Gå til innhold

Katten min er kastrert


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det vanlig? jeg trodde at når han ble kastrert så mistet han alle hormonene som gjør at han får lyst til å formere seg også?

Han har vært kastrert i over 1 år, men nå i det siste har han begynt å hoppe på minstepusen min, og inntar posisjonen bak henne og biter henne i nakken, som om de skulle til å produsere..

Hun er også sterilisert/kastrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok, så selv om katten er kastrert så har han drivkraften fremdeles? Er det ikke slik at han ikke lenger får de hormonene da, og egentlig ikke skal ønske å produsere?

Er det noen som vet? Jeg trodde all kjønnsdrift forsvant etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den er der fortsatt. jeg har hatt hannkatt i nesten 17 år, og han var titt og ofte på ryggen til hokatter, han ble kastrert som ung. :)

Det samme sies jo om mennesker som er sterilisert, de mister ikke all drivkraft av den grunn.

Endret av Lise_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svaret =) Var redd de ikke hadde gjort riktig under kastreringen og at det kanskje var derfor det skjedde.. opplevde det med ene hokatten min, at de måtte kutte opp igjen og lete etter noe egg-stokk et par år etter fordi ho fikk løpetid igjen , viste seg at de hadde glemt å fjerne noe.. jaja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojda... Løpetid... min hokatt er kastrert nå, veldig ung, men hun er ute i 10 timer om mulig... der ble jeg litt bekymret for at hon må inn igjen ... hmmm :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blubberella

Ja den er der fortsatt. jeg har hatt hannkatt i nesten 17 år, og han var titt og ofte på ryggen til hokatter, han ble kastrert som ung. :)

Det samme sies jo om mennesker som er sterilisert, de mister ikke all drivkraft av den grunn.

Du er klar over at katter blir kastrert og mennesker blir sterilisert, og at det også er en forskjell på de to inngrepene? Ved sterilisering fjernes ikke kjønnskjertlene (eggstokker eller testikler), og hormonproduksjonen i kroppen fortsetter derfor som vanlig. Da blir bare eggledere/sædledere kuttet og knytt igjen slik at man blir ufruktbar. Derfor vil mennesker som er sterilisert fortsatt ha kjønnsdriften inntakt, men ikke være fruktbar. Kastrering som brukes på katter betyr å i tillegg fjerne kjønnskjertlene så kjønnshormonproduksjonen opphører, og da mister de både fruktbarheten og kjønnsdriften.

De fleste katter mister kjønnsdriften helt så lenge de blir kastrert før sin første løpetid, men hvis de blir kastrert senere kan de fortsette med å prøve å parre seg, slåss, være territorial osv. Å "jukke" på andre katter kan også være en instinktiv måte å dominere på.

De fleste kastrerte katter vil miste kjønnsdriften og adferden som følger med den, men det finnes altså noen unntak.

Endret av Ylvina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er klar over at katter blir kastrert og mennesker blir sterilisert, og at det også er en forskjell på de to inngrepene? Ved sterilisering fjernes ikke kjønnskjertlene (eggstokker eller testikler), og hormonproduksjonen i kroppen fortsetter derfor som vanlig. Da blir bare eggledere/sædledere kuttet og knytt igjen slik at man blir ufruktbar. Derfor vil mennesker som er sterilisert fortsatt ha kjønnsdriften inntakt, men ikke være fruktbar. Kastrering som brukes på katter betyr å i tillegg fjerne kjønnskjertlene så kjønnshormonproduksjonen opphører, og da mister de både fruktbarheten og kjønnsdriften.

De fleste katter mister kjønnsdriften helt så lenge de blir kastrert før sin første løpetid, men hvis de blir kastrert senere kan de fortsette med å prøve å parre seg, slåss, være territorial osv. Å "jukke" på andre katter kan også være en instinktiv måte å dominere på.

De fleste kastrerte katter vil miste kjønnsdriften og adferden som følger med den, men det finnes altså noen unntak.

Ja selvsagt, ikke sånn ment :fnise: mennesker og katt er to forskjellige ting ;) Men min hankatt og mange mange andre unntak. Jeg vil tro Ts sin hankatt er i samme kategori.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...