Gå til innhold

Bake kake selv; hvor tidlig kan den lages?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man vil lage bryllupskaka selv, når er det best å lage den?

Dagen før er man jo gjerne nokså stresset med dekorasjon o.l...og jeg har liksom aldri laga denne type kake før, så dermed lurer jeg på hvor tidlig kan man egentlig lage kaka? Hvor er det best å oppbevae den i så tilfelle?

Videoannonse
Annonse
Gjest Eurodice
Skrevet

Hvis man vil lage bryllupskaka selv, når er det best å lage den?

Dagen før er man jo gjerne nokså stresset med dekorasjon o.l...og jeg har liksom aldri laga denne type kake før, så dermed lurer jeg på hvor tidlig kan man egentlig lage kaka? Hvor er det best å oppbevae den i så tilfelle?

Jeg vil absolutt anbefale deg å la en profesjonell baker/konditor lage bryllupskake. Dette er en stor dag for dere, brudeparet. Det er ikke anledningen for kakeeksperimenter.

Skrevet

Jeg vil absolutt anbefale deg å la en profesjonell baker/konditor lage bryllupskake. Dette er en stor dag for dere, brudeparet. Det er ikke anledningen for kakeeksperimenter.

Joda, men det var ikke det jeg lurte på :sjenert:

Gjest Eurodice
Skrevet

Joda, men det var ikke det jeg lurte på :sjenert:

Jeg hadde ment å skrive en tilføyelse om akkurat det, at det ikke var svar på det du spurte om. Men det er i hvert fall godt ment fra min side :).

Skrevet

Jeg hadde ment å skrive en tilføyelse om akkurat det, at det ikke var svar på det du spurte om. Men det er i hvert fall godt ment fra min side :).

Det skjønner jeg, jeg skal ikke bake noe kake til bryllupet uanset, det er nemlig ikke jeg som er kakebakeren her :gjeiper: Men jeg lurer allikevel på det jeg spurte om i første omgang!

Gjest Eurodice
Skrevet

Det skjønner jeg, jeg skal ikke bake noe kake til bryllupet uanset, det er nemlig ikke jeg som er kakebakeren her :gjeiper: Men jeg lurer allikevel på det jeg spurte om i første omgang!

Jeg håper virkelig du får svar fra noen kyndige her. Kaken må vel i hvert fall lages et par dager før den store dagen, slik at den får godgjort seg skikkelig, og ellers stå kjølig.

Skrevet

Jeg håper virkelig du får svar fra noen kyndige her. Kaken må vel i hvert fall lages et par dager før den store dagen, slik at den får godgjort seg skikkelig, og ellers stå kjølig.

:jepp:

Håper jeg også..kakebaking har vel aldri vært mitt største fagfelt, men hvis jeg vil lære meg det så har jeg 3 år og 7 måneder på meg iallefall:fnise:

Gjest Eurodice
Skrevet

:jepp:

Håper jeg også..kakebaking har vel aldri vært mitt største fagfelt, men hvis jeg vil lære meg det så har jeg 3 år og 7 måneder på meg iallefall:fnise:

Haha, bra å være tidlig ute :fnise: . Jeg forstod det som om bryllupet skulle stå ganske snart. Du får øve deg på¨å bli en skikkelig husmor i mellomtiden. Husmor var noe de fleste gifte kvinner var til så sent som på 50-60-tallet :laugh: .

Skrevet

Vi bakte sukkerbrødet noen uker før selve dagen, og de ble lagt i fryseren. to dager før ble de tatt ut av fryseren, og tinte på benken. Dagen før brylluppet fikset min søster kaken og vi hadde en nydelig bryllupskake.

Det er faktisk ikke så vanskelig sommange vil ha det til, om man da ikke krever flereetg, og masse krims og krams på den.

Vi hadde et stort hjerte og et mindre, siden vi hadde en del med sjokolade og en del med marsipan

Skrevet

Jeg lagde kaken selv, men vi hadde ostekake så den ble gjort ferdig på torsdagen, og stod i et kjøleskap uten annen mat til lørdagen (ostekake tar lett smak av lukter i kjøleskapet). Det jeg angrer på er at jeg ikke sørget for å ta den ut av formene selv for servitørene som gjorde dette lagde masse stygge hakk rundt så den så ikke så pen ut som jeg hadde planer om. Vi hadde laget egne firkantede former i ulike størrelser og stativer i ulik høyde og bredde. Jeg sørget for at den hvite ostekremen dekket hele kaken så man ikke så kjeksen, og pyntet med friske blomster på midten.

Skrevet

Takk for svar!

Ostekake! Nam!

Gjest navnelapp
Skrevet

Kor lenge den kan oppbevarast kjem an på kva slags kake det er.

Skrevet

Haha, bra å være tidlig ute :fnise: . Jeg forstod det som om bryllupet skulle stå ganske snart. Du får øve deg på¨å bli en skikkelig husmor i mellomtiden. Husmor var noe de fleste gifte kvinner var til så sent som på 50-60-tallet :laugh: .

Jepp! Desverre for min samboer er jeg litt imot all sukkeret vi spiser i dag..så her blir det bare øving på sukkefri bakst :fnise: Hvem har sagt at bryllupskaka ikke kan være sukkerfri? Får bare passe på at ikke gjestene vet det, da blir det vel kaos, kake uten sukker...herregud, er det virkelig mulig :nei::fnise:

Gjest elfhybrid
Skrevet

Hvis noen som vet kan svare er det fint - jeg lurer også på dette ;)

Gjest navnelapp
Skrevet

JA, men då må du seie kva for type kake du tenker å lage. Ostekaker held seg ganske kort, formkaker/fruktkaker som vert brukt i amerikanske bryllupskaker held seg kjempelenge. Sukkerbrød kan som det er skrive over her frysast, og tinast opp att i passe god tid.

Kremkaker og marsipankaker blir ikkje særleg lekre av å frysast ned, og mi erfaring med marsipankaker er at dei må lagast same dag for å halde seg fine.

Skrevet

Det spørs hva du mener med å holde kort. Ostekaker blir bedre av å stå et par dager, og vi spiste rester utover uka. Jeg tror kaka stod nesten en uke før vi spiste opp alt og den var like godt.

Skrevet

Dersom du skal bake kake med sukker til bryllupsdagen, så anbefaler jeg at du øver med sukker i kaka. Sukker påvirker bl.a. heveprosessen.

Med tanke på hvor lang tid i forveien kak skal bakes, så har du fått svar allerede. Kommer an på type kake. Mener å huske at Märtha og Ari hadde en engelsk fruktkake, og han som hadde ansvaret for den holdt på i flere måneder for å gjøre det saftig og god. :)

Skrevet

Hvis du skal ha ostekake eller en moussekake kan disse fint fryses (og dermed lages en god stund i forveien).

Bløtkake/marsipankake ville jeg satt sammen tidligst dagen før, helst samme dag. Ellers synes jeg den kan bli for bløt...

Skrevet

Takk for svar alle sammen :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...