Gå til innhold

Sykt kaldt i huset!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bor i et hus fra 1917 og akkurat nå er det skikkelig ille. Før har det gått an å varme opp i andre etg, men nå går strømmen for den minste ting. Kan ikke sette opp varmen på rommet mitt engang. Jeg sitter og skriver dette på pc'n iført en ullgenser, et fleecepledd rundt nedre del av kroppen og et ullpledd på øverste del av kroppen. Hendene er iskalde. Jeg har ikke annet enn en liten ovn, og utenfor rommet mitt er det iskaldt. 1 etc går an så vidt.

Noen som vet hvorfor strømmen kan gå for den minste ting, eller hva jeg kan gjøre ellers?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gamle hus har som regel peis? Det hjelper mye bedre enn en varmovn.

Strømmen går som regel fordi en sikring har gått! Gå til sikringskapet og sjekk om noe er slått ned. Hvis noen spaker nede, ta alle ned. Så sett først på hoved-spaken(den store) oppover, og så de andre til alle er slått opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle hus har som regel peis? Det hjelper mye bedre enn en varmovn.

Strømmen går som regel fordi en sikring har gått! Gå til sikringskapet og sjekk om noe er slått ned. Hvis noen spaker nede, ta alle ned. Så sett først på hoved-spaken(den store) oppover, og så de andre til alle er slått opp igjen.

Har en svenskeovn i 1. etg og i resten av huset er det bare ovner. :|

Trykker som regel inn den sikringen som er gått. Så det hjelper å slå av hovedspaken først og så på igjen og så trykke inn alle sikringene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener at det er sikringene som går ja? Kanskje det er for mye som er på samme kurs? Hos oss kan sikringene gå hvis vi bruker både vaskemaskin og tørketrommel samtidig.

Eier du eller leier du? Du bør uansett få noen til å sjekke sikringsskapet/det elektriske. Noe må være feil hvis du ikke kan bruke "normalt" med strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en svenskeovn i 1. etg og i resten av huset er det bare ovner. :|

Trykker som regel inn den sikringen som er gått. Så det hjelper å slå av hovedspaken først og så på igjen og så trykke inn alle sikringene?

Ta alle av. Så først på med hovedspaken. Så tar du en etter en, og ser hvordan det reagerer. F.eks hvis du ser at 1 spak til stadighet slår seg av, så kan det være den sikringen som gjør det og kanskje den må byttes. F.eks kan være at en gammel ovn har noe problemer , og at det slår ut,..jordingsfeil etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hørt ordet svenskeovn, men wikipedia kunne fortelle meg at det er en kakkelovn. En kakkelovn varmer veldig bra. Jeg vil anbefale deg å fyre i den. Husk at varmen stiger oppover og komme 2. etg til gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eller iom at du bor i et gammelt hus at kursene rett og slett ikke er store nok for å takle dimensjonen på de apparatene du har. Det er gjerne en kurs som er større enn de andre selv om du har gamle sikringer, gjerne på kjøkkenet, og å ved å ha varmeovnen der vil den kanskje i alle fall ikke slå seg av (selv om det beste sikkert hadde vært å få en elektriker til å fikse problemet ved roten, tror man kan skifte kursen på sikringen uten å legge inn nytt elektrisk anlegg, men er ikke 100% sikker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre sier her: du overbelaster tydeligvis noen av kursene, det er derfor sikringen går. Forsøk å flytte rundt på ovnene og bruk andre stikkontakter og se om det er noe som funker bedre.

Men! Hvis du har en kakkelovn så skaff deg ved og begynn å fyre i den! Når du først har fått den varm så varmer den i et døgn etterpå (vi varmer for tiden opp et hus på 300 kvm bare med kakkelovn og varmekabler på badet, og her har det vært nede i -20 de siste nettene...gulvkaldt, men ikke kaldt ellers).

Nå vet jeg ikke om alle kakkelovner er like, men sjekk om du har spjeld både oppe og nede - åpne begge når du begynner å fyre og etter at hele røykrøret er blitt varmt kan du lukke igjen det på toppen med 1/3 del eller så - da beholder du varmen i røykrøret lengre. Fyr på til hele røykrøret er veldig varmt å ta på - da har du varme i det i omtrent et døgn etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men! Hvis du har en kakkelovn så skaff deg ved og begynn å fyre i den! Når du først har fått den varm så varmer den i et døgn etterpå (vi varmer for tiden opp et hus på 300 kvm bare med kakkelovn og varmekabler på badet, og her har det vært nede i -20 de siste nettene...gulvkaldt, men ikke kaldt ellers).

Nå vet jeg ikke om alle kakkelovner er like, men sjekk om du har spjeld både oppe og nede - åpne begge når du begynner å fyre og etter at hele røykrøret er blitt varmt kan du lukke igjen det på toppen med 1/3 del eller så - da beholder du varmen i røykrøret lengre. Fyr på til hele røykrøret er veldig varmt å ta på - da har du varme i det i omtrent et døgn etterpå.

Apropos det. Fyrte opp i kakkelovnen i dag i hele to timer slik at ovnen ble skikkelig varm. Men rommet var fremdeles ganske kaldt! Rommet mitt er levelig. Dvs med en ullgenser og ullpledd. Sikringene har jeg ikke tørt å gjøre noe med ennå. Skal prøve imorgen for å sitte å se på tv iført 3 ullpledd er kanskje litt drøyt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke nok til å kunne hjelpe deg med sikringer etc. men, helt off topic, jeg har lest et sted at man forbrenner mer kalorier hvis det er litt kaldt, rett og slett for å holde varmen. Ikke sikkert det er noen trøst for deg og at du kan bruke akkurat det til noe som helst men..... :) For noen kan det kanskje være "aldri så galt at det ikke er godt for noe".

Var jeg stygg nå? :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok fyre i mer enn to timer for å få varme i huset. Husk at veggene er kalde og trenger tid på å få opp temperaturen. Når du først er kommer i gang med fyringa er det lettere å holde huset varmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke nok til å kunne hjelpe deg med sikringer etc. men, helt off topic, jeg har lest et sted at man forbrenner mer kalorier hvis det er litt kaldt, rett og slett for å holde varmen. Ikke sikkert det er noen trøst for deg og at du kan bruke akkurat det til noe som helst men..... :) For noen kan det kanskje være "aldri så galt at det ikke er godt for noe".

Var jeg stygg nå? :vetikke:

Jeg har ikke så mye fett på kroppen til at jeg har så mange kalorier å brenne opp. :gjeiper: :sjenert:

Du må nok fyre i mer enn to timer for å få varme i huset. Husk at veggene er kalde og trenger tid på å få opp temperaturen. Når du først er kommer i gang med fyringa er det lettere å holde huset varmt.

Da jeg fikk installert svenskeovnen fikk jeg vite at jeg ikke kunne fyre mer enn 2 timer, ellers ville ovnen sprekke... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fikk installert svenskeovnen fikk jeg vite at jeg ikke kunne fyre mer enn 2 timer, ellers ville ovnen sprekke...

Hm, da skulle ovnen vår ha sprukket for lenge siden. Vi har da fyrt lengre i den enn 2 timer av gangen - her har vi fyrt til hele røykrøret har vært ordentlig varmt å ta på - før vi har lukket igjen spjeld etc for å få den til å holde lengre på varmen. Og så fyrt på nytt igjen så fort det har begynt å kjøle seg ned...

Ville dobbeltsjekket det med leverandør/montør en gang til (han mente ikke eks rett etter at den var satt opp, at den måtte ha tid til å tørke skikkelig etc?)

Uansett, litt av problemet hos deg nå er vel antagelig at kulda har satt seg ordentlig i tak/vegger - og da må det mye varme til for å få varmet opp ordentlig.

Har du mulighet til å stenge av noen rom du ikke bruker og heller sørge for å få varmet opp resten ordentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...