Gå til innhold

Molekylærbiologi


Mallea

Anbefalte innlegg

Jeg går andre året på videregående og har fått litt sansen for å studere molekylærbiologi, og har i så fall tenkt og ta en master. Jeg syns det kunne vært interessant og jobbe med forskning på f.eks kreft eller andre sykdommer. Men jeg har hørt om at det kan være vanskelig og få seg jobb er dette tilfelle? Og det blir jo noen år til jeg er ferdig utdannet. Er studiene vanskelige? burde jeg ta et friår fra vgs før jeg starter på det, jeg kommer nok til å ligge på et snitt rundt 5 da jeg er ferdig på vgs og da har jeg også tatt matte R1 og R1 , kjemi 1 og 2, fysikk 1 og fysikk 2. Så hadde det å vært fint om noen kunne fortelle meg litt om skoler? og hva dere liker best og om studiet er spennende? krevende? gøy?

På forhånd Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg studerer Molekylærbiologi på UiO. Jeg er veldig fornøyd, synes det er veldig interessant faglig og hyggelig miljø.

Du får ikke jobb uten master, men det virker det som du er klar over. Og det er ikke flust av jobber, men man får seg vel alltids jobb. Dessuten vil etterspørselen etter Molekylærbiologer/Biokjemikere øke i de kommende årene. Det er ihvertfall et variert arbeidsmarked avhengig av hva slags master du tar.

At du har full fordypning i matte, kjemi og fysikk vil du få masse igjen for. På UiO har du alle disse tre første året og dette er stort sett repetisjon fra videregående - med en del nytt selvsagt - men du har mulighet til å velge vanskelighetsgrad både på matte og kjemi selv. I biologifagene, på UiO har du både generell biologi og cellebiologi/genetikk første året som kan komme som et sjokk på en som ikke har noe som helst biologibakgrunn. Dette gjelder igrunn biokjemi i andre klasse også.

Men om du er forberedt på mange lesesider og mye pugg, burde ikke det være et problem altså. Verre er det nesten for "sånne som meg", med mye biologikunnskap fra VGS og tror man kan "alt" fra før og får litt sjokk rett før eksamen ;) Det er generelt mye lesing og jobbing på studiet, og det krever interesse og forståelse for realfag. Men det er også veldig spennende og interessant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev en liten feil. Jeg mente at jeg kom til å ha tatt fysikk 1 og biologi 1 :) Så da har jeg litt bakgrunn i biologi. Burde jeg lese litt selv om biologi 2 før jeg i så fall starter på studiet? eller ta det faget. Dette er det ikke sikkert du vet så mye om, men hvordan er det med lønn?

Tror du jeg kommer inn på studiet med rund 5 i snitt? og i så fall blir det for hardt og søke meg inn rett etter videregående. Jeg har et år igjen på vgs, men tror ikke jeg vil bli skolelei av den grunn. :)

Hvordan er fordelingen av gutter og jenter? Er lærerne flinke og er det bra opplegg? Jeg har tenkt mest på og studere i Oslo fordi det er nærmest der jeg kommer fra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen ;) Biologi 1 hjelper ja, og det hjelper å ha biologi 2 også. Men det er jo ikke noe krav for å komme inn å ha hatt verken 1 eller 2, så er ikke krise om du ikke får hatt begge. Det hjelper alltid å lese litt på forhånd, men det absolutt ikke noe du må.

Lønn vet jeg ikke så mye om, det varierer mye med hvor man jobber osv. Men det er jo en mastergrad i realfag, så det er jo ikke minstelønn akkurat - men heller ikke opp mot lege/ingeniør osv.

I Oslo kommer du lett inn med 5 i snitt. Det er ganske lavt snitt for å komme inn, men svært høyt frafall - det er som regel de svakeste som dropper ut/mange flinke som går videre på f.eks. medisin. Sjekk samordnaopptak.no for tall fra tidligere år. ;)

Det er mye flere jenter på studiet, men også flest jenter som faller fra. Det har pleid å være rundt 60-80 som starter i 1kl. og 20-30 igjen i tredje klasse, og da pleier fordelingen å være rundt 50/50 mot rundt 80/20 i starten.

Lærere varierer jo alltid, men jeg er stort sett fornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viker i alle fall som et veldig spennende studie. Og spesielt når man er interessert i realfag. Og jeg tror dette er et studie som passer meg bra! Så hvis jeg ikke forandrer mening i løpet av det neste år så kommer jeg nok til å satse på dette! Tusen takk for svar. Jeg kommer til å ta kontakt hvis det er noe mer jeg lurer på :) Hvor langt i studiet har du kommet? Og har man noe utplasseringer gjennom studiet, så man kan få se hvilken retting man har mest lyst til å gå, og hva man helst vil jobbe som? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så moro at du vil begynne :) Jeg går andre året nå, så er halvveis i bacheloren straks.

Er ikke utplasseringer og sånt før man kommer på master, men de er ganske flinke til å holde infomøter om ulike arbeidsplasser.

På UiO må du velge retning etter 1 kl, om du vil gå Biokjemi eller Molekylærbiologi videre. Men det spiller ingen rolle på hvilke mastere man kan søke på videre. :)

Bare spør hvis det er noe mer du lurer på! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så moro at du vil begynne :) Jeg går andre året nå, så er halvveis i bacheloren straks.

Er ikke utplasseringer og sånt før man kommer på master, men de er ganske flinke til å holde infomøter om ulike arbeidsplasser.

På UiO må du velge retning etter 1 kl, om du vil gå Biokjemi eller Molekylærbiologi videre. Men det spiller ingen rolle på hvilke mastere man kan søke på videre. :)

Bare spør hvis det er noe mer du lurer på! :D

Okei, er bra man få infomøter så man kan finne ut hvilken vei man vil gå. Det er to små ting til jeg kom på som jeg lurer på kan hende jeg nevnte det lengre opp. Startet du rett etter vgs eller hadde du fri år? har du noen formening om hva som lønner seg, det kommer sikkert litt ann på person til persom. Og så lurer jeg litt på hvordan undervisningsformene er, er det sånn at du er mye på skolen og får undervisning? eller må du lese mye selv osv.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte rett etter VGS. :) For meg ble det å vente å sløse bort et år. Det er mange som kommer direkte fra VGS, og virker ikke som det er noe problem. Man bør jo selvsagt være moden nok til å forstå at man er på et Universitet og være seriøs. Det kan være en fordel å begynne rett på så ikke det du har lært på VGS forsvinner helt ;)

Det er rundt 3-4 forelesningstimer per fag per uke. Og du har 3 fag i semesteret. Så er det kollokviegrupper, labøvelser, plenumsregning og slikt i tillegg. Det blir en del fritimer og sånt, men du har som regel 4-6 timer daglig med ting du kan/må delta på. Så man er mye på skolen om man vil, det er ikke obligatorisk fremmøte på forelesninger og kollokvier, så du kan være hjemme og lese den dag om du ønsker det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forelesningene er på norsk, ihvertfall alle på bacheloren. Tror det er noen masterfag som går på engelsk. Men så godt som alle lærebøkene er på engelsk. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei :) Jeg hadde engelsk første året på vgs og har en 5 i det faget. Men jeg har ikke tatt noe mer engelsk etter det. Og har heller ikke mulighet til å ta noe mer mens jeg går på vgs, det vil i så fall bli etter. Tror du det kan bli et problem. Jeg forstår engelsk helt fint og klarer og skrive og snakke det men er ikke noe geni:)

Endret av Mallea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke noe problem. Jeg hadde også kun engelsk i 1kl. Engelsken i seg selv er ikke vanskelig, det er bare å lære seg fagbegrepene på engelsk i tillegg til norsk. Men det kommer etterhvert ;) Slik er det egentlig på veldig mange studier altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok ikke noe problem. Jeg hadde også kun engelsk i 1kl. Engelsken i seg selv er ikke vanskelig, det er bare å lære seg fagbegrepene på engelsk i tillegg til norsk. Men det kommer etterhvert ;) Slik er det egentlig på veldig mange studier altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg har søkt på Molekylærbiolig og biokjemi til høsten :)

Lurer veldig på hva jeg kan jobbe som senere etter en mastergrad. Det er det de fleste spør meg om når jeg sier hva jeg skal studere :)

De som bytter til medisin, de har vel ganske høyt snitt fra før av? Og da begynner de rett på førsteåret på medisin. Er poenggrensen den samme da, rett over 60 poeng? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...