Gå til innhold

Tåler ikke lyder.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Matintoleranse kan også gi overfølsomhet for lyd. Iallfall så forsvant vår overfølsomhet da vi sluttet med gluten og melk. Nå sier jeg slett ikke at TS skal slutte med gluten og melk, men at det kan være verdt å se på kosthold også.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Matintoleranse kan også gi overfølsomhet for lyd. Iallfall så forsvant vår overfølsomhet da vi sluttet med gluten og melk. Nå sier jeg slett ikke at TS skal slutte med gluten og melk, men at det kan være verdt å se på kosthold også.

Vi har Cøliaki begge to, og har fått det bedre, men ikke helt. Siden det ganske nylig ble oppdaget, så tar det kanskje litt tid før det fungerer helt?

Jeg har lest mye om hva sukker, melk og gluten kan gjøre med mennesker, både når det gjelder psyken og når det gjelder det fysiske.

Gjest goodtwin
Skrevet

hvordan kan dere ha blitt diagnostisert for cøliaki uten at noen har sett på hørselproblemene deres?

Skrevet

Vi har Cøliaki begge to, og har fått det bedre, men ikke helt. Siden det ganske nylig ble oppdaget, så tar det kanskje litt tid før det fungerer helt?

Jeg har lest mye om hva sukker, melk og gluten kan gjøre med mennesker, både når det gjelder psyken og når det gjelder det fysiske.

Hos oss tok det ganske lang tid før alt falt på plass, faktisk et par år før vi kunne se tilbake og si at _nå_ var vi i mål, men jeg aner ikke hvordan det er med cøliaki. Norsk cøliakiforening har jo et veldig aktivt forum. Kanskje du kan spørre der om det er noen som har opplevd det samme som dere og om de ble bedre av glutenfritt kosthold?

Skrevet

hvordan kan dere ha blitt diagnostisert for cøliaki uten at noen har sett på hørselproblemene deres?

Det var ingen som spurte oss om hørsel da vi skulle finne ut av om vi hadde Cøliaki. Er det vanlig da?

Skrevet

Hos oss tok det ganske lang tid før alt falt på plass, faktisk et par år før vi kunne se tilbake og si at _nå_ var vi i mål, men jeg aner ikke hvordan det er med cøliaki. Norsk cøliakiforening har jo et veldig aktivt forum. Kanskje du kan spørre der om det er noen som har opplevd det samme som dere og om de ble bedre av glutenfritt kosthold?

Alt er ganske nytt når det gjelder å spise glutenfri kost. Melkefritt spiser vi også. Så vi prøver og feiler, og må bli vandt til det først.

Har ikke meldt oss inn i NCF enda, da det ble anbefalt av vi ikke trengte det ... men tror vi skal melde oss inn likevel, så kan jeg kanskje spørre folk der.

Hvordan opplevde dere dette med lyd da?

Gjest goodtwin
Skrevet

Det var ingen som spurte oss om hørsel da vi skulle finne ut av om vi hadde Cøliaki. Er det vanlig da?

Det vet jeg ikke, men jeg bare tenkte at med tanke på at du antageligvis var hos en lege for å finne ut av dette med cøliakien synes jeg det er rart at ingen av dere nevnte dette med hørselen dersom dette har vært et så stort problem for dere.

Skrevet

Alt er ganske nytt når det gjelder å spise glutenfri kost. Melkefritt spiser vi også. Så vi prøver og feiler, og må bli vandt til det først.

Har ikke meldt oss inn i NCF enda, da det ble anbefalt av vi ikke trengte det ... men tror vi skal melde oss inn likevel, så kan jeg kanskje spørre folk der.

Hvordan opplevde dere dette med lyd da?

Lyder som for andre høres helt vanlige ut, er plagsomme. Det føles som om noen skriker deg inn i ørene når de snakker helt vanlig. Å sitte ved siden av noen som stabler tallerkner oppå hverandre gjør vondt...

Skrevet

Cølikai og lignende matintoleranser kom mer ofte hånd-i-hånd med "sykdommer" som aspergerst eller adhd.

Tenkte bare jeg skulle si det :3

Skrevet

Cølikai og lignende matintoleranser kom mer ofte hånd-i-hånd med "sykdommer" som aspergerst eller adhd.

Tenkte bare jeg skulle si det :3

Artig at du sier det. Noen mener til og med at man kan "kurere" slike "sykdommer" ved å legge om kostholdet ;-) Ikke vet jeg. Jeg vet bare at jeg de senere år har blitt hellig overbevist om at feil kosthold gir de rareste symptomer.

Skrevet

Artig at du sier det. Noen mener til og med at man kan "kurere" slike "sykdommer" ved å legge om kostholdet ;-) Ikke vet jeg. Jeg vet bare at jeg de senere år har blitt hellig overbevist om at feil kosthold gir de rareste symptomer.

Selv har jeg ADHD og laktoseintoleranse, og jeg sliter 10x så mye med adhd på de dagene jeg har fått i meg laktose

Skrevet

Selv har jeg ADHD og laktoseintoleranse, og jeg sliter 10x så mye med adhd på de dagene jeg har fått i meg laktose

Får du også problemer med følsomme ører?

Skrevet

Jeg har Cøliaki, og oppdaget det for snart 4 år siden. Jeg slet veldig med depresjon og migrene, og straks jeg begynte på glutenfri diett ble jeg helt fin igjen.

Jeg har store problem med overfølsomhet for følelser, lyd, lys og dårlig konsentrasjon, men jeg har vært utredning for om jeg har add eller aspergers eller noe sånt. Har hørt at man bør ikke få i seg melk, fordi melkeproteinet kan forstyrre den kjemiske sammensetningen i hjernen. Jeg har iallfall kuttet ut alt som inneholder melk, og føler at jeg har fått mindre angst, og at jeg kan konsentrere meg bedre. Jeg syns det ikke er så slitsomt med lys og lyd heller, men har bare gått 3 uker uten noe melk. Har lest at det tar et par mnd å rense kroppen helt. Om man får i seg melk etter at man har gått en stund uten å få i seg melk, vil det ta 3-6 uker for kroppen å bli kvitt melkeproteinet som fører til kluss i hjernen.

Til dere som er så skepsisk og ikke skjønner noenting og ikke tror på noenting.

Om dere hadde hatt problem med dette selv, ville dere skjønt hvor deilig det er å legge om kosten til det bedre. Jeg føler at jeg har fått en nytt liv, og er glad jeg slipper å bruke flere år av livet mitt på tull, når det er så enkelt som å kutte ut visse råvarer.

Jeg tror det bare er mennesker som sliter med dette, som føler effekten av å kutte ut gluten, melk og sukker, som kan skjønne hvordan det er + de som lever med et sånt menneske.

Skrevet

Dette minner meg om noe jeg leste for lenge siden i Det Beste.

En gutt var overfølsom for lyder, han holdt seg for ørene og skrek av smerte da bilen han satt i ble stående ved siden av en takrenne som det rant vann ut av. Jeg tror det viste seg at gutten var autist, men det er lenge siden jeg leste dette.

Skrevet

Til dere som er så skepsisk og ikke skjønner noenting og ikke tror på noenting.

Om dere hadde hatt problem med dette selv, ville dere skjønt hvor deilig det er å legge om kosten til det bedre. Jeg føler at jeg har fått en nytt liv, og er glad jeg slipper å bruke flere år av livet mitt på tull, når det er så enkelt som å kutte ut visse råvarer.

Jeg tror det bare er mennesker som sliter med dette, som føler effekten av å kutte ut gluten, melk og sukker, som kan skjønne hvordan det er + de som lever med et sånt menneske.

Jeg håper ikke det var meg du siktet til? Jeg spiser gluten og melkefritt på tredje året og har det alldeles nydelig med det :) Tror ikke resten av familien heller har noe imot at jeg er i mer stabilt humør enn før...

Skrevet

Jeg håper ikke det var meg du siktet til? Jeg spiser gluten og melkefritt på tredje året og har det alldeles nydelig med det :) Tror ikke resten av familien heller har noe imot at jeg er i mer stabilt humør enn før...

Hehe, nei, det var overhodet ikke deg jeg siktet til :)

Jeg bare ble litt frustrert når jeg tenkte på alle skeptikerene som ikke tror på hvor mye skade hvetemel, gluten, melk og sukker egentlig gjør med menneskekroppen. Det er mye forskjellig sykdom som kunne vært unngått om man fokuserte mer på kosthold.

Skrevet

Dette minner meg om noe jeg leste for lenge siden i Det Beste.

En gutt var overfølsom for lyder, han holdt seg for ørene og skrek av smerte da bilen han satt i ble stående ved siden av en takrenne som det rant vann ut av. Jeg tror det viste seg at gutten var autist, men det er lenge siden jeg leste dette.

Når jeg var liten hadde jeg store problemer med skurring på radioen, og jeg hylte helt til de skrudde den av.

Jeg hadde generelt problem med alle ulyder. Jeg var veldig musikalsk, noe jeg fortsatt er, og det kan være en av grunnene til at jeg alltid spiller helt rent på instrumentet mitt.

Noen ganger er det bra å ha et avvik ..

Skrevet

Hehe, nei, det var overhodet ikke deg jeg siktet til :)

Jeg måtte bare spørre :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...