Gå til innhold

Audi a 100 89 mod


Gjest Raggy

Anbefalte innlegg

Lang historie kort: "nye bilen vraka, må kjøpe billig bil.

Har fått tak i en audi som nevnt over. Kjøper av kjente som har hatt den siden den var ny så den er godt tatt vare på.

Men med en så gammel bil må jeg begynne å pleie bilen veldig godt. Er det noen spesielle svakheter eller ting jeg må følge ekstra godt med på? Har den feks regreim?

Ønsker så mye info som mulig visst noen har!

Kan såpass om bil at dette med olje og div vanlig vedlikehold er greit.

Håper å kunne holde liv i denne gamle kjærra inntil lånet på den "nye bilen som jeg ikke har lengre er nedbetalt, dvs ca 2år. Er det håp?:):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er reg. reim på den bilen ja, skal byttes hvert 5år/90-120000km.

Bytt olje og filter 1-2 ganger i året (avhengig av hvor mye du kjører)

Hvis du vil skjemme bort bilen kan du bytte luftfilter og bensinfilter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Automatkassene på disse er ikke noe særlig. De manuelle kassene kommer til å leve i beste velgående sammen med kakerlakker og Alice Cooper etter at atomkrig har utslettet alt annet på jorden.

2.2/2.3 er særdeles robuste saker, dog kan du få småplukk med K-Jetronic evt KE-Jetronic, jeg er ikke sikker på hva som står i en 89-modell. De mindre motorene har jeg ikke kjennskap til, men hvis det er som på Audi 80 vil det være betydelige forskjeller under panseret også utover det rent motormessige på 5-sylinder vs 4-sylinder.

100 er veldig glad i å gå rett frem og mindre glad i å svinge, og spesielt med de større motorene kan du få deg en lei overraskelse hvis du gasser ut av en sving på glatt føre.

Disse er lette bak, så hvis du har skivebremser bak vil du gjerne få litt problemer med både rust på skivene og at de rett og slett setter seg. Ingen av mine hadde trommelbremser (tror det er forbeholdt de mindre motorene), så jeg vet ikke hvordan pålitelighetene er på dem.

Bilen kommer mest til sin rett på langtur, hvor komforten og forbruket (i den grad sistnevnte er interessant) er fullt på høyde med langt nyere biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...