AnonymBruker Skrevet 4. desember 2010 #1 Skrevet 4. desember 2010 Er det noen her som har prøvd dagslyslampe? Fungerer det? Hvordan er disse modellene? http://www.elkjop.no/product/spill-konsoll/HF3319/philips-dagslyslampe http://www.elkjop.no/product/hus-hjem/personlig-pleie/helse-og-velvare/HF3320/philips-golite-blu-energilampe http://www.elkjop.no/product/spill-konsoll/HF3330/philips-golite-blu-energilampe Hvilken er best? Jeg føler meg egentlig ikke vinterdeprimert eller noe sånn, men er veldig tom for energi Aner ikke om det kan hjelpe? 1
Virvel Skrevet 4. desember 2010 #2 Skrevet 4. desember 2010 Jeg synes det blir mye lettere å våkne om morgenen, i hvert fall. I starten er det litt tiltak å komme seg opp tidlig nok til å rekke å sitte litt foran lampen før jeg går på jobb, men det er veldig behagelig å sitte foran den med avisen. Har også brukt den med tidsbryter, slik at den slår seg på en halvtimes tid før jeg skal stå opp, og det er lyst i rommet når vekkerklokken ringer. Min lampe er av samme type som den øverste du linker til (noen år gammel), men den er ganske stor. De små der så jo veldig praktiske ut, kanskje litt lettere å gjøre andre ting samtidig, men jeg har ingen erfaringer med den typen. 1
Sveva Skrevet 4. desember 2010 #3 Skrevet 4. desember 2010 Jeg brukte det en periode før, både for å få sove bedre om natten og ha mer energi på dagtid. Pleide som regel å sitte en halvtimes tid hver morgen, eller ihvertfall få til en halvtime foran lampen pr. dag. Det funket på meg Lampen jeg har er som den første du linket til, men uten vekkefunksjon. 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2010 #4 Skrevet 4. desember 2010 Har en helt annen lampe. Mitt tips er å ta den med på jobben dersom du har mulighet til det. Jeg jobber på kontor så der funker det utmerket. 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2010 #5 Skrevet 4. desember 2010 Takkk for svarene Jeg tror ikke det er vekkefunksjon på noen av dem jeg linket til ? De Philips Wake-Up-lampene er på kanskje 250 lux, så det blir for lite for at det skal kunne fungere på samme måte (10 000 lux på dagslyslamper - wakeup-lysene lyser jo for at det skal være lyst i rommet etterhvert som man våkner, hvis jeg har skjønt det riktig). Fint å høre at det har fungert for dere! Jeg er student, så jeg kan ikke ta det med på noe kontor, men jeg har jo sånn sett et slags hjemmekontor. Hvis jeg kjøper en av de med blått lys, så er de jo lette å ta med på skolen også, i såfall kan jeg sitte på et eget grupperom for å lese. Den dyreste har jo faktisk mulighet til å gå på batteri + et etui den kan fraktes i. Er det noen av dere som har noen formening om det er forskjell på virkningen av hvitt (?) og blått lys?? Det hvite blir vel mer naturlig å sitte å lese/jobbe nært, men de blå er nyere modeller? 1
Angelfalls Skrevet 4. desember 2010 #6 Skrevet 4. desember 2010 Jeg bruker det høst og vinter. HAr en sånn stor som jeg sitter 30 minutter foran hver morgen. Og JAAAAAA!!! Den hjelper! Det anbefales, spesiellt om du blir påvirket med trøtthet og depresjoner når det er vinter og kaldt og mørkt ute. Jeg låner faktisk lampa av fastlegekontoret mitt. Helt gratis!! :-) 1
Angelfalls Skrevet 4. desember 2010 #7 Skrevet 4. desember 2010 (endret) Jeg bruker det høst og vinter. Har en sånn stor som jeg sitter 30 minutter foran hver morgen. Og JAAAAAA!!! Den hjelper! Det anbefales, spesiellt om du blir påvirket med trøtthet og depresjoner når det er vinter og kaldt og mørkt ute. Jeg låner faktisk lampa av fastlegekontoret mitt. Helt gratis!! :-) Endret 4. desember 2010 av Angelfalls 1
Independent_ Skrevet 5. desember 2010 #8 Skrevet 5. desember 2010 Jeg har hatt en slik lampe i 2 år nå, og er super godt fornøyd. Bruker den hver dag og det gir meg mye mer energi, finere hud, bedre humør og så videre. Anbefaler det på det sterkeste. Jeg har en Phillips (aner ikke hvordan av de), men den koster rundt 3000 kroner. 1
Virvel Skrevet 5. desember 2010 #9 Skrevet 5. desember 2010 (endret) Jeg tror ikke det er vekkefunksjon på noen av dem jeg linket til ? De Philips Wake-Up-lampene er på kanskje 250 lux, så det blir for lite for at det skal kunne fungere på samme måte (10 000 lux på dagslyslamper - wakeup-lysene lyser jo for at det skal være lyst i rommet etterhvert som man våkner, hvis jeg har skjønt det riktig). Bare for å presisere meg selv: Det er ikke vekkefunksjon på den jeg har heller, jeg har bare kjøpt en sånn tidsbryter du setter i stikkontakten og deretter plugger lampen i, og så stiller jeg den inn til å slå seg på på ønsket tidspunkt. Jeg får selvsagt ikke den gradvise "soloppgangen" som wake up-lampene har, men det fungerer utmerket likevel. Endret 5. desember 2010 av Virvel 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2010 #10 Skrevet 5. desember 2010 Tusen takk for svarene damer!! Bra å høre at så mange har gode erfaringer Tror jeg må kjøpe en slik lampe, må bare finne ut hvilken modell jeg skal få for først. Prisen er vel det som taler imot nå, men det går vel an kanskje å kjøpe på den elektronikk-kjeden som har 30 dagers full returrett ;-) Jeg låner faktisk lampa av fastlegekontoret mitt. Helt gratis!! :-) Det hørtes veldig bra ut:) Er det slik at de har flere lamper og at de låner ut generelt, eller var du bare heldig? Fint å høre at det fungerer så bra for deg. Bare for å presisere meg selv: Det er ikke vekkefunksjon på den jeg har heller, jeg har bare kjøpt en sånn tidsbryter du setter i stikkontakten og deretter plugger lampen i, og så stiller jeg den inn til å slå seg på på ønsket tidspunkt. Jeg får selvsagt ikke den gradvise "soloppgangen" som wake up-lampene har, men det fungerer utmerket likevel. Da var det oppklart Har sett flere som har gjort det sånn, og det virker jo lurt, så tror kanskje jeg skal prøve noe lignende hvis jeg får skaffe meg en lampe Det er ofte vanskelig å komme meg opp når vekkerklokken ringer, for da er jeg kjempetrøtt nesten uansett hvor mange timer jeg har fått på øyet! 1
PepsiMax Skrevet 7. desember 2010 #11 Skrevet 7. desember 2010 Dette har jeg vurdert også, men har hørt flere som har sagt at det ikke har noen hensikt også... må man bruke den om morran? el funker d like greit om man tar d utover dagen?
Sveva Skrevet 8. desember 2010 #12 Skrevet 8. desember 2010 Dette har jeg vurdert også, men har hørt flere som har sagt at det ikke har noen hensikt også... må man bruke den om morran? el funker d like greit om man tar d utover dagen? Jeg tror du får best effekt om du bruker den om morgenen eller så tidlig på dagen som mulig, men så vidt jeg vet så kan man bruke den helt fram til rundt kl åtte på kvelden (men ikke lurt å bruke den etter det). Det var ihvertfall det som stod i bruksanvisningen som fulgte med min. TS - jeg vet ikke om det er forskjell på hvitt og blått lys. Min har hvitt, og det funker som sagt
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2010 #13 Skrevet 8. desember 2010 TS her. Bestilte meg slik en lampe med hvitt lys. Spent på å se om det fungerer for meg
PepsiMax Skrevet 8. desember 2010 #14 Skrevet 8. desember 2010 hvilken bestilte du? link? må få høre hvordan det går da, og hvor fort du evt merke forskjell! lykke til =)
Gjest Venelite Skrevet 9. desember 2010 #15 Skrevet 9. desember 2010 Jeg syns det fungerer bra, med mindre du er VELDIG underernært på søvn. men er en fin hjelp, noen kommer til og med med kvitrelyder og sånn ^^
LukaFrost Skrevet 9. desember 2010 #16 Skrevet 9. desember 2010 Vi har den dagslyslampa i den øverste linken. Funker veldig bra. Akkurat nå står den på flere timer om dagen nå når jeg har hjemmekontor. Vi har også wake up light. Den funker langt bedre for meg enn for min kjære.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2010 #17 Skrevet 9. desember 2010 Ja, jeg bestilte også den i den øverste linken som jeg postet. Det var så behagelig lys fra den, og så ble det en del billigere enn den dyreste blå (den billigste blå ga ikke så mye lys, syns jeg?!). Har ikke fått lampen ennå men skal prøve å huske å oppdatere her:) Venelite: du snakker vel om sånne wake-up-lights? De fungerer ikke på samme måten.. Lukafrost: Godt å høre! Blir det ikke for mye å bruke den i flere timer? Har hørt man kan få hodepine ved for mye bruk og i starten.. men det høres jo egentlig deilig ut å ha det lyset på så lenge man vil mens man arbeider... Det har jeg også mulighet til, da jeg er student:)
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2010 #18 Skrevet 9. desember 2010 Anynymbruker over, kl 10:50 er meg. Hilsen TS ;-)
Gjest døgnvill Skrevet 8. desember 2011 #19 Skrevet 8. desember 2011 noen som kjenner til LANAFORM lampene? http://www.pixmania.com/no/no/1752/xx/xx/448/45/criteresn.html?dt=list
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå