Gå til innhold

Blogger. Kropp. Fokus. Hva er greit?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vet at det er mange som er uenige i rosabloggene, og det forbildet for kropp og helse de setter. Men rosabloggene er ikke den enste "bloggsjangeren" som har fokus på kropp. Blogger om spiseforstyrrelser, selvskading og seksuelle overgrep har også et fokus på kropp og helse. Dette fokuset er på en helt annen måte, og er langt fra rosenrødt, men fortsatt er det unge jenter som VIL ha en spiseforstyrrelse.

De googler "hvordan kaste opp". (Som tatt opp av en blogger f.eks her.)

Er dette kroppsfokuset fra disse bloggene, som overhodet ikke er rosa, greit? Er det lov så lenge man ikke glorifiserer det?

Personlig synes jeg slike blogger er positive. De viser at slike problemer er alt annet enn glamorøse og kule. Men samtidig vet jeg at folk ofte leser det de vil lese, og tolker ting på sin egen måte.

Nå har disse bloggene sjelden lesertall på samme nivå som rosabloggene, men de har likevel ofte en liten tilhengerskare. Når vi diskuterer om kroppsfokuset fra rosabloggene er greit, og de fleste virker som de mener at det er det ikke. Så lurer jeg på, er denne typen kroppsfokus greit? Hva er egentlig ok angående kropp og blogg?

Videoannonse
Annonse
Gjest Purple Haze
Skrevet

Så lenge innholdet i bloggen ikke er helseskadelig, syns jeg det meste er greit. Nå er det en gang sånn at enkelte burde beskyttes mot seg selv, fordi de ikke selv forstår hvor grensen for utlevering går. En dag kan de komme til å angre på at de la ut hele livet sitt på nett, til offentlig skue. Og da tenker jeg ikke kun på de som blogger om kropp, men om andre private ting. Ting som man kanskje burde holde for seg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...