Gå til innhold

Molekylærbiologi


Mallea

Anbefalte innlegg

Jeg går andre året på videregående og har fått litt sansen for å studere molekylærbiologi, og har i så fall tenkt og ta en master. Jeg syns det kunne vært interessant og jobbe med forskning på f.eks kreft eller andre sykdommer. Men jeg har hørt om at det kan være vanskelig og få seg jobb er dette tilfelle? Og det blir jo noen år til jeg er ferdig utdannet. Er studiene vanskelige? burde jeg ta et friår fra vgs før jeg starter på det, jeg kommer nok til å ligge på et snitt rundt 5 da jeg er ferdig på vgs og da har jeg også tatt matte R1 og R1 , kjemi 1 og 2, fysikk 1 og fysikk 2. Så hadde det å vært fint om noen kunne fortelle meg litt om skoler? og hva dere liker best og om studiet er spennende? krevende? gøy?

På forhånd Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg studerer Molekylærbiologi på UiO. Jeg er veldig fornøyd, synes det er veldig interessant faglig og hyggelig miljø.

Du får ikke jobb uten master, men det virker det som du er klar over. Og det er ikke flust av jobber, men man får seg vel alltids jobb. Dessuten vil etterspørselen etter Molekylærbiologer/Biokjemikere øke i de kommende årene. Det er ihvertfall et variert arbeidsmarked avhengig av hva slags master du tar.

At du har full fordypning i matte, kjemi og fysikk vil du få masse igjen for. På UiO har du alle disse tre første året og dette er stort sett repetisjon fra videregående - med en del nytt selvsagt - men du har mulighet til å velge vanskelighetsgrad både på matte og kjemi selv. I biologifagene, på UiO har du både generell biologi og cellebiologi/genetikk første året som kan komme som et sjokk på en som ikke har noe som helst biologibakgrunn. Dette gjelder igrunn biokjemi i andre klasse også.