv røyking når de ikke røyker mens vi er der, men nettopp har røyket før vi kommer. Tenker da for barnet vårt spesielt, selv merker jeg jo at jeg blir tett uansett.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2010 #2 Skrevet 4. desember 2010 Hva med å invitere de hjem til dere? Der er det jo røykfritt og de må gå ut.
Piper Skrevet 4. desember 2010 #3 Skrevet 4. desember 2010 Det blir umulig for dem å kunne gjøre noe med det, om ingen sier klart i fra hvorfor dere kommer sjelden på besøk. Veldig lett å tenke på at dere ikke liker de osv, og derfor syns jeg din samboer bør si hvorfor dere ikke kommer så ofte
The Kitten Skrevet 4. desember 2010 #4 Skrevet 4. desember 2010 De tenker sikkert ikke over det. Kan du ikke si at du ikke tåler røyk, og at du tenker på barnet sitt beste.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2010 #5 Skrevet 9. desember 2010 Skjønner ikke problemet så lenge de går inn i et annet rom.
Gjest Eurodice Skrevet 9. desember 2010 #6 Skrevet 9. desember 2010 Skjønner ikke problemet så lenge de går inn i et annet rom. Det hjelper ikke det. Røykstanken sitter i vegger og tak, gardiner, møbler, overalt.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2010 #7 Skrevet 9. desember 2010 Det hjelper ikke det. Røykstanken sitter i vegger og tak, gardiner, møbler, overalt. Lukten ja. Ungen får jo ikke i seg røyk av lukt. Røyken forsvinner ganske kjapt. Kan ikke skjønne at lukten kan skade.
Chiyo Skrevet 9. desember 2010 #8 Skrevet 9. desember 2010 Foreldrene mine satt alltid under viften på kjøkkenet, ellers røykte de ut altandøren.
Gjest Idamarte Skrevet 9. desember 2010 #9 Skrevet 9. desember 2010 Hvis du ikke vil bli sett på som "den vanskelige svigerdatteren", er det vel bedre å si fra enn å la være å komme? Å si at dere har problemer med at det røykes inne kan vel ikke tas ille opp, særlig ettersom du er allergisk og dere har småbarn.
Caramba Skrevet 9. desember 2010 #10 Skrevet 9. desember 2010 Trodde alle hadde sluttet å røyke i nærheten av barn. Kan de virkelig ikke skjønne problemet?
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2010 #11 Skrevet 9. desember 2010 Det hjelper ikke det. Røykstanken sitter i vegger og tak, gardiner, møbler, overalt. Lukten som sitter i huset kan umulig ha noen påvirkning på tettheten du føler. Om man alltid skulle levd i denne lukten, så er det sikkert ikke direkte sunt det heller, men nå snakker vi vel om et og annet kjapt besøk. Dessuten så aner de nok ikke at dette er et problem. Hvis de røyker i et annet rom, eller går ut, og det fremdeles ikke er greit nok for dere, så må dere jo si fra. De kjenner nok ikke lukten i sitt eget hus, slik som dere kjenner den som kommer fra et røykfritt hus. Men hva kan de egentlig gjøre? Kjøpe nye møbler, male/tapetsere om igjen og vaske alt som er av tekstiler? Det går jo nesten ikke an å be dem om det. Og la være å røyke når dere ikke er der, går det heller ikke an å be om, synes jeg. Antagelig sitter de der mesteparten av tiden alene, og ønsker de å røyke inne når de er alene, så kan man vel nesten ikke forvente at de skal la de være fordi dere kommer på besøk en sjelden gang. Hadde jo vært det beste for dem også selvsagt, men det må de jo nesten få velge selv. En annen ting er at jeg (hvis jeg hadde røykt inne) ville blitt veldig flau og lei meg hvis jeg fikk høre at andre syntes det luktet forferdelig vondt hos meg, og at de har problemer med å være der. DET hadde nok vært dråpen for meg, enten det er unger og allergikere å ta hensyn til eller ikke.
Fru Filifjonka Skrevet 9. desember 2010 #12 Skrevet 9. desember 2010 Jeg har det samme problemet som deg i forhold til allergi, og har en svigermor som tidligere kunne ta seg en røyk inne. Men det var aldri skikkelig innrøykt der. Jeg gjorde det klart helt fra starten av at jeg er allergisk og blir veldig dårlig av røyk, og derfor ikke kunne komme på besøk om hun røykte inne. (Men det var min mann som tok det opp med henne, og forklarte situasjonen.) Nå har jeg en veldig hyggelig svigermor som gjerne ville at jeg skulle være der, så det ble aldri røykt inne når jeg var der. Men selv om det har gått noen år nå, så hender det fremdeles at jeg må "forklare meg" i forhold til den røyken. Og jeg vet at jeg har blitt sett på som litt vanskelig og litt sær. Så budskapet måtte inn med teskje, men det har alltid blitt tatt hensyn. Jeg synes absolutt at du bør skåne barnet ditt for passiv røyking! Men samtidig tror jeg at det lønner seg å være ærlig ovenfor svigermor om hvorfor dere ikke ønsker å være der. Det går jo an å invitere dem til dere. Men uansett kan det være en fordel å lese seg litt opp om passiv røyking og astma/allergi. Så har du noe fakta å komme med i tilfelle din svigermor har litt tungt for å fatte det. Litt om passiv røyking: Allergiviten Astma- og Allergiforbundet Lykke til! (Min svigermor har forresten sluttet å røyke, for sin egen del.)
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2010 #13 Skrevet 9. desember 2010 Jeg skjønner ikke helt at det er noe problem at det HAR vært røykt i et hus. Syns det blir veldig fanatisk jeg. Jeg røyker inne og har flere venner som ikke røyker. De påpeker alltid at det ikke lukter røyk her når jeg har røyka der noen timer før. Jeg har også latt folk røyke i kjellerstua og ikke-røykere som har vært i etasjen over har ikke merket noe.
Fru Filifjonka Skrevet 9. desember 2010 #14 Skrevet 9. desember 2010 Jeg skjønner ikke helt at det er noe problem at det HAR vært røykt i et hus. Syns det blir veldig fanatisk jeg. Jeg røyker inne og har flere venner som ikke røyker. De påpeker alltid at det ikke lukter røyk her når jeg har røyka der noen timer før. Jeg har også latt folk røyke i kjellerstua og ikke-røykere som har vært i etasjen over har ikke merket noe. Problemet er at veldig mange av de farlige stoffene ikke er synlig. Dessuten er det også en del partikler som blander seg med husstøvet, så hvis man da rister en pute eller noe så vrimles alt sammen opp igjen. Noe som øker sjansen for at friske barn kan utvikle astma. For min del er det ikke selve lukten som er værst, men den sviende følelsen i nese og hals og de påfølgende pustevanskene.
LukaFrost Skrevet 9. desember 2010 #15 Skrevet 9. desember 2010 Jeg skjønner ikke helt at det er noe problem at det HAR vært røykt i et hus. Syns det blir veldig fanatisk jeg. Jeg røyker inne og har flere venner som ikke røyker. De påpeker alltid at det ikke lukter røyk her når jeg har røyka der noen timer før. Jeg har også latt folk røyke i kjellerstua og ikke-røykere som har vært i etasjen over har ikke merket noe. Enten er de fryktelig høflige eller så har de dårlig luktesans. Eventuelt røyker du lite og lufter godt. Jeg trives dårlig i røykerhjem. 4
Gjest BabyBlue Skrevet 9. desember 2010 #16 Skrevet 9. desember 2010 Jeg skjønner ikke helt at det er noe problem at det HAR vært røykt i et hus. Syns det blir veldig fanatisk jeg. Jeg røyker inne og har flere venner som ikke røyker. De påpeker alltid at det ikke lukter røyk her når jeg har røyka der noen timer før. Jeg har også latt folk røyke i kjellerstua og ikke-røykere som har vært i etasjen over har ikke merket noe. Haha! Venninnene dine lukter det ikke? Bullshit. Lukta fester seg i tak, vegger, møbler: alt! Uansett hvor mye du lufter. Da vi flyttet inn i huset vårt var det gamle røykere som hadde bodd der, og det stinket av alt uansett hvor mye vi luftet. Vi måtte rive vegger og gulv og tak for å få ut den inngrodde røyklukta. Vasking var ganske enkelt ikke nok (det var gammelt og slitt - men hadde nok gjort det uansett pga. den ekle lukta). Du lukter det muligens ikke du som er vant til å være rundt lukta hele tiden, men for en person som ikke røyker eller er rundt folk som røyker til vanlig merkes det fort. Håper ikke dere som røyker inne har planer om å selge husene deres med det første, for å fjerne røyklukta er et helvete.
SummerJoy Skrevet 9. desember 2010 #17 Skrevet 9. desember 2010 Lukten ja. Ungen får jo ikke i seg røyk av lukt. Røyken forsvinner ganske kjapt. Kan ikke skjønne at lukten kan skade. Hva tror du lukten er da? Lukten kommer jo av små røykpartikler som henger igjen i omgivelsene...
Viernes Skrevet 9. desember 2010 #18 Skrevet 9. desember 2010 Dere som ikke ser problemet og synes det er fanatisk er ikke allergikere på det området selv. Vet ikke hva man reagerer på, men det er vel noen av stoffene, lukten er det nok ikke. Man blir rett og slett tett i hals/nese og blir merkbart dårligere av å være en stund i et "her røyker vi inne-hjem".
Piper Skrevet 9. desember 2010 #19 Skrevet 9. desember 2010 Haha! Venninnene dine lukter det ikke? Bullshit. Lukta fester seg i tak, vegger, møbler: alt! Uansett hvor mye du lufter. Da vi flyttet inn i huset vårt var det gamle røykere som hadde bodd der, og det stinket av alt uansett hvor mye vi luftet. Vi måtte rive vegger og gulv og tak for å få ut den inngrodde røyklukta. Vasking var ganske enkelt ikke nok (det var gammelt og slitt - men hadde nok gjort det uansett pga. den ekle lukta). Du lukter det muligens ikke du som er vant til å være rundt lukta hele tiden, men for en person som ikke røyker eller er rundt folk som røyker til vanlig merkes det fort. Håper ikke dere som røyker inne har planer om å selge husene deres med det første, for å fjerne røyklukta er et helvete. Regner med at dere rev alt på grunn av slitasje, for ble det gjrot pågrunn av røykelukt kaller jeg det overhysterisk. Ikke bare litt hysterisk, men veeeeeeldig hysterisk. Det går fint å male over, og da ville lukten forsvunnet. Og gulvet kunne beises, så kom ikke her og si at man må rive alt fordi det har vært røykt i huset. Det er det bare du som mener. Kjenner flere som har røykt i boligen sin, og som ikke har hatt noe problem med å selge boligene sine. Og tviler på at de som har betalt så mye for boligene, velger å rive halve boligen for å fjerne lukten. De fleste maler og vasker, og det er godt nok. 1
Fru Filifjonka Skrevet 9. desember 2010 #20 Skrevet 9. desember 2010 Regner med at dere rev alt på grunn av slitasje, for ble det gjrot pågrunn av røykelukt kaller jeg det overhysterisk. Ikke bare litt hysterisk, men veeeeeeldig hysterisk. Det går fint å male over, og da ville lukten forsvunnet. Og gulvet kunne beises, så kom ikke her og si at man må rive alt fordi det har vært røykt i huset. Det er det bare du som mener. Kjenner flere som har røykt i boligen sin, og som ikke har hatt noe problem med å selge boligene sine. Og tviler på at de som har betalt så mye for boligene, velger å rive halve boligen for å fjerne lukten. De fleste maler og vasker, og det er godt nok. Poenget er vel at med inngrodd røyklukt så kan eneste løsning være å pusse opp. Og da kommer det jo an på materialer og standard hvordan man velger å gjøre det. Jeg har selv snudd i døren på flere visninger på grunn av inngrodd røyklukt. Var rett og slett ikke interessert i å pusse opp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå