Gå til innhold

Båndtvang/redsel

Fremhevede innlegg

Skrevet

Heh, skjønner mitt ironiske sideblikk på det jeg har lært på KG ble tatt ille opp av enkelte hundeeiere.

Vil bare klargjøre at jeg ikke er nevneverdig plaget av redselen min i hverdagen, bortsett fra når løse hunder kommer styrtende bort for å hilse på meg. Jeg kan fint gå tur med og leke med hunder jeg kjenner og stoler på. Men jeg stoler desverre ikke på hverken eiere eller hunder som kommer dundrende bortover veien mens eier roper lett panisk på hunden og så kvitterer med "men han er jo så snill da", når jeg gjør det klart at dette syns jeg er ubehagelig.

Det er mange utrolig flinke og ansvarsfulle eiere der ute, all ære til dere. Det er de som tror de er flinke, men ikke har styring i det hele tatt som ødelegger for alle andre. Hadde naboen min hatt kontroll på hunden sin når jeg var liten, hadde ikke jeg hatt grunn til å være redd.

Og avslutningsvis, en lov skal vel alltids følges, skal den ikke det da? Er jeg i riktig leit humør, kan jeg gjerne finne på å ringe politiet når naboens hund løper rundt i nabolaget og slår unger overende som bowlingkjegler jeg altså. Og politiet vil reagere på dette, ettersom DU HAR BRUTT LOVEN!

Det skulle vært en prøve man måtte gjennom for å i det hele tatt få lov til å ha hund.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen her mener vist det er greit å bryte loven visse stede(røykeloven osv), men når det gjelder båndtvang...da er de strikse på at alle skal holde de.

• Liker 1
Skrevet

Hold ungene dine i vånd. Jeg er redd de! Er ikek båndtvang hele året her jeg bor. Så er du redd for dyr får du gå tur mitt i byen da vet du. Er ikek MITT problem at du er redd..

Og det er slike som deg, som ødelegger for alle oss andre som tar hensyn. Det er ditt ansvar å sørge for at hunden DIN ikke plager andre, og du har med å ta hensyn til menneskene rundt deg. Du har valgt å få hund, og da får du respektere at ikke alle ønsker ditt dyr rundt seg.

Skrevet

Noen her mener vist det er greit å bryte loven visse stede(røykeloven osv), men når det gjelder båndtvang...da er de strikse på at alle skal holde de.

Og hvor snakker du om nå, siden du sier at enkelte mener det er greit å bryte røykeloven?

Og båndtvang skal man holde, fordi man skal ha respekt for at ikke alle ønsker å ha hunden rundt en. Og da spesielt mennesker som er redde. Og skal vi sammenligne de to tingene der, er det faktisk tusen ganger verre å ha en løs hund, som man kanskje ikke har kontroll på, enn det er å tenne i en røyk der man ikke har lov.

Skrevet

Og det er slike som deg, som ødelegger for alle oss andre som tar hensyn. Det er ditt ansvar å sørge for at hunden DIN ikke plager andre, og du har med å ta hensyn til menneskene rundt deg. Du har valgt å få hund, og da får du respektere at ikke alle ønsker ditt dyr rundt seg.

Tar hensyn jeg,når det er BÅNDTVANG! men fint du vet så mye om meg da. :skratte:

Skrevet

Og hvor snakker du om nå, siden du sier at enkelte mener det er greit å bryte røykeloven?

Og båndtvang skal man holde, fordi man skal ha respekt for at ikke alle ønsker å ha hunden rundt en. Og da spesielt mennesker som er redde. Og skal vi sammenligne de to tingene der, er det faktisk tusen ganger verre å ha en løs hund, som man kanskje ikke har kontroll på, enn det er å tenne i en røyk der man ikke har lov.

Du er så naiv piper. Påstår hunder er mere livfsfarlig en røyk?

Skrevet (endret)

Jeg har en hund av relativt stor rase (40 kg). I tillegg er det en rase endel mennesker er skeptiske til. For meg er det en selvfølge å ta hensyn til andre folk når vi er på tur. Heldigvis er pelsdott her ganske uinteressert i andre mennesker vi møter på. Og det pluss en solid innkalling, sørger for at jeg svært skjelden opplever sure miner fra de jeg møter. Her hjemme har jeg han løs hele året utenom båndtvang. Jeg bor midt i skogen, og de menneskene vi møter på her kjenner vi.

Frykt trenger ikke nødvendigvis være rasjonell. Men det betyr ikke at personen er mindre redd av den grunn. Jeg liker heller ikke å bli nedrent av fremmede hunder. Jeg liker ikke sølelabber på klærne mine, når jeg er ute i andre ærender enn hund. Og jeg liker ikke eiere med 0 innkalling, som lar bikkja dundre bort til alle hunder de møter. Jeg forsøker å trene pelsdott til å klare å passere andre hunder uten å bry seg om de. Og det bli veldig vanskelig hver gang en annen toskete eier lar sin "snille" eller snille hund ruse bort. :hund:

Om alle hadde klart å ta litt mer hensyn, hadde det meste blitt mye mye enklere. :jepp:

Helt enig!

Er selv hundeeier og min hund er en typisk gladhund, snill og lydig og elsker mennesker og oppmerksomhet.

Og han kan finne på og springe mot folk bare for å hilse og ihvertfall andre hunder, og er det en hann-hund han da møter betyr det krig desverre! Han lukker alle ører når han bestemmer seg for å springe bort til noen, tar en kjapp lukt å hilsing på den personen han møter og springer med en gang tilbake til meg som har stått og ropt og ropt etter han :filer:

Men jeg har forståelse for at ikke alle ønsker og bli nedrent av en 30 kilos hund. For mange kan det være skremmende og man vet aldri hvordan de vil reagere.

Derfor er alltid nøye med og ha han i bånd spesielt pga det, og når jeg slipper han løs er det på plasser som er åpne og avsides og jeg har oversikten om det kommer folk.

Jeg synes selv det er skremmende når en hund kommer løpende i mot meg, men etter jeg fikk hund selv så leser jeg kroppsspråket til hunden lettere enn før og vet om jeg skal tørre og hilse, om han er usikker eller ikke.

Det aller verste jeg vet er når hundeeiere har hunden løs når jeg kommer med min hund i bånd i samme området.

Hunden min viser med en gang interesse for hunden vi ser og da er det flere ganger at den hunden som springer løs finner på og komme springende mot oss, og vi har vært heldig og ikke hatt noen sammenstøt enda. Men det har vært nære på flere ganger da eier akkurat har greid og innkallt eller tatt tak i hunden som gikk løs.

Dette irriterer meg noe grenseløst!

"Han er ikke farlig skjønner du" ...fordi om din hund er snill som dagen er lang så betyr ikke det at den ikke vil reagere når MIN hund reagerer med og bli sint så de trigger hverandre??? (les: hannhunder) forstår ikke folk det??? :kjefte:

Endret av Troilltøva
Gjest Blondie65
Skrevet

"Han er ikke farlig skjønner du" ...fordi om din hund er snill som dagen er lang så betyr ikke det at den ikke vil reagere når MIN hund reagerer med og bli sint så de trigger hverandre??? (les: hannhunder) forstår ikke folk det??? :kjefte:

Nei de gjør ikke det, og det er det dessverre mange eksempler på hver eneste dag.

Jeg synes også det er spesielt at noen lar hunden være løs uten manglende kontroll på innkalling for de kan jo ikke vite om den møtende hunden er "snill". Den eneste hunden de vet noe om er sin egen så hvorfor sørger de ikke for å ha kontroll slik at deres egen hund ikke kommer i fare?

Skrevet

Tar hensyn jeg,når det er BÅNDTVANG! men fint du vet så mye om meg da. :skratte:

Hovedregelen er at hunder bare kan løpe løs når den følges på forsvarlig måte av eieren eller andre som disponerer hunden.

For at en hund skal følges på forsvarlig måte, må det kreves at den er under fullstendig kontroll av eier/ besitter. Dessverre er det de aller færreste som har slik kontroll over hunden sin.

Kapittel 2. Sikring av hunder § 4. Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs

Hunder kan være løse bare når de

a) blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller

b) er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel.

Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll.

Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel.

http://www.lovdata.no/all/hl-20030704-074.html#map005

Du skal ha god kontroll på hunden din, for at den skal kunne gå løs

Skrevet

Du er så naiv piper. Påstår hunder er mere livfsfarlig en røyk?

Så fordi du, anonym, mener at røyk er farligere enn en løs hund, så er det greit å snu debatten og heller konsentrere seg om hvorvidt noen brukere her inne er naive, dumme eller teite?

Røyk er farlig (og det er en annen debatt) og det er potensielt løse hunder også. Om ikke du ser det er det du som er naiv.

Skrevet

Hovedregelen er at hunder bare kan løpe løs når den følges på forsvarlig måte av eieren eller andre som disponerer hunden.

For at en hund skal følges på forsvarlig måte, må det kreves at den er under fullstendig kontroll av eier/ besitter. Dessverre er det de aller færreste som har slik kontroll over hunden sin.

Kapittel 2. Sikring av hunder § 4. Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs

Hunder kan være løse bare når de

a) blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller

b) er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel.

Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll.

Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel.

http://www.lovdata.no/all/hl-20030704-074.html#map005

Du skal ha god kontroll på hunden din, for at den skal kunne gå løs

Og akkurat den regelen der er det ganske mange hundeeiere som ikke vet at eksisterer engang. Det eneste de konsentrerer seg om er båndtvangen. Båndtvangen er lagd for å beskytte dyr i området og for å ikke forstyrre viltlivet mer enn nødvendig. Lovteksten i hundeloven er derimot lagd for å hindre hunden i å oppføre seg som beskrevet i bokstav b.

Skjønner virkelig ikke hvorfor dette skal være så vanskelig å forstå? Du kan møte på andre med aggressive hunder som reagerer veldig negativt på at andre hunder kommer styrtende frem for å hilse på, hunden kan løpe rett ut i veien og bli påkjørt, hunden kan løpe ned små barn og skade de, hunden kan reagere negativt på noe eller føle seg truet og skade en annen person.

Det virker ikke som om folk ikke forstår at det ikke KUN er fordi andre kan være redde for hunden at den bør holdes i bånd dersom man ikke har god nok kontroll over den uten. Man vet aldri hvilke situasjoner som kan oppstå når hunden raser i vei mot ukjente mennesker eller hunder. Hvorfor ta sjansen på dette? Biter den en annen person, kan det relativt fort ende med avlivning. Oppstår det et slagsmål, kan det fort ende med døden for den ene eller den andre hunden.

Har du ikke god nok kontroll på hunden, hold den i bånd eller ta deg et par tre (gjerne fler) kurs med hunden for å få god nok kontroll på den.

Glad jeg har en vakt-katt som ikke går av veien for å beskytte matmor fra store rottweilere og schäfere :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...