Gå til innhold

Tvinge barna til å spise opp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes dere om å "tvinge" barna til å spise opp maten?

Hva er egentlig poenget med det? Er det ikke viktigste at man blir mett?

Har nå vært på besøk hos noen der den ene ungen på 10 ikke orket mere middag og mora sa at han fikk bare se å spise opp maten. Ungen satt jo der nesten å spydde og sa han var mett.

Nå var det også mora som tok mat på talerkenen hans.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns det er unødvendig. Da må man heller lære barna å ikke forsyne seg med så mye i gangen, hvis de forsyner seg selv. Det er ikke bra å stappe magesekken så full av mat at maten nesten kommer opp igjen.

• Liker 1
Skrevet

Idiotisk!! Jeg synes de som gjør det er dumme!! Tenk å ta mat på tallerken til noen og tvinge de til å spise opp???

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er uklokt å tvinge noen til å spise opp, enten det er fordi de er mette eller fordi de ikke liker maten.

Noe helt annet er å oppfordre. F.eks. har vi en regel hjemme hos oss som går på at alle skal smake, det er ikke lov å si at man ikke liker uten å ha smakt på maten. Og man bør helst spise opp det man forsyner seg selv med, men det er ingen tvang. Er man mett så er man mett. Da går det an å ta vare på restene og spise dem til kveldsmat (vi har ikke sansen for å kaste mat).

En annen ting vi gjør for ikke å skape kresne barn er å si at "dette er middagen i dag, du får ingen erstatning". Altså, da vet vi jo først at barna liker det vi lager, selv om ikke alt er favorittmaten. Om de da velger å ikke spise så får de ikke annen mat, utenom frukt eller grønnsaker. Eventuelt får de vente til kveldsmaten.

Jeg mener ikke at vår måte å gjøre det på er fasiten, men jeg tenker at man må finne en balanse mellom ikke å tvinge mat i barna (det skaper et dårlig forhold til mat), men heller ikke la barna bestemme over kostholdet i familien.

• Liker 5
Skrevet

Jeg synes det er idiotisk å tvinge barn til å spise opp maten, enten de forsynte seg selv eller ble forsynt.

Skrevet

Ikke rart barn blir fete når de blir overforet. Det gjør jo vondt å bli overmett :tristbla:

Skrevet

Hvis han forsyner seg selv er jeg strengere...men unger har ikke samme øyemålet som oss. Hvis han ikke vil spise opp pleier jeg å si at han hvertfall må spise opp kjøttet, kjøtt er viktig for voksende barn.

Skrevet

Jeg ville aldri gjort det. Av den grunn at jeg opplevde det selv.

Det gjaldt fisk. I gjennom hele barndommen og voksen alder hadde jeg store problemer med fisk og dårlige minner.

Blir 35 snart og føler godt inni meg den følelsen av fiskebein i munnen, kald fisk etc.

Så vi bruker ikke noe fisk uten bein og skinn.

Når det gjelder annen mat, så tvinger vi ingen å spise opp. MEN jeg forlanger at barna prøver en bit.

• Liker 1
Skrevet

Hvis jeg har lovet han dessert og jeg sier det ikke blir dessert før han har spist opp klarer han mirakuløst nok å få i seg alt. :fnise:

Skrevet

Hvis ungen ikke forsyner seg selv, så virker det slemt å tvinge han til å spise opp maten i det tilfellet du beskriver.

Skrevet

Hvis jeg har lovet han dessert og jeg sier det ikke blir dessert før han har spist opp klarer han mirakuløst nok å få i seg alt. :fnise:

Vi krevde at alle skulle spise maten før dessert. Min eldste fikk ikke noe.

Skrevet

Hvis ungen ikke forsyner seg selv, så virker det slemt å tvinge han til å spise opp maten i det tilfellet du beskriver.

Tvinger aldri men maser mer på han hvis han har forsynt seg selv.. hvis de orker dessert så orker de de 4 potetbitene de har igjen på tallerkenen også.

Skrevet

Jeg har selv blitt tvunget til å spise, og det egentlig frem til etter jeg ble voksen! Jeg likte veldig lite mat, og sultfølelse var ukjent for meg frem til jeg var 16 år. Nå har jeg fått et veldig anstrengt forhold til mat, fordi det forbindes med ordet "flink" å spise opp maten sin... Jeg synes det er en god regel at man skal smake, men jeg har bedt mine nærmeste om å slå meg hardt i hodet hvis jeg NOENSINNE sier "nå må du være flink å spise" eller "så flink du var, du spiste opp alt" til noe barn! Har heller ikke sansen for å belønne med dessert for å spise opp... Her har man i utgangspunktet spist sannsynligvis mer en nok, å så skal man belønnes med å spise mer?

Det er også gjort forsøk på hvor mye barn spiser, og altfor ofte spiser de opp det de får servert, og får dermed ofte altfor mye mat fordi foreldrene ikke helt er klar over hvor mye mat barnet egentlig trenger...

• Liker 3
Skrevet

Jeg husker en gang jeg og broren min var på bursdag hos noen, og der måtte vi spise opp for å få dessert. Da jeg var ferdig, fornøyd og mett, og klar for litt dessert sier broren min til meg at han ikke orker mer, og jeg syntes så synd på han så jeg spurte om han ikke kunne få dessert og slippe å spise opp, men nei, det kunne han ikke. Da spiste jeg opp maten for han enda jeg ble kjempedårlig. Jeg var vel 8-10 år og han var vel 4 tenker jeg, det var helt grusomt, jeg turte ikke si i fra at det ikke var greit så jeg presset i meg maten. Når jeg kom hjem hadde jeg så vondt i magen at jeg spydde opp alt jeg hadde spist, mamma og pappa ble kjempesinte når de oppdaget at vi ble tvunget til å spise opp maten vår. Så jeg vil si at jeg hater den tanken, hvem er det som tvinger noen til å spise opp maten sin? Vi lever ikke i 1860. Vi har tilgang på mat uansett om vi er fattige eller rike her i Norge så det er rett og slett en steinaldertankegang. Barna mine skal i hvertfall ikke måtte spise opp maten sin og dersom noen tvinger dem så skal jeg gi dem inn. For å si det mildt.

Skrevet

Eg har ikkje barn ennå, men eg kommer aldri til å tvinge ungene til å spise opp maten sin (om eg får unger då). Man spiser til man er mett, er det meir igjen på tallerkenen spares det til seinere eller så får bikkjene det om det går.

Skrevet

Jeg synes prinsippet om smakeplikt er bedre enn spisplikt. Er ikke barnet sultent, spiser det ikke. Men må da vente til neste måltid. Etterhvert lærer barnet seg dette.

Som voksen er det ikke alltid jeg klarer å spise opp alt på tallerkenen min, og da anntar jeg at det samme kan skje for barn innimellom også. ;)

• Liker 3
Skrevet

Å tvinge i noen mat synes jeg er helt feil.

Alle skal smake på maten...utover det får de bestemme selv her i huset.

Skrevet

Tvinger aldri men maser mer på han hvis han har forsynt seg selv.. hvis de orker dessert så orker de de 4 potetbitene de har igjen på tallerkenen også.

Mange barn er født med to mager. En middagsmage og en dessertmage. :opplyser:

• Liker 1
Skrevet

Synes det blir veldig feil. Er redd barn kan få et anstrengt forhold til at dersom de blir tvinget i mat. Dessuten er det nok en sjangse for at de blir overvektige da de utvider magesekken og spiser mer mat enn de trenger....

Skrevet

Men må da vente til neste måltid.

Mine får ta seg mat når det måtte passe. Så lenge det ikke er rett oppi middagen, rett etter middagen eller noe sukkergreier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...