Gå til innhold

"frodig"

Anbefalte innlegg

Skrevet

leste her et sted om en dame som så på seg selv som "frodig" og at hun veide et tresifret nummer....

man er da ikke "FRODIG", men rett og slett overvektig? jeg er ikke tynneste jenta selv, men kjente jeg reagerte litt på den der.... noen andre som kan komme med noen synspunkter? vet ikke hvorfor jeg reagerte som jeg gjorde, men var en skikkelig tankevekker for meg.

Skrevet

Dersom personen er nærmere 180 cm høy, så trenger ikke et tresifret antall kilo være så ille, men er man er man lavere enn det, så kan man nok kategoriseres som godt overvektig.

Hadde jeg på 1,63 veid 100 kg så hadde jeg vært like bred som jeg er lang.

Skrevet

Tenker at en jente som er f.eks 1,68 cm med normal muskemasse er frodig når hun er fra ca 75 kg opp til 85, etter det ville jeg sagt overvektig. Men det kommer selvfølgelig mye ann på kroppsformen.

Skrevet

En overvektig person kan vel gå som frodig? I mitt hode er frodige mennesker overvektige men flotte, og jeg tenker at frodig er en mer positiv betegnelse enn overvektig. det er min oppfatning av disse begrepene. Det blir feil å kalle sykelig overvektige for frodige, men en person på drøyt 100 kg trenger ikke være sykelig overvektig vel?

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror det kan være fullt mulig å veie 100, og fortsatt være frodig. Høyde og kroppsbygning har alt å si.

Jeg ser ikke på meg selv som overvektig, og jeg veier ca 93kg (175cm høy). Og jeg ser slik ut:

• Liker 5
Skrevet

Jeg tror det kan være fullt mulig å veie 100, og fortsatt være frodig. Høyde og kroppsbygning har alt å si.

Jeg ser ikke på meg selv som overvektig, og jeg veier ca 93kg (175cm høy). Og jeg ser slik ut:

Jøss ;) ser absolutt ikke ut som du veier 93 kg...

Gjest Blubberella
Skrevet

Jøss, du har temmelig lik kropp som meg! Både høyde og vekt er omtrent samme som meg også :)

Skrevet

Du ser absolutt ikke overvektig ut, syns du så veldig flott ut! Vet ikke engang om jeg ville tenkt frodig om det bildet?

Skrevet

En gjennomsnittshøy jente er normalt slank når hun veier fra 55-75 kg, så 25 kg for mye er ikke overvektig??

Gjest Silvermist
Skrevet

En gjennomsnittshøy jente er normalt slank når hun veier fra 55-75 kg, så 25 kg for mye er ikke overvektig??

Det er litt farlig å skulle definere andre som overvektig ut fra tall og informarsjon over nettet, men dersom jeg hadde veid 25 kg for mye hadde jeg vært klart overvektig iflg. WHOs definisjon.

Jeg er 164cm og 55 kg, legg på 25 kg og jeg hadde hatt en BMI på 29.

WHO definerer overvekt med BMI 25-29,9, og fedme over 30.

Men igjen, en overvektig person kan godt beskrives som frodig, det er jo en mye mer positivt ladet betegnelse :)

Litt rotete svar gjerne, men er trøtt nå... :)

Skrevet

Du er det jeg kaller frodig, og veldig lekker! Overhodet ikke overvektig, men et sted hvor du ikke har så mye slingringsmonn oppover. Du ville heller ikke vært en som kler mange kilo mindre. :rødme:

Skrevet

Det avhenger helt klart av hennes høyde.

Ei dame på 185cm kan godt være tresifret i vekt og kalles frodig. Mens ei på 155cm og tresifret i vekt blir noe annet.

Skrevet

Jøss ;) ser absolutt ikke ut som du veier 93 kg...

Og der ligger kjernen i mange fordommer. Mange tenker "over 100 kg, herregud, hun må jo være smellfeit!" Men da er det nok det evige BMI-maset som har lurt dem. Muskler og benbygning spiller en stor rolle for vekta. Hvis hun som la inn bildet her hadde lagt på seg sju kilo hadde hun veid 100. Jeg tviler på at noen ville kalt henne overvektig av den grunn.

Når folk ser meg ville de nok tippet at jeg veier ca. 100. Sannheten er at jeg veier 130. Min normalvekt ligger rundt 80 kg, selv om jeg er "bare" 170 cm høy. Om jeg skulle kommet ned i 60 kg hadde jeg vært skinnmager og antakelig på vei til å bli alvorlig syk. Kroppene våre er ulikt bygget og bærer derfor ulik vekt på ulik måte.

Jeg skulle ønske folk kunne slutte å fokusere så mye på kg, for det sier i grunnen lite. Ifølge min BMI er jeg så sykelig overvektig at jeg risikerer å ramle død på gulvet når som helst. Istedet er jeg så frisk og rask at legene ikke helt tror sine egne øyne når de ser prøveresultatene. For også de er ekstremt opptatte av vekt og BMI. De ser fullstendig bort fra at jeg bærer mine kilo på en måte som gjør at jeg er "bare" overvektig, ikke sykelig overvektig.

Skrevet (endret)

Og der ligger kjernen i mange fordommer. Mange tenker "over 100 kg, herregud, hun må jo være smellfeit!" Men da er det nok det evige BMI-maset som har lurt dem. Muskler og benbygning spiller en stor rolle for vekta. Hvis hun som la inn bildet her hadde lagt på seg sju kilo hadde hun veid 100. Jeg tviler på at noen ville kalt henne overvektig av den grunn.

Når folk ser meg ville de nok tippet at jeg veier ca. 100. Sannheten er at jeg veier 130. Min normalvekt ligger rundt 80 kg, selv om jeg er "bare" 170 cm høy. Om jeg skulle kommet ned i 60 kg hadde jeg vært skinnmager og antakelig på vei til å bli alvorlig syk. Kroppene våre er ulikt bygget og bærer derfor ulik vekt på ulik måte.

Jeg skulle ønske folk kunne slutte å fokusere så mye på kg, for det sier i grunnen lite. Ifølge min BMI er jeg så sykelig overvektig at jeg risikerer å ramle død på gulvet når som helst. Istedet er jeg så frisk og rask at legene ikke helt tror sine egne øyne når de ser prøveresultatene. For også de er ekstremt opptatte av vekt og BMI. De ser fullstendig bort fra at jeg bærer mine kilo på en måte som gjør at jeg er "bare" overvektig, ikke sykelig overvektig.

Skjelettet veier gjennomsnittlig 12 kg på et voksent menneske, det har lite og ingenting å si for vekta.. På tide å legge denne myten død nå kanskje??

60 kg på 1,70cm er helt normalvektig, da er du verken tynn eller tjukk og langt fra skinnmager, uansett kroppstype!

Jeg veier 65 , er 176 og er har både hofter, lår og rumpe, er langt fra sykelg tynn!

Endret av Vinnie
Skrevet

Skjelettet veier gjennomsnittlig 12 kg på et voksent menneske, det har lite og ingenting å si for vekta.. På tide å legge denne myten død nå kanskje??

60 kg på 1,70cm er helt normalvektig, da er du verken tynn eller tjukk og langt fra skinnmager, uansett kroppstype!

Jeg veier 65 , er 176 og er har både hofter, lår og rumpe, er langt fra sykelg tynn!

Det er DIN kropp. Alle kropper er ikke like. Både skjelett OG muskelmasse har betydning.

• Liker 1
Skrevet

Myte? Tenk litt da...

Tror du virkelig en dame med brede skuldre (ikke fett, bare benbygning), brede hofter (nok en gang ikke pga fett men pga benbygning) og størrelse 40 i sko har samme skjelettvekt som en spebygd dame som har smale skuldre, smale hofter og bruker størrelse 35 i sko?

• Liker 1
Skrevet

Myte? Tenk litt da...

Tror du virkelig en dame med brede skuldre (ikke fett, bare benbygning), brede hofter (nok en gang ikke pga fett men pga benbygning) og størrelse 40 i sko har samme skjelettvekt som en spebygd dame som har smale skuldre, smale hofter og bruker størrelse 35 i sko?

I tillegg er det sånn at brede skuldre/hofter osv nødvendigvis betyr mer kjøtt og hud osv som skal dekke disse bena. SELVSAGT har benbygning noe å si. I tillegg til muskelmasse.

• Liker 1
Skrevet

Det er midjemålet som teller.

Jeg driter i om du føler deg vel som overvektig; du vil vel neppe ha diabetes, ergo er vektnedgang hensiktsmessig.

Skrevet (endret)

.

Endret av Vinnie
Skrevet (endret)

I tillegg er det sånn at brede skuldre/hofter osv nødvendigvis betyr mer kjøtt og hud osv som skal dekke disse bena. SELVSAGT har benbygning noe å si. I tillegg til muskelmasse.

Tok feil. Det veier gjennomsnittlig 10 kg.

skjelett – skjelettet hos mennesket

Nærmere opplysninger om Store medisinske leksikon (SML)

Del med andre

Sml

skjelett (SML-artikkel)

Forfatter: Per Holck

Etymologi: av gr. skeleton, eg. skeleton soma, 'inntørket legeme'

skjelett, kroppens bærende rammeverk av knokler. De fleste dyr har en eller annen form for skjelett. Mange virvelløse dyr har et ytre skjelett i form av et skall, mens virveldyrene (vertebrater) har et indre skjelett av brusk eller ben.

ANATOMI

Hos mennesket består skjelettet av benvev, som i alt danner ca. 206 enkeltknokler (det finnes normalvarianter). Man kan dele skjelettet inn i hodets skjelett med 29 knokler (se hodeskallen), ryggsøylen med 24 knokler, de 24 ribbena samt brystbenet, bekkenet med 4 knokler, armene (overekstremitetene) med 64 knokler (se arm) og bena (underekstremitetene) med 60 knokler (se benet). I tillegg kommer et variabelt antall sesamben.

Størstedelen av skjelettet er på fosterstadiet dannet av hyalin brusk, som gradvis omdannes til ben i løpet av barne- og ungdomsårene (se forbening). I tiden frem til puberteten kan man ikke se noen tydelige morfologiske kjønnsforskjeller (dimorfisme) mellom skjelettene til gutter og jenter. I voksen alder er mannens skjelett som regel tyngre og med mer markerte muskelfester enn kvinnens skjelett; vekten er henholdsvis ca. 10 kg og 6–7 kg. Med alderen vil skjelettvekten avta, forholdsvis mer hos kvinner enn hos menn. Se også knokkel.

Endret av Vinnie

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...