AnonymBruker Skrevet 30. november 2010 #1 Skrevet 30. november 2010 Samboer er plaget av veldig nattsvette, samt snorker og har mange pustestopp i løpet av natten. Han er blitt ca 25 kilo overvektig selv om han har et fysisk aktivt yrke og vi prøver å spise sunt. Han har lite overskudd til trening i tillegg. Kan nattesvette ha med forbrenning eller stoffskifteproblemer å gjøre? Hormoner? Snorkingen og pustestoppene er blitt verre etter at vekten økte. Tror ikke han vet helt selv hvor han skal begynne for å finne ut av ting. Noen som har tips? Legen hans tok en del blodprøver og fant ingenting (uten at jeg husker eksakt hvilke prøver han tok). Er det noe spesielt en bør spørre etter? Legen skyter vel litt i blinde hvis en ikke vet noe særlig selv heller
Oliven Skrevet 30. november 2010 #2 Skrevet 30. november 2010 Snorking og pustestopp -->henvisning til øre, nese, hals lege. Jeg har vært til undersøkelse på sykehuset, fikk p et apparat som jeg sov med som målte oksygenopptak, snorking, pustestopp perioder osv. Jeg har skjev neseskillevegg og er mye tett i nesa, derfor ble jeg henvist. Snorking og vekt hører sammen ja. Det er kanskje også mulig å få henvisning til en ernæringsfysiolog via legen evnt finne en som driver privat. Det er ikke sikkert at dere spiser så sunt og passe som dere tror uten å være klare over det. Vektoppgang gir også lite over skudd til å trene og lite trening gir mer vektoppgang, en ond sirkel som bare kan brytes med å presse seg til å trene og så kommer overskuddet. Finne på noe moro sammen? Legen må isåfall ta blodprøver for stoffskiftet, måle kolesterol, blodtrykk, blodsukker og litt sånt for å utelukke endel livsstilssykdommer. Men det er kanskje allerede gjort.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2010 #3 Skrevet 30. november 2010 Snorking og overvekt går hånd i hånd. Min samboer hadde det helt likt. Da vi ble sammen veide han ca 20 kilo for mye og snorket som et sagbruk. Svettet om natten, var alltid sliten. Så begynte han å slanke seg og etter bare 6-7 kilos nedgang ble snorkingen mye bedre. Nå etter ca 15 kilo er den nesten borte. Han sover bedre, er mer opplagt og svetter mindre. Ta gjerne en sjekk hos legen, men i stedet for å bruke mye tid og ressurser på å vente på en søvnapnè-utredning kan han starte i dag med å ta for seg vekta si. http://www.snorking.org/
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå