AnonymBruker Skrevet 2. desember 2010 #1 Skrevet 2. desember 2010 Hunden min halter på den ene foten nå. Ikke så mye, men litt. Halter en del inne, og litt ute. Halter når vi går sakte, men er han løs og løper så bare løper han litt rart. Vurderer potesokk/salve før vi evt drar til vetrinæren. Men hva er best av potesokk og potesalve? Har aldri brukt det før, så blir litt usikker. Kontoen er så og si tom, så har ikke råd til begge deler akkuratt nå. Og han halter på høyrebeinet sitt, som var skadet i et halvt års tid. Kan det ha en sammenheng med at han var gipset/bandasjert hele fjord vinter med at han kun halter på den foten? Så den andre poten er sterkere og tåler mer, siden den har vært 1år mer i snøen? (eller tenker jeg for mye nå?). Det er mellom -10 og -20 her (rundt -18 på morgenturen), og går mye i borligområdet, så det er saltet her. Litt skare, men ikke allverden. Han har ikke noen sår eller sprekker på poten (som jeg kan se)
breiflabb Skrevet 2. desember 2010 #2 Skrevet 2. desember 2010 Jeg ville gått for potesokker. Salven reparer, sokker forebygger. Hundene fryser på beina når det blir så kaldt. Tror ikke hunden halter fordi foten ikke har gått i snøen før. Men ville ikke latt hunden løpe for mye hvis foten er vond. Sier hunden i fra hvis du tar på foten? Du kan jo eventuelt rådføre deg med veterinær.
kaprifolen Skrevet 2. desember 2010 #3 Skrevet 2. desember 2010 Hvis han halter inne også, ville jeg tatt turen til veterinær med en gang. Mine halter litt nå og da i kulda, men dette er forbigående, og det gir seg når vi kommer inn eller jeg masserer poten litt. Vi bruker forøvrig Aloe Vera sin Propolis-salve til potene vinterstid, denne har også VELDIG godt rykte på seg blant veterinærer. Nesten alltid den som blir brukt på tv og sånn, selv om de ikke har lov til å vise etiketten. Forøvrig synes jeg ikke tankene dine er helt på jordet, men ville fått dette undersøkt hos dyrlegen.
la Flaca Skrevet 2. desember 2010 #4 Skrevet 2. desember 2010 Forutsatt at kulda er problemet og foten er frisk; - vask og tørk tredeputene etter tur dersom du går på salta veier. Og bruk potesalve for at huden skal hode seg hel og frisk. Ellers er jo potesokker et must dersom hunden reagerer med å løfte beina fordi det er kaldt. Hunder svetter gjennom potene, så de er ekstra utsatt for kulde. Du trenger ikke fleasesokker, bare sørg for et lag vannavstøtende stoff mellom poten og snøen. De som brukes i iditarod koster ca 35kr sokken, så det er ikke nødvendig å blakke seg. Potesokker kan liksom ikke sammenliknes med potesalve. Dersom du bruker balsam for hår og hodebunn må du fortsatt bruke lue når det er kaldt, ikke sant?
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2010 #5 Skrevet 2. desember 2010 Huden sier ikke ifra hvis jeg tar på foten. og kommer ikke til å ta han med til dyrlegen før jeg har prøvd potesokk eller potesalve. Er ikke uvanlig at han halter litt, henger litt igjen etter han var gipset i 7mnd. Skulle jeg dratt til vetrinær hver gang han haltet litt, hadde jeg vært ruinert. Da får jeg kjøpe potesokker til han. Bør jeg ha på begge potene, selv om han bare halter på den ene?
la Flaca Skrevet 2. desember 2010 #6 Skrevet 2. desember 2010 [quote name='AnonymBruker' date='02 desember 2010 - 14:18' Da får jeg kjøpe potesokker til han. Bør jeg ha på begge potene, selv om han bare halter på den ene?
Gjest Avocado Skrevet 2. desember 2010 #7 Skrevet 2. desember 2010 Anbefaler ikke potesokkene i semsket skinn, de er tunge og stive og hunden min trives ikke med dem i hvert fall. De i neopren (eller hva det nå heter) har jeg hørt er for dårlig ventilerte. Da kan det bli svett og sårt. Har veldig lyst til å prøve dem i fleece, men siden jeg ikke kjøpte den gangen jeg fant dem og ikke har funnet dem igjen lar det vente på seg. Noen som har erfaringer med disse i kladdesnø? Å smøre med fett har jeg hørt diverse om, vil det ikke være med på å tørke ut tredeputene ved at de stimuleres til å produserer mindre fett? Det eneste jeg har hørt hjelper mot tørre tredeputer er omega 3 tilskudd. Så bedres kvaliteten på tredeputene naturlig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå