AnonymBruker Skrevet 2. desember 2010 #1 Skrevet 2. desember 2010 hei, jeg kom i skade for å kjøpe mills sin julepostei her om dagen. jeg trodde at poenget med jula var godt krydret mat. mat som ikke bryr seg om moderne kostholdsråd som gjør at ingenting har noe smak lenger. men denne posteien var den daffeste jeg har smakt noensinne. ikke en gang ungene liker det, så den blir nok ikke spist opp. noen som har tips om julepostei med smak i?
Gjest Consensio Skrevet 2. desember 2010 #2 Skrevet 2. desember 2010 Lag din egen Kjempeenkelt og man kan krydre den så mye man vil
Gjest Consensio Skrevet 2. desember 2010 #4 Skrevet 2. desember 2010 Har en svensk oppskrift som min svigermor pleier å bruke. Julleverpastej 500 g svinlever 200 g späck 100 g fläskbog 1 msk smör 1 gul lök 1 vitlöksklyfta 3 ansjovisar (filéer) 3 msk vetemjöl 3 dl vispgrädde 4 ägg 1 msk sirap 4 cl konjak 1 msk salt 1 krm fyra kryddor (épice riche) en avlång form (2 liter) 200 g späck i mycket tunna skivor 2 lagerblad 1/2 tsk torkad mejram 1 krm vitpeppar mjölk till blötläggning Gör så här 1. Lägg levern i mjölk över natten. Förvärm ugnen till 200°. Finhacka lök och vitlök och fräs i smör. Ta upp och torka levern väl och skär den, späcket och fläskbogen i bitar. Mal lever, späck, fläskbog, lök, vitlök och ansjovis genom köttkvarnens mellangrova skiva eller kör i matberedare. Vill du ha en riktigt slät pastej så mal 2-3 gånger genom den finaste skivan. 2. Vispa ihop vetemjöl, grädde, ägg och sirap och blanda ner lite i taget i levermassan. Tillsätt även salt, kryddor, nymalen vitpeppar och konjak. Stek ett prov i stekpanna. Smörj bottnen av pastejformen. Lägg lagerbladen och mejram-kvisten i bottnen och klä sedan hela formen med späckskivorna. Häll smeten i formen, men inte ända upp till kanten. 3. Sätt formen i en långpanna med hett vatten och grädda i ugnen i ca 1 1/2 timme. OBS! Täck pastejen väl med folie så snart den fått färg.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2010 #5 Skrevet 3. desember 2010 strålende, skal prøves straks jeg får tid!
Belima Skrevet 3. desember 2010 #6 Skrevet 3. desember 2010 Her skal du få oppskrift på min danske leverpostei som jeg har laget i mange år og gitt bort som gaver. Leverpostei. 1/4 kg svinelever 1/4 kg flesk Dette maler du to ganger på kvern for å få den fin. Må ikke være for grov. 25 gr margarin 50 gr mel 2 dl melk Kokes til en tykk hvit saus som avkjøles noe. 2 egg 1 ts salt 1/4 ts pepper En finhakket løk. Stivpisk eggehvitene. Rør eggeplommene inn i den hvite sausen, en og en av gangen. Bland sammen leverblandingen og den hvite sausen. Tilsett krydderet. Bland så til slutt forsiktig inn de stivpiskede eggehvitene. Ha i smurt brødform (1 1/2 l) Stek i vannbad ca 1 time ved 180 gr. Du kan sikkert ha andre krydder i enn salt og pepper, men det har jeg aldri brukt.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2010 #7 Skrevet 3. desember 2010 takk for det også! begge oppskrifter er jo en del arbeid da. men på sikt må dette prøves!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå