AnonymBruker Skrevet 27. november 2010 #1 Skrevet 27. november 2010 Jeg har en søster som ikke tåler lyd. Hun har alltid hylet og skreket når hun hører lyder, og legger seg ned på gulvet og holder seg på ørene mens hun skriker i smerte, og roper at vi må skru av radio eller tv. Lydene kan være at mamma og stefaren min prater høyt og virker forstyrrende, eller vi hører de mumler inne på et rom, eller at tv-en står høyt på, eller at det er skurrende lyd på radioen osv. Slik har søstern min holdt på de siste 10 årene, og idag er hun 15. Jeg er noen år eldre, og jeg har alltid slitt med lyder også. Det å høre lyd gjør så vondt! ...men jeg har aldri turt å sagt noe. Stefaren min blir like forbanna hver gang, og kaster søsteren min inn på rommet, hvor hun hylgriner. Jeg begynner å gråte noen ganger jeg også, fordi jeg vet hvor vondt hun har det, og jeg liker ikke måten vi blir behandlet på. Jeg pleier å ha sov-i-ro i ørene, så jeg ikke blir plaget av lyder. Herregud, dette kan da ikke være normalt? Er det noen som vet hva dette er? :klø:
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2010 #2 Skrevet 27. november 2010 Ingen aning, men høres ikke normalt ut. Ta kontakt med fastlege/helsesøster eller andre om saken..
AnonymBruker Skrevet 27. november 2010 #3 Skrevet 27. november 2010 Glemte å skrive at jeg pleier å sitte med sov-i-ro i ørene under hver måktid, så det ikke skal gjøre så vondt. Søsteren min pleier å bli helt hysterisk ved hvert måltid, så hun må spise alene pga de vonde lydene. Jeg håper virkelig noen kan hjelpe, for dette er et alvorlig problem. Ingen har noen gang tatt tak i det, men nå går jeg siste år på vgs, og jeg føler at det er noe som skurrer her.
Gjest Applestore Skrevet 27. november 2010 #4 Skrevet 27. november 2010 Dere må nesten ta kontakt med lege og fortelle hvordan dere har det. Ingen av oss her kan hjelpe...
AnonymBruker Skrevet 27. november 2010 #5 Skrevet 27. november 2010 Men jeg kan ikke det, kan jeg? Jeg syns det er rart ikke mamma har gjort noe. Jeg har lyst til å prate med henne, men hun er så opptatt med alt annet, og vil ikke se. Er redd hun skal bli sint, fordi hun vil ikke at noe skal være galt.
Gjest Iris Skrevet 27. november 2010 #6 Skrevet 27. november 2010 Dere bør i allefall bli undersøkt av lege. Be om å bli henvist til Hørselslege(øre nese hals) Kanskje der er en hørselskade? Det er jo en begynnelse? . Om moren din blir sint så får hun heller det. Da er hun ikke særlig til mor. Du kan jo feks ta kontakt med helsestasjon for unge, da trenger ikke foreldrene dine å vite noe.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2010 #8 Skrevet 27. november 2010 Jeg skal vise det til mamma ikveld, etter vi har spist og ting har roet seg med lyder og slikt. Takk
Gjest gjest Skrevet 28. november 2010 #9 Skrevet 28. november 2010 Vet at det du skriver kan være ett symptom på asberger.
Aubree Skrevet 28. november 2010 #10 Skrevet 28. november 2010 Om du/dere drar til lege bør du be om å bli henvist til en audiograf. Da blir det tatt en grundig hørselstest av deg/dere for å se hva som er galt.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2010 #11 Skrevet 28. november 2010 Vet at det du skriver kan være ett symptom på asberger. Hva er asperger?
AnonymBruker Skrevet 28. november 2010 #12 Skrevet 28. november 2010 Hva er asperger? Asperger er en form for autisme og medfører bl.a. sosiale vansker/ kommunikasjonsproblemer. Hyperakusis er ganske vanlig blant folk med asperger.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2010 #13 Skrevet 28. november 2010 Asperger er en form for autisme og medfører bl.a. sosiale vansker/ kommunikasjonsproblemer. Hyperakusis er ganske vanlig blant folk med asperger. Hvordan kan man finne ut av om man har asperger?
AnonymBruker Skrevet 28. november 2010 #14 Skrevet 28. november 2010 Herregud, stefaren din høres ut som et skikkelig rasshøl! Ta en skikkelig prat med moren din, om at både du og søsteren din har vondt, og at dere må til legen. Dersom hun ikke tar dere med, så tar du kontakt med helsetjenesten og får dem til å kontakte barnevernet. Barn skal ikke gå rundt å være redde og alene på den måten dere er. Grusomt å høre om! Gi søsteren din et par med sov i ro, frem til dere kommer til legen, så hun holder ut. Ligger hun og vrir seg på skolen også, eller er det bare hjemme?
AnonymBruker Skrevet 28. november 2010 #15 Skrevet 28. november 2010 Herregud, stefaren din høres ut som et skikkelig rasshøl! Ta en skikkelig prat med moren din, om at både du og søsteren din har vondt, og at dere må til legen. Dersom hun ikke tar dere med, så tar du kontakt med helsetjenesten og får dem til å kontakte barnevernet. Barn skal ikke gå rundt å være redde og alene på den måten dere er. Grusomt å høre om! Gi søsteren din et par med sov i ro, frem til dere kommer til legen, så hun holder ut. Ligger hun og vrir seg på skolen også, eller er det bare hjemme? Søsteren min sliter på skolen også. Irriterer seg over lyder, og får ikke konsentrert seg, men på skolen tør hun ikke gjøre noe stort nummer ut av det. Vi har skuffen full av sov-i-ro. Jeg pratet forresten med mamma igår, og hun ble så stille når vi leste om asperger og autisme og sånne ting. Hun sa hun skulle bestille time til legen på mandag, og vi har hatt det veldig stille og rolig hjemme idag. Søsteren min har det veldig bra, iallfall. Moren min og stefaren min har hatt en lang samtale på et lydtett rom ... så vi har ikke hørt noe.
Ava Mae Skrevet 28. november 2010 #16 Skrevet 28. november 2010 Har dere virkelig vært til i 15-20 år med dette uten at det har vært videre undersøkt?? Jeg slutter aldri å forundre meg over voksne mennesker! Ta med deg søsteren din til lege og få dere begge grundig undersøkt for dette er ikke normalt. 1
Gjest gjest Skrevet 28. november 2010 #17 Skrevet 28. november 2010 høres ut som en form for lett autisme ja, jobber med den type barn, og de sliter virkelig med høye lyder, og mye prat,uro rundt seg. ja, ta en tur til legen og få undersøkt dere:)) lykke til.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2010 #18 Skrevet 28. november 2010 Søsteren min sliter på skolen også. Irriterer seg over lyder, og får ikke konsentrert seg, men på skolen tør hun ikke gjøre noe stort nummer ut av det. Vi har skuffen full av sov-i-ro. Jeg pratet forresten med mamma igår, og hun ble så stille når vi leste om asperger og autisme og sånne ting. Hun sa hun skulle bestille time til legen på mandag, og vi har hatt det veldig stille og rolig hjemme idag. Søsteren min har det veldig bra, iallfall. Moren min og stefaren min har hatt en lang samtale på et lydtett rom ... så vi har ikke hørt noe. Bra!
AnonymBruker Skrevet 28. november 2010 #19 Skrevet 28. november 2010 Men er det autisme eller er det aspergers? Jeg og søsteren min er helt normale, og det er ingen som ser noe galt med oss, men om du hadde levd med oss ville du skjønt at det var noe galt. Vi har alltid blitt missforstått og tatt for å være vanskelige og bortskjemte osv ... noe vi ikke er. Jeg er den stille og inneslutta, mens søsteren min er mer utadvendt. Vi er veldig kunstneriske og musikalske. Ingen av oss klarer å sette grenser overfor andre mennsker, og bærer følelsene inni oss, bortsett fra at søsteren hyler ut all frustrasjonen hun har båret på en hel dag når hun kommer hjem, mens jeg gjemmer meg på rommet og gråter.
Gjest goodtwin Skrevet 28. november 2010 #20 Skrevet 28. november 2010 Men er det autisme eller er det aspergers? Jeg og søsteren min er helt normale, og det er ingen som ser noe galt med oss, men om du hadde levd med oss ville du skjønt at det var noe galt. Vi har alltid blitt missforstått og tatt for å være vanskelige og bortskjemte osv ... noe vi ikke er. Jeg er den stille og inneslutta, mens søsteren min er mer utadvendt. Vi er veldig kunstneriske og musikalske. Ingen av oss klarer å sette grenser overfor andre mennsker, og bærer følelsene inni oss, bortsett fra at søsteren hyler ut all frustrasjonen hun har båret på en hel dag når hun kommer hjem, mens jeg gjemmer meg på rommet og gråter. Hallo, grunnen til at folk her ber dere går til lege er jo nettopp for å finne ut hva som er feil med dere. Gå til lege såfinner du ut om det er autisme eller aspergers (eller begge deler, for asbergers var vel en grad av autisme). Vil du at søsteren din (og deg) skal bli bra så drar dere til en lege så fort som mulig fremfor å selvdiagnostisere dere på et forum! Lykke til =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå