Gå til innhold

Drektig katt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det mulig å finne ut hvor langt en katt er på vei? Og ca. hvor mange unger hun vil få?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for svar;) Jeg bor ganske langt ute på landet, og nærmeste veterinær er en lang tur med bil unna. Katten min hater å kjøre bil, så jeg tror ikke det er så lurt når hun er så gravid som hun er nå. Lurte på om det er noen andre måter å finne det ut på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaring. Hvis hun begynner å bli så stor at du ser bulen på magen, og pattene hennes har blitt større og mørkere er min erfaring at det er maks to uker igjen til fødsel. Som regel begynner de også med redebygging ett par uker før fødsel, dvs begynner å oppføre seg merkelig, mjauer mer enn normalt, og tester ut ulike reder og hulrom, for å finne ut hvor hun vil føde.

Anbefaler at du holder henne inne frem til fødsel, dersom hun har disse symptomene, ellers risikerer du at hun føder ute, og nå på vinteren kan kattungene fort fryse ihjel, spesielt dersom hun får få. Hun bør også holdes inne til ungene spiser fast føde, og hun kan kastreres.

Hvor mange kattunger er umulig å si, selv på ultralyd kan man ikke se dette før det er ett par uker igjen. Har hun liten mage kan det være bare en eller to, er hun dødssvær kan det være åtte eller flere, men det er jo vanskelig å vurdere hvis man ikke har erfaring med drektige katter. Det vanlige er at de får 4-6 unger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Hun oppfører seg merkelig og fotfølger meg hele tiden og er mye mer kosete enn ellers. Før så elsket hun å være ute og presset seg alltid ut når jeg kom hjem fra jobb, men nå vil hun ikke ut i det hele tatt. Det syns jeg egentlig er veldig greit, så hun har fått kasse inne.

Før pleide hun å løpe rundt, men nå bare ligger hun og slapper av på gulvet eller sofaen. Når hun ligger sånn kan jeg se at magen hennes beveger på seg. Pattene hennes er også blitt store og veldig mye mer tydelige enn før. Hun spiser også mye mer, og har fått kattungefôr med mer næring (leste at det kunne være lurt).

Jeg har laget til en fødekasse til henne, som hun ligger i i blant. Håper hun har tenkt å føde der :) Det er førstegangen hun skal ha unger, så jeg tror ikke det blir så mange. Jeg har sett bevegelser i magen hennes i 2-3 dager nå. Håper de kommer snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lurer jeg på en ting til.. Vi har noen andre katter her også. En av dem er fortsatt ganske ung og hopper og spretter rundt, og leker alltid med de andre kattene. Tror dere hun kan være i veien for henne når hun skal føde? eller tror dere hun vil oppføre seg annerledes da? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man klemmer forsiktig på pattene hennes, så kommer det en blank væske ut, hva kan dette være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør la henne slippe de andre kattene, når kattungene kommer. De kan forstyrre og stresse henne, og hun kan bli aggressiv og angripe for å forsvare ungene sine. La henne få ett rom for seg selv de tre første ukene, så hun kan pusle med ungene sine i fred. Du bør heller ikke håndtere dem så mye i starten, annet enn for å sjekke at alt står bra til.

Når ungene er blitt tre uker gamle begynner de å utforske verden rundt seg, og da kan de få hilse på de andre kattene, under kontrollerte forhold i starten. I denne perioden og fram til de forlater moren er det også viktig at de sosialiseres med og venner seg til å bli håndtert av mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...