Frk_Feline Skrevet 28. november 2010 #21 Skrevet 28. november 2010 En overvektig person kan vel gå som frodig? I mitt hode er frodige mennesker overvektige men flotte, og jeg tenker at frodig er en mer positiv betegnelse enn overvektig. det er min oppfatning av disse begrepene. Det blir feil å kalle sykelig overvektige for frodige, men en person på drøyt 100 kg trenger ikke være sykelig overvektig vel? Fedme er aldri flott. Man er ikke frodig, man er enten tynn, normal eller feit.
Djungelvrål Skrevet 28. november 2010 #22 Skrevet 28. november 2010 (endret) Myte? Tenk litt da... Tror du virkelig en dame med brede skuldre (ikke fett, bare benbygning), brede hofter (nok en gang ikke pga fett men pga benbygning) og størrelse 40 i sko har samme skjelettvekt som en spebygd dame som har smale skuldre, smale hofter og bruker størrelse 35 i sko? Ja jeg tror ikke jeg vet. 10 kg er gjennomsnittvekta. http://www.snl.no/.sml_artikkel/skjelett Endret 28. november 2010 av Vinnie
AnonymBruker Skrevet 28. november 2010 #23 Skrevet 28. november 2010 Ja jeg tror ikke jeg vet. 10 kg er gjennomsnittvekta. Det handler ikke bare om skjelettets vekt i seg selv, men om hva som skal til for å fylle ut et skjelett. http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=393117 På den måten har skjelettets oppbygning stor betydning, selv om selve beinmassen ikke har så stor variasjon i vekt. Derfor kan 60 kg være altfor lite for en bredbygd person sammenlignet med en sped og smal person, selv om de er like høye. 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2010 #24 Skrevet 28. november 2010 Det er midjemålet som teller. Jeg driter i om du føler deg vel som overvektig; du vil vel neppe ha diabetes, ergo er vektnedgang hensiktsmessig. Man får ikke diabetes av å være overvektig, men man kan få diabetes av å leve usunt. Mange overvektige lever usunt og får diabetes, det betyr ikke at overvekten i seg selv er årsaken. Jeg er overvektig, det samme er alle damene i slekta mi. Ingen av oss har diabetes eller andre sykdommer som ofte knyttes til overvekt. Fordi vi lever sunt, selv om vi er overvektige. Vi har spist oss tykke på sunn og god mat, ikke på junkfood og godteri.
Djungelvrål Skrevet 28. november 2010 #25 Skrevet 28. november 2010 Det handler ikke bare om skjelettets vekt i seg selv, men om hva som skal til for å fylle ut et skjelett. http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=393117 På den måten har skjelettets oppbygning stor betydning, selv om selve beinmassen ikke har så stor variasjon i vekt. Derfor kan 60 kg være altfor lite for en bredbygd person sammenlignet med en sped og smal person, selv om de er like høye. Nå var det tullemyten "tung benbygning" jeg ville til livs da. Jeg er ganske bredbygd, store føtter og hender, bredskuldret, hofter (bruker 31 i livet på merkebukser) jeg er IKKE for tynn!
AnonymBruker Skrevet 28. november 2010 #26 Skrevet 28. november 2010 Nå var det tullemyten "tung benbygning" jeg ville til livs da. Jeg er ganske bredbygd, store føtter og hender, bredskuldret, hofter (bruker 31 i livet på merkebukser) jeg er IKKE for tynn! Hvem er det som har sagt at du er for tynn?? Det jeg har sett noen skrive er at HUN ville vært for tynn om hun veide 60 kg.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2010 #27 Skrevet 28. november 2010 Hvem er det som har sagt at du er for tynn?? Det jeg har sett noen skrive er at HUN ville vært for tynn om hun veide 60 kg. Fordi?
AnonymBruker Skrevet 28. november 2010 #28 Skrevet 28. november 2010 Man får ikke diabetes av å være overvektig, men man kan få diabetes av å leve usunt. Mange overvektige lever usunt og får diabetes, det betyr ikke at overvekten i seg selv er årsaken. Jeg er overvektig, det samme er alle damene i slekta mi. Ingen av oss har diabetes eller andre sykdommer som ofte knyttes til overvekt. Fordi vi lever sunt, selv om vi er overvektige. Vi har spist oss tykke på sunn og god mat, ikke på junkfood og godteri. Så da er det fettet som har lagret seg på kroppene deres sunt fett da? Fett er fett!
SmallTalk Skrevet 28. november 2010 #29 Skrevet 28. november 2010 Så da er det fettet som har lagret seg på kroppene deres sunt fett da? Fett er fett! Ja, fett er fett, men nå er det jo ikke fettet som fører til diabetes. Det er livsstilen som gjør det. Har man en livsstil som utelukkende består av å spise junk, brus og godteri, så sier det seg selv at man risikerer å bli både feit og å få diabetes. Det er allikevel ikke fettet som fører til diabetes, det er junket man inntar. Er man overvektig, men spiser sunt, så er man ikke i samme fare for å utvikle diabetes, blant annet fordi man har et mer stabilt blodsukker. 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2010 #30 Skrevet 28. november 2010 Blodsukkeret hos friske mennesker svinger ikke så utrolig mye at det gjør noe. Dette er bare det seks-til-åtte-måltider-om-dagen-mafiaen forsøker å få oss til å tro. Jeg er ganske sikker på at en normalvektig person, med et om noe junkfoodpreget kosthold er en minddre sannsynlig diabeteskandidat enn en "sunn" person med et over risikoterskelen midjemål. Skjønner ikke at folk ikke kan følge retningslinjene. Hold deg under 80cm som kvinne, så går det antakelig bra. Forskning underbygger at risikoen øker med midjemål, ikke kosthold per se.
AnonymBruker Skrevet 29. november 2010 #31 Skrevet 29. november 2010 Nå var det tullemyten "tung benbygning" jeg ville til livs da. Jeg er ganske bredbygd, store føtter og hender, bredskuldret, hofter (bruker 31 i livet på merkebukser) jeg er IKKE for tynn! Men hva er det som utgjør forskjellen da, i følge deg? Jeg veier nøyaktig det samme som deg (65 kg), men er kun 162 cm høy. Og om ikke kroppsbygning skal ha noe å si, så burde jo jeg da være ganske rund egentlig. Men i virkeligheten bruker jeg str 27 i livet på bukser, og str. 34/36 i øvrige klær. Og ribbeina synes ganske godt. Noe må jo gjøre at vi er så forskjellig?
Gjest bolla? Skrevet 29. november 2010 #32 Skrevet 29. november 2010 Utfordring til dere som mener beinbyggning ikke har noe å si for vekta: bli med meg på shopping av skjorte/blues/jakke! Kan garantere at dere kommer til å få problemer med å finne noe som passer meg over skuldrene. Er bredere over skuldrene enn de fleste mannfolkene jeg jobber sammen med. Jeg er 175cm og veier nå nesten 100kg. For noen år siden gikk jeg av naturlige årsaker (stress, dårlig matlyst, mye jobb) ned til 75kg, og fikk da kommentarer som: Er du syk? Nå må du ikke gå ned mer i vekt! Du var mye finere før! Du kler å ha mer kjøtt på beina!
Djungelvrål Skrevet 29. november 2010 #33 Skrevet 29. november 2010 Men hva er det som utgjør forskjellen da, i følge deg? Jeg veier nøyaktig det samme som deg (65 kg), men er kun 162 cm høy. Og om ikke kroppsbygning skal ha noe å si, så burde jo jeg da være ganske rund egentlig. Men i virkeligheten bruker jeg str 27 i livet på bukser, og str. 34/36 i øvrige klær. Og ribbeina synes ganske godt. Noe må jo gjøre at vi er så forskjellig? Muskler selvfølgelig!
Djungelvrål Skrevet 29. november 2010 #34 Skrevet 29. november 2010 Utfordring til dere som mener beinbyggning ikke har noe å si for vekta: bli med meg på shopping av skjorte/blues/jakke! Kan garantere at dere kommer til å få problemer med å finne noe som passer meg over skuldrene. Er bredere over skuldrene enn de fleste mannfolkene jeg jobber sammen med. Jeg er 175cm og veier nå nesten 100kg. For noen år siden gikk jeg av naturlige årsaker (stress, dårlig matlyst, mye jobb) ned til 75kg, og fikk da kommentarer som: Er du syk? Nå må du ikke gå ned mer i vekt! Du var mye finere før! Du kler å ha mer kjøtt på beina! Det er ikke noe jeg mener, det er fakta..10 kg veier det. I noen kilder sto det at skjelletet veide så lite som 4 kg! Hva har skulderbredden din med dette å gjøre?? Du er bred fordi du er overvektig...
Gjest bolla? Skrevet 29. november 2010 #35 Skrevet 29. november 2010 Jada, selvfølgelig er jeg bredskuldra fordi jeg er overvektig... rart at jeg hadde samme problem når jeg veide 75? Dessuten bruker jeg 42 i sko fordi jeg er overvektig... Går utfra at hvis jeg går ned til 75 kg, så kan jeg gå ned 2-3 skostr. iallefall ?
Djungelvrål Skrevet 29. november 2010 #36 Skrevet 29. november 2010 Ja selvfølgelig er vi bygd forskjellig. Hva er poenget?
SmallTalk Skrevet 29. november 2010 #37 Skrevet 29. november 2010 Det er ikke noe jeg mener, det er fakta..10 kg veier det. I noen kilder sto det at skjelletet veide så lite som 4 kg! Hva har skulderbredden din med dette å gjøre?? Du er bred fordi du er overvektig... Se å få beina dine ned på jorda, da! Marit Bjørgen er mer bredskuldra enn de fleste damer (og menn) jeg kjenner. Du skal ikke liksågodt påstå at hun også er overvektig, da? Når skal du få det inn i hodet ditt at det ikke nødvendigvis er samsvar mellom vekt og fett? Selv om man har høy vekt så er ikke dette ensbetydende med at man er feit, skjønner du.
Djungelvrål Skrevet 29. november 2010 #38 Skrevet 29. november 2010 Se å få beina dine ned på jorda, da! Marit Bjørgen er mer bredskuldra enn de fleste damer (og menn) jeg kjenner. Du skal ikke liksågodt påstå at hun også er overvektig, da? Når skal du få det inn i hodet ditt at det ikke nødvendigvis er samsvar mellom vekt og fett? Selv om man har høy vekt så er ikke dette ensbetydende med at man er feit, skjønner du. Neeei...da har man mye muskler da...poenget?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå