AnonymBruker Skrevet 27. november 2010 #1 Skrevet 27. november 2010 Jeg har slitt med lavt blodsukker (det som kalles reaktiv hypoglykemi) lenge nå, egentlig i mange år. Vet egentlig hva jeg bør gjøre for å bli kvitt plagene, men jeg klarer ikke lenger å holde på motivasjonen lenge nok til å faktisk gjennomføre det som må til ... Dette er selv om jeg plages temmelig mye av det nå, så egentlig er jeg forferdelig sliten av det. Det jeg vil med dette innlegget er vel egentlig bare å lufte tankene mine litt, og høre om det er noen som har hatt det på samme måte og som har blitt kvitt plagene sine. Jeg reagerer ihvertfall rimelig kraftig nå om jeg får i meg for mye karbohydrater pr. dag (grensen går vel ca. ved max to knekkebrød e.l). Jeg spiser lavkarbo så godt jeg kan, holder meg unna sukker og hvetemel, og opplever at kroppen min er mye roligere når den får i seg nok fett & proteiner. Når det motsatte skjer derimot (i tillegg hvis jeg stresser mye) så får jeg plager som svimmelhet, trøtthet, følelse av bomull i hodet, klarer ikke konsentrere meg, blir trist/deppa uten en ordentlig grunn, kan få angstanfall, sug etter mat (særlig karbohydrater) osv. Som sagt så følger jeg et lavkarbokosthold så godt jeg kan, og fungerer aller best på det. Allikevel sprekker jeg innimellom og spiser karbohydrater, da gjerne i form av knekkebrød med pålegg, noen ganger potetgull/"sunt" godteri uten sukker, eller andre ting jeg dessverre reagerer på. Det er rett og slett bare fordi jeg savner så veldig å kunne spise litt mer som jeg har lyst til, og ikke alltid MÅTTE velge lavkarbo, selv om det er bra. Føler at situasjonen er litt hysterisk nå, men sikkert fordi jeg er lei og fordi det har vært sånn så lenge. Jeg bruker en del Sukrin som erstatning for sukker, f.eks hvis jeg baker eller vil ha søtning i teen. Føler jeg egentlig er hypersunn, men så er kroppen min allikevel på bærtur, og det frustrerer meg ... Så - noen som har hatt det på samme måte, og som har klart å bli bra igjen? Vil så gjerne slippe å ha det som dette. Hvis noen har gode råd å komme med, så blir jeg kjempeglad!!
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2010 #2 Skrevet 4. desember 2010 TS her Er det ingen som har opplevd å ha det som dette? Og som har blitt bra igjen?
Angelfalls Skrevet 4. desember 2010 #3 Skrevet 4. desember 2010 Kanskje en henvisning til ernæringsfysiolog kan hjelpe deg? Har ikke dette problemet selv så litt vanskelig å gi gode råd:( Håper du blir bedre da! Høres ikke så kjekt ut å ha det slik
Gjest Thefainter Skrevet 5. desember 2010 #4 Skrevet 5. desember 2010 Har du gått til legen med dette? Det burde du hvertfall gjøre, for jeg tror ike det er normalt å ha det sånn som du har det nå
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2010 #5 Skrevet 6. desember 2010 Takk for svar! Ja, kanskje ernæringsfysiolog er en god idè. Jeg har ikke vært hos legen med dette, da jeg ikke tror at hun vil forstå seg på det (dvs vet av erfaring at det ikke er alt det er noen vits i å gå til legen min med :gjeiper: ). Jeg håper veldig på å bli helt bra!! TS
Angelfalls Skrevet 6. desember 2010 #6 Skrevet 6. desember 2010 Takk for svar! Ja, kanskje ernæringsfysiolog er en god idè. Jeg har ikke vært hos legen med dette, da jeg ikke tror at hun vil forstå seg på det (dvs vet av erfaring at det ikke er alt det er noen vits i å gå til legen min med :gjeiper: ). Jeg håper veldig på å bli helt bra!! TS Håper jeg også Går selv til ei hver/annen hver uke og det er kjempenyttig!
Frk. Belle Skrevet 6. desember 2010 #7 Skrevet 6. desember 2010 Høres ikke noe godt ut å ha det på den måten nei, og høres ut som det er svært lite som skal til før kroppen din kommer ut av ballanse. Støtter forslaget om ernæringsfysolog Kanskje ville det hjulpet om du fokusere mer på allt det gode du faktisk kan spise på lavkrbo? Er ikke helt inni i akkurat hva som er "lov" på div. lavkarbo, men ost er kanskje greit? I så fall kan du kose deg med masse forkjellige oster (brie, blåmugg etc.). Hva med spekemat? Nøtter? Youghurt naturell eller rømme med frø og nøtter på?
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2010 #8 Skrevet 6. desember 2010 Takk igjen Skal lite til før kroppen kommer ut av balanse, ja. God idè å fokusere på alt det gode jeg kan spise på lavkarbo, som du sier så er det jo mye godt som oster, nøtter osv osv. Men jeg tenker vel dessverre litt negativt rundt dette for tida fordi jeg har hatt det sånn så lenge - kjenner at jeg får lyst til å stritte imot fordi det er noe jeg "må" (selv om det er bra for meg), og ikke noe jeg velger helt fritt. TS
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå