Knøttet Skrevet 30. november 2010 #1 Skrevet 30. november 2010 Jeg har svimmelhetsanfall 1-2 ganger i året. Sannsynligvis er det Menieres sykdom/Benign posisjonell vertigo/krystallsyken/virus på balansenerven eller noe sånt. Jeg har aldri fått noen klar diagnose, selv om jeg var innlagt på sykehus, blitt prøvd ut de "grepene" som brukes for benign posisjonell vertigo, og fått en skikkelig sjekk. Èn lege mente jeg hadde utslag på testen for å ha disse sykdommene/sykdommen og noen andre sa jeg ikke hadde det. Men nok om det. Det jeg lurer på er om dette regnes som kronisk? Skulle fylle ut egenmelding i dag, men var usikker på om jeg skulle krysse av for "kronisk sykdom" eller bare "egen sykdom". Hvis man har en kronisk sykdom bør man vel ha "bevis" på det fra legen? Det har jo ikke jeg ...
Gjest pepsimax Skrevet 30. november 2010 #2 Skrevet 30. november 2010 du må vel ha hatt dette i tilsammen 6 mnd eller mer for og kalle det kronisk, om jeg ikke tar helt feil.
Knøttet Skrevet 30. november 2010 Forfatter #3 Skrevet 30. november 2010 du må vel ha hatt dette i tilsammen 6 mnd eller mer for og kalle det kronisk, om jeg ikke tar helt feil. Sammenhengende svimmel i 6 måneder eller mer, eller hatt sykdommen i mer enn det? Jeg fikk første anfallet vinteren 2008, så jeg har hatt det i over 2 år, 1-2 ganger i året.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2010 #4 Skrevet 30. november 2010 Det er flere kriterier som må oppfylles for at en sykdom kan kalles kronisk, og tilbakevendende plager blir dessverre ikke alltid regnet som kroniske. For eksempel hodepine... for at den skal kalles kronisk, må pasienten ha hatt: - hodepine i mer enn 15 dager i løpet av en måned - tilstanden må ha vart i mer enn 3 mnd, men vanligvis mer enn 6 mnd Altså må du ha hatt hodepine i 15 dager eller mer pr mnd de siste 6 mnd for at hodepinen skal bli karakterisert som kronisk. Det samme gjelder vel for magesmerter og ryggsmerter hvis jeg ikke husker helt feil. Å ha svimmelanfall av noen dagers/ukers varighet 1-2 ganger i året tror jeg ikke vil bli betegnet som kronisk.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå