Gå til innhold

Atheenes humpete vei mot en spire

Athene

Anbefalte innlegg

Jeg har vært aktiv på forumet et-par års tid med nåværende brukernavn. Som prøver sitter man med mange tanker og følelser, og begynner etterhvert å bli ekspert på egen situasjon og barnløshet generelt.

Selv er jeg 29 år, mannen i begynnelsen av 30 årene. Vi har vært sammen i omtrent 8 år, og gift de siste 3 årene.

Jeg droppet pillen i 2008 uten direkte babyplaner, og fikk da regelmessige sykluser. Men plutselig var det stopp. Jeg så det ann noen måneder, men tok etterhvert kontakt med lege. Vår vei til baby ser deretter slik ut;

- Januar 2010, jeg kontakter fastlegen og får direkte henvisning til gynekolog som følge av manglende eggløsning. Jeg begynner samtidig å tempe.

- Februar 2010, mens jeg venter på gynekologtime tar jeg blodprøver privat for å sjekke at hormonnivåer og andre verdier er normale. Alt så bra ut.

- Mars 2010. Gynekologtime. Ultralyden viser at ingenting er i veien, alt ser fint ut. Jeg har heller ingen tegn på PCOS.

- Mars 2010. Prøver primolut for å kickstarte syklusen. Det virker, eggløsning kommer av seg selv på dag 20. Deretter er det bråstopp igjen.

- Mai 2010. Bestemmer oss for å begynne prøvingen tidligere enn planlagt siden vi visste at det ville bli utfordringer. Får resept på Pergotime.

- Mai 2010. Mannens svømmere er visstnok fine, men vi får aldri se resultatet.

- Juli 2010. Responderer flott på clomid. Eggløsning påvist gjennomg temping i fire sykluser. Men resultatløst

- November 2010. Sædprøve nummer to viser få og slappe svømmere, vi får beskjed om at vi ikke vil lykkes på egenhånd.

Nå vurderer vi ulike alternativer, sannsynligvis tar vi etterhvert kontakt med en privat klinikk for prøverør.

Tenkte å bruke dagboka både for å få kontakt med andre prøvere, som et sted å dele tanker og som en dagbok til meg selv for å følge med på hvordan veien har vært. Alle kommentarer og følgere er hjertelig velkommen :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Skal dere ha privat eller offentlig klinikk med prøverørsbehandling?

Skal i gang her og med prøverør, har hørt det er litt å grue seg til der :-(

Men alt går vel bra til slutt, og er jo verdt smerten det innebærer når man får gleden tilslutt forhåpentligvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Skal dere ha privat eller offentlig klinikk med prøverørsbehandling?

Skal i gang her og med prøverør, har hørt det er litt å grue seg til der :-(

Men alt går vel bra til slutt, og er jo verdt smerten det innebærer når man får gleden tilslutt forhåpentligvis!

Hei, så hyggelig med besøk.

Det blir privat. Vi har fått tilbud om å få henvisning offentlig, men det tar lengre tid, og de krever mer omfattende testing av oss. Det virker utrolig trygt og sikkert å bare ta det privat. Satser nok på å kjøpe tre forsøk for ca 50 000, så det koster ikke så mye.

Men det blir nok noen måneder til vi ringer og ber om time. Planen er først å ta 1-2 sædprøver til privat, og at jeg går på pergo 3-4 måneder til for så å se hvordan kroppen reagerer i det jeg går av. Vi er fortsatt unge, og prøvingen tynger meg ikke så mye psykisk, så vi har lyst til å prøve å få det til helt på egenhånd en liten stund til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, så hyggelig med besøk.

Det blir privat. Vi har fått tilbud om å få henvisning offentlig, men det tar lengre tid, og de krever mer omfattende testing av oss. Det virker utrolig trygt og sikkert å bare ta det privat. Satser nok på å kjøpe tre forsøk for ca 50 000, så det koster ikke så mye.

Men det blir nok noen måneder til vi ringer og ber om time. Planen er først å ta 1-2 sædprøver til privat, og at jeg går på pergo 3-4 måneder til for så å se hvordan kroppen reagerer i det jeg går av. Vi er fortsatt unge, og prøvingen tynger meg ikke så mye psykisk, så vi har lyst til å prøve å få det til helt på egenhånd en liten stund til.

Ok. Ja vi har tenkt på det private også, tar jo ikke så lang tid der som det offentlige. Men nå fikk vi beskjed idag om at vi kommer innom til forsamtale og undersøkelse innen 3 mnd, samme som med deg så tynger det ikke meg så psykisk heller, så vi tenkte at siden vi har kommet innenfor det offentlige så gir vi det ett forsøk, siden vi også er unge ennå...

Kan jeg spørre deg hvorfor du ble satt på pergo? Det har det aldri vært snakk om med meg, men leste om det på nettet nå.

Er ikke lett å tyde spermieprøvene når man får resultatet, fastlegen visste ikke helt hva det betydde så han ringte til infertilitetsklinikk og spurte hva han skulle gjøre med disse svarerne og om det var lavt eller brukbart, så ble vi henvist derifra videre. Kan jo også være lurt å ta sædprøve på sykehuset også kanskje, hørt at det kan vise bedre resultat da, iallefall nå som prøven utsettes for kulde når det er så kaldt ute om man har prøven hjemme og skal til sykehuset med den! Kjipt å få menstruasjonen når man ikke vil ha den, har hatt håpet liksom hver måned, men nå er jeg så vandt til at den kommer, at nå har jeg liksom "koblet ut den greia der"... Så får graviditeten komme når den kommer, håper snart;-) Vet din vennekrets og familie om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk pergo fordi jeg ikke har sykluser av meg selv, altså nesten aldri mensen. Dersom du har regelmessige sykluser er det neppe behov for pergo. Jeg regner med det er svømmerne som er problemet hos dere da? Er de kun litt slappe eller er det alvorlige feil på de?

Venner og familie vet ingenting, jeg takler ting best på den måten. Men har en betrodd venninne som selv er gynekolog, greit å kunne få tolkning av prøveresultater og noen som kan si litt om ryktet til de ulike klinikkene og legene i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 dpo i dag. Solid dip i morgentemperaturen, men det skjer nesten hver syklus. Så da er det ikke mange dager igjen til teststart. Som vanlig tester jeg vel fra 8 dpo til IKM, er en skikkelig testoman. Selv om jeg nesten har gitt opp håpet om å få til dette på egenhånd nå.

Som vanlig sliter jeg med kvalmebølger og murringer etter EL. Aner ikke om det skyldes pergoen eller ikke, men jeg er i alle fall etterhvert erfaren nok til å vite at det ikke er graviditetssymptomer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja skjønner, symptomene kjenner man etter, og enkelte ganger har man også symptomene på skikkelig, men testen viser bare en strek hver mnd :snurt:

Her er det svømmerne som er problemet ja, det er folk som har klart å få barn på under den målingen som vi har, mendet beste er å komme seg i prøverørskø, og selvfølgelig bare forsette å prøve på egenhånd, noe som ville vært det beste! Hvordan er deres "svømme-prøve"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Atheene!

Lest dagboken din og legger igjen en liten hilsen. Har sett navnet ditt på IKM listen. Vi har prøvd ca siden mai og ingen restultat ennå. Er foreløpig litt avventende til utredning, vi har bestemt oss for å prøve frem til sommeren og ta ny stilling da. Begge har litt angst for hva en evt utredning vil vise så vi prøver den naturlige metoden noen mnd til.

Håper dere lykkes etterhvert :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig med besøk :klemmer:

Ingen symptomer i dag. Har følt meg alt for normal, og temperaturen var fortsatt i laveste laget, men høy nok til at jeg er sikker på eggløsning. Første testdag er i morgen.

synnylove - jeg skal se om jeg får lagt ut noen resultater av prøven etterhvert. Det er heldigvis ingen alvorlige feil. De er bare litt få og litt slappe. Alle parametre var under normalen.

arven 1 - vi startet også i mai. Da har vi prøvd like lenge. Jeg har vært litt til og fra på IKM lista, det er hyggelig å følge med på alle andre prøvere, og jeg blir oppriktig glad hver gang noen lykkes. Særlig langtidsprøverne. Det er nok smart å avvente utredning litt, sannsynligvis går det jo helt fint av seg selv. For vår del visste jo at vi ikke ville lykkes i og med at jeg ikke har eggløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig med besøk :klemmer:

Ingen symptomer i dag. Har følt meg alt for normal, og temperaturen var fortsatt i laveste laget, men høy nok til at jeg er sikker på eggløsning. Første testdag er i morgen.

synnylove - jeg skal se om jeg får lagt ut noen resultater av prøven etterhvert. Det er heldigvis ingen alvorlige feil. De er bare litt få og litt slappe. Alle parametre var under normalen.

arven 1 - vi startet også i mai. Da har vi prøvd like lenge. Jeg har vært litt til og fra på IKM lista, det er hyggelig å følge med på alle andre prøvere, og jeg blir oppriktig glad hver gang noen lykkes. Særlig langtidsprøverne. Det er nok smart å avvente utredning litt, sannsynligvis går det jo helt fint av seg selv. For vår del visste jo at vi ikke ville lykkes i og med at jeg ikke har eggløsning.

Ja det er greit å snakke med noen i samme situasjon og dele litt erfaringer. Her det prøven som er normale. Få svømmere. Har prøvd ca 2 år. Så nå om noen måneder (leeenge å vente..) skal vi til forsamtale. men håper alle mest at det plutselig skjer et mirakel :rødme: Men da har jeg prøvd lengre enn dere. Antall svømmere skal ligge på ca 20-40 og det er antall celler pr milliliter, men vi har under 15 tror jeg( husker ikke tallet) utrolig at når volumet er feks 14 betyr det 14 millionær celler mr milliliter, og at det ikke er èn eneste celle som kan treffe. Jobber på sykehus selv, men alt dette er ganske komplisert med prøver\svar og alt som egentlig skal testes i en prøve, og hva par skal igjennom får et forsøk med prøverør. Hørt ulike historier om prøverør også: noen sier: det var helt greit, kjente lite, mens andre sier: aldri mer... hmmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:goodbye:

Så hyggelig at du har fått deg dagbok.

Det var på tide ;) Jeg har jo blitt mer og mer aktiv her inne i det siste, og har smuglest en del dagbøker også. Får vel legge igjen litt spor etterhvert.

13 dpo i dag. Testet med billigstrips i dag morgen. Og merkelig nok kom det en strek. Jeg har aldri før fått en skyggestrek på denne typen test (og jeg har sikkert forbrukt bortimot 100 av dem), så jeg ble litt satt ut først. Men ser at den er helt smal og typisk skyggestrek på alle måter, så jeg er bare irritert på hele testen, og irritert på at jeg må vente til i morgen tidlig for å teste på nytt. Håpet om å få dette til på egenhånd er jo nesten ikke-eksisterende. Så jeg burde vel bare slutte med alt som heter pergo og testing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Så kjedelig.. De skyggestrekene er forferdelige altså! Har sett dem flere ganger selv på billigstrips.. :kjefte:

Helt sikker på at det er en skyggestrek?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så kjedelig.. De skyggestrekene er forferdelige altså! Har sett dem flere ganger selv på billigstrips.. :kjefte:

Helt sikker på at det er en skyggestrek?

Den har såvidt farge, men den er syltynn (sytrådstek) og veldig svak. Så jeg er ganske sikker. Men det er rart at jeg aldri har opplevd det før, jeg forbruker jo en del av disse...

Orker ikke få opp håpet, har gått i den fella før med skyggestrek på Quick Response. Dessuten har vi jo fått beskjeden om at vi må ha hjelp for å klare dette. Så slår meg selv litt i hue for at jeg tester i det hele tatt. Tester uansett på nytt i morgen tidlig, men tør ikke, orker ikke håpe.

Hva slags skyggestreker er det du har fått på billigstrips? Mulig jeg gjorde noe feil i dag, eller at den ble påvirket av noen andre medisiner jeg går på akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens test var negativ. Men når jeg holdt den opp så jeg en svak strek, umulig å se om den har farge eller ikke. Gårsdagens sytrådstrek synes selv på litt avstand. Hadde håpet at jeg skulle slå meg til ro med negativ test i dag, men så tuller også den med meg. Dersom det virkelig var noe på gang ville den jo ikke vært svakere enn i går. Mulig jeg har kommet til et parti tester med en feil på.

I morgen blir det CB i tilleg til strimmel, orker ikke den lille stemmen i bakhodet som sier "kanskje". Jeg vet jo at vi ikke har sjangs. Også trenger jeg noen som kjefter på meg om jeg begynner på ny runde med testing før IKM neste syklus... :murvegg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

De skyggestrekene jeg har fått, har variert litt i styrke. Noen som bare synes i et spesielt lys og hvis jeg konsentrerer meg veeeeldig, mens andre er liksom sånn at jeg tenker at jeg kanskje er gravid, men testa litt for tidlig, hvor jeg helt tydelig ser en strek, men at streken ikke har farge, men er grå.

Jeg har prøvd å si til meg selv at det ikke er noen vits i å teste før IKM, men ofte jeg ikke klarer å holde meg.. Er jo tross alt endel som får positiv test allerede 10 og 11 dpo.

Kjipt med få svømmere, men under 15 mill er jeg ikke helt håpløst da!

Når er IKM?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

IKM var i går. Jeg får alltid 31 dagers sykluser med pergo. Og er nå for første gang på dag 32 uten mens.

Men de siste to dagernes test har vært negative. Jeg har mensmurringer som kommer og går. Og temperaturen holder seg høyt.

Jeg misstenker nå at det var snakk om en kjemisk graviditet, der hvor egget såvidt fester seg og produserer HCG. Testene jeg bruker er ganske sensitive. Jeg er glad jeg aldri tolket den første testen som positiv, da hadde skuffelsen vært stor. Nå er jeg heller glad for at et egg (sannsynligvis) kan bli befruktet og feste seg. Det betyr jo at en og annen svømmer er sterk og rask nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKM var i går. Jeg får alltid 31 dagers sykluser med pergo. Og er nå for første gang på dag 32 uten mens.

Men de siste to dagernes test har vært negative. Jeg har mensmurringer som kommer og går. Og temperaturen holder seg høyt.

Jeg misstenker nå at det var snakk om en kjemisk graviditet, der hvor egget såvidt fester seg og produserer HCG. Testene jeg bruker er ganske sensitive. Jeg er glad jeg aldri tolket den første testen som positiv, da hadde skuffelsen vært stor. Nå er jeg heller glad for at et egg (sannsynligvis) kan bli befruktet og feste seg. Det betyr jo at en og annen svømmer er sterk og rask nok.

Hørt om nettsiden der de selger billigere graviditetstester og mange i enn pakke? sendes fra danmark...:)

Nå har vi fått time i mars... Arg tiden går sakte, men er vel mange som vil til samme målet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billigtester har vært min faste leverandør i mange måneder ;)

Da er vi godt i gang med en ny syklus her i huset. Jeg valgte en ny runde på pergo. Dropper jeg pergo har vi absolutt ingen sjangs, jeg har det bedre med å gjøre det lille jeg kan gjøre. Dessverre sliter pergoen virkelig på kroppen igjen denne syklusen. Hodepine, hetetokter, humør og dårlig søvn. Jeg håper det gir seg snart.

Ellers er juleforberedelsene godt i rute. Alle gaver er klare, ribbe og det meste andre til julaften er handlet inn, huset er vasket ned og vi har planer om en rekke middags- og kaffebesøk både i helgen og utover i uka. Jeg trur det blir en flott jul med fokus på å kose oss med hverandre og våre nærmeste. Vi skyver tankene våre unna og fokuserer heller på å leve som normalt. Jeg er så glad for at dette har ført oss enda tettere sammen i stedet for å dra oss fra hverandre, og jeg går inn i et nytt år og er veldig takknemlig for det jeg har i stedet for å la de vonde tankene om hva jeg ikke har vinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur det blir en flott jul med fokus på å kose oss med hverandre og våre nærmeste. Vi skyver tankene våre unna og fokuserer heller på å leve som normalt. Jeg er så glad for at dette har ført oss enda tettere sammen i stedet for å dra oss fra hverandre, og jeg går inn i et nytt år og er veldig takknemlig for det jeg har i stedet for å la de vonde tankene om hva jeg ikke har vinne.

Høres sunt ut! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...