Gå til innhold

Hva slags gulv foretrekker dere?


Kaffekoppen

Anbefalte innlegg

Vi har kjøpt hus og der må endel gjøres, og nå holder vi på å diskutere hva slags gulv vi skal ha i de forskjellige rommene, men vi blir ikke enige med oss selv om hva slags gultype® vi bør satse på. Vi er i utgangspunktet åpne for det meste (gulvbelegg, laminat, parkett, kork, fliser...), og det dreier som om forskjellige rom, soverom, gang, stue, kjøkken og bad, selv om vi nok ikke tar alt på en gang.

Vi er opptatt av at det ikke er for kaldt, særlig når det gjelder rommene nede, og ønsker oss noe som holder lenge.

Håper dere vil dele tanker og erfaringer med oss. Si gjerne litt om hvilken kvalitet dere valgte, det er det jo også store forskjeller på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi lurer på det samme for tiden, da vi driver å bygger hus. Aner rett og slett ikke hvilke gulv vi skal ha. På bad, vaskerom og i vindfang skal vi ha fliser, men aner ikke hva vi vil ha på tvstue, entre, soverom, kjøkken og stue...

Noen mener at laminat er "kaldt" og hardt, men at det tåler mye. Og andre mener vi er "dumme" om vi velger noe annet enn parkett, da dette er mye finere (jeg ser rett og slett ikke forskjell på laminat og parkett), varmere, bedre og gå på. MEN at man må være forsiktig fordi det fort blir hakk...

Ikke lett å bli klok på :) Fordeler og ulemper med begge deler! :) Helt ærlig kunne jeg gjerne tatt gulvbelegg på alle rom. Det har vi hjemme, synes det er fint, huset er 25 år og gulvene er like fine. :) Meeen det vil ikke min kjære ha ! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen mellom parkett og laminat er veldig vesentlig. Parkett tåler mindre fukt bl.a, men er hardere og legger seg mer jevnt dersom selve gulvet er jevnt. Det er også en del dyrere, men av bedre "kvalitet". Laminat er mykt og billigere og egner seg i rom som soverom og barnerom, da det tåler mer søl og fukt. Det er samtidig litt mer ujevnt og ofte blir det "bulker" i gulvet hvis man ikke legger det helt rett. Parkett er forsåvidt også lettere å legge, da mange parkett typer er bare å klikke sammen på gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har parkett oppe og laminat nede, og vi er fast bestemte på at her blir det aldri mer parkett. Det tåler ingenting, blir fort stygt og hakkete av det minste. Ikke merker vi forskjell på "varmen" heller. Laminatet tåler vann, hundeklør, stiletthæler og det ser HELT likt ut. Med tanke på gulvvarme går det faktisk an å isolere eller legge gulvvarme under om det er viktig.

Endret av NovaFlare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har parkett oppe og laminat nede, og vi er fast bestemte på at her blir det aldri mer parkett. Det tåler ingenting, blir fort stygt og hakkete av det minste. Ikke merker vi forskjell på "varmen" heller. Laminatet tåler vann, hundeklør, stiletthæler og det ser HELT likt ut. Med tanke på gulvvarme går det faktisk an å isolere eller legge gulvvarme under om det er viktig.

Signerer denne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen mellom parkett og laminat er veldig vesentlig. Parkett tåler mindre fukt bl.a, men er hardere og legger seg mer jevnt dersom selve gulvet er jevnt. Det er også en del dyrere, men av bedre "kvalitet". Laminat er mykt og billigere og egner seg i rom som soverom og barnerom, da det tåler mer søl og fukt. Det er samtidig litt mer ujevnt og ofte blir det "bulker" i gulvet hvis man ikke legger det helt rett. Parkett er forsåvidt også lettere å legge, da mange parkett typer er bare å klikke sammen på gulvet.

Dette er direkte feil. Parkett er "finere" dyrere, mykere, kan slipes ( hvert x antall år, så har du "ny" hvert x år) Klassikeren er jo at på innflyttningsfesten kommer alle jentene i høyhæla sko, og neste morgen ser en masse små dumper i den nye parketten. Ødelagt, må slipes.

Laminat er hard, mye rimeligere, og har 20 års garanti, eller var det 25 år? Det er iallefall mitt valg, jeg har 2 hunder, laminaten er like fin, parketten ser ikke ut, full av hakk og skraper etter hundene.

Begge deler er enkelt å legge ved "klikk metoden".

Heltre furu har jeg også i et rom, nydelig gulv, lys beiset, men enormt mykt treverk, så det tåler ingenting. Man skal jo bo og leve med barn og hunder så det ville ikke vært mitt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har parkett i stuen, kjøkkenet og på det ene soverommet. Dette angrer vi litt på nå, fordi naboen har akkurat det samme huset (dobbelbolig) og brukte laminat i stedet. Vi har hverken dyr eller barn og likevel har det allerede kommet endel hakk i gulvet som vi ikke får bort mens naboens gulv er like pent.

Viss du velger en bra tykkelse på laminatet skal det vere veldig slitesterkt og pent.

På byggevareforetningen sa de at det var lurt å ha litt tykkelse på laminaten, for det er når det blir for tynt det oppstår ujevnheter og sprekker i større rom. (har laminat på 2 soverom)

I gangen har vi glatt skifer (veldig enkelt og holdee rent).

På bad og vaskerom fliser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt fliser ved inngang/gang, på kjøkken, bad, vaskerom etc.

Så parkett av god kvalitet (og en hard tresort) i øvrige rom. Det betyr IKKE trestavs eikeparkett - den tåler stort sett "ingen ting" og blir hakkete/ripete/stygg fortere enn du rekker å invitere til innflyttingsfesten. Vi har med hell brukt både ask (1-stavs) og bambus (miljøvennlig og 2-5 ganger hardere enn eik avhengig av kvaliteten) i to ulike husprosjekt - og selv med uvøren bruk (innflyttingsfest med stiletthæler i fri utfoldelse på stuegulvet, hunde- og kattepass i lengre perioder, unger som herjer etc) så har det faktisk ikke hatt noen hakk eller stygge merker i det hele tatt.

Alternativt ville jeg vurdert linoleumsgulv i noen rom - her finnes det masse morsomt man kan legge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt parkett i fire år med småbarn i huset, men parketten ser like fin ut. Angrer ikke på det valget nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg ikke så veldig mye peilig egentlig på hva som er best og ikke best, men jeg synes sånn "skippergulv" er veldig fint i både laminat og parkett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Tigress

Vi har laminatgolv, og dei er utruleg kalde og jævlige. I stua har vi parkett - ei heilt anna historie, mykje varmare og penare også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fliser i kjøkken,bad,gang og stue...parkett i soverom...

trengs ikke å tenke om det er hakkete,ripete,slitet...fliser kan ha parket struktur også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har heltre furugulv i andre etasje (hvor ikke hundene har adgang). Jeg anbefaler det bare på steder hvor det ikke er stor slitasje, da det er et veldig mykt treverk.

Ellers har vi klossegulv på hytta. Dette er heltre, laget av små "fliser" av endestykkene på trestammene. Utrolig slitesterkt og fint å se på. Det finnes ikke en ripe etter hundene på det gulvet.

Ikke glem at laminat er et kunststoff, og at parkett er tregulv (med sponkjerne). For mange er dette vesentlig. Jeg ville ikke hatt laminat, da det er kaldt og uten uttrykk. Jeg synes naturlig slitasje på naturlig materialer er fint, og det gjør ingenting om det blir merker i et gulv - innenfor rimelighetens grenser, selvsagt. Men for meg er det altså ikke viktig at det er et gulv hvor det ikke vil vises en eneste flekk.

Om jeg skulle valgt på øverste hylle ville jeg valgt Dinesen gulv. Men lysoljet eik, heltre, hadde også stått ganske høyt opp på ønskelisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...