Gå til innhold

Hvem av tannlegene tar feil?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvem av tannlegene tar feil?

Tannlege 1

Jeg gikk hos en tannlege før og hun mente at det var veldig viktig og pusse alt tannskjøttet og begynne så langt oppe og så langt nede som mulig og pusse tannskjøttet godt dette var veldig viktig.

Denne tannlegen mente også at tennene opp skulle pusses nedover og tennene nede skulle pusses oppover om ikke så ville tannskjøttet trekke seg tilbake.

Av samme grunn var det viktig og være forsiktig med tanntråden og ikke dra den for langt opp fordi da kunne tannskjøttet trekke seg tilbake.

Tannlege 2

Du må ikke pusse tannskjøttet annet en akkurat i overgangen fra tannskjøtet til tennene. Hvis ikke får du slitasje på tannskjøtet.

Tannene skal vannrett frem og tilbake.

Det er viktig og ta tanntråden helt opp for det er der plakket ligger. Nei tannskjøttet vil ikke trekke seg tilbake av dette det er viktig og ta tanntråden helt opp.

Fint og høre litt flere meninger jeg sliter en del med tennene mine da jeg under et sykehusopphold fikk haugevis av begynnende hull. Derfor er det viktig at jeg pusser rett..

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Min mor har utviklet en tannkjøttsykdom. Og tannlegen hennes mener at det kan komme av feil tannbørsting.(også for hard børsting)

(Når mamma var ung lærte de på skole at de skulle børste slik som den første tannlegen sier.)

Tannlegene hennes sier at man må børste vannrett frem og tilbake, og det er viktig og bruke tanntråd for å fjerne alt som er mellom tennene.

Han sa også at hun ikke måtte børste så mye på tannkjøttet.

Jeg har blitt lært at man skal børste vannrett frem og tilbake.

Men jeg er ingen tannspesialist så dette er jeg ikke sikker på.

Endret av mekaniker babe
Skrevet

Jeg har bare hatt et hull i hele mitt liv og har børstet på samme måte som den andre tannlegen sier.

Men det er jo forskjell på tenner.

Skrevet

Jeg børster rundt og rundt, jeg! :fnise:

Ellers tror jeg at det handler mer om å børste for hardt... Jeg har blottet tannhalsen på ene hjørnetanna mi, men det er fordi jeg har en forhistorie med å pusse så hardt at jeg hadde bitemerker på baksiden av børstehodet... :/

Gjest BabyBlue
Skrevet

Jeg børster egentlig veldig forsiktig på tennene, og børster tunga i tillegg. Mamma var veldig nøye på børsting da jeg var liten, og det har liksom gitt meg en god holdning når det gjelder tannhelse til senere... Også har jeg gode gener, da. Har aldri hatt hull før, og heller ikke pappa på 40 =)

Børster vannrett frem og tilbake og er veldig nøye på de "gjemte" jekslene. Merkelig, egentlig... har aldri hengt meg så veldig opp i børstemetode, men kjenner selv hva som får tennene mest rene.

Skrevet

veit ikke det med hvordan man skal pusse (men har vel selv lært hos skoletannlegen før å pusse som tannlege 1 sier). Men tror kanskje at det med tanntråd, og at tannkjøttet kan trekke seg tilbake og tanntråd kanskje kan ha med alder og gjøre. Reguleringstannlegen jeg hadde da jeg var yngre sa i alle fall at man ikke fikk bruke tannpirker før man fylte 20, men at man skulle bruke tanntråd forsiktig i stede. Tannkjøttet tåler visst mer ettersom man blir eldre, og man kan bruke tanntråd litt mer "skikkelig." :)

Husk å skyll med fluor!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...