Gå til innhold

Vindruer i hagen


Spiralis

Anbefalte innlegg

Noen her som har erfaring med vinranker?

Jeg har litt lyst til å plante vinranker i hagen. Jeg har en hage som vender seg mot solen hele dagen og har ca ti meter med vegg mot solen.

Jeg kunne tenke meg å høre om noen har erfaring med hvor mange planter man trenger for å få nok saft til en vindunk og hvor mye areal man vil trenge, gunstige ting å gjøre for å sørge for å hjelpe druene med å bli modne, Erfaring med druetyper og annet nyttig.

Sikkert sært å ha egen vinhage, men tenk å kunne drikke vin fra egen vingård. :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

http://home.online.no/~l-bentel/

her har du info på det meste. Han er utrolig kunnskapsrik og har god erfaring. Og disse sortene er alle testet ut i Norge.

Han har vært på hagemessen ihvertfall de to siste årene og selger mye druer der, og det går ann å gjøre avtale med han så tar han med planter dit om det er noen helt spesielle du vil ha. Eller så selges de på Hesleberg gartneri.

Kjøpe drueplanter på plantasjen er jeg litt skeptisk til om jeg ikke har lest om sorten. Kan godt være at det trives på friland i Nederland, men må inn i veksthus i Norge feks.

Helt nederst på siden med sorter står det en tabell over druene ogs med herdighet, farge, avling osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...