AnonymBruker Skrevet 2. desember 2010 #1 Skrevet 2. desember 2010 Jeg har gått på p piller i ca. 14 år og har lite lyst til å fortsette med dette da jeg merker hvor humørsyk jeg blir av de. Har siste året prøvd litt forskjellige piller, og den perioden jeg ikke brukte noen piller hadde jeg det veldig bra med meg selv! Mitt spørsmål er: Er det noen som fortsatt bruker pessar der ute? Er dette noe fastlegene fortsatt bestiller, og kan man fortsatt få fatt i sæddrepende krem? Klarer ikke finne noen annet alternativ til hormonfri prevensjon annet enn det....
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2010 #2 Skrevet 2. desember 2010 Man har jo pearly, en boks som måler temperaturen hver morgen og regner seg frem til eggløsning og sikre perioder. Tror det finnes noen med indikatorremser man skal tisse på også, som hører til en boks som regner ut. Disse virker bare hvis man har veldig regelmessig syklus, men da skal sikkerheten være ganske høy (ca. 98% tror jeg?). Og så har man kondomer til usikre perioder og femidom, som man må slite litt for å få tak i. Om pessar og sæddrepende krem brukes lenger aner jeg ikke, jeg lurer på dette selv
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2010 #3 Skrevet 2. desember 2010 Det brukes. Men det er vel neppe mange fastleger som tilpasser pessar regelmessig, så en tur til gynekolog må nok til.
Gjest Airi Skrevet 2. desember 2010 #4 Skrevet 2. desember 2010 Grunnen til at sæddrepende midler ikke selges i Norge lenger er et stoff som heter nonoxynol-9, som kan irritere slimhinnene. Det har vært såpass mange problemer med det at de har fjernet disse produktene fra markedet. Det går fremdeles an å bestille fra flere land i EU, blant annet Tyskland og Nederland.
PepsiMax Skrevet 2. desember 2010 #5 Skrevet 2. desember 2010 Har du prøvd andre ting enn pilla da? om det kan være bedre? har jo f.eks. p-ring (nuvaring) som skal tilføre kroppen langt mindre østrogen enn pillen... hvordan det er med pessar vet jeg ingenting om...
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2010 #6 Skrevet 2. desember 2010 Kan vanlig kobberspiral være et alternativ? Jeg har brukt det i 10 år og er veldig fornøyd.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2010 #7 Skrevet 3. desember 2010 Man har jo pearly, en boks som måler temperaturen hver morgen og regner seg frem til eggløsning og sikre perioder. Tror det finnes noen med indikatorremser man skal tisse på også, som hører til en boks som regner ut. Disse virker bare hvis man har veldig regelmessig syklus, men da skal sikkerheten være ganske høy (ca. 98% tror jeg?). Og så har man kondomer til usikre perioder og femidom, som man må slite litt for å få tak i. Om pessar og sæddrepende krem brukes lenger aner jeg ikke, jeg lurer på dette selv Pearly har jeg, men det er ikke et anerkjent prevensjonsmiddel da, ingen leger som anbefaler det! Og det funket ikke for meg, har ikke dønn regelmessig menstruasjon, noe som kreves. og var helt grusomt å måle temperaturen til samme tid hver morgen- alltid! Veldig slitsomt i helger når jeg endelig kunne sove ut osv.. Og det tar maaaange måneder med innkjøring før den begynner å "gi deg lov" til å ha sex.. altså grønne dager.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2010 #8 Skrevet 3. desember 2010 Kan vanlig kobberspiral være et alternativ? Jeg har brukt det i 10 år og er veldig fornøyd. Kobberspiral har jeg vurdert, men leser så mye om mange som har fått satt inn kobberspiral og blitt skikkelig dårlig.. Syns det høres så fælt ut!!
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2010 #9 Skrevet 3. desember 2010 Har du prøvd andre ting enn pilla da? om det kan være bedre? har jo f.eks. p-ring (nuvaring) som skal tilføre kroppen langt mindre østrogen enn pillen... hvordan det er med pessar vet jeg ingenting om... P ringen er faktisk det prevensjonsmiddelet som virkelig har fungert for meg! Men plutselig når jeg begynte på den igjen etter et halvt års pause så fikk jeg store byllaktige kviser på haken, ca 3 store hver mnd. Håpte inderlig de skulle gå vekk, men etter noen måneder måtte jeg gi tapt. Og nå, noen mnd etterpå har jeg fortsatt 10-15 voldsomme arr på haken etter disse...
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2010 #10 Skrevet 3. desember 2010 Det beste er vel å sterilisere seg eller å leve i sølibat. Den beste sexen er den man har med seg selv.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2010 #11 Skrevet 3. desember 2010 Pearly har jeg, men det er ikke et anerkjent prevensjonsmiddel da, ingen leger som anbefaler det! Og det funket ikke for meg, har ikke dønn regelmessig menstruasjon, noe som kreves. og var helt grusomt å måle temperaturen til samme tid hver morgen- alltid! Veldig slitsomt i helger når jeg endelig kunne sove ut osv.. Og det tar maaaange måneder med innkjøring før den begynner å "gi deg lov" til å ha sex.. altså grønne dager. Naturlig prevansjon er ikke noe legene skriver resept på, derfor har de ikke noe med det å gjøre og de vet også veldig lite om det. PFC-prevansjon (som pearly) er 99,3 % sikkert dersom man følger den 100%. Har man uregelmessig menstruasjon får man få grønne dager, men det er jo like sikkert (må bare bruke kondom oftere). Det er opp til hver enkelt å vurdere om man ønsker å tempe hver morgen eller om man foretrekker andre alternativer. De månedene det tar å kjøre den inn er ikke nødvendigvis noen big deal når det er snakk om årene etterpå. Skal man få best mulig utbytte av den burde man ha regelmessig menstruasjon, stabil døgnrytme med god søvnkvalitet og ikke være spesielt glad i alkohol, da det kan påvirke temperaturen dagen etter. Den største risikoen slik jeg ser det er normal sexlyst og hvor lett det er å bli fristet til å risikere seg på gule dager, hoppe av i svingen osv.. Det er nok litt mer praktisk stress enn å spise piller eller bytte en ring eller et plaster i ny og ne, men det kan hende enkelte synes det er bedre enn å plages med bivirkninger.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå