Cata Skrevet 28. november 2010 #1 Skrevet 28. november 2010 Kan atopisk eksem utløses av kombinasjon tørr hud + kulde? I går da jeg skulle gå i dusjen så jeg at den ene leggen var full av små røde striper i huden. Kunne se veldig ut som om en katt hadde klort , men siden jeg ikke er eier av katt så bortfaller den forklaringen. Litt googling forteller meg at utslettet til forveksling er lik atopisk eksem. Klør gjør det også, selv om det ikke er sånn at det plager vettet av meg. Jeg er plaget med tørr hud, særlig om vinteren og i kuldeperioder og det ser faktisk ut som om utslettet dekker området som ikke har vært dekket av jakke eller støvler når jeg har vært ute og gått. Det strekker seg fra "kanten" på sokkene og opp til litt over kneet. Dermed mistenker jeg at det er forårsaket av kombinasjon kulde og tørr hud. Noen som vet om dette kan være mulig forklaring? Prøver "selvmedisinering" med en litt fet fuktighetskrem nå og håper jo det skal gi seg av seg selv. Har ikke spist eller drukket noe uvanlig de siste dagene så jeg tror ikke det er noe slags matallergi som har forårsaket det.
Gjest Consensio Skrevet 28. november 2010 #2 Skrevet 28. november 2010 Min eksem kommer når det er temperatur/vær forandringer. Spesiellt når det er fuktig, klamt og varmt. Før fikk jeg det også når det ble veldig kaldt, men ikke i fjor. Har litt eksem nå, så blir spennende å se om det bryter ut skikkelig eller ikke. Bruk godt med krem, det hjelper iallefall meg. Enten A-krem eller ringblomstsalve. Selv har jeg eksemen i håndflatene og jeg smører meg sikkert 5-6 ganger om dagen.
nutshell Skrevet 28. november 2010 #3 Skrevet 28. november 2010 Atopisk eksem kan for mange bli verre av kulde. Det viktigste er å smøre deg ofte med parfymefri krem/body lotion, og helst ikke bruke ull rett imot huden. Hydrokortison hjelper om det blir verre enn det du beskriver nå. Men det kan godt hende at det er noe helt annet enn atopisk eksem, jeg har ihvertfall aldri hørt om noen som plutselig har utviklet det i voksen alder..
Cata Skrevet 28. november 2010 Forfatter #4 Skrevet 28. november 2010 Søren! Jeg er nødt til å bruke ull.... Men skal være flink til å smøre, ja, for jeg tror som sagt at hva det nå enn er er et resultat av bl.a. tørr hud. Har for øyeblikket bare bodylotion og en prøve med noe som kalles A-Creme som jeg fikk på apoteket for noen uker siden. Får ta turen innom apoteket i morgen og se om jeg finner noe uparfymert og mildt som er litt feitere enn min vanlige bodylotion. Synes også det er litt rart om eksem skulle komme sånn ut av tomme intet, for jeg var aldri noen "eksemunge", men det er jo unektelig noe der og det kom brått.
SmallTalk Skrevet 28. november 2010 #5 Skrevet 28. november 2010 (endret) Det er ikke sikkert at det er atopisk eksem, det finnes haugevis av forskjellige eksemtyper. Atopisk eksem er egentlig bare en samlebetegnelse på eksem som fører til tørr hud og som klør. Så lenge du ikke reagerer på ull, så bør du bruke det. Har du ikke reagert på ull hittil, så er det liten sannsynlighet for at du ikke skulle tåle det nå. Det viktigste er å holde huden varm og jevnt fuktig. Kulde og veldig tørr hud fører ofte til at huden sprekker opp, uten at det nødvendigvis er eksem som er grunnen til dette. Smør leggene med en god bodylotion hve dag og bruk strømpebukse/stilongs/overtrekksbukse når du går ute, så hjelper nok dette ganske bra. Og dersom du hittil ikke har reagert på parfyme, så kan du like greit prøve med den bodylotionen du bruker nå. Endret 28. november 2010 av SmallTalk
Cata Skrevet 28. november 2010 Forfatter #6 Skrevet 28. november 2010 Takk for svar, alle sammen. Kan godt være det bare er kulda kombinert med at jeg har slurvet med bodylotion. Har vært flinkere til å smøre før enn det jeg har vært i vinter. Måtte bare spørre om det med atopisk eksem for jeg fant noen bilder som liknet temmelig mye på det jeg har strødd oppover skinneleggen. Det hadde jo vært flott om det bare er knusktørr hud+ kulde som skaper det, for jeg kan fint greie meg uten eksem noen år til.
cilipili Skrevet 29. november 2010 #7 Skrevet 29. november 2010 Jeg har selv litt eksem om vinteren, en mann og to barn med atopisk eksem. Vi har prøv alle kremer på markedet (kortison kommer en nok ikke utenom), Og den absolutt beste er Aderma for atopisk hud. Kjøper den på apoteket. Anbefales på det sterkeste!
cilipili Skrevet 29. november 2010 #8 Skrevet 29. november 2010 Om det ikke er eksem, men bare knusktørr hud så anbefales også Aderma Håper det bare er tørr hud
Cata Skrevet 29. november 2010 Forfatter #9 Skrevet 29. november 2010 Jeg må visst ha noe mot tidlig senilitet også. Nå glemte jeg jammen å dra innom apoteket på vei hjem,
SmallTalk Skrevet 29. november 2010 #10 Skrevet 29. november 2010 Høres kjent ut, det der gitt! Jeg er helt sikker på ay hudkremen du bruker nå holder frem til i morgen. Det viktigste er at du husker å smøre leggene før du legger deg og smører dem når du står opp. Og husker å la kremen få trekke inn i huden før du går ut, sånn at vannet ikke fryser på huden din. Ta gjerne på et litt ekstra tykt lag på kvelden som får trekke litt inn i huden før du smører inn resten. Når huden er grodd helt, så kan du prøve å peele huden forsiktig sånn at den tørre huden forsvinner. Da sprekker den ikke opp igjen like lett.
Cata Skrevet 29. november 2010 Forfatter #11 Skrevet 29. november 2010 Takk for tipset om peeling. Det skal jeg huske.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå