Gå til innhold

Boforholdskluss


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt hvor jeg skal plassere dette, så jeg legger det her..

Nå har det seg sånn at jeg bor i et kollektiv. Har bodd der siden juni i år. Når jeg flyttet inn satte jeg depositumet inn på kontoen til hun som flyttet ut. Jeg har aldri skrevet under noen kontrakt. Faktisk aldri sett han som eier leiligheten.

Da har vel jeg egentlig ikke noe ansvar i denne situasjonen? Jeg har vel ikke noen oppsigelsestid, jeg kunne flyttet ut på dagen hvis jeg vil? Jeg har jo ikke skrevet under på noe, så jeg har vel ingen forpliktelser?

Jeg vil flytte ut så fort som mulig, for det er noe som skurrer her.. Men jeg vil jo ha igjen depositumet mitt..

Har jeg rett? Hvordan skal jeg gå fram for å få tilbake dep. mitt? Står jo ikke på dep.kontoen..

Blir veldig glad for alle råd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ved opprettelse av en depositumskonto skal kontrakten medbringes og banken skal ha en kopi av denne. Det skal skrives under på papirer av både utleier og leietaker, fordi denne kontoen gjelder mellom kun disse to og slik jeg har forstått det ikke kan brukes til neste leietaker ettersom det er endring i hvem som har "disposisjonsrett" på pengene på kontoen.

Slik det ser ut her er det en helt vanlig konto du har satt inn penger på og må dessverre si at det dermed ser ut som at du ikke har noe krav på disse pengene. Dette er grunnen til at kontrakt er viktig!

Eller er det en mulighet for at jeg har oppfattet noe feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du har nok ikke oppfattet noe feil..

Jeg betalte min del av dep. til hun som flyttet ut når jeg flyttet inn.

De navnene som både står på kontrakten og dep. kontoen er de som flyttet inn i leiligheten for 3 år siden.. Eieren av leiligheten har aldri gjort noe med det.,.

Ettersom folk har flyttet ut har det ikke blitt endret navn på kontrakter eller konto. De som har bodd der har bare blitt enige om at de ordner det sånn at den som flytter inn betaler til den som flytter ut..

Har jeg ingen rettigheter i denne situasjonen..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet dessverre ikke nok om dette, men ettersom navnet ditt ikke står på noen papirer i forhold til kontoen i banken så vil jeg anta at det kun er navnene på de som står der som har krav på de pengene. Ta kontakt med både bank og utleier og hør hvordan dette kan løses.

Dersom hun du betalte pengene til er et av navnene som står i forhold til depositumskontoen ser jeg det slik at hun har muligheten til å få dobbelt opp med penger: både de fra depositumskontoen, og de hun fikk av deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ev høre med hun du betalte pengene til hvordan dette fungerer? Og hvordan du får depositumet tilbake. Dersom du får beløpet av den neste som leier så vil det jo kunne ordne seg for deg, men de som står på depositumskontoens papirer må nesten tjene på dette slik jeg ser det. Men som sagt så har jeg ikke noe mer erfaring fra dette enn fra da jeg selv har leiet og ved opprettelse av depositumskontoer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...