Gå til innhold

Barnehage for små barn ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har jo vært litt frem og tilbake hvor bra det egentlig er for små barn å være i barnehage .

De fleste tilpasser seg jo , til en viss grad etterhvert , men er det egentlig best å være hjemme mens de enda er helt små , dvs 1-3 år ?

Hva tror dere er best og hva hadde dere gjort selv , dersom dere kunne ha valgt helt fritt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg både vil og skal vente til mitt barn er minst 2 år gammelt før det aktuelt å tenke på barnehage. Jeg dømmer ikke andre som må levere før, men for mitt fremtidige barn er det totalt uaktuelt.

Skrevet (endret)

Vår jente begynte rett før hun ble et år, og det har gått veldig fint hele veien. Ideelt sett ville jeg nok hatt henne hjemme til hun var kanskje 1,5, men ikke lenger. Fra den alderen av vil jeg si hun har hatt stort utbytte av å gå i bhg. Vi valgte familiebarnehage i kommunal regi, de har en småbarnsavdeling der barna er fordelt i grupper på tre stk hjemme hos hver sin assistent, slik at barna bare har en voksen som kjenner dem skikkelig å forholde seg til. Genial løsning for de minste som ikke har like lett for å få formidlet sine ønsker og behov- anbefaler virkelig denne barnehageløsningen.

Endret av Blush
  • Liker 1
Skrevet

Jenta vår et ett år gammel, og begynner i neste uke. Jeg synes ikke det er optimalt, men sånn er det. Hvis det ikke skulle gå bra, får vi se hva vi skal gjøre, evt at en av oss må jobbe litt redusert i en periode. Hun er veldig mammadalt, kanskje vil det gjøre henne litt mer robust å være i barnehage? Vi skal ha lang innkjøringstid, det tror jeg hun trenger.

Flere av hennes jevnaldrende i barselgruppa har startet i bhg, og det går veldig bra, visstnok.

Skrevet

Mine var begge 14 mnd når de begynte i b.hage. Det har gått veldig greit og de har hatt fine dager. Var veldig usikker først, men for vår del så har det fungert bra. De gar begge gått i gårdsbarnehage og det har vært alletiders for dem .

Skrevet

Vårt barn begynte når h*n var 3. Dette var et bevisst valg, og veldig riktig for vårt barn. Før ordinær barnehagestart var vi på åpen barnehage. Mannen og jeg jobbet begge skift, så en av oss var alltid hjemme med barnet.

• Liker 1
Gjest Annaires
Skrevet

Frøkna her begynte da hun var 1,5år. Hun er et sosialt lite vesen som trives godt i selskap av mange barn.

Hadde det ikke vært for at jeg sliter med bekhterevs, og ikke klarte å ha henne hjemme lenger, så hadde vi nok hatt henne hjemme til opptaket i august neste år. Hun vil da være 2år og 4 mnd.

MEN det er få barn over et år(om noen i det hele tatt)som går hjemme her, så det hadde vært kjedelig. Og i den åpne barnehagen her i kommunen var vi de eneste norskspråkelige, så da fikk vi ikke sosialisert der heller..

Tror nok ingen barn har behov for å gå i bhg før de fyller to hvertfall. Selvfølgelig er det forskjell på barn, og de aller fleste trives og har det bra i bhg, men de har ikke behov for det.

Det er mange som sier at barna kjeder seg hjemme, men tror det går litt på hva vi som foreldre er villig til å gjøre på dagtid. De fleste har nok masse planer og liten tid(lyst) til aktivisering og underholdning hele dagen, og da har jo barna det bedre i bhg.

Skrevet

Små barn i barnehagen har det helt strålende så lenge det er tilrettelagt for aldersgruppen. Noe det dessverre ikke er lenger pga. kravet om full barnehagedekning.

Skrevet

For oss er det helt uaktuelt å sende en ettåring i barnehage, eller å bruke fulltid i barnehage i det hele tatt de første årene. Jeg er hjemme med min toåring som begynte i barnepark for to måneder siden. Da får han noen timers utelek med andre barn hver dag, men er likevel mest hjemme og vi har rolige og fine dager. Jeg vil rett og slett ha mye tid med barna mine og ønsker heller ikke et liv med stress og hvor barna er mer i barnehage enn de er hjemme.

Skrevet

Det har jo vært litt frem og tilbake hvor bra det egentlig er for små barn å være i barnehage .

De fleste tilpasser seg jo , til en viss grad etterhvert , men er det egentlig best å være hjemme mens de enda er helt små , dvs 1-3 år ?

Hva tror dere er best og hva hadde dere gjort selv , dersom dere kunne ha valgt helt fritt?

Jeg synes det er helt forferdelig at barn helt ned til 1 års alderen blir kastet inn i barnehager. Dette viser bare hvor stor makt statusjag har i samfunnet vårt.

Alle barn har rett til moren og faren sin, så lenge man velger å få barn bør de prioriteres først!

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil rett og slett ha mye tid med barna mine og ønsker heller ikke et liv med stress og hvor barna er mer i barnehage enn de er hjemme.

Hvem vil vel ikke det? Men de fleste av oss trenger vel tak over hodet og mat på bordet og må ha en jobb for å betale for dette?

• Liker 2
Skrevet

Begge barna mine har begynt i barnehagen når de var 1 år. Det har gått veldig fint og de løper som regel inn for å se hvem av vennene som er der. Selv minstejenta på 1 år fikk seg raskt en jevnaldrende venninne som hun henger sammen med og spør etter.

Vår barnehage har småbarnsavdeling (det synes jeg er avgjørende), barna deles inn i grupper med jevnaldrende og har det veldig fint. Det er ingen her som går hjemme med små barn, og jeg merker at mine kjeder seg hvis de er hjemme pga sykdom noen dager. Da er det stor lykke å komme i barnehagen til vennene igjen.

Vi koser oss masse sammen i helgene og på ettermiddagene, men både voksne og barn trives godt med denne ordningen.

• Liker 1
Skrevet

Vår eldste begynte i barnehage da han var 3 år. Fra 2-3 år gikk han i barnepark og fra 1-2 år gikk vi i Åpen Barnehage. Jeg synes han trengte omgangen med andre barn fra han var halvannet ca, men det var godt å være sammen med han i starten. På denne tiden studerte vi og jobbet skift, så vi fikk det til på et vis. Men det negative var at vi fikk svært få ettermiddager og kvelder sammen som familie hjemme.

Lillemor som fyller 1 i juni har vi søkt inn fra august når hun er 14 mnd. Mannen jobber fortsatt skift, så hun skal ikke gå fullt. Men vi må allikevel søke full plass for selv å disponere tiden fritt. I tillegg har mormor sagt hun kan hente henne tidlig en dag per uke, så vi håper hun slipper være der mer enn 50% første året.

Jeg skulle gjerne vært hjemme med henne 1 år til, men er i en situasjon der vi trenger litt barnepass siden vi jobber.

Er egentlig motstander av så små barn i barnehage, så vi får se.... Hører at mange trives veldig godt fra starten. Men vi vet ennå ikke hvordan vår lille jente er i slike sammenhenger, så vi får ta det litt som det kommer. Vi er i hvertfall enige om at hun ikke skal lide gjennom dette, da tar vi henne heller ut og venter et år.

Skrevet

Mine har begynt i barnehage før de ble ett år, med unntak av eldstemann som nesten var 1,5 år (fikk ikke plass). De har trivdes nesten fra dag 1, så jeg kan virkelig ikke se problemet med små barn i barnehage- så lenge man har et godt og hyggelig familieliv ellers. Og det føler jeg at vi får til selv om begge jobber fullt, tror ikke at barna hadde vært "tryggere" eller hva det skulle være bare fordi jeg gikk hjemme og sullet (med det mener jeg ikke at alle går hjemme og suller altså, men jeg ville blitt smågal av å være alene med vilter ett-toåring over lengre tid... vi er forskjellige!). Barna har hatt det morsomt og trygt i barnehagen, og morsomt og trygt hjemme, rett og slett en vinn-vinn-situasjon. Er klar over at det ikke er alle barn som tilpasser seg like lett til en ståkete barnehagehverdag, da blir det jo noe annet.

Hva barnehageplass skulle ha med statusjag å gjøre, jfr kommentaren litt over, er meg en gåte. De fleste småbarnsfamilier jeg kjenner jobber for å betale huslån, regninger og en gammel rusten Passat, ikke for å kjøpe seg status i dyre dommer...

My 2 cents :)

• Liker 2
Skrevet

Hvem vil vel ikke det? Men de fleste av oss trenger vel tak over hodet og mat på bordet og må ha en jobb for å betale for dette?

Jeg kommer ikke til å ville det når den tid kommer. Jeg kommer til å sende barnet i barnehage så fort permisjonen er over, og da er det rett tilbake i 100% jobb. :)

Skrevet

Jeg synes det er helt forferdelig at barn helt ned til 1 års alderen blir kastet inn i barnehager. Dette viser bare hvor stor makt statusjag har i samfunnet vårt.

Alle barn har rett til moren og faren sin, så lenge man velger å få barn bør de prioriteres først!

Hva er det som er så forferdelig med det? Bedre at mor og far jobber og har råd til å bo et greit sted enn at de må selge og flytte til et lite høl, vel?

Barn har ikke vondt av at foreldrene jobber og tjener penger. Det er bare noe sånne som deg prøver å overbevise folk om det. Hadde dette vært skadelig, så hadde det neppe eksistert barnehager. :roll:

• Liker 2
Skrevet

Hadde gutten min hatt søsken i nærheten, så ville jeg vært hjemme lenger, men siden han ikke har det, så velger jeg å sende han i barnehagen når han er år for at han kan sosialisere seg litt med andre barn ! :)

Skrevet

Hadde dette vært skadelig, så hadde det neppe eksistert barnehager. :roll:

Barnehager eksisterer ikke for barnas skyld, men for foreldrene.

Skrevet (endret)

Det er mange som sier at barna kjeder seg hjemme, men tror det går litt på hva vi som foreldre er villig til å gjøre på dagtid. De fleste har nok masse planer og liten tid(lyst) til aktivisering og underholdning hele dagen, og da har jo barna det bedre i bhg.

Det med å aktivisere har jeg hørt mange ganger og må innrømme at jeg tenker litt sånn selv , men er det egentlig sånn at barn tar skade av å finne på ting på egen hånd og at foreldre idag heller har en tendens til å aktivisere ungene ihjel enn å aktivisere dem for lite ?

Endret av mousepad
Gjest Annaires
Skrevet

Det med å aktivisere har jeg hørt mange ganger og må innrømme at jeg tenker litt sånn selv , men er det egentlig sånn at barn tar skade av å finne på ting på egen hånd og at foreldre idag heller har en tendens til å aktivisere ungene ihjel enn å aktivisere dem for lite ?

Jeg må jo bare si at når jeg har frøkna hjemme, så er det ingen aktivisering på høyt plan altså ;)

Bare tenkte på de som sier at de sender ungene i bhg fordi de kjeder seg hjemme...

Jeg tror det er sunnt for barn å kjede seg jeg. Tror det hjelper fantasien litt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...