Gå til innhold

Scottish Fold


Frk_Feline

Anbefalte innlegg

Hei,

Finnes det oppdrettere av rasen Scottish Fold i Norge? Evt er det mulig å få tak i denne katterasen på annet vis? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm, jeg kan ikke så mye om katter. Men du kan jo legge ut en annonse på f.eks Finn der du søker rasen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror ikke det finnes i Norge, men mener at det finnes i Sverige.

jeg synes de er utrolig søte, men har lest om en del helseproblemer de er spesielt utsatte for. spesielt i forbindelse med ørene. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, stakkars små. Det er jo ørene som gjør de så sjarmerende. Som små sammenklemte tjukkeboller! Hehe. Kanskje man skal vurdere Britisk Korthår i stedet, de er jo også nydelige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, stakkars små. Det er jo ørene som gjør de så sjarmerende. Som små sammenklemte tjukkeboller! Hehe. Kanskje man skal vurdere Britisk Korthår i stedet, de er jo også nydelige!

Jeg vil fraråde deg å kjøpe en scottish fold og bygge oppunder oppdrettere som driver denne rasen, en avl som absolutt ikke er til kattens beste.

(1) disse ørene skyldes en genetisk feil som gjør brusket mykt, noe som også, dessverre, ofte gjør at brusk i ryggmarken blir mykt og katten lam. For å unngå dette kreves ekstremt god kunnskap om avl og å lese stamtavler. Uansett hva oppdrettere sier er dette et stort problem blandt scottish fold og american curl.

(2) kattene har nedsatt hørsel

(3) de kan ikke bruke ørene på en måte som er naturlig for en katt, altså for å snu de mot lyder o.l

(4) kattene må få renset ørene jevnlig, noe de ikke akkurat digger.

Britisk korthår har også noen arvelige sydommer, men er generelt en MYE sunnere og tryggere rase :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, tror ikke det er aktuelt uansett, ettersom rasen er sjelden i Norge. :-) Pluss at jeg har to katter fra før, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Det er mye feilaktig informasjon her om katterasen.

Jeg har lest mye om scottish fold, og dette er det jeg har funnet ut:

Scottish fold har tidligere hatt problemer med at kattungene hadde stor risiko for en skelettsykdom, dette er nå mye mer sjeldent siden oppdrettere ikke har lov å krysse en "foldet" katt med en "foldet". Når man krysser en "foldet" katt med en britisk korthår er sjangsen for at kattungene skal få denne sykdomen MYE mindre.

Selv om rasen har spesielle ører vil katten bruke dem til å legge bakover for å vise sinne og lytte. Og det er ikke påvist at de er noe mer utsatt for midd,infeksjoner eller døvhet som følger av ørene.

Rasen blir ofte omtalt som at den har god helse, siden det skjer veldig lite innavl.

Man kan lese mer om rasen på eks Wikipedia eller søke på google ;)

For tiden finnes det minst 3 oppdrettere av Scottish fold i Norge, og en del i Sverige.

En god ide hvis du ønsker rasen er å legge ut en "ønskes" annonse på finn.no

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Genetikken funker ikke slik at om man avaler Fold med ikke-Fold, så får man ikke automatisk halvparten så lite fold.

100 % fold + 100 % ikke-fold er ikke ensbetydende med at et individ ikke kommer ut med arvelige feil. Jeg synes ikke det er riktig å kjøpe dyr med så tydlig arvelige feil. Selv om avlen er nå på rett vei.

Det tar mange år å avle ihjel en rase. Og det tar ennå lengre tid å avle rasen frisk igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattedamen: har du kilder på det du skriver? det er ikke det at jeg ikke tror på deg, har såklart lyst til at det skal være sant, men jeg finner ingen informasjon som "friskmelder" rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har funnet informasjon fra:

http://www.fanciers.com/breed-faqs/scottish-fold-faq.html

"Scottish Folds who are the products of folded-ear to straight-ear breedings seldom if ever develop joint disease. Affected Folds will usually show signs of the disease between the ages of 4 to 6 months."

http://en.wikipedia.org/wiki/Scottish_Fold

"Despite the folded ears, folds still use their aural appendages to express themselves—

the ears swivel to listen, lay back in anger and prick up when the treat bag rustles"

"Osteochondrodysplasia: This condition can also affect Scottish Folds with one copy of the gene, but usually to a much lesser extent."

Jeg tolker dette som at ved kryssing scottish fold x Britisk korthår= mye lavere risiko for Osteochondrodysplasia (deformasjoner på skelettet).

http://animal-world.com/Cats/Cat-Mutations/ScottishFoldCat.php

" It was once believed that Scottish Shorthairs were susceptible to deafness. However, it was later found that the trait had originated from the white coats of some Scottish Folds."

Ved rett avl på rasen kan vi jo håpe at en dag vil scottish fold bli kvitt disse problemene. :)

Endret av Kattedamen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv om rasen har en risiko for å få kattunger med deformasjoner på skelett, så gjør oppdrettere sitt beste for å holde kattene sine friske og sunne.

Det er flere katteraser som har større risiko for enkelte helseproblemer, for eksempel persere som allerede er meget populære i Norge. Men oppdrettete jobber jo aktivt for å få rasen sin sunnere.

Selv har jeg en nydelig scotte som aldri har hatt noe helseproblemer, og jeg har hatt den på flere helsekontroller. Har tatt x-ray av skelettet dens hos dyrlegen og han kunne ikke finne noe som helst unormalt :) Så etter min erfaring har vi meget flinke oppdrettere av rasen i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må også nevne, at det virker som at det er veldig lite informasjon å finne på hvor stor sjangsen er for at en scottish fold får deformasjoner på skelettet, og til hvilken grad?

Og da snakker jeg om ved rett avl (fold parret med ikke-fold). Det er mye "skremsel" informasjon om hvordan det går hvis man parrer fold med fold, men jeg savner sterkt noe oppdatert informasjon :(

Jeg tror ikke man skal dømme en rase som har forbedret seg kraftig, fordi den har hatt mye problemer i fortiden.

Selv har jeg ikke hørt om en eneste scottish fold i Norge som har lidd på grunn av fold-genet. heldigvis :)

Endret av Kattedamen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Det var godt å høre. Alltid godt å høre at noen klarer å reversere evnt tidligere plager.

Ser desverre for mye av dette i hundeverden. Og også på persere. Jeg vet ikke hvordan helsa deres er nå, men for 20 år siden så ble nesa bare kortere og kortere og man vet jo hva det gjør med et dyr. Da levde jeg med perserkatter og lærte meg å ikke like den type avl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

:rodmer:

Jeg vil fraråde deg å kjøpe en scottish fold og bygge oppunder oppdrettere som driver denne rasen, en avl som absolutt ikke er til kattens beste.

(1) disse ørene skyldes en genetisk feil som gjør brusket mykt, noe som også, dessverre, ofte gjør at brusk i ryggmarken blir mykt og katten lam. For å unngå dette kreves ekstremt god kunnskap om avl og å lese stamtavler. Uansett hva oppdrettere sier er dette et stort problem blandt scottish fold og american curl.

(2) kattene har nedsatt hørsel

(3) de kan ikke bruke ørene på en måte som er naturlig for en katt, altså for å snu de mot lyder o.l

(4) kattene må få renset ørene jevnlig, noe de ikke akkurat digger.

Britisk korthår har også noen arvelige sydommer, men er generelt en MYE sunnere og tryggere rase :)

Helt feil dette her.

Når man lager scottish fold, så parrer man en scottish fold med en britisk korthår. Da blir de friske. Ørene bøyer framover, noen er helt inntil men de hører veldig godt. Min katt klarer fint å bøye ørene etter lyden og er en kjapp jeger. Det finnes 2 som lager scottish fold katter i Norge har jeg hørt. Jeg har kjøpt av hun ene. De venter små neste år. Kanskje før også.

De har god helse, det man skal se etter er om halen er normal og ikke kort. Men kryss aldri en scottish fold med en scottish fold, da må man håndmate kattungene 24 timer etter fødtselen og helsen kan være dårligere en med en kryssning.

Kjøp gjerne scottere. De er verdens søteste og sjarmerende pusene jeg møtt. Koseter, leken og er med deg overalt. Nesten i dusjen også :rodmer:

Den nr 4 er jo helt vill da. Mine katter syns det er deilig at jeg klør dem med en bommulspinne. Bare ikke stikk langt inn. Holder med ytterste øregangen.

Du kan kikke på www.unicats.com Susanna og Evens katter :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man er interessert i utstilling så bør man holde seg unna Scottish Fold, den vil sannsynligvis aldri blir godkjent som rase i Fife. Personlig er jeg ikke noe særlig for å avle på deformiteter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil fraråde deg å kjøpe en scottish fold og bygge oppunder oppdrettere som driver denne rasen, en avl som absolutt ikke er til kattens beste.

(1) disse ørene skyldes en genetisk feil som gjør brusket mykt, noe som også, dessverre, ofte gjør at brusk i ryggmarken blir mykt og katten lam. For å unngå dette kreves ekstremt god kunnskap om avl og å lese stamtavler. Uansett hva oppdrettere sier er dette et stort problem blandt scottish fold og american curl.

(2) kattene har nedsatt hørsel

(3) de kan ikke bruke ørene på en måte som er naturlig for en katt, altså for å snu de mot lyder o.l

(4) kattene må få renset ørene jevnlig, noe de ikke akkurat digger.

Britisk korthår har også noen arvelige sydommer, men er generelt en MYE sunnere og tryggere rase :)

Hvis du har så peiling som du gir uttrykk for, burde du vite at Scottish fold og American curl ikke har samme type mutasjon.

Scottish fold har fremoverbøyde ører og det har vist seg å følge noen helseproblemer pga pga genetikken ved rasen (leddproblemer) og pga av bøyen på ørene (døvhet og hyppige ørebetennelser). Men seriøse oppdrettere gjør alt de kan for å unngå å avle på sånne problemer.

American curl blir født med rette ører som bøyer seg bakover gradvis iløpet av de fire første månedene. De bøyde ørene er et resultat av et dominant gen, og det følger ingen deformasjoner med dette genet. Les mer her (engelsk) og her (også engelsk).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er off-topic, men jeg må bare spørre:

Hvorfor skal man avle frem katter med deformerte ører egentlig? :sjenert: Fordi de ser søte ut? :P

Hvis det skader katten/hindrer katten i å leve et normalt katteliv på noen som helst måte, er det faktisk ikke lov i følge norske lover å avle på dem. Men regner med at noen har dokumentert at katten ikke lider på grunn av det på noen som helst måte og at det ikke gjør at katten ikke kan leve et fullverdig katteliv siden man avler på dem =D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...