Gå til innhold

Scottish Fold

Frk_Feline

Anbefalte innlegg

Gjest BabyBlue

I følge rasekatter.no er de ikke under et registrert oppdrett i Norge. Jeg vil dessuten fraråde deg å kjøpe katteraser som er et resultat av en genfeil, for det kan ikke være uproblematisk for katten å ha et så unaturlig utseende. Dette gjelder forsåvidt en drøss med andre raser også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge de bare er "annerledes" i utseendet og ikke lider fysisk pga rasetypiske tegn er det ikke noe problem. Jeg tror ikke mobbing for utseendet er særlig utbredt blant katter. Men persere med tette tårekanaler og pustevansker o.l. synes jeg ikke noe om. Sunne katter er de fineste og beste kattene.

Så lenge oppdrettere av scottish fold tenker på helsa fremfor mest mulig bøyde ører, tror jeg ikke de kattene har det verre enn andre. De aller fleste fungerer normalt og lever et langt og lykkelig liv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er galt å avle på scottish fold, og det er galt å kjøpe en. Hele rasen er basert på en feil som er til ulempe for katten.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er off-topic, men jeg må bare spørre:

Hvorfor skal man avle frem katter med deformerte ører egentlig? :sjenert: Fordi de ser søte ut? :P

Hvis det skader katten/hindrer katten i å leve et normalt katteliv på noen som helst måte, er det faktisk ikke lov i følge norske lover å avle på dem. Men regner med at noen har dokumentert at katten ikke lider på grunn av det på noen som helst måte og at det ikke gjør at katten ikke kan leve et fullverdig katteliv siden man avler på dem =D

Det er en grunn til at det aldri vil bli en godkjent rase i Fife... De er vel godkjent i et par av de mindre forbundene, men de godkjenner jo alle mulige rare raser...Helt greit for meg at Fife er strenge når det gjelder raser som er avlet på defekter!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Scottish fold er faktisk en rase med meget god helse :biggrin: , dette fordi det skjer nesten ingen innavl i rasen.

Grunnen til at rasen har et dårlig rykte på seg er fordi den hadde en del problemer med helsen tidlig i utviklingen av rasen, men dagens oppdrettere krysser alltid ut en scottish fold med en britisk korthår slik at kattene ikke skal få noen som helst problemer på grunn av "fold-genet".

De foldede ørene skal ikke være til noe ulempe for katten. min fold har aldri hatt et eneste problem med sine ører.

Det er koselig å se at jeg har fått en anbefaling for min oppdrett :hjerte: :hjerte:

min hjemmeside er: www.uniquecats.net og jeg driver oppdrett av Scottish fold :hjerter:

Mine katter er friske og lykkelige, og scotten min som jeg driver oppdrett på har fått en mengde helsesjekker, sjekket blodtype, sjekket for PKD og tatt x-ray bilde av henne kun for å være sikker på at ingenting er unormalt. :) jeg har hele tiden fokusert på at mine katter og kattunger skal være friske og ikke minst elsket :rodmer: :rodmer:

scottish fold er en rolig rase som elsker oppmerksomhet og kos, de er veldig like britisk korthår. Jeg har forelsket meg i rasen og elsker de søte små ørene deres <3

Jeg må si jeg er sjokkert over alt det som har blitt sagt her om helsen til denne rasen fordi dette er en meget frisk rase, sålenge man velger seriøse oppdrettere selfølgelig :)

Jeg har hatt mitt første kull med 4 friske vakre scottish fold babyer som alle har fått nye hjem med flotte eiere :) og skal ha nytt kull rundt Januar <3

Jeg ville aldri drevet oppdrett på en rase som hadde dårlig helse, eller som gjorde at kattene ville lide på noen som helst måte. Og både jeg og oppdretteren av NordicFold har ikke opplevd noe galt med noen av våre katter/kattunger :)

Ta gjerne en titt på min hjemmeside og les mer!, dette er en utrolig flott rase :rodmer: :rodmer:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg er sjokkert over alt det som har blitt sagt her om helsen til denne rasen fordi dette er en meget frisk rase, sålenge man velger seriøse oppdrettere selfølgelig :)

Jeg synes ikke det er særlig sjokkerende, fordi det finnes mye informasjon om disse helseproblemene på nett. Da jeg først fant ut om rasen, googlet jeg i vei, og i 90% av tilfellene (altså nettsider og forum) kunne jeg lese om rasens helseproblemer.

Men, det betyr jo ikke at alt det som sto der var sant. Eventuelt at det var sant før, men ikke relevant nå lengre. Også er det selvfølgelig sant det du sier - om å velge seriøse oppdrettere.

Skal titte på siden din, er få ting jeg ønsker meg mer enn en liten Scottish Fold :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er sant som du sier at det er mye gammel informasjon fra den tiden da oppdrettere krysset fold med fold. da vil katten ha stor risiko for å få leddsykdommer. men heldigvis så blir ikke dette godtatt lenger!!! vi vil ha friske katter!!

Når man krysser scottish fold med britisk korthår vil det være svært usansynlig eller umulig at kattene får leddsykdommer. Jeg har selv ikke opplevd det enda og jeg har god kontakt med en annen norsk opdretter av rasen (NordicFold), hun har også kun fått friske katter.

Rasen kan stilles ut i IDP klubber soom TICA og ORKK, det skal være utstilling neste helg i Drammen der man kan stille Scottish fold :) og jeg skal selfølgelig dit og kikke! :rodmer:

Scottene er en nydelig bamse av en katt, jeg vil absolutt anbefale den på det sterkeste ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant som du sier at det er mye gammel informasjon fra den tiden da oppdrettere krysset fold med fold. da vil katten ha stor risiko for å få leddsykdommer. men heldigvis så blir ikke dette godtatt lenger!!! vi vil ha friske katter!!

Når man krysser scottish fold med britisk korthår vil det være svært usansynlig eller umulig at kattene får leddsykdommer. Jeg har selv ikke opplevd det enda og jeg har god kontakt med en annen norsk opdretter av rasen (NordicFold), hun har også kun fått friske katter.

Rasen kan stilles ut i IDP klubber soom TICA og ORKK, det skal være utstilling neste helg i Drammen der man kan stille Scottish fold :) og jeg skal selfølgelig dit og kikke! :rodmer:

Scottene er en nydelig bamse av en katt, jeg vil absolutt anbefale den på det sterkeste ;)

Du har aldri opplevd det? Kjære vene, du har hat ETT kull... Jeg kunne aldri tenkt meg å drive avl på en "greie" som kommer av defekter. Det gjelder både skotten, og f.eks Munchkin. Begge er raser som neppe blir godkjent i Fife noen gang, nettopp pga defektene...Jeg vil heller ikke ha en ekstremavla perser med øye-og pusteproblemer...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bland inn American Curl i en scotish fold diskusjon. Det er to helt forskjellige raser og de har ikke samme ører som SF. American Curl kan avles med av en annen rase med fold ører og egen rase, men en må være forsiktig med å blande de sammen med Scottish Fold pga. de har negativ virkning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære anonym, ja jeg har hatt 1 kull med 4 fold kattunger som alle er friske.

Men når man avler på katter som er friske, og man alltid parrer scottish fold med britisk korthår, så er det veldig lite sansynlig at en eneste av kattungene vil få noe problem på grunn av fold-genet.

Jeg har min avlshunn på jevnlige kontroller, hun er også tatt x-ray bilde av, der alt var helt normalt :)

Men jeg prøver for tiden å kartlegge alle de kattungene som er født i Norge til nå.

Slik at jeg kan vise til fakta :)

Jeg har også lest et innlegg på et annet forum fra en svensk oppdretter av rasen som påstår at av ca 100 kattunger født i Sverige har det kun vært 2 kattunger som har hatt misstanke om skjelettskader (og de er begge blitt kastrert).

Jeg håper å kunne få dette bekreftet.

men jeg er absolutt enig i at dette er en rase som kun må kjøpes fra seriøse opdprettere som vet hva de holder på med. Heldigvis har vi gode oppdrettere her i Norge (og Sverige) :)

Endret av ScottishFold
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære anonym, ja jeg har hatt 1 kull med 4 fold kattunger som alle er friske.

Men når man avler på katter som er friske, og man alltid parrer scottish fold med britisk korthår, så er det veldig lite sansynlig at en eneste av kattungene vil få noe problem på grunn av fold-genet.

Jeg har min avlshunn på jevnlige kontroller, hun er også tatt x-ray bilde av, der alt var helt normalt :)

Men jeg prøver for tiden å kartlegge alle de kattungene som er født i Norge til nå.

Slik at jeg kan vise til fakta :)

Jeg har også lest et innlegg på et annet forum fra en svensk oppdretter av rasen som påstår at av ca 100 kattunger født i Sverige har det kun vært 2 kattunger som har hatt misstanke om skjelettskader (og de er begge blitt kastrert).

Jeg håper å kunne få dette bekreftet.

men jeg er absolutt enig i at dette er en rase som kun må kjøpes fra seriøse opdprettere som vet hva de holder på med. Heldigvis har vi gode oppdrettere her i Norge (og Sverige) :)

Takk for svar:) Flott at du driver seriøst, og setter deg inn i hva du driver med:) Har selv mitt første kull hjemme nå, og jeg syntes det var utrolig mye jeg måtte lære, og jeg har en rase uten raserelaterte sykdommer/defekter... Tror aldri jeg ville tatt sjansen på å avle på katter der det *kan* dukke opp sånne defekter... Men for all del, skottene er søte de, og har hvertfall mindre plager enn f.eks Munchkin... Jeg synes det er utrolig moro å dra på utstillinger, og derfor vil jeg ha en rase som er godkjent i Fife, litt flere utstillinger å velge i da...

Jeg har valgt å avle pga at det nesten ikke tas kull på min rase i Norge, har vel bare blitt født ett kull tidligere i år, før mitt kom for en drøy uke siden. Og det er synd, for det er kjempefine katter, både utseendemessig og ikke minst typen katt, altså personligheten deres... Så nå håper jeg bare at den eneste jenta viser seg å være bra nok til å avle på etterhvert. Hun har hvertfall en superfin pappa, som jeg bare er sååå fornøyd med å få låne (låne er vel et feil ord, det koster meg ganske mange tusen å bruke ham da...)

Det viktigste er hvertfall at man gjør det man kan for å unngå sykdommer/defekter. Jeg har dna-testa mi for PRA blant annet, det kan jo dukke opp i alle raser, og det koster bare noen hundrelapper å unngå...Og siden begge foreldre er fri så slipper jeg jo å teste i neste generasjon:)

Selv om jeg er litt skeptisk til rasen så ønsker jeg deg lykke til med videre avl, bedre at sånne som deg avler på dem enn at "cowboyer" som driter i tester og alt gjør det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det som er litt gøy med raser som nesten ikke finnes i Norge, man får være med på å innføre rasen.

Men det er jo veldig viktig å gjøre det rett, for å få friske, fine katter.

Og ja, det blir jo en del tester man må utføre for å være sikker på at dette er katter man bør satse på.

Jeg ønsker ikke at kattunger fra meg skal være noe dårligere enn en hvilken som helst britisk korthår som man kan få kjøpt her i Norge.

Men heldigvis virker det som at den scotte linjen som jeg avler på har veldig lite problemer.

Man kan jo få syke katter i alle raser, derfor må man ikke støtte useriøse oppdrettere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det som er litt gøy med raser som nesten ikke finnes i Norge, man får være med på å innføre rasen.

Men det er jo veldig viktig å gjøre det rett, for å få friske, fine katter.

Og ja, det blir jo en del tester man må utføre for å være sikker på at dette er katter man bør satse på.

Jeg ønsker ikke at kattunger fra meg skal være noe dårligere enn en hvilken som helst britisk korthår som man kan få kjøpt her i Norge.

Men heldigvis virker det som at den scotte linjen som jeg avler på har veldig lite problemer.

Man kan jo få syke katter i alle raser, derfor må man ikke støtte useriøse oppdrettere ;)

Hei:) Fant tilfeldigvis tråden, og deg snakka jeg jammen med i går:) Jeg er eier av søstern til Yuki/Mojolina, du prata vel mer med svigerinna mi, som er forverten hennes. Grattis med to cert på frøkna:) Jeg er strålende fornøyd med at pusen vår tok sitt første cert, jeg har nemlig ikke kjempegod greie på snøbengaler, og var litt usikker på hvor bra hun er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei:) Fant tilfeldigvis tråden, og deg snakka jeg jammen med i går:) Jeg er eier av søstern til Yuki/Mojolina, du prata vel mer med svigerinna mi, som er forverten hennes. Grattis med to cert på frøkna:) Jeg er strålende fornøyd med at pusen vår tok sitt første cert, jeg har nemlig ikke kjempegod greie på snøbengaler, og var litt usikker på hvor bra hun er.

Hei !! Ja, det var kjempe moro å se søsteren til Yuki :)) og så mye som de lignet! ;)

De trenger bare å bli litt eldre og få mørkere mønster så er de jo perfekte <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !! Ja, det var kjempe moro å se søsteren til Yuki :)) og så mye som de lignet! ;)

De trenger bare å bli litt eldre og få mørkere mønster så er de jo perfekte <3

Ja de er ganske så like:) Vi skal jo stille på Østfoldkatten til helga, så får vi se om det går like bra der:)Vår har utvikla seg noe enormt på spottene de siste månedene, hun var jo nestn hvit på kroppen da vi kjøpte henne i juni. Kun maske, og striper på ben og hale var på plass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...

Dytter opp denne tråden litt jeg istedet for å lage en ny.. har sett på denne rasen selv men jeg lurer på hva som er forskjellen på den og British Shorthair? Hvis man får en Scottish Fold med vanlige ører (Scottish Straight) er det da det samme som en Britte...? Siden man kaller det Scottish Straight er det vel ikke det? Men ser at man bruker Britter i avlen også.. Forvirret! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Annonse

Dytter opp denne tråden litt jeg istedet for å lage en ny.. har sett på denne rasen selv men jeg lurer på hva som er forskjellen på den og British Shorthair? Hvis man får en Scottish Fold med vanlige ører (Scottish Straight) er det da det samme som en Britte...? Siden man kaller det Scottish Straight er det vel ikke det? Men ser at man bruker Britter i avlen også.. Forvirret! :fnise:

Er vel at dine framtidige kattunger kan få folder i kullet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

http://www.katteprat.no/forum/index.php/topic,34254.0.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...