Gå til innhold

B12-mangel

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Har for ikke lenge siden fått påvist B12-mangel. Det er sannsynligvis (i følge legen) pga det at jeg har vært veldig sliten og trøtt i høst. Har fått et par sprøyter nå, men merker ikke akkurat stor forskjell, er fortsatt like trøtt (dvs nesten hele tiden!).

Noen her om har/har hatt B12-mangel og kan fortelle litt om hvilke symptomer dere hadde, hvor fort dere merket framgang da dere fikk sprøyter, og hvor lang tid det tok før dere var helt tilbake til normalt igjen? Og ble dere sykemeldte under sykdomsperioden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har fått 5 sprøyter med b12 og har vel ikke merket stort.Jeg får i tillegg folat men synes ikke jeg er mindre/mer trøtt av den grunn.

Jeg har flere kroniske tilstander som gjør at jeg må ha b12 sprøyter for resten av livet,da magen /tarmer ikke kan ta opp b12.

Sykmeld pga b12 ?? Har jeg aldri hørt om. Vet at ved ekstrem mangel en kan få psykiske problemer.

Skrevet

Jeg tok hele kuren. Sprøyter med en ukes mellomrom.

Fikk aldri noe energikick eller kjente andre forandringer.

Skrevet

Jeg synes jeg ble litt kvikkere etter 1mnd kur.. Får fortsatt sprøyte hver tredje mnd. Mangelen ble oppdaget da jeg var utbrent så ble ikke på topp bare av sprøtene for å si d slik. Min vennine hadde alvorlig b12 og ble anemisk pga av d og tok ganske lang tid før hun ble bedre. Hun fikk bare sprøyte 1 g pr mnd el var d hver 3 og tror ikke hun fikk jern - litt rart synes jeg...

Skrevet

Det jeg synes er rart er at b12-mangel i de aller fleste tilfeller ikke er pga mangel på b12-tilførsel, men at kroppen ikke kan absorbere det. Hvorfor hjelper det da å ta sprøyter og tilskudd?

Skrevet

Det jeg synes er rart er at b12-mangel i de aller fleste tilfeller ikke er pga mangel på b12-tilførsel, men at kroppen ikke kan absorbere det. Hvorfor hjelper det da å ta sprøyter og tilskudd?

mener å huske at b-12 blir absorbert i tarmen ? var ihvertfall pga en feil der at jeg måtte begynne på sprøyter som settes intramuskulært.

Skrevet

mener å huske at b-12 blir absorbert i tarmen ? var ihvertfall pga en feil der at jeg måtte begynne på sprøyter som settes intramuskulært.

Jepp - der er absorbsjonen som er problemet! :enig:

Med sprøytene legges det et depot i muskel som sakte men sikkert går over til alle cellene som trenger det..

Skrevet

Ah, ja. Så klart! :klaske:

Jeg koblet ikke at de gjennom kosten går gjennom fordøyelseskanalen og SÅ ut i blodet. Blandet tankene mine med b12-tilskudd som man får på resept. Da er det egentlig det jeg ikke skjønner vitsen med :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...