Lissi Skrevet 28. november 2010 #1 Skrevet 28. november 2010 Har ei som skal hjelpe meg å lage koldtbord til mange folk. Hun har salmonella. Fikk det i Egypt i sommer. Hun er sykemeldt fra jobb fordi hun må ha 3 negative blodprøver, men hun har vært bra lenge. Hun var kun syk i 10 dager. Da er spørsmålet: Hva er risken for at andre blir smittet av henne, om hun vasker seg godt på hendene og bruker hansker? Takk for svar.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2010 #2 Skrevet 28. november 2010 Det er ikke tre negative blodprøver hun skal ha, det er tre avføringsprøver som skal være negative. Dersom hun er sykemeldt fordi dette ikke er i orden, bør hun heller ikke lage mat til andre. Det er en del yrkesgrupper som har regel om tre negative prøver fordi det er stor risiko for å smitte andre, og kokk er med god grunn en av dem. Salmonella har to hovedsmittemåter, enten at det er i maten man spiser eller at den som har tilberedt maten er smittet og har smittene på hendene etter toalettbesøk (ikke vasket seg godt nok selv om de tror det)og kontaminerer maten så gjestene blir smittet. Jeg syns du bør finne noen andre til å lage maten, evt lage den selv. Jeg hadde blitt rasende dersom jeg ble smittet og du på forhånd visste at vedkommende som skulle tilberede maten hadde salmonella. Det er faktisk ikke bare, bare å få dette, og man kan bli alvorlig syk. Hilsen en som har hatt salmonella, og ikke vil utsettes for det igjen, eller la andre få oppleve faenskapen.
Lissi Skrevet 29. november 2010 Forfatter #3 Skrevet 29. november 2010 Det er ikke tre negative blodprøver hun skal ha, det er tre avføringsprøver som skal være negative. Dersom hun er sykemeldt fordi dette ikke er i orden, bør hun heller ikke lage mat til andre. Det er en del yrkesgrupper som har regel om tre negative prøver fordi det er stor risiko for å smitte andre, og kokk er med god grunn en av dem. Salmonella har to hovedsmittemåter, enten at det er i maten man spiser eller at den som har tilberedt maten er smittet og har smittene på hendene etter toalettbesøk (ikke vasket seg godt nok selv om de tror det)og kontaminerer maten så gjestene blir smittet. Jeg syns du bør finne noen andre til å lage maten, evt lage den selv. Jeg hadde blitt rasende dersom jeg ble smittet og du på forhånd visste at vedkommende som skulle tilberede maten hadde salmonella. Det er faktisk ikke bare, bare å få dette, og man kan bli alvorlig syk. Hilsen en som har hatt salmonella, og ikke vil utsettes for det igjen, eller la andre få oppleve faenskapen. Tusen takk for svar. Det er akkurat det jeg tenker selv, at jeg vet dette på forhånd, og bør ikke godta det. Da er det egentlig bare å fortelle henne at hun ikke kan hjelpe til!! Så sånn er det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå