Gå til innhold

Skattekort eller frikort


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Har akkurat fått meg jobb, men sist sommer hadde jeg to sommerjobber og frikortet mitt ble brukt der. Så er bare noen tusen igjen på frikortet, så ingen vits å få tak i det for å gi til min nye arbeidsgiver.

Men skal begynne å jobbe på mandag og fikk beskjed om å bestille skattekort.

Men hvis jeg først har bestilt et ordentlig skattekort (blir første gangen), kan jeg ikke bestille frikort etter nyttår da?

Sånn at det jeg jobber nå i desember, går på skattekortet, men når jeg får frikort etter nyttår, kan jeg bruke det da?

Man kan jo tjene 40 000 uten å betale skatt hvis man har frikort, men hvis man først har bestilt et skattekort, blir muligheten til å bestille frikort da borte? Det er jo litt synd i så fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom du vet at du til neste år kommer til å jobbe under grensa for frikort så bestiller du det. Dersom du vet at du kommer til å tjene mer så bestiller du vanlig skattekort med en gang. Da blir skatten fordelt på alle månedene mot det å starte med frikort og få et sabla skattetrekk når det er oppbrukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Så da skal jeg bare bestille et skattekort og så blir det for desember trukket vanlig skatt.

Men er det sånn at de første 39 997 slipper jeg å betale skatt av, selv om jeg har skattekort? Eller får jeg det tilbake i skatteoppgjøret i juni?

Kommer til å tjene mer enn 40 000 neste år ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det sånn at de første 39 997 slipper jeg å betale skatt av, selv om jeg har skattekort? Eller får jeg det tilbake i skatteoppgjøret i juni?

Du betaler samme sum i skatt om du velger å bruke frikort først for så å gå over til skattekort, som når du bruker skattekort hele perioden. Feks vil de to alternativene dine bli:

1. Skattekort hele året og betale 5% skatt på alle lønninger

2. Frikort først og betale 0 i skatt de første 40k, for så å betale 30% skatt på resterende lønn.

Prosentene blir beregnet slik at du betaler like mye i skatt ved begge alternativene. Om du velger første alternativ og tjener under 40k får du tilbakebetalt skatten du har betalt ved neste skatteoppgjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så alt i alt så vil det bli det samme om jeg har skattekort eller frikort? Vil betale samme beløp i skatt altså.

Men bare 5% skatt?

Skal det kompensere for de 40 000 man kan tjene skattefritt?

Trodde det vanlige var at de fleste betalte 30% skatt.

er litt komplisert å forstå seg på skatt og sånn... :sjenert:

Så det må nok inne med teskje....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste dette i et annet forum:

Når skatteoppgjøret kommer meste sommer ender du opp med å betale det samme uansett om du har frikort eller skattekort. Men for å unngå høyt trekk når du passerer frigrensen lønner det seg å bruke skattekort hele året.

Frikort bør bare benyttes om man ikke regner med å tjene over beløpet på frikortet.

Jeg har aldri hatt skattekort før, så derfor lurer jeg på hva som er vanlig prosent? Trodde de fleste betalte ca 30%..

Men det kommer altså an på hvor mye man kommer til å tjene i løpet av et helt år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Spinell

Men bare 5% skatt?

Skal det kompensere for de 40 000 man kan tjene skattefritt?

Trodde det vanlige var at de fleste betalte 30% skatt.

er litt komplisert å forstå seg på skatt og sånn... :sjenert:

Så det må nok inne med teskje....

5% var nok bare et tenkt eksempel, og kan stemme dersom du bare kommer til å tjene litt over frikortgrensen. Som du sier: det er for å kompensere for den skattefri summen.

Skatt er ikke så mystisk som mange tror: man ender på samme totalsum i skatt uavhengig av hvilket skattekort man har. Hvis man betaler for lite et år får man baksmell, og betaler man for mye får man igjen på skatten.

Siden du vet at du kommer til å tjene over frikortgrensen neste år bestiller du ikke frikort for 2011. Hvilket trekk du bør ha kommer an på hvor mye du antar at du kommer til å tjene. Skatteetaten kan hjelpe deg med rett trekk.

Hvis du trenger skattekort for resten av 2010, trenger du sikkert ikke store trekket (i og med at du ennå ikke har tjent nok til å nå frikortgrensen). Et (litt kjedelig) alternativ er å ikke levere skattekort i det hele tatt, men da trekker arbeidsgiver 50% i skatt på deg. Dette er selvsagt alt for mye, men du får igjen det du har betalt for mye på skatten til sommeren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar ;)

Vet ikke helt hvor mye jeg kommer til å tjene, men skal jobbe frem til sommeren (går ikke skole). Men skal kanskje gå på høgskole til høsten. Men hvis jeg ikke går skole, så vil jeg fortsette å jobbe, så vanskelig å vite hvor mye jeg kommer til å tjene.

Hvis jeg bestiller skattekort idag, når får jeg det? Vil det være et skattekort for 2010 eller får jeg det i januar? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei igjen!

snakket med ei dame på skatteetaten og hun rådet meg til å bestille skattekort med en gang (for desember 2010), og skrive at jeg kom til å tjene maks 41 000 i dette året. Fikk 5 % skatt da.

Men så må jeg jo bestille nytt etter nyttår. Vet ikke om jeg skal gå skole til høsten enda, men værtfall jobbe til sommeren. Men hvor mye bør jeg skrive at jeg kommer til å tjene ca?

Er redd for å få baksmell i fall jeg skal gå skole og ikke har penger til å betale tilbake når skatteoppgjøret kommer i juni 2012.

Er det bedre å skrive en for høy sum på det man tror man kommer til å tjene, enn for liten liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

snakket med ei dame på skatteetaten og hun rådet meg til å bestille skattekort med en gang (for desember 2010), og skrive at jeg kom til å tjene maks 41 000 i dette året. Fikk 5 % skatt da.

Men så må jeg jo bestille nytt etter nyttår. Vet ikke om jeg skal gå skole til høsten enda, men værtfall jobbe til sommeren. Men hvor mye bør jeg skrive at jeg kommer til å tjene ca?

Er redd for å få baksmell i fall jeg skal gå skole og ikke har penger til å betale tilbake når skatteoppgjøret kommer i juni 2012.

Er det bedre å skrive en for høy sum på det man tror man kommer til å tjene, enn for liten liksom?

Dersom du ønsker å unngå baksmell og heller ikke trenger pengene umiddelbart, så synes mange det er greit å skrive for høy inntekt. Du får jo uansett pengene tilbake året etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmurfeLurfen

Dersom du ønsker å unngå baksmell og heller ikke trenger pengene umiddelbart, så synes mange det er greit å skrive for høy inntekt. Du får jo uansett pengene tilbake året etter.

Takk for svar :)

Så hvis jeg bare kommer til å jobbe til sommeren og skriver 150 000 i inntekt f.eks. (Høyere enn jeg kommer til å tjene), så vil jeg få en høyere skatteprosent enn om jeg skrev 100 000? Men får det jo tilbake, så det er jo bedre. Har ikke sånn behov for penger i det kommende året så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, sånn funker det. Jeg tjener ikke over frikortgrensa, men har skattekort med 9% trekk . De 9% merker jeg ikke på hvert enkeltlønning, men det er utrolig deilig når de kommer som en samlet sum i juni!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SmurfeLurfen

Jepp, sånn funker det. Jeg tjener ikke over frikortgrensa, men har skattekort med 9% trekk . De 9% merker jeg ikke på hvert enkeltlønning, men det er utrolig deilig når de kommer som en samlet sum i juni!

Høres digg ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...